Fokverbod bij aankoop puppy

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:59

davinci2412 schreef:
Ik ben rustig aan opzoek naar een nieuwe hond na het overlijden van mijn vorige hond een paar jaar geleden.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een zilverkleurige labrador of een labmaraner. Inmiddels heb ik ook een aantal fokkers gevonden.
Nu heb ik inmiddels ook wat concept koopcontracten ontvangen en valt mij op dat bijna alle fokkers een fokverbod hebben opgenomen in de koopovereenkomst.
Aan de ene kant snap ik dit, maar aan de andere kant vind ik het lastig dat er nu al voor mij bepaald wordt dat ik nooit een nestje mag fokken met mijn toekomstige hond.

Nu heb ik al enige tijd me niet meer verdiept hierin dus heb ik geen idee of dit normaal is?

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die hier meer verstand van hebben.



Bij veel rassen is dat tegenwoordig.
Onze labradoodle stond het bijna 7 jaar geleden al in het contract… er was castratie of sterilisatie plicht.

Warboel
Berichten: 14687
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:00

Mijn teef is echt enorm opgeknapt van d'r castratie, ze eet veel beter en is niet meer zo ielig dun (ze is 3x loops geweest en was 2,5 toen ik d'r heb laten helpen). Ze was ook echt zo down tijdens d'r loopsheid, was echt zielig. Ben blij dat ik het heb laten doen. M'n reu is gewoon intact en zal dat ook blijven als er geen medische noodzaak is. Mijn dierenarts heeft nooit gepusht om ze te laten helpen en was ook heel open over de nadelen. Dus heb zo prima een weloverwogen beslissing gemaakt en ben nog steeds blij met die beslissing.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:07

BrankaZ schreef:
Preventief castreren om kanker te voorkomen. Je weet nooit of er kanker ontstaat en dan kan je ook stellen dat je een hond juist niet moet castreren als preventie voor de soorten kanker die kunnen ontstaan ten gevolge van castratie. Of ter preventie van incontinentie van teven. Of ter preventie van angstagressie bij (vaak al onderdanige reuen).
Castratie voorkomt niet alleen dingen, het creëert ook andere dingen. Je haalt de hele geslachtshormoonhuishouding uit een dier, dat heeft effect op meer dan alleen de voortplanting.


Het is een afweging, op sommige typen kanker is nu eenmaal een hogere kans om die te krijgen. Je moet die preventie wel in context zien met de rest. Inderdaad ook de dingen die het kan veroorzaken.

Maar het wordt niet voor niks aangeraden bij teven. Melkkliertumoren zijn de meest voorkomende tumoren bij teven, blijkbaar.

Even snel gegoogled:

Citaat:
De kans op het ontwikkelen van melkkliertumoren bij een niet-gesteriliseerde teef en teven gesteriliseerd na de 2e loopsheid is 26%. Wordt de teef gesteriliseerd vóór de eerste loopsheid dan is de kans op het ontwikkelen van melkkliertumoren nog maar 0,05%

Link

Dus die 26% kans zet je af tegen andere factoren die relevant zijn voor jouw individuele hond.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:16

Klopt, maar die kans op melkkliertumoren verklein je m.n. als je een teef laat castreren voor de eerste loopsheid. Dus tussen 6 en 9 maanden. En als je dat doet laat je een hond niet eerst fysiek én geestelijk volwassen worden.
Ik vind dat er gewoon eerlijk moet worden gecommuniceerd dat er niet alleen voordelen zijn, maar ook nadelen.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:27

BrankaZ schreef:
Klopt, maar die kans op melkkliertumoren verklein je m.n. als je een teef laat castreren voor de eerste loopsheid. Dus tussen 6 en 9 maanden. En als je dat doet laat je een hond niet eerst fysiek én geestelijk volwassen worden.
Ik vind dat er gewoon eerlijk moet worden gecommuniceerd dat er niet alleen voordelen zijn, maar ook nadelen.


Je hebt gelijk, die volledige kans (om het te verminderen naar 0.5%) gaat om voor de eerste loopsheid. Maar tussen de eerste en tweede loopsheid gaat het om een kans van 8%. Dus je vermindert de kans alsnog met 18% bij castratie Vind ik persoonlijk toch een goede afweging als de hond qua karakter goed in elkaar zit en het enige veel voorkomende (grote) nadeel wat meer verharen is. (Als voorbeeld, een DA kan vast beter vertellen wat de voor en nadelen zijn en dus de afweging).

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:39


Warboel
Berichten: 14687
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:41

BrankaZ schreef:
Klopt, maar die kans op melkkliertumoren verklein je m.n. als je een teef laat castreren voor de eerste loopsheid. Dus tussen 6 en 9 maanden. En als je dat doet laat je een hond niet eerst fysiek én geestelijk volwassen worden.
Ik vind dat er gewoon eerlijk moet worden gecommuniceerd dat er niet alleen voordelen zijn, maar ook nadelen.


Hier ben ik het wel echt mee eens hoor, dat castratie niet iets is "wat je even doet" maar dat je een weloverwogen beslissing moet maken en het is dan aan de DA om de voor- en nadelen te bespreken.

Ik heb bijvoorbeeld een whippet reu doe uit lijnen komt die het goed doen op de renbaan en de DA begon tijdens de eerste afspraak voor de laatste puppy enting wel over of ik hem zou willen laten castreren, en gaf toen gelijk ook aan dat hij dan wel langzamer zou kunnen worden bv vanwege minder spiergroei en sneller zwaarder worden en dat hij het persoonlijk zonde zou vinden en af zou raden :))

NikkivanOlst

Berichten: 7829
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:55

joyce_eddy schreef:
davinci2412 schreef:
Ik ben rustig aan opzoek naar een nieuwe hond na het overlijden van mijn vorige hond een paar jaar geleden.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een zilverkleurige labrador of een labmaraner. Inmiddels heb ik ook een aantal fokkers gevonden.
Nu heb ik inmiddels ook wat concept koopcontracten ontvangen en valt mij op dat bijna alle fokkers een fokverbod hebben opgenomen in de koopovereenkomst.
Aan de ene kant snap ik dit, maar aan de andere kant vind ik het lastig dat er nu al voor mij bepaald wordt dat ik nooit een nestje mag fokken met mijn toekomstige hond.

Nu heb ik al enige tijd me niet meer verdiept hierin dus heb ik geen idee of dit normaal is?

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die hier meer verstand van hebben.



Bij veel rassen is dat tegenwoordig.
Onze labradoodle stond het bijna 7 jaar geleden al in het contract… er was castratie of sterilisatie plicht.


En dat is ook het verschil.
Een labradoodle is geen ras maar een designerkruising. Daar komt het idd veel bij voor.

Bij echte rassen dus veel minder en is dat niet gebruikelijk.

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:59

Mijn dierenarts wilde gelijk een afspraak inplannen voor castratie van mijn teef maar ik heb aangegeven dat niet te willen.
Na de vraag of ik wel wist eat voor risico's ik haar liet lopen heb ik aangegeven dat ik daarvan op.de hoogte ben maar dat de door hen genoemde voordelen niet opwegen tegen de nadelen.
Toen hadden ze wel door dat ik me erover ingelezen heb.
Buiten de medische voor- en nadelen ben ik overigens tegen het snijden in een gezond dier.
Die hormoonhuishouding zit er niet voor niets in en is ontzettend belangrijk voor de groei vd hond, zowel mentaal als fysiek.
Ik ben niet faliekant tegen castratie maar wacht zelf wel tot de hond minimaal 2 jaar is, liefst langer nog, àls ik ze überhaupt laat castreren.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 14:12

Mizora schreef:
Het is zeker niet enkel de vacht of de incontinentie, waar ook bij zo'n 1 op de 6 teven gebeurt.

Deze pdf geeft een overzicht op basis van wetenschappelijke artikelen: http://www.naiaonline.org/pdfs/LongTerm ... InDogs.pdf


Heb alleen nog even de voor en nadelen voor teefjes bekeken (straks even inhoudelijk doorlezen), maar ik mis daar bij elk punt eigenlijk wel of er verschil zit in wanneer je castreert. Als ik me niet vergis gebeurt het in Amerika heel vroeg (6 maanden?), waardoor je (kan ik me als leek zo voorstellen) bijvoorbeeld meer kans zou kunnen hebben op incontinentie of andere ziekten/aandoeningen die een (mede)oorzaak kunnen hebben in de hormoonhuishouding. Terwijl als je op z’n minst tot na de 1e loopsheid wacht (wat volgens mij normaal is in Nederland), die kans wellicht wat kleiner is.

Bovendien is dit een opsomming: hoe goed zitten de studies in elkaar waar deze persoon naar gekeken heeft? Is er tat rekening gehouden met ras, leeftijd, grootte van de hond, wanneer ze zijn gecastreerd?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker voor het maken van een goede afweging en niet zomaar castreren om het castreren, maar dan is het wel fijn het complete plaatje te hebben incl nuances.

Castreren is niet altijd slecht, niet castreren ook niet. Laten we dus vooral niet mensen erop aankijken dat ze “vroeg” (na 1e loopsheid) of later of niet gecastreerd hebben :). Soms heeft bokt wel een handje van, maar je weet nooit de volledige individuele situatie.
Dat het in zo’n contract staat, ja daar vind ik ook wel wat van

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 14:18

Ik ben het met je eens Imandra, maar ik merk ook dat veel mensen castreren omdat het zo hoort. De dierenarts begint er bij het enten al over. Lor1_1984 geeft dat uit eigen ervaring ook al aan.
De dierenarts zit er niet voor de liefdadigheid, die moet ook zijn geld verdienen. Maar die hoort wel het eerlijke en complete verhaal te vertellen en niet alleen advies uit te brengen op basis van zijn inkomen.

7ofhearts

Berichten: 2777
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 14:55

Prima zo een fokverbod.

Voor mij kunnen die regels en eisen, hangend aan een ras ( van welk huisdier dan ook ) niet hoog genoeg zijn.

Geen idee wat voor een hond of kleur er tegenwoordig aan de andere kant van het lijntje loopt.
Terwijl de menselijke kant van het lijntje in veel gevallen staat te pronken en glimmen over de unieke combinatie en de geslaagde kleur.

En inderdaad………als puntje bij paaltje komt zitten onze opvangcentra er vol mee.
Met al die doedels, pimmetjes en pommetjes, en hoe al het geneuzel ook mag heten.

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 15:11

Nee dank je, ik hou liever zelf in de hand of ik fok met mijn hond of niet. :)
Ik zou bij voorbaat al niet akkoord gaan met een fokverbod of castratieverplichting, ik ben prima in staat om dracht te voorkomen getuige mijn teef die inmiddels 7 jaar is en vanaf ±11 maanden hier over de vloer kwam en met ±34 maanden van mij werd.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 15:24

BrankaZ schreef:
Ik ben het met je eens Imandra, maar ik merk ook dat veel mensen castreren omdat het zo hoort. De dierenarts begint er bij het enten al over. Lor1_1984 geeft dat uit eigen ervaring ook al aan.
De dierenarts zit er niet voor de liefdadigheid, die moet ook zijn geld verdienen. Maar die hoort wel het eerlijke en complete verhaal te vertellen en niet alleen advies uit te brengen op basis van zijn inkomen.


De meeste dierenartsen krijgen gewoon een salaris en voor hen maakt het niet uit of ze een castratie meer of minder doen. Laten we niet stellen dat zij (uitzonderingen daargelaten) adviezen geven puur voor het geld. Dan heb je imo écht een slecht idee bij een dierenarts.

Waarschijnlijk wegen de voordelen bij de gemiddelde hond op tegen de nadelen, en adviseren ze het daarom. Houdt je natuurlijk niet tegen om zelf die afweging te maken.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 15:32

7ofhearts schreef:
Prima zo een fokverbod.

Voor mij kunnen die regels en eisen, hangend aan een ras ( van welk huisdier dan ook ) niet hoog genoeg zijn.

Geen idee wat voor een hond of kleur er tegenwoordig aan de andere kant van het lijntje loopt.
Terwijl de menselijke kant van het lijntje in veel gevallen staat te pronken en glimmen over de unieke combinatie en de geslaagde kleur.

En inderdaad………als puntje bij paaltje komt zitten onze opvangcentra er vol mee.
Met al die doedels, pimmetjes en pommetjes, en hoe al het geneuzel ook mag heten.

Nou nee, het is mogelijk dat het recent anders is, maar toen ik in coronatijd voor mijn internetloze vriendin die op zoek was naar een asielhondje het land afzocht, waren de enige honden in de opvang buitenlandse honden met zware gedragsproblemen en hr-honden met bijt-achtergrond. Die leuke kleine hondjes waren altijd meteen al weg als ze in een opvang belandden, zelfs als ze ernstige gezondheidsklachten hadden. Vanwege dat zij bij een bepaalde opvang donatrice was heeft ze op een gegeven moment eerste keus gekregen toen zo'n klein hondje binnenkwam, wat heel wat jaloerse reacties opleverde van anderen die juist ook een dergelijk hondje wilden.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 15:54

Dat is nog zo. We hebben in Nederland al zo'n 10 jaar een asielhondentekort, op bepaalde groepen na en die groepen worden ook nog eens steeds kleiner. Eerst was het poolhonden, Jack Hussels, pittige herders en pitbullachtigen. Toen vielen de Jack Hussels af, toen de poolhonden en nu zijn zelfs de pittige herders van behoorlijk vlot herplaatst. Alleen de honden met ernstige gedragsproblemen en/of ernstige medische problemen blijven samen met de pitbullachtigen, inclusief de honden die door de asiels uit het buitenland worden geïmporteerd om toch nog iets te hebben zitten. De doodles en keeskruisingen (pomeranian is in het Nederlands gewoon dwergkees en vaak wordt voor de pomsky helemaal geen dwergkees gebruikt) worden over het algemeen via Marktplaats herplaatst, niet zelden voor nog serieus geld. Die m worden niet naar het asiel gebracht waar ze geld moeten betalen om ze af te staan. Het verschil is al snel 500 euro en ze zijn vaak zo herplaatst, want er is gewoon vraag naar, mits ze niet te verknipt zijn.

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 18:37

Dan gaan jullie achterover vallen van mijn contract. Zoals eerder benoemd fokverbod (anders mits akkoord en goed gevoel), asielverbod en reuen mogen niet gecastreerd worden voor hun 18maand en teven moeten minimaal 1x loops geweest zijn. Natuurlijk ben ik geen onmens en is er een echte degelijke (al dan niet medische) reden om het vroeger te doen moeten ze iets laten weten :)

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 18:42

Ik zou inderdaad nooit een pup van je willen met een dergelijk contract.

Bo_Y

Berichten: 4561
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 18:45

xLaraaj schreef:
Dan gaan jullie achterover vallen van mijn contract. Zoals eerder benoemd fokverbod (anders mits akkoord en goed gevoel), asielverbod en reuen mogen niet gecastreerd worden voor hun 18maand en teven moeten minimaal 1x loops geweest zijn. Natuurlijk ben ik geen onmens en is er een echte degelijke (al dan niet medische) reden om het vroeger te doen moeten ze iets laten weten :)


Staan toch geen gekke dingen in.

Zou het zo tekenen. Is ook niet verschillend van het contract van onze aus.

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:01

Ik zou dat contract niet willen tekenen. :o
Ik wil zelf kunnen beslissen over de hond die ik koop of ik ermee ga fokken of niet, waarmee ik fok (zowel reu als teef rondom getest op bij de rassen voorkomende afwijkingen/ziektes en gezond bevonden, goed gematcht qua karakter etc), of en zo ja wanneer ik castreer, wat ik ze voer etc.
In principe is een hond niet meer vd fokker (eigendom) zodra de pup is betaald en overhandigd, oa daarom wil ik ook gewoon zelf alle zeggenschap hebben.
De fokker inlichten wanneer er gezondheidsproblemen zijn of de hond herplaatst moet worden, advies vragen etc vind ik prima.
Tussendoor updates geven is ook geen probleem zolang dat niet vereist wordt, overigens geen probleem als de fokker eens om een update vraagt.
Terugkomen voor nestdagen doe ik niet aan, showen etc ook niet.

Overigens eis ik van een fokker dat die mij een gezonde pup verkoopt uit rondom geteste ouderdieren, bij voorkeur geen of iig een super laag inteelt coi etc.
Showresultaten, sportprestaties etc boeien me niet, of de honden een fijn karakter hebben wel.
Ik bedoel maar, een hond kan nog zulke hoge prijzen hebben gehaald, daar heb je niets aan als het karakter niet in orde is en dat doorgegeven wordt aan nakomelingen. :+

Maar ik zoek ook gewoon een fokker die daarin mee gaat zegmaar.
Ik zoek overigens geen specifiek ras, een leuke rondom geteste kruising is voor mij ook prima zolang het iets is wat past bij wat ik zoek.

Zoe_97

Berichten: 9453
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:07

Ik snap wel dat mensen het er in zetten om onverantwoord fokken tegen te gaan.
Echter zie je het vaak juist bij verkapte broodfokkers van doodles en dergelijke.

In mijn contracten (border collie) is het anders vermeld. Ik verkoop de hond als huishond. Indien het gezin ermee wil fokken mag dit enkel mits *oplijsting testen* gebeurd is zowel op hun hond als de partner waarmee hij gecombineerd wordt. Beide ouders dienen een fci erkende stamboom te hebben en deze dient ook voor nakomelingen aangevraagd te worden.
Pas als hieraan wordt voldaan mag er mee gefokt worden.

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:13

En ook daar zou ik niet volledig mee akkoord gaan. :o
Ik wil zelf kunnen bepalen of ik binnen het ras fok of bijvoorbeeld outcross of een gebruikskruising fok.
De testen vind ik prima trouwens, die zou ikzelf ook vereisen voor een reu als ik mijn teef (middenslag keeshond) zou laten dekken.
Maar had ze karaktertechnisch geschikt geweest dan had ik haar (na rondom testen op gezondheid etc) bijvoorbeeld willen aanbieden om vers bloed toe te voegen aan het Markiesje ofzo.
Laatst bijgewerkt door lor1_1984 op 10-01-24 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:13

Ik ben toch wel verbaasd over de contracten en wat er normaal wordt gevonden.

Heb je het over paarden die te koop worden aangeboden met een eisenlijstje als geen ijzers, 24/7 buiten, bitloos etc, dan is de reactie op Bokt als snel, als je verkocht hebt heb je er niks meer over te zeggen.

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Re: Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:53

In ons contract staat ook dat er alleen gefokt mag worden als er (minimaal) voldaan wordt aan de eisen van de rasvereniging. Mensen die dat niet willen kopen maar ergens anders een pup. Ik wil niet dat er straks pups met ouders uit mijn kennel op marktplaats worden aangeboden. En als mensen aangeven op zoek te zijn naar een pup om in de toekomst mee te fokken dan volgt er nog een strengere ondervraging dan anders. Ik wil geen pup verkopen aan mensen die heel anders denken over fokken dan dat wij doen. Ik wil een goede band houden met de pupkopers en over dit soort dingen kunnen overleggen. Over fokken wordt vaak heel makkelijk gedacht, maar makkelijk is het zeker niet en dus wil ik pupkopers kunnen begeleiden als ze nog weinig ervaring hebben met fokken. Dat werkt niet als je er beiden heel anders over denkt.

Zoe_97

Berichten: 9453
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 20:15

lor1_1984 schreef:
En ook daar zou ik niet volledig mee akkoord gaan. :o
Ik wil zelf kunnen bepalen of ik binnen het ras fok of bijvoorbeeld outcross of een gebruikskruising fok.
De testen vind ik prima trouwens, die zou ikzelf ook vereisen voor een reu als ik mijn teef (middenslag keeshond) zou laten dekken.
Maar had ze karaktertechnisch geschikt geweest dan had ik haar (na rondom testen op gezondheid etc) bijvoorbeeld willen aanbieden om vers bloed toe te voegen aan het Markiesje ofzo.

In een ras zoals de border collie met zo een uitgebreide genenpoel en compleet vreemde bloedlijnen sta ik niet achter outcross. In kleine genenpoel rassen kan ik hier in komen. Dus in mijn ras wil ik niet dat mijn honden waar jaren bloed zweet en tranen door mij en mijn mentors in gezeten hebben gebruikt worden voor kruisen. Er is gewoon geen doordachte redelijke outcross nodig. En is dus geen toegevoegde waarde.