Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 12:12

Misschien haar manier om aan te geven dat ze wel aan aquatraining toe is? :D

Ik vind het al heel fijn om te zien dat ze er nog plezier in heeft!
Dat is zo ontzettend belangrijk in het hele proces.
Wij als mensen kunnen wel van alles willen en blijven proberen, maar als het dier het opgeeft...

Het zal tijd nodig hebben en misschien wordt het inderdaad nooit 100%, maar een vrolijk en pijnvrij dier is immers je hoofddoel?

Goed bezig +:)+

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 23:16

Crista schreef:
Liep net buiten met d'r, en ze zag een reiger! Zij er opaf, op haar manier dan haha. Die reiger weggejaagd, verliest ze d'r evenwicht, valt ze bijna in de sloot! Gelukkig liep ze het aan de riem, dus kon d'r nog tegenhouden! Dat stuk loopt ze normaal meestal los, dus ze had weer mazzel haha

:+ Gut jee! Jii had ook mazzel want je had vast ook een nat pak gekregen om ‘r uit de sloot te vissen :j ?
Shirley schreef:
Misschien haar manier om aan te geven dat ze wel aan aquatraining toe is? :D
_O-

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-24 19:57

Euhm ja... Waarschijnlijk had ik dan inderdaad ook een nat pak kunnen halen...

Geef d'r zojuist d'r vlees als avondeten. Mevrouw draait d'r kop weg. Ik het even in de magnetron, zodat het lekker ruikt... Mevrouw draait d'r kop nkg steeds weg...

Ik had toevallig nog zo'n goedkoop kuipje liggen van de Lidl met van dat stinkende blikvoer... Ik maak die open en roer dat er doorheen, binnen 30 seconden is d'r bak leeg....

Schiet mij maar lek hoor! :+ Duur blikvoer, vers vlees, gekookt vlees noem het allemaal maar op.... Mevrouw hoeft het niet, of met lange tanden...

Een goedkoop stinkend kuipje blikvoer van de Lidl en ze bespringt me bijna...

Moet je nou met zo'n beest hahaha :')

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 20:10

Een karretje achterknopen en zelf haar boodschappen laten doen 8-)

Maar kan jou het schelen, als ze maar eet!

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 20:43

Crista schreef:
Euhm ja... Waarschijnlijk had ik dan inderdaad ook een nat pak kunnen halen...

Geef d'r zojuist d'r vlees als avondeten. Mevrouw draait d'r kop weg. Ik het even in de magnetron, zodat het lekker ruikt... Mevrouw draait d'r kop nkg steeds weg...

Ik had toevallig nog zo'n goedkoop kuipje liggen van de Lidl met van dat stinkende blikvoer... Ik maak die open en roer dat er doorheen, binnen 30 seconden is d'r bak leeg....

Schiet mij maar lek hoor! :+ Duur blikvoer, vers vlees, gekookt vlees noem het allemaal maar op.... Mevrouw hoeft het niet, of met lange tanden...

Een goedkoop stinkend kuipje blikvoer van de Lidl en ze bespringt me bijna...

Moet je nou met zo'n beest hahaha :')


Gabapentine kan daar ook de oorzaak van zijn.
Fijn dat Lidl werkt, dat wordt meer inslaan :p
Wat een stress hoor dat herstel, denken jullie wel eens dat bijv de kunstheupen toch beter waren geweest?

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 21:16

Tsja al ze met een beetje mengen wel gewoon dr eten accepteerd dan lijkt me dat een prima oplossing. Liever een goedkoper merk dan iets stervensduur

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 10:23

Ze is vanuit haar jeugd ook geen topvoer gewend natuurlijk ;-) . Gelukkig heb je iets gevonden wat ze lekker vind *\o/*

grace1989
Berichten: 819
Geregistreerd: 10-01-10

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 16:31

Ik vind het wandelen er nog erg plijnlijk uitzien. Spannend wat Putten gaat zeggen.
In ieder geval veel sterkte en beterschap gewenst.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 22:45

Ik heb niet het idee dat ze pijn heeft. Het lijkt mij echt puur het ontbreken van spieren en dus kracht en balans.

Ze krijgt nu nog 1x per dag voor 10 kilo metacam. En dat ben ik dus ook aan het afbouwen.

Ze komt langzaam weer meer tot "leven", wordt enthousiaster, krijgt meer zin in alles en loopt ook weer steeds meer een rondje door het huis enzo.

Damelza

Berichten: 4678
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:18

Crista schreef:
Haha nee, ik liep op het fietspad, en paal staat op de stoep, dus ging goed.

Ze loopt inderdaad actiever. Meer levenslust zeg maar.

Hebben zelf al wel de "hoop" op volledig herstel opgegeven. Maar voor 80 of 90% en verder pijnvrij, doen we het ook! Dus gaan er eigenlijk va uit dat je het altijd wel beetje aan d'r loopje zal blijven zien.

Zitten vandaag trouwens op precies 5 weken.

Liep net buiten met d'r, en ze zag een reiger! Zij er opaf, op haar manier dan haha. Die reiger weggejaagd, verliest ze d'r evenwicht, valt ze bijna in de sloot! Gelukkig liep ze het aan de riem, dus kon d'r nog tegenhouden! Dat stuk loopt ze normaal meestal los, dus ze had weer mazzel haha


Met fysio zal ze ook nog wel een hoop vooruitgaan! Het is ook echt ups en downs, en het heeft gewoon wel echt veel tijd nodig wat ik merk. Wij hadden op het halfjaartje gehoopt, maar ik denk dat je echt wel van een jaar moet uitgaan.

Onze fysio zei ook; als je het 1 voor 1 laat doen kunnen ze steun zoeken op het andere achterbeen. Maar bij een dubbele moeten ze zeker in het begin wel die druk op de voorkant zoeken omdat het achter nog zo pijnlijk/gevoelig is. Vervolgens moet je ze daarna weer leren en trainen om die achterhand te gebruiken, vooral ook omdat die spieren flink moeten aansterken etc.

Jady heeft nog steeds een kippenkont vergeleken met de voorkant :')

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 01:46

Ja het kan best 3 stappen vooruit en eentje terug zijn. Da’s toch vooruitgang! Wat fijn dat je merkt dat ze vrolijker wordt; lijkt me een heel goed teken.

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 22:24

Veel succes morgen !

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 23:42

Gisteren voor het eerst een dagje helemaal zonder Gabapentine geprobeerd (ze kreeg er nog steeds elke ochtend 1). Was geen succes, heeft de hele dag liggen slapen, wilde niet eten of drinken en moest d'r met uitlaten echt letterlijk sleuren...

Vanmorgen weer 1 pil gegeven en had écht een totaal andere hond!

Ze wilde vanmiddag zelfs even spelen met m'n zoontje!
We liepen op een grasveld naast een speeltuin en een school, vandaar dat ik haar aan de riem hield, anders had ze allang even los geweest.


Dit was vanmorgen, eerst vanaf d'r "goede kant"

De andere kant, d'r slechte kant


En vanmiddag even spelen



thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 17:43

Moet je gabapentine niet afbouwen dan? Heb het zelf ook geslikt en onvrijwillig in 1x gestopt ( iets met vakantie en vergeten ). Werd er echt niet blij van

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-24 19:10

thequeensmum schreef:
Moet je gabapentine niet afbouwen dan? Heb het zelf ook geslikt en onvrijwillig in 1x gestopt ( iets met vakantie en vergeten ). Werd er echt niet blij van


Dat doen we ook. Ze stond eerst op 3x per dag, nu nogop 1x per dag.

Gaat allemaal in overleg met de dierenarts.

Morgen update over dierenarts bezoek in Putten vandaag. Nu aan het werk dus niet zo veel tijd.

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 20:10

Oh sorry, daar had ik blijkbaar overheen gelezen
( of vergeten, leeftijd hè :D ).
Benieuwd wat ze er in Putten van vonden

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 20:50

Soms is van 1 naar 0 best een flinke stap. Kan je de dosering mss beter weer halveren en kijken of dat lukt? Het wordt vaak onderschat (ook bij mensen).
Ik vind haar echt weer wat beter lopen. De film vanaf links geschoten lijkt het toch of ze daar een soort blokkeert. En op het veld zag ik een konijnenhupje? Zou ze aan die kant mss toch last hebben van iets wat mss wat knelt of iets?
Succes morgen bij Putten, goeie reis!!

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 15:00

Dosering halveren gaat lastig worden, het zijn capsules met poeder erin. Dat ga ik, met mijn onhandigheid, nooit gelijkmatig kunnen veredelen...

Gisteren in Putten geweest. De verdikking links is echt gewoon onderhuids en trekt zeer waarschijnlijk nog wel weg, heeft alleen tijd nodig.
Lena gaf aan bij het voelen en bewegen dat links nog wel erg gevoelig is, voor nu geen zorgen, maar wel iets om goed te blijven monitoren.

In overleg met de dierenarts gaat ze nu eerst 1 week op elke ochtend voor 25 kilo metacam, en 1 pil gabapentine. Hierna stoppen met de gabapentine en alleen metacam geven. Zo kunnen we goed zien wat het effect op haar is van de verschillende soorten medicatie en wat haar het beste helpt.

Vermoeden is dat de metacam haar het beste kan helpen momenteel, dierenarts verwacht dat de gevoeligheid echt van de spieren af komt, en aangezien metacam meteen ontstekingsremmend werkt is dat een fijne bijkomstigheid.

voor nu gewoon doorgaan zoals we doen, ze mag alles, ook spelen met vriendjes, mits die haar niet elke keer ondersteboven lopen, want dat is wel erg zwaar voor dr spieren enzo.

We mogen starten met hydrotherapie, gisteren meteen contact opgenomen, maar bedrijf waar mn eerste voorkeur naar uit ging heeft pas einde van de maand een plekje... nu dus nog een ander benaderd, hopelijk hebben die eerder plek...

Links achter is duidelijk minder gespierd en blijft ze dus ontzien. dierenarts had het erover dat ze, omdat ze atletisch gebouwd is, prima op 3 poten door kan en dus de noodzaak om die linker achterpoot meer te gaan gebruiken niet zo ziet, en dat we dat met fysio/hydro hopelijk op kunnen lossen. Eventueel is anabole nog een optie, maar dan moet ze die poot eerst wel echt gaan gebruiken, anders heeft anabole niet zo veel nut.

Mocht ze ook met fysio/hydro niet voldoende verbeteren en gevoelig blijven op de linker poot, dan willen ze uiteindelijk waarschijnlijk een foto maken. Maar voor nu is het daar allemaal nog veel te vroeg voor.

Over 2 weken telefonisch contact hebben met Putten met beeldmateriaal erbij en over 4 weken weer contact.

niet heel slecht dus, maar het kan zeker beter. Beetje zoals we al verwacht hadden gezien het herstel afgelopen weken.

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 20:03

Oke …. zoals je verwacht had eigenlijk. Ik denk wel dat je met hydrotherapie nog goede vooruitgang kan boeken hoor.

Zoolgangster

Berichten: 9604
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 09:01

bcd94 schreef:
Ik ga volgen, hier ook een hond met hd helaas dus ben erg benieuwd hoe jij het herstel van de operatie ervaart, wij twijfelen nog waarvoor we gaan kiezen, Zwemmen en heuvels lopen heeft hier wel echt voor verbetering gezorgd. Nu het water kouder is en hij minder begint te zwemmen gaan we hydrotherapie om hem goed bespierd te houden.

Bizar dat je 175 euro moest aftikken zeg voor alleen een consult dat is echt niet normaal.

Lastig die trap na de operatie, onze hond is 27 kg en til ik wel als hij in de douche moet en dat gaat prima maar meerdere keren per dag is voor jezelf ook pittig.
Zou optillen ook niet pijnlijk zijn na die operatie?

Welke supplementen geef je en merkte je daar echt verbetering mee?
Ik heb zelf al het een en ander geprobeerd maar kan nou niet echt zeggen dat ik verschil merkte dus ben weer opzoek naar wat anders om hem te ondersteunen.

Veel succes met de operatie vrijdag


Wellicht een tip...(voor de hond van TS niet van toepassing)
https://www.dijkshoorn.com/nl-nl/expert ... lasie-hond

Deze dierenarts verwijdert de spier die de heup uit de kom trekt, veel minder belastend dan heupkopresectie en veel sneller herstel. En goedkoper.
Helaas nu pas gevonden, ik ging zoeken omdat ik best wel geschrokken ben van wat heupkopresectie voor gevolgen heeft...

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 10:05

Je zou een apotheek lief aan kunnen kijken TS, die zouden kunnen helpen een lager dosering te maken?
Gabapentine is echt voor zenuwpijn maar van de metacam (nsaid) worden ze soms idd misselijk, mss kun je daar nog iets voor in huis halen. Tip: wissel medicatie niet voor een weekend ;-) ivm bereikbaarheid DA.
Opbouwen in water kan zeker helpen, fijn dat je dat nu mag doen. Onbelast opbouwen. Lijkt me idd belangrijk want voor je het weet voelt ze de noodzaak niet meer om li-a te gaan meenemen en huppelt ze (wellicht vrolijk hoor) op 3 benen maar dat is toch zwaarder voor haar lijf lijkt me.
Succes weer en dank voor de update!

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 11:26

Zoolgangster schreef:
bcd94 schreef:
Ik ga volgen, hier ook een hond met hd helaas dus ben erg benieuwd hoe jij het herstel van de operatie ervaart, wij twijfelen nog waarvoor we gaan kiezen, Zwemmen en heuvels lopen heeft hier wel echt voor verbetering gezorgd. Nu het water kouder is en hij minder begint te zwemmen gaan we hydrotherapie om hem goed bespierd te houden.

Bizar dat je 175 euro moest aftikken zeg voor alleen een consult dat is echt niet normaal.

Lastig die trap na de operatie, onze hond is 27 kg en til ik wel als hij in de douche moet en dat gaat prima maar meerdere keren per dag is voor jezelf ook pittig.
Zou optillen ook niet pijnlijk zijn na die operatie?

Welke supplementen geef je en merkte je daar echt verbetering mee?
Ik heb zelf al het een en ander geprobeerd maar kan nou niet echt zeggen dat ik verschil merkte dus ben weer opzoek naar wat anders om hem te ondersteunen.

Veel succes met de operatie vrijdag


Wellicht een tip...(voor de hond van TS niet van toepassing)
https://www.dijkshoorn.com/nl-nl/expert ... lasie-hond

Deze dierenarts verwijdert de spier die de heup uit de kom trekt, veel minder belastend dan heupkopresectie en veel sneller herstel. En goedkoper.
Helaas nu pas gevonden, ik ging zoeken omdat ik best wel geschrokken ben van wat heupkopresectie voor gevolgen heeft...


Dat was hier geen optie. Omdat er extreem veel artrose zat rondom het gewricht en omdat de kop niet uit de kom werd getrokken, maar de koppen waren vervormd en de kommen te ondiep...

Heb inderdaad vooraf ook naar deze optie gekeken maar dat kon dus bij ons niet...

Zoolgangster

Berichten: 9604
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 19:14

@Crista, daarom schreef ik er ook bij dat dat in geval van jouw hond dat geen optie was, je had al geschreven dat de artrose te erg was.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 11:42

Weer even een korte update.

Andere fysio/hydro therapeut benader, maar ook die heeft pas eind februari plek. Dus we wachten gewoon braaf op onze beurt, het is niet anders...

Misschien had ik eerder al een afspraak moeten plannen, maarjah, dat is nu beetje mosterd na de maaltijd.

Vanmorgen even naar het park geweest. even vriendjes gedag zeggen. Ze had er zin in maar laatste stukje naar huis was ze echt moe.

Ik stimuleer haar op het filmpje om door te lopen, anders staat ze bij elke grasspriet te snuffelen, niet erg, maar dan zien jullie nog niks, vandaar dat ik haar dringend vraag gewoon even door te lopen haha


Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 11:58

Ze is het er niet mee eens >;)

Jammer van de therapie, dat was misschien wel te verwachten en de kliniek had je misschien ook wel de tip kunnen geven alvast te reserveren....maar inderdaad: mosterd na de maaltijd nu.

Wellicht kan de therapeut wel wat handige oefeningetjes voor thuis met je doorspreken?
Kun je de tijd een beetje overbruggen.