Fokverbod bij aankoop puppy

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 20:16

Dat inderdaad :)
En ben ook zeer blij dat sinds vorig jaar UGent hun advies ivm castratie ook naar dit heeft veranderd naar alle Vlaamse dierenartsen.
Je bent natuurlijk vrij om te kiezen welke fokker je naar toe gaat een geluk.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 17:20

Natuurlijk zit er wat in ieders argumenten die hier verschijnen. Echter toch vraag ik me af hoe het juridisch hard gemaakt kan worden om een dier voor veel geld echt te verkopen (dus geen "adoptie"zoals opvangen wel doen wat ook juridisch niet houdbaar is maar je tekent er voor en betaalt niet zo veel) en dan toch nog controle te willen uitoefenen over het verkochte dier.

Zoe_97

Berichten: 9453
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 17:36

Er zijn in België al meerdere rechtszaken gewonnen door de fokkers. Dus er is jurisprudentie. Nederland ben ik niet in thuis

Bo_Y

Berichten: 4561
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 17:44

Zoe_97 schreef:
Er zijn in België al meerdere rechtszaken gewonnen door de fokkers. Dus er is jurisprudentie. Nederland ben ik niet in thuis


denk dat dat in Nederland ook zou gebeuren

Je mag als partijen afspreken wat he wilt, tenzij het tegen de wet is. Dus als jurist vermoed ik dat je als koper pech hebt als je een dergelijk contract aanvecht. Je wist immers van te voren wat erin stond en met tekenen ga je akkoord

Cambionn

Berichten: 773
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 17:45

anjali schreef:
Natuurlijk zit er wat in ieders argumenten die hier verschijnen. Echter toch vraag ik me af hoe het juridisch hard gemaakt kan worden om een dier voor veel geld echt te verkopen (dus geen "adoptie"zoals opvangen wel doen wat ook juridisch niet houdbaar is maar je tekent er voor en betaalt niet zo veel) en dan toch nog controle te willen uitoefenen over het verkochte dier.
Tja, als jij gewoon een legaal bindend koopcontract hebt (waar we eerder in dit topic al tot de conclusie zijn gekomen dat dit het geval is) waarin prijs en voorwaarden staan, dan worden die niet opeens ongeldig omdat de prijs zo hoog is. Die controle kun je dan makkelijk uitoefenen met een civiele rechtszaak als de koper het daartoe laat komen.

De grotere vraag is, hoe komt de fokker erachter. Voor verplichte castratie kun je nog een bewijsplicht opnemen in het contract, maar een fokverbod waarbij men stiekem toch een een pretnestje fokt lastiger. Maar ook dat kan via via best makkelijk bij de fokker bekend worden, zeker als je de pups verkoopt of een andere fokker benaderd voor een hond om hiervoor te gebruiken. Je zal dus echt voorzichtig op de teentjes moeten lopen om het te verstoppen. Dat zou je imho niet moeten willen. Bespreek je wensen met de fokker en koop een hond met voorwaarden die je aanstaan. Voorkom je een hoop gedoe mee.

kiwiwitje

Berichten: 20112
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 17:49

Zoe_97 schreef:
Er zijn in België al meerdere rechtszaken gewonnen door de fokkers. Dus er is jurisprudentie. Nederland ben ik niet in thuis

In nederland ook. Ook gewonnen door de fokkers

https://www.bvdv.nl/het-verloren-zaakje/

Dit is wel de meest bekende geloof ik

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 20:52

tiwi1969 schreef:
Ik ben toch wel verbaasd over de contracten en wat er normaal wordt gevonden.

Heb je het over paarden die te koop worden aangeboden met een eisenlijstje als geen ijzers, 24/7 buiten, bitloos etc, dan is de reactie op Bokt als snel, als je verkocht hebt heb je er niks meer over te zeggen.



Dit slaat als een tang op een varken. Als je honden te koop aanbiedt met de eisen dat ze enkel tuigjes en nooit een halsband aan mogen en alleen maar brokken mogen hebben en nooit vers voer krijg je dezelfde tegenkanting.

Miepmiept
Berichten: 2032
Geregistreerd: 20-10-03

Re: Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 21:00

Dat ze kvv moesten ben ik ook al tegen gekomen, net als titer verplichting.

Mij gaat het ook allemaal wat ver.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:20

kiwiwitje schreef:
Zoe_97 schreef:
Er zijn in België al meerdere rechtszaken gewonnen door de fokkers. Dus er is jurisprudentie. Nederland ben ik niet in thuis

In nederland ook. Ook gewonnen door de fokkers

https://www.bvdv.nl/het-verloren-zaakje/

Dit is wel de meest bekende geloof ik

Hartelijk dank voor dit artikel. Nu weet ik hoe het juridisch zit. en vooral de laatste raadgeving erin om hard weg te rennen als je dat soort zaken moet ondertekenen.

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:31

Kan iemand mij uitleggen wat ze hierin bedoelen met bruikleen bij asielen en waarmee ze dreigen?

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:33

De zogenaamde adoptiecontracten die asielen vroeger gebruikten en nu dus vaak een bruikleenovereenkomst, omdat adoptie juridisch niet bestaat. Stichtingen en asiel willen dreigen met de hond terug halen als je je niet aan contract houdt, het wordt ook nooit jouw eigendom in zo'n situatie. Terwijl ze wel verwachten dat jij alle kosten op je neemt die normaal voor de eigenaar zijn.

Dus soms ook een hond terughalen, omdat de 'baas' een operatie niet wil of kan laten uitvoeren. Te duur of in overleg met de da niet in het belang van de hond en inslapen een betere optie. Maar dat mag je dus niet zelf beslissen en ze kunnen de hond gewoon terug halen dan.

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:44

Ik ken een situatie waarbij de eigenaar van een opvang een tijdje na adoptie op huisbezoek ging, het hele bezoek gezellig heeft zitten kletsen over hoe het met het dier ging (allemaal positieve dingen trouwens) en bij vertrek ineens meldde dat het dier daar niet goed zou zitten en meteen mee terug genomen zou worden.
Dat is na weigering vd adoptanten uitgedraaid op ingrijpen vd politie.
Het dier zit nog steeds bij de adoptanten, wordt er straal verwend en had bijna niet beter terecht kunnen komen.
Contact met de betreffende opvang is compleet afgekapt ook, dier gaat daar niet meer terug al gaat de opvang op zijn kop staan.

Leo

Berichten: 50139
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:08

Bizarre constructies zijn dat. :n Echt van de zotten. Komt ook in de paardenwereld voor, imo verkapte handel.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:16

MyWishMax schreef:
De zogenaamde adoptiecontracten die asielen vroeger gebruikten en nu dus vaak een bruikleenovereenkomst, omdat adoptie juridisch niet bestaat. Stichtingen en asiel willen dreigen met de hond terug halen als je je niet aan contract houdt, het wordt ook nooit jouw eigendom in zo'n situatie. Terwijl ze wel verwachten dat jij alle kosten op je neemt die normaal voor de eigenaar zijn.

Dus soms ook een hond terughalen, omdat de 'baas' een operatie niet wil of kan laten uitvoeren. Te duur of in overleg met de da niet in het belang van de hond en inslapen een betere optie. Maar dat mag je dus niet zelf beslissen en ze kunnen de hond gewoon terug halen dan.

Nou ja, als de hond een operatie nodig zou hebben en ik zou dat niet kunnen betalen, dan zou ik de hond in het belang van het dier wel teruggeven als zij de operatie wel zouden kunnen betalen. Ik heb gehoord dat asielen vaak contracten met DA's hebben waardoor ze minder hoeven te betalen.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:18

Leo schreef:
Bizarre constructies zijn dat. :n Echt van de zotten. Komt ook in de paardenwereld voor, imo verkapte handel.

Dat heb ik de hele tijd al zitten denken, dat het wat lijkt op de contracten die een bepaalde op Bokt veel bekritiseerde paardenopvang toepast!!

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:47

Dat van die asielen is echt kul, tenminste hier in Nederland als je naar een asiel van de dierenbescherming gaat. Ik heb geen gekke dingen in het contract staan dat ze 'm weer op mogen eisen en gecastreerd was hij ook niet.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:50

Een aantal jaar geleden zeker niet hoor. Ik heb toen heel veel contracten gelezen en expres overgeslagen. Tegenwoordig zie je het vooral bij stichtingen en zijn de meeste asiels idd veranderd. Maar toen ik opzoek was naar een bepaalde hond niet. Plus allerlei andere debiele eisen.

Anjali, als je leest wat ik schrijf gaat het dan ook of het voor de hond de beste keuze is. Als een da aangeeft van niet zou ik zelfs als ik genoeg geld had het niet laten uitvoeren.
Daarbij als de stichting het dier terug neemt krijg jij hem niet meer terug he? En is het nog maar de vraag of ze de.operatie echt laten uitvoeren.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 13-01-24 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:50

Dat moet dan wel heel lang geleden zijn, want ik heb mijn hond al vijf jaar.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:51

Ja, het is langer geleden ja. Ergens tussen de 10 en 15 jaar, maar ook daarna waren zulke contracten nog te vinden.

Cambionn

Berichten: 773
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:57

xLaraaj schreef:
Kan iemand mij uitleggen wat ze hierin bedoelen met bruikleen bij asielen en waarmee ze dreigen?
MyWishMax schreef:
De zogenaamde adoptiecontracten die asielen vroeger gebruikten en nu dus vaak een bruikleenovereenkomst, omdat adoptie juridisch niet bestaat. Stichtingen en asiel willen dreigen met de hond terug halen als je je niet aan contract houdt, het wordt ook nooit jouw eigendom in zo'n situatie. Terwijl ze wel verwachten dat jij alle kosten op je neemt die normaal voor de eigenaar zijn.

Dus soms ook een hond terughalen, omdat de 'baas' een operatie niet wil of kan laten uitvoeren. Te duur of in overleg met de da niet in het belang van de hond en inslapen een betere optie. Maar dat mag je dus niet zelf beslissen en ze kunnen de hond gewoon terug halen dan.
De asiels van dierenbescherming hebben gewoon volledige koop als ik de website mag geloven:
https://www.dierenbescherming.nl/diervr ... -adopteren

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:01

Ik zeg ook vroeger en vaak, er zijn nog steeds asielen die niet bij de dierenbescherming horen. Vroeger waren het geen koopcontracten en ook geen bruikleenovereenkomsten. Dat kwam pas later, veel juist eerst wel bruikleenovereenkomsten en nu dus echte koop, gelukkig maar. Ik wil absoluut geen bruikleenovereenkomst, alleen koop. Dus veel stichtingen vielen al helemaal af, want veel contracten waren toen vooral veel plichten voor jou en weinig van de stichting of het asiel.

Er wordt in dat stuk juist gewaarschuwd voor bruikleenovereenkomsten en koopovereenkomsten met rare eisen. Gewoon niet doen.

beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:17

Ik heb recent een contract getekend van een organisatie die honden uit het buitenland plaatst. Zij plaatsen zowel in het land van herkomst als in Nederland. Vandaar ook dat er dingen in staan als de ketting en bijt- en pakwerk.

Ik heb een paar voorwaarden eruit gehaald waarmee ik akkoord ben gegaan. Castratie hoeft dus niet, een huisbezoek is theoretisch wel mogelijk.

Maar goed, dit is een buitenlandse hond die ze opgelapt hebben. Een fokverbod daarbij is logischer dan als je een dure pup koopt.

Citaat:
4. De nieuwe eigenaar is verplicht bovengenoemd dier goed te behandelen, wat inhoudt dat het dier voldoende gevoed is,
constant zuiver drinkwater kan innemen, beschut wordt tegen weersinvloeden, nooit aan een ketting wordt gelegd en geen
mishandelingen ondergaat.

5. De nieuwe eigenaar gaat te allen tijde akkoord met een (vooraf afgesproken) bezoek van een medewerker van xxx teneinde
de toestand, waarin het dier leeft, te bekijken. Bij wantoestanden van welke aard ook, heeft de stichting het recht
onmiddellijke teruggave van de hond te verlangen, en dit zonder enige kosten ten laste van de vereniging.


7. De nieuwe eigenaar verbindt zich ertoe nooit met het dier te fokken. Tevens is het hem niet toegestaan zgn. bijt- en pakwerk
met het dier te doen of mechanische hulpmiddelen, zoals zgn. ‘anti-blafbanden’ te gebruiken.

8. De eigenaar is zich ervan bewust dat het verboden is de hond aan derden af te staan of te verkopen zonder schriftelijke
toestemming van xxx. Mocht het zo zijn dat de eigenaar door welke omstandigheden dan ook, afstand wil/moet doen van de
hond, dan zal xxx ten alle tijde helpen bij een herplaatsing.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:33

Tja, ik denk dan alweer dat ze geen verstand hebben van bijt/pakwerk. Voor bepaalde types/rassen js het juist een hele fijne sport waarbij ze en een veilige uitlaatklep hebben en juist heel gehoorzaam worden, plus zelfbeheersing leren.

De ketting snap ik, net als de blafband. :j

Maar dan moeten ze dus al akkoord gaan met het eruit halen van zulke dingen.

Gemlo

Berichten: 76
Geregistreerd: 24-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 13:18

https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... L:2019:971

Hier een uitspraak waarbij eigenlijk een castratie verplichting wordt gehandhaafd en de boete van 10k indien dit niet wordt gedaan.

Krijg bij deze bepalingen wel altijd het gevoel dat het puur om het geld te doen is en om het marktaandeel te beschermen. Waarom zou je een castratie plicht opnemen als dat niet in het belang van de hond is.

Bij een kleine genenpoel zou het niet uit moeten maken of je dan je mooie raskat mixt met het huis tuin en keuken katje van buren, lijkt mij. Tenzij grote erfelijke ziektes snel bij kittens komen maar dan vraag ik mij af of je überhaupt die katten dan nog door moet fokken. (Buiten het feit dat er al genoeg katten zijn, maar dat terzijde)

beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 13:25

MyWishMax schreef:
Tja, ik denk dan alweer dat ze geen verstand hebben van bijt/pakwerk. Voor bepaalde types/rassen js het juist een hele fijne sport waarbij ze en een veilige uitlaatklep hebben en juist heel gehoorzaam worden, plus zelfbeheersing leren.

De ketting snap ik, net als de blafband. :j

Maar dan moeten ze dus al akkoord gaan met het eruit halen van zulke dingen.

In dat land worden die honden nogal eens ingezet als waakhond. Dus niet zoals in Nederland dat ze het trainen als sport. Ik vermoed dat het daarmee te maken heeft. Dus dat ze niet willen dat de hond verkeerd getraind wordt, want daar schieten ze bijtende honden af.