Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ImkeTarek

Berichten: 2273
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 11:43

Zomaar meer pijnstilling geven zou ik dus persoonlijk erg voorzichtig mee zijn in dit geval.
Vlak de impact van een algehele narcose niet uit, dit is nog geen 24uur geleden dat ze hier uit kwam. Dit kan voor erg veel verwarring/hallicunaties en slapheid zorgen en is per individu verschillend hoelang het duurt voor de roes is uitgeslapen.
Zeer goed teken iig dat ze weer wat eet!

Ook nog niet hebben geplast is niet perse heel bijzonder.. als ze gister voor de OK goed uitgelaten is, evt tijdens de narcose nog urine heeft laten lopen en na het ontwaken nog maar weinig vocht heeft binnen gehad, dan zit haar blaas waarschijnlijk gewoon nog niet zo vol dat ze moet..

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 11:44

Uiteraard in overleg met de dierenarts ;)

Sabri

Berichten: 1408
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 11:51

Wat een heftige update. Na zo ingreep zie je toch hoe zo diertje best is toegetakeld, zelf zal ze het niet snappen. Het lijkt me ook niet niks 2 heupen deels eraf in een keer.
Verwen haar maar lekker het arme dier :knuffel:

Crista

Berichten: 3025
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 12:11

ImkeTarek schreef:
Zomaar meer pijnstilling geven zou ik dus persoonlijk erg voorzichtig mee zijn in dit geval.
Vlak de impact van een algehele narcose niet uit, dit is nog geen 24uur geleden dat ze hier uit kwam. Dit kan voor erg veel verwarring/hallicunaties en slapheid zorgen en is per individu verschillend hoelang het duurt voor de roes is uitgeslapen.
Zeer goed teken iig dat ze weer wat eet!

Ook nog niet hebben geplast is niet perse heel bijzonder.. als ze gister voor de OK goed uitgelaten is, evt tijdens de narcose nog urine heeft laten lopen en na het ontwaken nog maar weinig vocht heeft binnen gehad, dan zit haar blaas waarschijnlijk gewoon nog niet zo vol dat ze moet..


Ze doet het nu goed hoor. Ze is helder en lijkt minder pijn te hebben.

Geven inderdaad niet zomaar meer pijnstillers, ze krijgt al best wat namelijk.

Gaan zo nog even kijken of ze wil lopen/plassen. Manlief heeft al besloten dat hij vannacht ook bij d'r blijft, alles voor het beestje!

Onze zoon is ook heel lief voor d'r en heel bezorgd om d'r. Steeds aaien en bij d'r zitten, brokjes proberen te voeren enzo, heel lief.

ImkeTarek

Berichten: 2273
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 12:22

Fijn dat het beter lijkt te gaan! En goed in de watten leggen is fijn voor haar!

Bedoelde mijn post ook niet verkeerd, wilde meer een hart onder de riem steken/wat bezorgdheid weg nemen :)

maj0

Berichten: 6601
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 13:03

Poeh wat heftig. Hopelijk knapt ze snel weer beetje op.

Ik ga volgen en wil jullie heel veel sterkte wensen en haar een dikke knuffel doen

VillaNeusjes

Berichten: 6100
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 13:05

Is een luier een idee ? Al zit dat wellicht weer in de weg bij de heupen….

Sterkte komende tijd. Het zal van jullie allemaal veel eisen

Damelza

Berichten: 4680
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 13:17

Crista schreef:
Lukasje schreef:
Oh slik, niet simpel als baasje :( . Jullie zijn wel erg lief voor haar! Ze zal vast veel steun gehad hebben aan je man afgelopen nacht.

Is mss bottenbouillon iets? Dat gaat mss makkelijker binnen en heeft ze toch vocht en wat voedingsstoffen binnen. Tegenwoordig kan je dat kant en klaar kopen, of in poedervorm waar je dan wat water moet bijvoegen.


Blikvoer met water ging erin als zoete koek hoor! Dus ze krijg straks nog wat. Maar wil ook niet teveel in 1x geven.

En ben benieuwd hoe ze nu moet plassen... Ze kan net een beetje steunen op d'r achterpoten, dus denk dat ze het straks gewoon moet laten lopen ofzo?

Hebben nu een matrasbeschermer onder d'r kleed gelegd, mocht ze het laten lopen nu, hoef ik alleen d'r kleed ze wassen en niet d'r hele kussen en mand enzo


Jady heeft na de operatie altijd netjes buiten geplast! In het begin hebben we haar ondersteund met een handdoek, en als ze dan in de ‘houding’ wilde bewogen we mee.

Crista

Berichten: 3025
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 18:09

Damelza schreef:
Jady heeft na de operatie altijd netjes buiten geplast! In het begin hebben we haar ondersteund met een handdoek, en als ze dan in de ‘houding’ wilde bewogen we mee.


Hoe lang duurde het bij Jady na de operatie dat ze voor het eerst weer plaste?

Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 18:40

Pittige ingreep, veel sterkte met het herstel!

Een aantal jaar geleden is mijn hond geopereerd aan zijn kruisband in Putten, hem moesten we daarna ook optillen met een sjaal. Hij wilde de eerste 1,5 dag na de operatie niet plassen in de achtertuin. We gingen naar Putten voor een katheter en op weg naar de auto wilde hij ineens wel lang en veel plassen. Hij was het niet gewend dat in de achtertuin te doen... Nemen jullie haar wel mee naar een plek waar ze normaal ook haar behoefte doet?

Mochten jullie er nog geen hebben, dan zou ik ook zeker een orthopedisch matras aanschaffen waar ze op kan liggen!

Crista

Berichten: 3025
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 19:07

Ze ligt nu op een koudschuim of traagschuim matras van 15 cm dik...
We laten haar uit op het veldje voor de deur. Inderdaad bewust niet in de tuin, omdat ze niet gewend is dat ze daar mag plassen...

Straks nog maar een keer proberen, en anders morgen maar bellen met de dierenarts. Maar ga ik dan Putten bellen (anderhalf uur reistijd), of m'n eigen dierenarts?

Krijg sowieso de dienstdoende weekendarts, maar geen idee hoe dat bij beiden is geregeld.

Nyaleti

Berichten: 6256
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:29

Heeft ze nu helemaal nog niet geplast sinds gisteren ochtend eigenlijk?
Heb je toevallig bij gehouden hoeveel water ze heeft binnen gekregen?

Ik zou Putten bellen. Zo net na de operatie is meer expertise wel fijn. Als het bijvoorbeeld om extra medicatie regelen gaat of iets anders ophalen, kunnen ze vast wel regelen dat je dat in de omgeving kunt ophalen. Kunnen ze gewoon een recept doorsturen.
Als je ze dan toch aan de lijn hebt, is het misschien makkelijk om het dossier op te vragen. Mocht je toch een keer naar de spoed dierenarts moeten, kunnen zij daar precies zien wat er is gedaan etc.

Ibbel

Berichten: 49204
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:38

Meeste honden plassen de eerste 24-36 uur niet na een operatie, is mijn ervaring. Ze hebben over het algemeen weinig gegeten en gedronken, zijn nog een beetje woozy die eerste dag post-op. Het komt 99 van de 100 keer vanzelf goed.

Damelza

Berichten: 4680
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:42

Crista schreef:
Damelza schreef:
Jady heeft na de operatie altijd netjes buiten geplast! In het begin hebben we haar ondersteund met een handdoek, en als ze dan in de ‘houding’ wilde bewogen we mee.


Hoe lang duurde het bij Jady na de operatie dat ze voor het eerst weer plaste?


Volgens mij een dag! Poepen duurde wat langer. Na een narcose zijn ze helemaal leeg dus duurt het best even voordat dat weer op gang komt. Drinkt ze veel?

Overigens hing ik ook regelmatig aan de telefoon bij Putten met vragen, zo vond ik ook het poepen vrij lang duren, maar nadat we gebeld hadden ging ze direct poepen

Lukasje
Berichten: 11309
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 20:00

Ik zou naar Putten bellen. Daar hebben ze meer ervaring met zulke operaties.

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 20:07

Ik vind eigenlijk wel dat ze jullie wat beter voor mochten bereiden op dingen als hoe kunnen we haar helpen met plassen en dergelijke.

thequeensmum
Berichten: 3550
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 20:21

Dierenkliniek Putten is 24/7 bereikbaar en er is altijd iemand die dienst heeft.

Vind het heel naar voor je hond en voor jullie ook. Hoop zorgen toch. Maar als het eenmaal beter gaat dan gaat het toch wel hard zal je zien
Heel veel sterkte

grace1989
Berichten: 822
Geregistreerd: 10-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 20:24

Wat een heftig verhaal.
Heel veel sterkte en beterschap gewenst.
Mijn ervaring is ook dat ze de eerste 24 uur na de operatie wel een wat huilerig zijn van de narcose.
Maar ze zal vast ook pijn hebben.
Bij vragen zou ik altijd Putten raadplegen.
Ook wij hebben goede ervaringen bij deze kliniek.

Crista

Berichten: 3025
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 22:38

Ze heeft geplast! Door de bosjes, in de struiken, kruip door sluip door, ik erachteraan met m'n sjaal om d'r buik... En ze zat steeds maar heel geërgerd om te kijken zo van; hallo, gun me even wat privacy! Maar het is gelukt!

Zó blij met een plas hahaha

Sabri

Berichten: 1408
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 22:40

Wat fijn! *\o/*

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 22:48

Gelukkig!

Lukasje
Berichten: 11309
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 23:09

Oh wat fijn ! En nu hopelijk een betere nacht in !

Crista

Berichten: 3025
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-23 20:51

Bizar hoe snel ze verbeterd!

Gisteren was ze écht nog mega wankel. Vandaag al stuk stabieler en zojuist toen wij even boven waren om onze zoon naar bed te brengen is ze uit d'r mand gegaan en naar de bank gelopen.

Dit was gisteren;
https://youtu.be/IgYdNR75Qsk?si=-_CLqz0zSkzABcXn

Hier had ze echt nog steun van de sjaal nodig.
En dit was vanmiddag;
https://youtu.be/D0FlNuO9eTw?si=Vcq1JIa5WrQ9ymuQ

Geen echte steun meer nodig, alleen wat stabiliteit nog, voor als ze d'r evenwicht verliest oid.

Hannanas
Berichten: 13026
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 20:57

*\o/* wat fijn! Heftig allemaal hoor. Gelukkig verbeterd ze snel.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Dubbele heupkopresectie hond, volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 21:07

Dat ziet er veelbelovend uit, geweldig!

En wat een leuke bijpassende sjaal heeft ze *D