Fokverbod bij aankoop puppy

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leo

Berichten: 50197
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 15:34

Dat is een goed aanvaardbare reden idd. En juist verantwoordelijk van de fokker.

kiwiwitje

Berichten: 20128
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 15:41

Donja schreef:
Ik ben zelf fokker en ik heb dit absoluut niet in mijn koopcontract staan.
Mensen betalen voor hun pup en dan is het ook hun hond. Ik kan nl nooit op de leeftijd van 8 weken garanderen dat een hond wel of niet geschikt zal zijn voor show en of fok. Ik hanteer dan ook geen verschil in prijzen en al mijn pups worden verkocht als huishond. Blijken ze later geschikt voor de fokkerij en willen mensen een nestje, dan sta ik ook klaar met hulp bij het zoeken naar een geschikte combi en bij vragen.

Hier absoluut mee eens.


Maar het is bij “mode foksels” echt een hype.. dus doodles, blauwe labjes etc zie je t echt vaak net als een castratieverplichting.

Ga alsjeblieft opzoek naar een andere fokker. En t liefst even niet in dit kleurtje.

En ja. Het is volledig rechtsgeldig. Net als een castratieverplichting.


Edit; een fokverbod bij een gebrek die al in t nest zichtbaar is vind ik uiteraard wel een goede reden.

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 16:27

Heb twee jaar geleden een pup gekocht en ook gezegd dat ik een nestje wilde fokken als het kon. De fokster vond het leuk als ik dat zou doen en de pupprijs was hetzelfde als van de andere pups. Nu blijkt mijn hondje niet geschikt dus ik kan niet fokken met haar. Wat als ik nou wel meer betaald had, hoe lost zo'n fokker dat dan op? Fokster was er overigens net zo teleurgesteld over als ikzelf.
Had eerst contact met een andere fokker, die had ook fokverbod in haar contract, hogere prijs en langere wachttijd voor een 'fokgeschikte' pup. Die heb ik dus links laten liggen.

De hype van kruisingen leuke namen te geven en er dan veel meer geld voor vragen dan voor een raszuivere pup vind ik ook aardig dubieus. Je bent haast exclusiever met een rashond dan met een kruising..

rien10
Berichten: 14772
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 16:34

Ach, het werd vroeger ook gedaan. Zo is bijvoorbeeld de Leonberger gefokt door iemand die graag een hond wilde met het uiterlijk van een Leeuw. Hij heeft St. Bernhards, New Foundlanders en Pyrenese Berghonden gekruist. Ook een designer dog dus.

BrankaZ

Berichten: 3896
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 16:42

Alle rassen zijn ooit door kruisen en selecteren ontstaan. Ik kan mij dan ook niet echt druk maken om een kruising. Genoeg mensen die daar naar op zoek zijn.
Maar het exclusief er van willen houden door ze verplicht te laten castreren en het vragen van bizar hoge prijzen omdat ze zo bijzonder en zogenaamd bewust zijn gefokt, vind ik nogal bizar.

rien10
Berichten: 14772
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 17:01

Veel tassen zijn ontstaan door gebruik.
De beste in zijn soort/werk werd gekozen voor voortplanting

Supervixen

Berichten: 12918
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 17:44

rien10 schreef:
Veel tassen zijn ontstaan door gebruik.
De beste in zijn soort/werk werd gekozen voor voortplanting


Louis Vuitton kruis je dan met Hermès?

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 17:45

:')

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 17:49

Is dit wettelijk überhaupt geldig? Zo niet, lekker tekenen en doen wat je zelf wilt. Moet niet gekker worden.

Flux

Berichten: 2496
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 17:54

Ja dit is rechtsgeldig als jullie hier samen voor getekend hebben. Zou mooi zijn als je iets gaat afspreken en dan even later zegt "ja maar dat komt me toch niet uit dus jammer " :+

Ik zou zelf volledige controle willen en daarom niet in zee gaan met een fokker die beperkingen stelt.

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 17:56

Flux schreef:
Ja dit is rechtsgeldig als jullie hier samen voor getekend hebben. Zou mooi zijn als je iets gaat afspreken en dan even later zegt "ja maar dat komt me toch niet uit dus jammer " :+

Ik zou zelf volledige controle willen en daarom niet in zee gaan met een fokker die beperkingen stelt.


Hmm zonde. Bedoelde meer dat er ook vaak zat contracten opgesteld worden die helemaal geen wettelijke grond hebben. In dit geval dus wel. Maar stel je gaat er wel mee fokken. Hoe gaan zij daarachter komen dan en wat is de consequentie volgens je contract?

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 18:07

Gnome schreef:
Flux schreef:
Ja dit is rechtsgeldig als jullie hier samen voor getekend hebben. Zou mooi zijn als je iets gaat afspreken en dan even later zegt "ja maar dat komt me toch niet uit dus jammer " :+

Ik zou zelf volledige controle willen en daarom niet in zee gaan met een fokker die beperkingen stelt.


Hmm zonde. Bedoelde meer dat er ook vaak zat contracten opgesteld worden die helemaal geen wettelijke grond hebben. In dit geval dus wel. Maar stel je gaat er wel mee fokken. Hoe gaan zij daarachter komen dan en wat is de consequentie volgens je contract?



In sommige van de contracten stond geen specifieke consequentie beschreven, maar eentje had er bijvoorbeeld instaan dat het op straffe van een boete van €10.000 zou zijn.

girlyggirl

Berichten: 3097
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 18:12

Heel goed van de fokker, juist om dit te voorkomen... "leuk een x een nestje fokken" moet je niet willen en aan serieuze mensen overlaten die weten hoeveel werk en geld dit kost als je het goed wilt doen. Wil je het wel doen dan geef je dit aan en gaat een fokker opzoek naar en pup die hier geschikt voor zou zijn, keuringen, testen en kom je uiteraard in een hele andere prijsklasse.

En niemand bepaald voor jou, als je het er niet mee eens bent... dan niet.

Babootje

Berichten: 26418
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 18:15

Ailill schreef:
Goof schreef:
Ik vind dat echt heel prima, er wordt al genoeg zomaar 'gefokt' of vermeerderd. De gekste kruisingen voor belachelijke bedragen en de asiels lopen ook over van de honden.
Waarom zou je persé met deze kruising willen fokken?


Oh echt?

Ik vind het naast onverantwoord vooral heel erg hypocriet. Wel zelf geld willen verdienen aan een kruising, maar je afzet vervolgens dit verbieden, want stel je voor dat je concurrentie krijgt.


Nou dat! Echt apekool en volgens mij ook ingegeven uit concurrentieoverwegingen. Ik zou er geen hond kopen en nog even verder zoeken.

Babootje

Berichten: 26418
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 18:22

Een labmaraner, wel schattig om te zien. Maarrrrr Weimaraners zijn helemaal geen makkelijke honden. En geven dat door. Dat moet je ook wel heel goed weten.

Goof

Berichten: 28934
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 18:27

BrankaZ schreef:
Alle rassen zijn ooit door kruisen en selecteren ontstaan. Ik kan mij dan ook niet echt druk maken om een kruising. Genoeg mensen die daar naar op zoek zijn.


Ik ook niet, ik zie kom heel vaak leuke hondjes tegen die een samenraapsel zijn van verschillende rassen. Mijn vorige hond was ook een kruising, superleuk. En mijn chihuahua, die bij mij kwam als herplaatser, is ook echt geen chihuahua. Helemaal prima.
Maar stop met de zogenaamd toffe namen (labmaraner, even serieus...... net als coackapoo en weet ik veel wat ik in de afgelopen jaren voor hilarische bedenksels heb zien langskomen) en prijzen van >2000 euro voor gewoon een grappig pretnestje met toevallig leuk uitgevallen honden.
Nee, je bent dan geen fokker en nee, je hebt dan geen nieuw ras gefokt.

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 18:31

girlyggirl schreef:
Heel goed van de fokker, juist om dit te voorkomen... "leuk een x een nestje fokken" moet je niet willen en aan serieuze mensen overlaten die weten hoeveel werk en geld dit kost als je het goed wilt doen. Wil je het wel doen dan geef je dit aan en gaat een fokker opzoek naar en pup die hier geschikt voor zou zijn, keuringen, testen en kom je uiteraard in een hele andere prijsklasse.

En niemand bepaald voor jou, als je het er niet mee eens bent... dan niet.

Hoezo kom je in een andere prijsklasse?
De shows, fokgeschiktheidskeuringen, werktesten en gezondheidsonderzoeken kunnen niet gedaan worden bij een pup. Die doe je dus zelf met je hond, heeft de fokker niets mee te doen.

Mizora

Berichten: 18122
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 18:43

Ik ben op zich een groot voorstander van designer namen, want bij een labmaraner weet je een stuk beter wat je in huis haalt dan een middelgrote tot grote kruising. Want een kruising tussen amstaff en een Rottweiler valt daar ook onder, net als een golden x Basset. Dat zijn 3 totaal verschillende fokrichtingen waar totaal verschillende eigenaren bij passen. Maar, en dat is wel een belangrijke maar, ik vind ook dat iedere hond: lookalike, kruising, vuilnisbak of fci-stamboom, zorgvuldig getest dient te worden. In ieder geval hd, ed, pl en ecvo en verder nog de rasgebonden aandoeningen bij de lookalikes, kruisingen en fci-stambomen. En dat er heel bewust gekeken wordt naar karakter voor een hond die past in de Nederlandse maatschappij, in ieder geval aan de randen hiervan (de van angst kruipende saarlozen zijn dus in mijn ogen ongeschikt), en honden die in ieder geval in de basis functioneel gebouwd zijn (dus geen achterstevoren knieën zoals bij de chowchow, geen ataxie zoals bij de Duitse herder en geen gebrek aan neusgaten zoals bij de mops). En bij kruisingen verwacht ik een verbetering van functionele bouw ten opzichte van in ieder geval 1 van hun ouderrassen als dat bij die rassen een aandachtspunt is, anders in ieder geval geen verslechtering (een golden x Labrador levert geen verbetering op, maar bij gezonde ouderdieren ook geen verslechtering. Een teckel x mopshond geeft een hond met wel wat betere neusgaten, maar tegelijkertijd ook dwerggroei).

Een kruising hoeft voor mij niet goedkoper te zijn dan zijn fci-rassen met vergelijkbare testen, maar echt duurder dan vind ik niet oke. Die 2-3x showen is in principe hobby, en die 100 euro per pup extra aan kosten vanwege het door de RvB laten chippen en registreren schommelt tussen fci-fokkers ook.

Vanwege dit topic bedenk ik wel dat ik een fokbeperking in mijn pupcontract ga zetten. Er mag alleen mee gefokt worden indien er bepaalde testen zijn uitgevoerd en deze bepaalde uitslagen hebben.

Babootje

Berichten: 26418
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 18:51

Mizora schreef:
Er mag alleen mee gefokt worden indien er bepaalde testen zijn uitgevoerd en deze bepaalde uitslagen hebben.

Maar dat is wat je uberhaupt wil. Ook al fok je een keer een pretnestje om dat je er zelf ook 1 wil houden.

Mizora

Berichten: 18122
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 19:14

Zeker, maar dan is het contractueel vastgelegd als verplichting.

Suzanne F.

Berichten: 49391
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 19:17

Supervixen schreef:
rien10 schreef:
Veel tassen zijn ontstaan door gebruik.
De beste in zijn soort/werk werd gekozen voor voortplanting


Louis Vuitton kruis je dan met Hermès?


_O-

rien10
Berichten: 14772
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 19:52

Ja, en eventueel een beetje Jumbo plastic tasje er doorheen. Die zijn goed werkwillig. :D

Flux

Berichten: 2496
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:02

Mizora schreef:
Vanwege dit topic bedenk ik wel dat ik een fokbeperking in mijn pupcontract ga zetten. Er mag alleen mee gefokt worden indien er bepaalde testen zijn uitgevoerd en deze bepaalde uitslagen hebben.


Hier zou ik als pupkoper dan weer geen problemen mee hebben mits "bepaalde uitslagen" realistisch zijn en niet idealistisch.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:04

Labmaraner, wat een naam ook weer :')

Kennis van ons heeft een labradoodle en die was toen 2250 euro + een fokverbod.
Ik vind het echt bizar :=

Keandra
Berichten: 1173
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:07

Earth schreef:
Ik vind het wel een goeie. Wij hebben dat bij onze raskatten ook gehad. We kregen pas de volledige papieren toen we konden aantonen dat ze gecastreerd waren. Ik ga daarmee akkoord omdat ik ook fel tegen het lukraak fokken ben. Je kon wel een kitten kopen uit het nest om mee te fokken, dan betaal je daar ook meer voor.

En wat als een kitten dat verkocht is als geschikt voor de fok niet geschikt blijkt te zijn?
Ik wil even enkel hierop reageren.

Ik ben in de opstart voor een kleinschalige cattery in België.
Hiervoor heb ik in 2023 2 poezen gekocht.
Voordien wel wat huiswerk gedaan, waar moet ik naar letten in stamboom (inteelt en zo), verder welke testen zijn er gedaan bij de ouderdieren? Het ras (noorse boskat) is dit gekend met welke ziektes?
Uiteindelijk echt specifiek gaan informeren en direct bijvermeld dat ik op zoek was naar kitten voor de fok.

1e poes is bij ons gekomen op 5 maand (extra vaccinatie voor rabiës, en wegens ons verlof, is ze dus een week of 2 later bij ons gekomen)
Heel veel spullen en voer meegekregen, dus we dachten, zal wel goed zitten.
Wel na een maand zat het niet meer snor.
Poes had op 6 maand serieuze mondproblemen en gebitsproblemen. Hiervoor bij de dierenarts gegaan, onderzoek laten doen en diagnose gekregen, eosinofiel granuloom complex.
Verder opgezocht wat dit juist was, en van dierenarts advies gekregen dat ze beter niet meer ingezet mag worden voor de fok. -O-
Ik heb contact gehad met de fokker, heeft eerst gestuurd dat er bij haar geen problemen waren en dat het dat was. Na een aantal maanden kreeg ik opeens de optie om de kat terug te brengen en dat ik een nieuwe kat bij haar kon krijgen, ofwel dat er een deel terugbetaald kon worden. (maar het eerste is wat in NL vooral met koopwaar gebeurd, en een kat is hier ook een koopwaar)
Ik zag dit totaal niet zitten.
Dit wegens dat we zijn gaan zoeken naar de reden van het granuloom complex. Dit komt vooral wegens een allergie (teken, vlooien, huisstofmijt of voeding), bij onze poes is het dus door kip te eten.
Tegen dat we het voorstel kregen, hadden we de toestand van de kat stabiel gekregen, eliminatiedieet gestart om hetgeen wat het triggerde te kunnen gaan uitsluiten.

Pas nadien, na de diagnose bij de kat, heb ik bij andere fokkers bevraagd. En dan krijg je de raarste dingen te horen. Opeens is mijn kat simpelweg besmet geweest met een virusje (heeft mijn kat nooit gezien he, laat staan dat ze een dierenarts was)
Verder zijn we gaan bevragen naar wat er in de lijnen van mijn kat zat, zitten hier dieren in die vaak gebruikt worden, welke gekend kunnen zijn met tandproblemen. Maar telkens wordt je gek verklaard en zoek je volgens fokkers (die dan lijnen gebruiken die sterk gelijk lopen) te ver want dan breng je hun in de problemen.

Ondertussen is er een 2e kitten (ondertussen 7maand jong), oudste kitten is 10,5 maand jong.
En ik moet zeggen dat er voor het ogenblik niet veel fokkers nog zijn die ik vertrouw. :o
De fokster waar ik mijn 2e kitten vandaan heb, daar heb ik heel vaak open gesprekken mee over de poezen, en wat en waaraan. We overleggen ook welke katers te gebruiken en zo, om zo een mooi nest te krijgen. (mooi is hier gezond, gezond kwa inteelt, van geteste ouderdieren)
Verder probeer ik nu echt op zoek te gaan naar een 2e fokpoes (oudste zal waarschijnlijk in het voorjaar gesteriliseerd worden, als het effectief een bevestigde allergie is, wil geen kittens afleveren met een hele waslijst aan eetvoorschriften) welke lijnen heeft die hier in BE en NL niet of amper gebruikt worden, en welke gezonde en lieve katten zijn.

Je merkt ook echt in dit wereldje dat er fokkers aan elkaar hangen en enkel aan zichzelf (hun geld) denken.