Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:42

Raar!
In jouw eerste link stond ook Petsplace, vandaar dat ik ging zoeken...maar die van jou is ook nog goedkoper ;)

Damelza

Berichten: 4680
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:43

Shirley schreef:
Raar!
In jouw eerste link stond ook Petsplace, vandaar dat ik ging zoeken...maar die van jou is ook nog goedkoper ;)


haha ja ik had nu even een andere gepakt, zag inderdaad dat die ook wat goedkoper was.

Crista

Berichten: 3025
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 12:01

Die opblaasbare kraag heb ik ook naar gekeken, maar denk dat mevrouwtje lenig genoeg is dat ze er dan nog steeds bij kan! En mij werd ook wel verteld dat ze niet aan de wond mocht komen enzo, maar voorlopig gaat het zo heel goed. Lena wordt echt heel angstig met zo'n kap, of ie nou van zachte stof is of van hard plastic, paniek gegarandeerd...

Ze is heel weinig alleen tot 8 januari (dan gaan we beiden weer aan het werk) en daarna zijn we de 2 weken voorbij. (en ja, hierin zijn we beetje eigenwijs, sorry...)

Heb wel een kap liggen hoor, dus als ze er echt niet af blijft hebben we een noodoplossing, maar denk dat m'n man er dan eerder voor kiest een paar nachtjes bij haar te slapen dan dat s'nachts die kap om gaat haha

Hebben trouwens niet echt een afbouw schema mee gekregen qua medicatie. Vond de "afhandeling" toen ik d'r kwam halen sowieso beetje matig.

Werd door een assistente geholpen die het zelf ook niet echt wist had ik het idee.
Heb pijnstillers meegekregen voor maximaal 3 weken en dat was meeeeeer dan genoeg volgens de assistente, dus dan moet ik nu toch wel langzaam aan eea af gaan bouwen, anders kom ik echt te kort...

Heb niet het idee dat ze echt meer pijn heeft trouwens hoor. Meer dat ze d'r spieren nu gaat voelen zeg maar...

VillaNeusjes

Berichten: 6100
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 23:43

Mijn hollandse herder sloopt een kap dus gewoon met grof geweld. Hij krijgt een muilkorf om de waarvan ik de voorste vakjes afgeplakt heb zodat hij de draadjes niet alsnog kan vastpakken. Want anders krijg je dit: Afbeelding

Hij had dus hechtingen in zn poot. Voor ons werkte dat goed.

Crista

Berichten: 3025
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 10:27

Hahahaha VillaNeusjes sorry, maar ziet er wel grappig uit zo! Daar heb ik inderdaad ook nog aan gedacht, een muilkorf en dan de voorste gaatjes afplakken.

Maar zoals ik al eerder zei, ze blijft er nog vanaf gelukkig.

Gisteren overdag toch 4x zonder al teveel knallen en dus angst kunnen lopen. Laatste 2x was het even snel plassen op het veldje tegenover ons huis en weer zo snel mogelijk naar binnen.

Vanmorgen vroeg heeft m'n man haar goed uitgelaten, dus ook die hebben we alvast weer in the pocket!

Binnen lijkt ze nu helemaal niet (meer) bang te zijn gelukkig. Las op internet dat de pijnmedicatie die ze krijgt ook angst en stress remmend kan werken. Dus wie weet helpt dat ook mee!

Is haar eerste oud en nieuw bij ons.

Gisterenavond was ze net terug van het lopen, dan is ze even beetje angstig als ze weer binnen komt, kind was moe en hangerig. Dus even samen tot rust komen. Zo fijn om te zien dat die 2 elkaar zo ondersteunen!
Afbeelding

Nyaleti

Berichten: 6256
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 11:25

Wat lief zo samen <3

Krijgt ze gabapentine als pijnstiller? Dat werkt inderdaad ook angst / stressverlagend!

https://vm.tiktok.com/ZIJnS1u2e/
Misschien is dit iets om te proberen om vanavond aan te zetten. Ik heb hetzelf nog niet geprobeerd maar hoor er meer goede verhalen over.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 11:37

Is je hond nou aan het hyperventileren, VillaNeusjes? :))

Wat een lief plaatje zo, hopelijk voelen ze zich allebei snel beter!

VillaNeusjes

Berichten: 6100
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 13:19

Shirley schreef:
Is je hond nou aan het hyperventileren, VillaNeusjes? :))


:') Ja last van claustrofobie denk ik Hoax is een sloper en HEEL inventief, wat helpt voor zn werk als assistentiehond maar soms echt heel irritant is. Als hij bijv van hechtingen af moet blijven Hij bleef overdag braaf van zn hechtingen af maar ik vertrouw hem snachts als ik slaap echt niet

Anyhow, ik deelde de tip met TS omdat het een optie kan zijn in plaats van een kap. Nou is Hoax wel gewend aan een muilkorf (getraind ivm o.a. evt bezoek aan buitenland of bij de dierenarts) dus levert dat verder geen stress op, er zijn natuurlijk honden die het niet kennen en er juist van flippen..

Crista

Berichten: 3025
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 15:23

Iedereen heel fijn 2024!

Hier voor Lena een rustige jaarwisseling gehad. Om. 21 uur werd ze wat onrustig, even meegenomen naar buiten, snel naar het veldje, even plassen en als een malle naar huis! Vanmorgen vroeg weer gelopen. De rest van de avond heeft ze mega relaxed liggen chillen. Zolang wij maar in de buurt waren. Normaal gaat ze rond 23 ook nog even uit, maar dat wilde ze nu écht niet, en begrijpelijk!

Sinds gisteren probeert ze in huis ook beetje te lopen, alleen ons laminaat is te glad nog voor d'r. Dus nu hebben we zo'n outdoor rubberen tafelkleed en speelkleed van de kleine man in de woonkamer liggen. Dit was nog kort voldoende, dus van die foam speeltegels neergelegd erbij. Ze kan nu dus vanuit d'r mand richting de bank, en naar de keuken en de eetkamertafel.

Vanavond komt m'n zus nog wat rubberen tegels en rubber op rol brengen, zodat we ook beneden wat bewegingsruimte kunnen creëren voor d'r en niet steeds met de kleden van boven naar beneden en terug hoeven te zeulen.

Heel artistiek verantwoord nu, onze woonkamer :')
Speelkleed, blauw tafelkleed, groene rubberen matten, huishouden van Jan Steen is er niets bij hahaha

Vanmorgen probeerde ze zelf vanaf beneden naar boven de trap op te gaan. Ze kwam alleen niet zo ver :').

Dr voorpoten lukte wel, maar d'r achterpoten zo ver optillen, en dan ook nog je eigen gewicht optillen met die achterpoten, dat lukte (nog) niet! Maar, we tillen d'r met liefde! :knuffel:

Maarjah, alles voor het hondje!

Op naar een mooie stijgende lijn in 2024 en een lekker "rennende" zomer voor Lena

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 15:28

Ook voor jullie en dan speciaal voor Lena een heel fijn en gezond 2024!

Zo te horen heeft ze het prima voor elkaar qua zorg en gaat het helemaal goedkomen, aan jullie zal het niet liggen in elk geval +:)+

paars

Berichten: 5592
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 15:49

Haha, heb beeld bij jullie vloer! Yogamatjes zou je ook nog kunnen inzetten als je die hebt.
Fijn dat het steeds wat vooruit gaat!
Gaat het al beter met eten en drinken?

Crista

Berichten: 3025
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 21:51

Eten en drinken is nog steeds drama. Heb mergpijpjes voor d'r gekookt en d'r geprobeerd dat vocht te laten drinken maar dat vond ze slechts 1 dag interessant...

Ze eet nu elke dag een beetje vlees en een handje brokken. Ga haar morgen eens wegen. Als ze serieus is afgevallen ga ik de brokken die ze nu krijgt vervangen voor high energy brokken. Die heb ik gelukkig nog staan want vóór de operatie stond ze op high energy brokken omdat ze dat écht nodig had, met gewoon (onbeperkt) voer kon in haar niet op gewicht houden namelijk.

De dieren arts had gewaarschuwd voor overgewicht dus daarom overgegaan op Light voer maarjah, morgen dus eerst maar eens wegen.

Voor ons gevoel staat ze qua vooruitgang nu even een beetje stil, hiervoor zagen we echt elke dag verbetering, nu zien we al een dag of 2 a 3 steeds hetzelfde beeld.

Ben nu ook even gestopt met afbouwen van de pijnstilling, even kijken of we daarmee verschil zien.

Heb vandaag bij de action van die anti slip rollen gehaald van 45 cm breed en 150 cm lang, die liggen nu dus door ons hele huis als "wandelpaden" en worden enthousiast gebruikt door Lena!

Ziet er niet uit, maar ach, het is maar tijdelijk, en alles voor de hond hé haha

paars

Berichten: 5592
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:07

Mss toch wat last van haar maag, ik bedoel ze is verder vrolijk begrijp ik maar wil ‘alleen’ niet eten/drinken? Geen koorts?

Crista

Berichten: 3025
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 22:27

paars schreef:
Mss toch wat last van haar maag, ik bedoel ze is verder vrolijk begrijp ik maar wil ‘alleen’ niet eten/drinken? Geen koorts?


Ja, zou kunnen hoor! En de medicatie kan ook misselijkheid veroorzaken zag ik, dus wie weet...

Maarjah, omdat we nu even stil staan qua ontwikkelen durf ik ook even niet verder af te bouwen, beetje kiezen uit 2 kwaden zeg maar...

Ze heeft inderdaad geen koorts en wordt langzaam aan steeds meer zichzelf. Staartje gaat met wandelen alweer beetje omhoog, er wordt alweer wat gekwispeld als we thuis komen en ze wil ook alweer lekker bij me liggen als ik op de bank zit.

Komt wel weer goed, heeft gewoon allemaal even tijd nodig. En af en toe even een dipje (in de vorm van geen vooruitgang) is ook niet gek natuurlijk. Je kan nou eenmaal niet alleen maar altijd pieken!

Hettieheks
Berichten: 1255
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 23:17

Wat voor brok geef je nu? En wat gaf je daarvoor? En ze is altijd al een moeilijke eter geweest? Eet ze wel snacks? Of doet ze daar ook moeilijk mee

thequeensmum
Berichten: 3550
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 23:20

Vind je bijv Carnibest Actief geen optie? KVV bedoeld voor oa honden die gewicht bij moeten komen na operatie

paars

Berichten: 5592
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 23:31

Crista schreef:
Ze heeft inderdaad geen koorts en wordt langzaam aan steeds meer zichzelf. Staartje gaat met wandelen alweer beetje omhoog, er wordt alweer wat gekwispeld als we thuis komen en ze wil ook alweer lekker bij me liggen als ik op de bank zit.

Dat klinkt echt wel wat beter!
En idd; 3 stapjes vooruit en dan weer 1 of zelfs 2 terug is nog steeds progress.

Crista

Berichten: 3025
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 01:12

Ze is altijd een moeilijke eter geweest en heeft daarbij ook snel last van d'r buik.

Mijn moeder voert deels kvv en heeft Lena dat ook wel eens gegeven en toen heb ik de volgende dag m'n hele gang en hal kunnen boenen vanwege de diarree (liggen gelukkig plavuizen, maar toch, fijn is anders). Dus dat durf ik niet meer aan.

Er staat hier altijd onbeperkt brokken voor haar, en ze is/was niks te zwaar, dus ze kan het blijkbaar ook heel goed zelf reguleren. Misschien heeft ze nu ook gewoon niet meer nodig... Ze doet natuurlijk ook veeeeeeel minder nu...

Ook met snacks is het een zeurpiet haha

Zelfs de vers gekookte (netjes afgekoelde) mergpijp draaide madame d'r kop voor weg gisteren!


Ze kreeg een combinatie van Opti Life Adult active en Biofood High energy met wat smølke grain free Er doorheen.

En nu dus tijdelijk Briantos Adult Light/Sterilised Graanvrij.


Ik geef nu blikvoer van wolf of wildernis.

Ik voer altijd bewust meerdere merken brokken door elkaar zodat ze voldoende vitamine en mineralen binnen krijgt, want elk merk heeft toch een andere verhouding en samenstelling daarin en ik ben van mening dat wanneer je altijd 1 merk/soort voert er tekorten zouden kunnen ontstaan.

Als m'n voer bijna op is koop ik altijd weer 2 of 3 zakken voer van verschillende merken welke mij qua samenstelling aanspreken (altijd eerst proefverpakkingen om te kijken of mevrouw het wel lust hahaha) en kwalitatief ook voldoende zijn. Maak er altijd weer een hele studie van, vindt ik leuk om te doen :)

Hettieheks
Berichten: 1255
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 01:24

Zo te horen ben je qua voer heel bewust bezig, en verdiep je je daar ook echt in. Al die wisselingen kunnen echter ook heftig zijn voor haar darmen ook hoor! Afwisseling van bepaalde dingen is niet verkeerd. In jou geval zou ik echter een goeie basis van brokken doen, en dan goed kijken naar wat ze nodig heeft en welke eiwit ze goed op reageert. Niet te hoog in koolhydraten en makkelijk verteerbaar.

Dan kun je met blikvoer of gestoomd vlees misschien voor wat afwisseling zorgen? En met toppings zorgen voor de juiste mineralen en vitamines? Ik ben zelf ook altijd best wel met voer bezig.. en ik voer altijd heel creatief. Mijn honden krijgen hun brok of vlees bijna niet normaal in een bak. Maar altijd op een verrijkende manier.
Maar honden die dermatig gevoelig zijn blijven wel altijd op eenzelfde goeie basis

Crista

Berichten: 3025
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 20:26

Vandaag bij de dierenarts geweest. De wond is aan 1 kant wat onrustig sinds een dag of 4 a 5. Lijkt van binnenuit dik te zijn en ziet er erg onnatuurlijk uit. Geen spanning op de wond, niet warm, geen koorts en rustige hartslag...
Foto's naar Putten gestuurd en op aanraden van hun toch even langs m'n eigen dierenarts.

En vermoedelijk toch onderhuids ontstoken... Nu weer antibiotica meegekregen voor een week en moet de metacam weer opvoeren (omdat dit ook ontstekingsremmer werkt). Mag wel verder gaan met afbouwen van de gabapentine (ook pijnstiller).

Sinds gisteren blijft ze er ook niet meer af als we er niet zijn...dus nu toch maar de kap om als we er niet zijn. 1 groot drama met dat ding, maar ik doe hem om, leg d'r op d'r kleed, en als ik terug komt ligt ze nog precies in dezelfde houding....


Ook meteen op de weegschaal geweest, 3 kilo eraf in 2 weken...

Gisteren toch maar naar de diervoedergroothandel gegaan en vers vlees gehaald voor haar. Ik kook het even een half minuutje om de grootste rauwheid (is dat een woord?) eraf te halen en voer het dan met sap en al...

Ze eet nu 1x per dag 2 handen brokken en dan in de avond 200 gram vlees met boullion. Meer eet ze niet op, ook niet van het vlees...

Lopen gaat wel weer ietje beter!

Dus we sukkelen rustig door... Morgen 2 weken geleden geopereerd en ik ben tot nu toe best tevreden!

Lukasje
Berichten: 11309
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 22:00

Ai, toch waarschijnlijk een ontsteking? Dat verklaart mss waarom ze zo slecht eet?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 22:51

Ik moet wel zeggen dat ik een paar keer per dag 20 minuten lopen rijkelijk veel vind voor zo’n ingreep. En ik begrijp niet waarom je weken wilt wachten voordat je naar de aqautrainer wilt.

kiwiwitje

Berichten: 20123
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 23:01

janderegelaa schreef:
Ik moet wel zeggen dat ik een paar keer per dag 20 minuten lopen rijkelijk veel vind voor zo’n ingreep. En ik begrijp niet waarom je weken wilt wachten voordat je naar de aqautrainer wilt.

Ik moest van de fysio sowieso wachten tot de hechtingen eruit waren en de wond genezen.(voor de aquatrainer)

Crista

Berichten: 3025
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 00:14

janderegelaa schreef:
Ik moet wel zeggen dat ik een paar keer per dag 20 minuten lopen rijkelijk veel vind voor zo’n ingreep. En ik begrijp niet waarom je weken wilt wachten voordat je naar de aqautrainer wilt.


Fysio en aquatraining mag inderdaad pas na die 6 weken, vanuit Putten. Daarvoor moeten ze eerst weer hun balans ed terugvinden en moet alles goed genezen.

En lopen is juist wat ze moet doen. Er kan zoals ze het zelf in Putten zeggen "niks kapot" want er is juist een stuk bot weggenomen en de spieren, pezen en banden moeten de taak van het bot over gaan nemen. De pijnstillers zijn tegen de eventuele pijn van het verwijderen van dat stukje bot en de spierpijn. En verder is het zaak zo snel mogelijk die spieren op te bouwen en te trainen. En dat doe je door te lopen...

We kijken goed naar d'r en ze geeft het goed aan als we te veel doen (te lang wandelen) en dan doen we ook direct weer even een stapje terug.
Is tot nu toe 2x gebeurd dat ze echt ging sjokken met wandelen en het dus iets te ver was. En dan niet dat ze nog een half uur moest hoor! Maar gewoon dat het laatste stukje eigenlijk net te lang was...





Vandaag ging ze halverwege het rondje in staking. Mevrouw wilde oversteken, dat is naar het park, waar we veel liepen met d'r vriendjes en waar ze lekker kon rennen enzo, en ze was écht niet van plan mee te gaan de andere kant op.
Uiteindelijk onder lichte dwang is ze toch maar meegelopen. Maar ze begint dus ook alweer praatjes te krijgen hahaha

paars

Berichten: 5592
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 01:48

Och toch een ontsteking! Jeetje. Zou de activiteiten dan zeker niet gaan opvoeren.
De foto’s bedoel je denk ik gewoon ‘polaroids’ en geen röntgenfoto’s? Zaten geen drains in de wonden toch? Wat me achteraf eigenlijk wel wat verbaasd omdat het doorzagen toch wel met bloedverlies gepaard gaat. Maar goed ze doen dat blijkbaar altijd op die manier. Kan mss ook zijn dat er een bloeduitstorting zit. Omdat ze geen tekenen heeft van een ontsteking. Hoe is de kleur van haar slijmvliezen?
Sterkte weer in de ziekenboeg!