Hond plast in huis...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Hond plast in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 20:15

En het drijft ons tot wanhoop.

Onze 10-jarige dwergteckel (bijna 11), Meneer Mier, plast sinds ruim een half jaar in huis. In het begin was het een enkele keer uit onzekerheid/angst. We waren net verhuisd, veel mensen over de vloer, nieuwe plek, nieuwe geluiden, andere geuren.

Dit ging na een poos beter en het hield op. Echter sinds een maand of twee, drie, plast hij met regelmaat in huis. Dit varieert van een klein plasje, tot plassen formaat grote hond. Niet op dezelfde plek, maar overal. Bij de drinkbak, bij de deur naar de hal, middenin de keuken, op de mat voor de buitendeur. Hij heeft ook zijn eigen bed al eens ondergeplast, en ook op de zitstoel.

Wat ons opvalt:

- hij heeft twee dikke bulten op zijn rug/zij
- zijn vacht verandert
- hij drinkt heel veel
- plast in huis

Mier is verder even actief als altijd
hij is vrolijk, blij, niet kortademig of hijgen, hij eet goed, hij plast en poept goed buiten (dat eerste helaas ook binnen...) en er is aan hem niks te zien.

Dus de dierenarts gebeld, en hoewel hij niet aan de meest voorkomende symptomen voldeed, dacht zij aan cushing. Daar hebben we hem dan ook op laten testen, en dat resultaat was negatief.

Daarna hebben we urine ingeleverd, zodat er getest kon worden op blaasontsteking, blaasgruis e.d.. Daar kwam niks uit. Zijn urine is goed, geen afwijkende waarden.

Vervolgens is er bloed geprikt om dat te bekijken, en om nierproblemen uit te sluiten. Volgens zijn bloedbeeld, is hij kerngezond. En zo gedraagt hij zich ook. Een echo van zijn nieren leverde niks op, en ook zijn blaas liet niks zien.

's Ochtends bij het uitlaten is zijn eerste plas geel/geconcentreerd. Door de loop van de dag is het doorzichtig als water. Ik denk door het vele drinken.

Nu denken wij aan incontinentie. Hij geeft namelijk niet altijd aan dat hij moet plassen. Dus misschien heeft hij het niet door?

Heeft iemand hier ervaring mee? Of herkent het beeld en wat het zou kunnen zijn? Naast dat het voor Mier niet leuk is, zijn wij er ook helemaal klaar mee... Onze houten vloer is heel goed, maar veel meer plas gaat deze ook niet kunnen hebben voor hij kapot gaat. Met dat het gewoon smerig is en ik blijf schoonmaken, levert het een hoop frustratie op.

Goof

Berichten: 28822
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hond plast in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:19

Je zou in overleg met de dierenarts propalin kunnem geven. Dat is tegen incontinentie.
Het werkte bij mijn vorige hond echt heel erg goed.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110719
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:19

Wat een lastig probleem en zo te lezen doen jullie al de meest voor de hand liggende problemen uitsluiten.
Incontinentie lijkt me idd ook een oorzaak te kunnen zijn.

Kan hij in huis geen luier dragen?

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:21

Onze jack russel had dat ook het laatste jaar (ze is 17 geworden). Ze werd incontinent maar haar nieren werkten ook niet meer optimaal.
Volgens mij heeft ze er wel medicatie voor gekregen maar werkte dat niet altijd goed.
Mijn ouders hadden een plasmat voor haar in huis voor 's nachts. Zo'n puppymat voor het zindelijk maken.

Schuur_

Berichten: 4886
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:22

Veel drinken leidt automatisch tot veel plassen. Het kan best zijn dat hij het moeilijker kan ophouden en gewoon heel veel moet plassen. Is hij ook al getest op suikerziekte?

Misschien is het wel als oplossing om hem op een matje te laten plassen ipv overal in huis? Dat kan nogal wat frustratie schelen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 20:26

Goof schreef:
Je zou in overleg met de dierenarts propalin kunnem geven. Dat is tegen incontinentie.
Het werkte bij mijn vorige hond echt heel erg goed.

Daar willen we morgen idd voor bellen :j.


Cayenne schreef:
Wat een lastig probleem en zo te lezen doen jullie al de meest voor de hand liggende problemen uitsluiten.
Incontinentie lijkt me idd ook een oorzaak te kunnen zijn.

Kan hij in huis geen luier dragen?

Ja het is heel vervelend. Vooral ook omdat geen enkel onderzoek uitsluitsel gaf.

Een luier... Ik ben bang dat hij die zonder probleem uittrekt :=.


Majabeestje schreef:
Onze jack russel had dat ook het laatste jaar (ze is 17 geworden). Ze werd incontinent maar haar nieren werkten ook niet meer optimaal.
Volgens mij heeft ze er wel medicatie voor gekregen maar werkte dat niet altijd goed.
Mijn ouders hadden een plasmat voor haar in huis voor 's nachts. Zo'n puppymat voor het zindelijk maken.

Incontinentie denken wij inderdaad ook aan. Ik had ergens gelezen dat door incontinentie het drinkgedrag ook aangewakkerd wordt. Dus dat zou het cirkeltje wel in stand houden.

Plasmatten ga ik inderdaad kopen. Kijken of we hem kunnen leren daarop te plassen.

Schuur_ schreef:
Veel drinken leidt automatisch tot veel plassen. Het kan best zijn dat hij het moeilijker kan ophouden en gewoon heel veel moet plassen. Is hij ook al getest op suikerziekte?

Misschien is het wel als oplossing om hem op een matje te laten plassen ipv overal in huis? Dat kan nogal wat frustratie schelen.

Suikerziekte is hij inderdaad ook op getest, negatief.

We willen hem inderdaad gaan leren op een plasmat te plassen :j. Ondertussen zoeken we alsnog wel naar een oorzaak/oplossing.

LaPluche

Berichten: 1982
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:26

Wat voor voer geef je je hond, het kan zijn dat er veel zout in zit en dat hele vele drinken verklaart.
Ik heb een reu met plas problemen (hij kan soms niet plassen en moet dan een catheter) en die geef ik PUUR Utero.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 20:28

LaPluche schreef:
Wat voor voer geef je je hond, het kan zijn dat er veel zout in zit en dat hele vele drinken verklaart.
Ik heb een reu met plas problemen (hij kan soms niet plassen en moet dan een catheter) en die geef ik PUUR Utero.

Hij krijgt senior voer van Cavom. Al jaren, ook.

LaPluche

Berichten: 1982
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Hond plast in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:41

Cavom is een redelijke zoute brok, ik gaf dit eerder ook aan mijn honden, altijd veel ontlasting en vaak plassen.
Ik ben overgestapt op Grandorf, ze moeten er veel minder van eten en dus minder ontlasting en water drinken.
Misschien een paar weken proberen.

mika11

Berichten: 11109
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:44

Je hebt wel speciale luier broekjes zeg maar, voor honden.
Je kan het misschien proberen?
In de tijd dat je verder uitzoekt wat er met je hondje is, blijft iig je huis droog.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 28-12-23 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Nyaleti

Berichten: 6229
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:45

Kun je bij houden hoeveel hij drinkt? Je kan hem daar ook wat in beperken mits het haalbaar is om hem gedurende de dag zelf water aan te bieden. Uiteraard in goed overleg met de dierenarts dan is hier niks zieligs aan.

Vertoont hij verder tekenen van dementie?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 20:48

LaPluche schreef:
Cavom is een redelijke zoute brok, ik gaf dit eerder ook aan mijn honden, altijd veel ontlasting en vaak plassen.
Ik ben overgestapt op Grandorf, ze moeten er veel minder van eten en dus minder ontlasting en water drinken.
Misschien een paar weken proberen.

Goed om te weten. Ik kan inderdaad eens kijken naar een andere brok met minder zout, morgen.

Ik zie 0,2% natrium, is dat echt te zout? Zijn poep is gewoon goed.

Nyaleti schreef:
Kun je bij houden hoeveel hij drinkt? Je kan hem daar ook wat in beperken mits het haalbaar is om hem gedurende de dag zelf water aan te bieden. Uiteraard in goed overleg met de dierenarts dan is hier niks zieligs aan.

Vertoont hij verder tekenen van dementie?

Dit is ook het advies van de dierenarts, maar wel lastig te doen. Onze andere hond moet namelijk juist altijd kunnen drinken wanneer hij wil, omdat hij nierfalen heeft.

Hij vertoont geen tekenen van dementie, is enorm helder en nog steeds rete slim.

mika11 schreef:
Je hebt wel speciale luier broekjes zeg maar, voor honden.
Je kan het misschien proberen?

Ik denk dat hij het meteen uittrekt, eerlijk gezegd. Verbandjes, badjasjes e.d. zijn ook niet veilig.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 28-12-23 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:49

Ik zou hem gedoseerd water aanbieden, zodat hij niet meer overmatig kan drinken. Mijn vorige JR deed het ook en dat bleek dementie te zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 20:52

pillow schreef:
Ik zou hem gedoseerd water aanbieden, zodat hij niet meer overmatig kan drinken. Mijn vorige JR deed het ook en dat bleek dementie te zijn.

Dat proberen we al zo veel mogelijk. Dementie vertoont hij geen enkel teken van.

Earth

Berichten: 7927
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:53

Ik heb bij Dc Pol wel eens gezien dat Teckels eerder problemen in de wervelkolom hebben, waardoor dit soort problemen kunnen ontstaan. Dus wellicht kun je de rug eens op de foto zetten? Kun je op zich niet heel veel aan doen, maar dan weet je wel waar het evt van weg komt.

Lindsey_99
Berichten: 2496
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:56

Het komt niet vaak voor maar ook honden kunnen last hebben van diabetes insipidus. Dat is dus niet de 'gewone' suikerziekte mellitis, maar een andere ziekte (zie link)

Voer met laag zoutgehalte helpt zeker. Je kunt evt. waterbakken op hoogte aanbieden, als je andere hond wat groter is. Dan kun je voor de kleinste een beetje zien hoeveel ml water per dag erdoor gaat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 21:03

Earth schreef:
Ik heb bij Dc Pol wel eens gezien dat Teckels eerder problemen in de wervelkolom hebben, waardoor dit soort problemen kunnen ontstaan. Dus wellicht kun je de rug eens op de foto zetten? Kun je op zich niet heel veel aan doen, maar dan weet je wel waar het evt van weg komt.

Dat zou een optie kunnen zijn. Ik heb niet het idee dat hij last heeft van zijn rug, de dierenarts voelde ook niks bij het fysieke onderzoek.

Lindsey_99 schreef:
Het komt niet vaak voor maar ook honden kunnen last hebben van diabetes insipidus. Dat is dus niet de 'gewone' suikerziekte mellitis, maar een andere ziekte (zie link)

Voer met laag zoutgehalte helpt zeker. Je kunt evt. waterbakken op hoogte aanbieden, als je andere hond wat groter is. Dan kun je voor de kleinste een beetje zien hoeveel ml water per dag erdoor gaat.

Van wat ik lees is de plas van honden met deze aandoening niet geconcentreerd, dat is de plas van Mier wel. Ik kan het wel nog bij de dierenarts aangeven, idd.

De waterbak hoger zetten zal helaas niet helpen, hij gaat op z'n achterpoten staan en hangt z'n neus in de waterbak :=. Ik weet niet hoeveel hij drinkt, maar wel dat hij veel, meer dan normaal, drinkt.

Earth

Berichten: 7927
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hond plast in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:06

Nee ze hoeven er ook geen pijn aan te hebben, maar de zenuwen kunnen beknelt zitten.

Gombal
Berichten: 121
Geregistreerd: 22-12-15

Re: Hond plast in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:33

Is het een idee om hem bijvoorbeeld af en toe of in de nacht in een bench te leggen ? En dan een grote bench. Met beperkt water , dan kan de andere hond wel gewoon drinken.

Coco4life
Berichten: 1218
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: Hond plast in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:44

Misschien minder water staan, bv
Als hij z’n bakje leeg heeft hem niet bijvullen?

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:47

Goof schreef:
Je zou in overleg met de dierenarts propalin kunnem geven. Dat is tegen incontinentie.
Het werkte bij mijn vorige hond echt heel erg goed.


Ja, bij onze hond werkt dit ook heel goed.

Ze mag 2x perdag druppels, maar ik geef 1 dosis per dag in het avond voer.
(De dierenarts is daarvan op de hoogte)

Zolang dit helpt houd ik deze dosering aan. Anders pas ik het aan tot 2x per dag.

Nyaleti

Berichten: 6229
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:48

_San87_ schreef:
Nyaleti schreef:
Kun je bij houden hoeveel hij drinkt? Je kan hem daar ook wat in beperken mits het haalbaar is om hem gedurende de dag zelf water aan te bieden. Uiteraard in goed overleg met de dierenarts dan is hier niks zieligs aan.

Vertoont hij verder tekenen van dementie?

Dit is ook het advies van de dierenarts, maar wel lastig te doen. Onze andere hond moet namelijk juist altijd kunnen drinken wanneer hij wil, omdat hij nierfalen heeft.

Hij vertoont geen tekenen van dementie, is enorm helder en nog steeds rete slim.


Hmm ja dat wordt dan lastig.

Lage rug klachten is inderdaad geen gekke gedachte, zeker om het een teckel is.
Is z'n prostaat gecheckt? Is hij gecastreerd en hoe oud was hij toen?

Propalin is een goede volgende stap. Hij is al zo door de molen gehaald (petje af, baasje) dat een symptoombestrijding ook oké is. Tenminste, zo zou ik er instaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 21:55

manumol schreef:
Goof schreef:
Je zou in overleg met de dierenarts propalin kunnem geven. Dat is tegen incontinentie.
Het werkte bij mijn vorige hond echt heel erg goed.


Ja, bij onze hond werkt dit ook heel goed.

Ze mag 2x perdag druppels, maar ik geef 1 dosis per dag in het avond voer.
(De dierenarts is daarvan op de hoogte)

Zolang dit helpt houd ik deze dosering aan. Anders pas ik het aan tot 2x per dag.

Ik wil dit inderdaad morgen aan de dierenarts voorleggen :j.

Gombal schreef:
Is het een idee om hem bijvoorbeeld af en toe of in de nacht in een bench te leggen ? En dan een grote bench. Met beperkt water , dan kan de andere hond wel gewoon drinken.

We willen hem inderdaad 's nachts apart/in een bench doen. Dat neemt het probleem overdag/in de avond niet weg, maar geeft 's nachts wel zekerheid. Sowieso plast hij 's nachts niet in huis, trouwens. Hij gaat er 's nachts nog een keer uit (ca 02:00u) en hij slaapt goed door en drinkt 's nachts kennelijk niet/minder water. Het probleem manifesteert zich vooral overdag/avonduren.

Coco4life schreef:
Misschien minder water staan, bv
Als hij z’n bakje leeg heeft hem niet bijvullen?

We laten hem als wij thuis zijn minder drinken, inderdaad.


Nyaleti schreef:
_San87_ schreef:
Dit is ook het advies van de dierenarts, maar wel lastig te doen. Onze andere hond moet namelijk juist altijd kunnen drinken wanneer hij wil, omdat hij nierfalen heeft.

Hij vertoont geen tekenen van dementie, is enorm helder en nog steeds rete slim.


Hmm ja dat wordt dan lastig.

Lage rug klachten is inderdaad geen gekke gedachte, zeker om het een teckel is.
Is z'n prostaat gecheckt? Is hij gecastreerd en hoe oud was hij toen?

Propalin is een goede volgende stap. Hij is al zo door de molen gehaald (petje af, baasje) dat een symptoombestrijding ook oké is. Tenminste, zo zou ik er instaan.

De dierenarts had niet het idee dat hij rugklachten heeft, hij beweegt heel soepel, heeft geen klachten en bij navoelen was er niks te voelen. Ik kan natuurlijk wel alsnog vragen de rug specifiek te checken.

Hij is bij zijn vorige eigenaar gecastreerd. Op welke leeftijd weet ik niet, maar sowieso voor zijn derde jaar. Zijn prostaat is niet gecontroleerd, dat zet ik ook op de lijst voor de dierenarts.

Gezien zijn leeftijd en hoe hij zich verder voelt, vind ik symptoombestrijding ook niet erg.

office
Berichten: 804
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:55

Je mag nooit water beperken de dorst is een symptoom van iets al kun je dat (nog)niet vinden .Het beste is denk ik een hoek afzetten waar de honden mogen komen en dan zeil ofzo neerleggen.En een plasmatje .Diertje in een bench opsluiten zodat ie niet durft te plassen vind ik echt niet kunnen.
Laatst bijgewerkt door office op 28-12-23 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Flux

Berichten: 2494
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:55

Wat heeft de dierenarts gezegd over de dikke bulten op zijn rug/zij? Lijkt me toch dat dat iets moet betekenen...

Plast hij stiekem in huis of ook gewoon in jullie aanwezigheid?