Hoe urine opvangen kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wpaard

Berichten: 475
Geregistreerd: 08-12-17

Hoe urine opvangen kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 21:02

We hebben zelf 3 katten in huis. Maar er is 1 die de laatste tijd overal kleine plasjes achterlaat. Nu denk ik dat ze een ontsteking heeft of blaasgruis dus heb de dierenarts gebeld en moet dus urine opvangen. Nu heb haar ik vanmiddag in de hondenbench opgesloten met een vuilniszak als ondervloer maar ja ze is lekker ondeugend geweest en heeft gespeeld met de vuilniszak en de waterbak.. :Y)
Iemand een idee hoe ik het kan opvangen?

Goof

Berichten: 28822
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hoe urine opvangen kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:04

Je kan speciale korrels halen bij de dierenarts die geen urine opnemen.
Aparte kattenbak in de bench zetten en dan lukt het wel.

Desnoods kunnen ze de blaas aanprikken?

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:06

Wij kregen van de dierenarts een klein zakje met plastic korreltjes die je in de lege, goed gereinigde kattenbak moest doen. Dit om onze kat uit te nodigen om in de kattenbak te plassen. De plas kun je dan met een (injectie)spuit opzuigen voor de dierenarts.

Ik weet niet of het werkt, we hebben het niet gebruikt. Ik was bang dat ze ipv in de kattenbak op de bank zou gaan plassen. En die bank was van mijn zojuist overleden moeder, dat wilde ik niet riskeren. Haar klachten verdwenen ook vanzelf dus was het niet meer nodig.

floorsil

Berichten: 2643
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Hoe urine opvangen kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:17

Blijkbaar kan een kat niet tussendoor stoppen met plassen. Die van mij gaat altijd gelijk op de bak als ik hem verschoon. Maar daar moet je maar geluk mee hebben. Ik deed dan de jus lepel gelijk onder zijn billen en dan ving ik het zo op. Heb ook de korrels geprobeerd die niks opvangen. Gecombineerd met snippers van een vuilniszak. Maar vond dat niet echt heel makkelijk

Wpaard

Berichten: 475
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 21:18

Daar zat ik ook al over na te denken om de kattenbak in de bench te doen. Kreeg als tip om dan versnipperde vuilniszak in te doen zodat ze nog kan graven..

Nanu

Berichten: 93
Geregistreerd: 27-06-15

Re: Hoe urine opvangen kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:37

Je hebt inderdaad die plastic korrels of de soeplepel methode, die van ons was echter eigenwijs genoeg om gewoon 24 uur haar plas op te houden, dus hebben we de blaas laten aanprikken

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Hoe urine opvangen kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:40

Bij die van mij gewoon gewacht tot ze naar de bak ging. Lepel er onder gestoken toen ze ging zitten. Bakje om in te gieten stond al klaar, zo gepiept :)

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Hoe urine opvangen kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:43

Ik heb zelf een kater met heel makkelijk blaasproblemen. Ik heb het een keer op kunnen vangen met van die korrels maar dat vond ik niet het makkelijkste.

Mijn 'favoriete' manier tot nu toe (en ook die van mijn kater) was het neerzetten van een lege, schone kittenbak. Toen heb ik hem opgesloten in de badkamer waar hij toen zat na zijn blaasoperatie en toen kon ik het super makkelijk opvangen omdat hij daar al op moest plassen door de katether die hij de week ervoor had gehad.

cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:46

Het lastigste vind ik om het juiste tijdstip te hebben, de urine moet het liefst nog warm naar de DA om goed te kunnen testen.
Poes moet dan wel tijdens openingstijden én dat ik thuis ben naar de bak moeten :D

Wistaire

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-12-10

Re: Hoe urine opvangen kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:52

Hier werd niet op de bak geplast met de plastic korrels of als er niets in zat. Gewoon even opletten en wanneer er geplast word snel een bakje er onder schuiven ging het beste. Geen stress of gedoe, alleen een kat die je een beetje scheef aankijkt met een 'wat doe jij nou' blik.

Leandra

Berichten: 1597
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Hoe urine opvangen kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:20

Wachten tot je kat moet plassen, dan hem volgen naar de kattenbak en als hij dan aan het plassen is zijn staart optillen en dan het bakje eronder houden :+
Nee zonder gekheid, dat kon ik doen bij mijn kat maar dat is echt een uitzondering.

Maar de tips van katkor, de korrels van de dierenarts, of een schone vuilniszak in stroken in de kattenbak werkt ook. Maar zorg er dan wel voor dat de kattenbak echt goed schoon is.

JitskeJeldau

Berichten: 241
Geregistreerd: 29-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:28

Voor urine opvangen heb ik de kat met water en brokjes een tijdje in een aparte slaapkamer opgesloten. Kattenbak erbij met een (doorzichtige) plastic zak erin. Er zijn speciale zakken voor in kattenbakken. Uurtje later controleren en er zat een plasje in.
Misschien ook een optie.

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Hoe urine opvangen kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:04

Die plastic korrels lukte hier echt niet.
Maar beide heren rennen naar de bak als je hem vers verschoont heb ( zelfs van achter op het erf als ze het door hebben). Dus pollepel klaar leggen, juiste kat in de bijkeuken, lekkere schep verse korrels er in en tot nu toe 100% score.

Wpaard

Berichten: 475
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 13:05

Bedankt voor de tips.

Het is gelukt om urine op te vangen gelukkig. Het is een blaasontsteking dus het is maar goed ook dat ik het heb laten checken.