Fokverbod bij aankoop puppy

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 13:16

Ik ben rustig aan opzoek naar een nieuwe hond na het overlijden van mijn vorige hond een paar jaar geleden.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een zilverkleurige labrador of een labmaraner. Inmiddels heb ik ook een aantal fokkers gevonden.
Nu heb ik inmiddels ook wat concept koopcontracten ontvangen en valt mij op dat bijna alle fokkers een fokverbod hebben opgenomen in de koopovereenkomst.
Aan de ene kant snap ik dit, maar aan de andere kant vind ik het lastig dat er nu al voor mij bepaald wordt dat ik nooit een nestje mag fokken met mijn toekomstige hond.

Nu heb ik al enige tijd me niet meer verdiept hierin dus heb ik geen idee of dit normaal is?

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die hier meer verstand van hebben.

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:20

Dit is bij raskatten heel normaal dus ik neem aan bij honden ook

Als je wel wilt fokken dan zou ik specifiek daar naar op zoek gaan. Die worden namelijk ook aangeboden maar zitten in een andere prijsklasse

Goof

Berichten: 28822
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:22

Ik vind dat echt heel prima, er wordt al genoeg zomaar 'gefokt' of vermeerderd. De gekste kruisingen voor belachelijke bedragen en de asiels lopen ook over van de honden.
Waarom zou je persé met deze kruising willen fokken?

Cchanny

Berichten: 8856
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:23

Goof schreef:
Ik vind dat echt heel prima, er wordt al genoeg zomaar 'gefokt' of vermeerderd. De gekste kruisingen voor belachelijke bedragen en de asiels lopen ook over van de honden.
Waarom zou je persé met deze kruising willen fokken?

Inderdaad mee eens. En het komt inderdaad heel vaak voor dat dat wordt opgenomen in het contract :)

Zeker met 'blauwe' kruisingen. Niet alle blauwtjes zijn even gezond.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:25

In tegenstelling tot andere bokkers vind ik het dus altijd heel gek, zo’n fokverbod. Tevens ook de verplichting van castratie of sterilisatie (en vaak ook nog voor een bepaalde leeftijd). Ik weet ook niet in hoeverre dat wettelijk geldig is eigenlijk?

Toen ik mijn hond kocht zei de fokker dat ze dit dus bewust niet op nam in het koopcontract, onze hond, onze keuzes. Ze hoopt(e) echter wel als we er mee zouden gaan fokken we dit op een verantwoorde manier zouden doen, en dat begrijp ik helemaal. :j

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:28

Goof schreef:
Ik vind dat echt heel prima, er wordt al genoeg zomaar 'gefokt' of vermeerderd. De gekste kruisingen voor belachelijke bedragen en de asiels lopen ook over van de honden.
Waarom zou je persé met deze kruising willen fokken?
Oh echt?

Ik vind het naast onverantwoord vooral heel erg hypocriet. Wel zelf geld willen verdienen aan een kruising, maar je afzet vervolgens dit verbieden, want stel je voor dat je concurrentie krijgt.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:30

Mijn ervaring bij rashonden is dat dit zelden in een contract stond, maar dat fokkers het wel op prijs stellen als je aangeeft dat je evt. wil gaan fokken.
Dit soort fokverboden zie ik vooral bij hippe 'nieuwe' rassen/kruisingen. Ook bij de vele Doodles zie je het.
Blijkbaar willen ze de kruising exclusief houden of zijn ze erg bang dat ermee fokken niet altijd een goede gezonde hond geeft.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:31

Als jij graag tzt een nestje wilt fokken, ga je op zoek naar een andere fokker. En als jij dat niet wilt, ga je akkoord met dat contract. En er worden al genoeg zomaar kruisingen gefokt. Zie marktplaats.
En bij raskatten zie je ook wel dat die heel jong worden gesteriliseerd/gecastreerd zodat je er niet meer mee kan fokken. Prima. Als je perse er wel mee wil gaan fokken, betaal je idd een ander prijsje.

Goof

Berichten: 28822
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:31

Ailill schreef:
Goof schreef:
Ik vind dat echt heel prima, er wordt al genoeg zomaar 'gefokt' of vermeerderd. De gekste kruisingen voor belachelijke bedragen en de asiels lopen ook over van de honden.
Waarom zou je persé met deze kruising willen fokken?
Oh echt?

Ik vind het naast onverantwoord vooral heel erg hypocriet. Wel zelf geld willen verdienen aan een kruising, maar je afzet vervolgens dit verbieden, want stel je voor dat je concurrentie krijgt.


Ja, eens!
Ik vind sowieso dat er veel minder op de wereld gezet moet worden, zeker lukrake kruisingen.

NikkivanOlst

Berichten: 7830
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:32

Je moet niet willen doorfokken met al (vaak) onethische mixen


Waarom de keuze voor een hond uit 2 rasgroepen? Uiterlijk is leuk ja, maar mentaal zijn deze honden er heel vaak niet al te best aan toe. Hoor verschillende trainers in mijn omgeving over dit soort mixen die dus met zichzelf in de knoop raken.

StalNollie

Berichten: 9142
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:33

Vind het zo'n onzin. Hun zijn toch ook ooits ergens begonnen zo geef je andere ook niet de kans iets op te starten/bouwen

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:34

Misty12 schreef:
Als jij graag tzt een nestje wilt fokken, ga je op zoek naar een andere fokker. En als jij dat niet wilt, ga je akkoord met dat contract. En er worden al genoeg zomaar kruisingen gefokt. Zie marktplaats.
En bij raskatten zie je ook wel dat die heel jong worden gesteriliseerd/gecastreerd zodat je er niet meer mee kan fokken. Prima. Als je perse er wel mee wil gaan fokken, betaal je idd een ander prijsje.


Het niet fokken is 1 ding, maar verplicht jong castreren/steriliseren vind ik iets heel anders.
Te jong castreren/steriliseren heeft ook nadelen. Zeker bij honden waar markeren controleerbaar is en voortplantingscyclus anders loopt dan bij katten, is dat minder nodig.

thequeensmum
Berichten: 3545
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:36

Of je al dan niet wilt fokken en of dat al dan niet gewenst is vind ik in dit geval niet zo ter zake doend.
Als ik een kapitaal op tafel moet leggen voor een pup of kitten dan wil ik er ook graag zelf zeggenschap over hebben.
Krijg hier echt de kriebels van.

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:38

Wat spreekt je aan in deze kruising? Ze zien er prachtig uit, maar ik hoor er vooral veel problemen mee.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:39

Ailill schreef:
Goof schreef:
Ik vind dat echt heel prima, er wordt al genoeg zomaar 'gefokt' of vermeerderd. De gekste kruisingen voor belachelijke bedragen en de asiels lopen ook over van de honden.
Waarom zou je persé met deze kruising willen fokken?
Oh echt?

Ik vind het naast onverantwoord vooral heel erg hypocriet. Wel zelf geld willen verdienen aan een kruising, maar je afzet vervolgens dit verbieden, want stel je voor dat je concurrentie krijgt.


Mwah ik snap het wel bij een goede fokker. Ik heb een Aus en als je daar onverantwoord een merle op een merle zet kunnen de pups dubbel merle worden en bijv. blind zijn. En dan heb je ook nog cryptic merle -eentje die tri-colored lijkt maar wel het merle-gen heeft.

Als het al een kruising is... tja, ik ben zelf niet van dit soort kruisingen, en dan snap ik op zich de hypocrisie wel, maar stel dat de ouderhonden wel alle tests hebben gehad en de reu en teef zorgvuldig geselecteerd zijn voor zover dat kan met zo'n kruising...

Ik vind sowieso dat je zonder kennis niet moet gaan fokken, maar dat doen helaas veel mensen wel, met pretnestjes :=

Mlies
Berichten: 14153
Geregistreerd: 23-07-03

Re: Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:42

Een zilverkleurige Lab bestaat niet…
Fokkers die dat aanprijzen zou ik sowieso al ver van weg blijven.
Verder snap ik dat fokverbod prima. Goede (!!!) fokkers steken jarenlang tijd in onderzoeken en uitpluizen van het ras, de bloedlijnen, gezondheid, etc.
Dat is voor de meeste particulieren niet weggelegd.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:43

Ik ben zelf fokker en ik heb dit absoluut niet in mijn koopcontract staan.
Mensen betalen voor hun pup en dan is het ook hun hond. Ik kan nl nooit op de leeftijd van 8 weken garanderen dat een hond wel of niet geschikt zal zijn voor show en of fok. Ik hanteer dan ook geen verschil in prijzen en al mijn pups worden verkocht als huishond. Blijken ze later geschikt voor de fokkerij en willen mensen een nestje, dan sta ik ook klaar met hulp bij het zoeken naar een geschikte combi en bij vragen.

Goof

Berichten: 28822
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:45

Donja schreef:
Ik ben zelf fokker en ik heb dit absoluut niet in mijn koopcontract staan.
Mensen betalen voor hun pup en dan is het ook hun hond. Ik kan nl nooit op de leeftijd van 8 weken garanderen dat een hond wel of niet geschikt zal zijn voor show en of fok. Ik hanteer dan ook geen verschil in prijzen en al mijn pups worden verkocht als huishond. Blijken ze later geschikt voor de fokkerij en willen mensen een nestje, dan sta ik ook klaar met hulp bij het zoeken naar een geschikte combi en bij vragen.


Maar jij fokt denk ik niet een kruising die je dan een hippe, nieuee naam geeft en voor erg veel geld verkoopt?

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:48

Het is iets dat typisch bij dure twijfelachtige fokkers in het contract geplaatst wordt. Bij goede fokkers zie je juist dat ze het leuk vinden als je wil helpen bouwen/behouden van het ras/type, al kan het wel zijn dat er een pup in het nest zit die fokongeschikt vinden en die pup, vaak met korting, naar een huisje doen waar ze zeker van weten dat er niet mee gefokt wordt, en dat wordt voor de zekerheid dan vaak alsnog wel vastgelegd in het contract. Maar dat is een volledig andere insteek dan fokverbod tenzij je voor veel geld de fokrechten erbij koopt

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:48

Bij katten is dit perfect normaal, dus ik verbaas me ook niet over honden en juich het enkel maar toe. Hoeveel mensen in Nederland tegen contract toch fokken...verschrikkelijk gewoon en je ziet de kwaliteit en rasstandaard zienderogen achteruitgaan.

Als je op voorhand weet dat je eventueel wel wil fokken, dan zou ik gewoon verder zoeken naar een andere fokker, je weet dat het niet mag, dus hup door naar de volgende.

Of je kan de fokker met fokverbod benaderen voor fokrechten. Bij katten is dat ongeveer de prijs x 2,5 dus vermoedelijk kun je toch fokrechten verwerven mits hier meer voor te betalen.

ivy_power89

Berichten: 5858
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:51

Ik ben fokker van de flatcoated retriever en gebruik het contract van de rasvereniging. Deze heeft specifiek in het het contract staan dat ik een huishond verkoop en geen fok dier. Garantie tot een goede fokteef of dekreu kan ik niet geven, dus zo dek je je in. Of iemand wil fokken, moet hij of zij zelf weten (maar wel graag verantwoord!)

De mode kruizingen die je momenteel om de oren vliegen snap ik ook echt niet, ik bedoel een labmaraner? Zijn daar officiele fokkers voor? Want in mijn ogen zijn het gewoon puur vermeerderaars die fokken op kleur!
Sorry TS als ik je nu op de tenen trap, maar ik snap het gewoon niet, het zijn gewoon mode honden, niets meer en niets minder

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:51

Bij goede verantwoorde fokkers zou ik het nog enigszins begrijpen. Maar hier hebben we het over een kruising, waarbij het lijkt op een slim commercieel spel. Echt belachelijk imo.

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:53

Wil je niet dat er gefokt wordt casteren of steriliseren voor verhuizing. Krijg je geen gezeik achteraf ook.

xoranlover

Berichten: 6604
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:53

Ik fok met mijn katten. We hebben binnen mijn ras een aantal problemen en dan met name dat de genenpoel ontzettend klein is. Ik heb voor mijn nestjes o.a. katers uit Zweden, Rusland en Oekraïne gebruikt. Er zijn katers als je die gebruikt dan heb je in 1 klap alle Nederlandse lijnen in je lijn en loop je vast. Wij (mijn vriendin, haar moeder en ik) besteden best veel tijd aan het uitzoeken van lijnen, inteeltpercentage en dan ook nog eens een goede match voor de kat. Ik heb in mijn contract ook staan dat er niet meer gefokt mag worden. Als mensen dat wel willen dan gaan we in gesprek en heb ik die mensen. Ik wil dat er dan wel verantwoord gefokt wordt. Dat houd in alle testen laten doen, een goede kater uitzoeken, letten op inteelt, rastype, karakter en matchend bij de poes.
Omdat we een best kleine genenpoel hebben vind ik het ook niets toevoegen om 3 kittens van 1nest door te laten gaan voor de fok.
Katers gaan hier gecastreerd weg. Dit wordt altijd overlegd met de nieuwe eigenaren. En alle mensen die tot nu toe een kater hier hebben gekocht hebben hier zelf voor gekozen en vonden het helemaal prima. Poezen laat ik niet castreren en dat gaat in vertrouwen. Maar als je wilt fokken zul je ook om moeten gaan met krolse poezen. En ze op anticonceptie moeten zetten. Dat is ook iets waar veel mensen op terug komen en die zijn blij als ze gecastreerd zijn.

Ik heb met mijn kopers nog nooit problemen gehad met mijn contract. Nu zal het met een hond anders zijn misschien omdat die niet elke 2 weken dekklaar is, maar tot nu toe gaat het bij mij prima met de kittenkopers.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:54

Het is vooral ook om de honden exclusief te houden. Je ziet het vooral ook bij de Australische Labradoodle. Dat is een heel gedoe omdat veel fokkers vinden dat ze een zeer exclusieve hond fokken. Dat mag je dus niet mee fokken, en je mag dan alleen zon hond meenemen als je ze inderdaad direct na het eerste jaar laat castreren, of ze zijn al gedaan voordat je ze krijgt.
Mijns inziens onzin. Kijk als je inderdaad een goede fokker bent, en je hebt lijnen waar je lang mee bezig bent geweest en je wil dat zuiver houden ,vooruit. Daar kan ik me iets bij voorstellen. Maar labradoodles, en zoals jij nu noemt de labmeraner, dat zijn echt hype honden. Daar is geen jarenlang onderzoek en zuivere lijnen in de vinden want dat 'ras' geeft het nog niet lang. Ik zou er ver vandaan blijven. En je inderdaad afvragen wat je zo aanspreekt in het ras. Waarom geen labrador óf Weimaraner? Behalve het kleurtje schijnen het behoorlijk pittige honden te zijn, die flink veel opvoeding nodig hebben.