Cavia alweer blaasontsteking

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Cavia alweer blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 14:44

In november had mijn cavia een flinke blaasontsteking, hiervoor heeft ze 3 weken antibiotica gehad. Het is weg geweest, nu piept ze weer met plassen en zie weer roodkleurige urine.
In november is ze bij de dierenarts geweest en röntgen gemaakt, er zou geen blaasstenen zijn of iets. Maar hoe kan het dan dat het weer terug is en wat moet ik nou weer gaan doen.
Moet ook eerlijk zeggen dat ik toen veel geld heb betaald voor de dierenarts en dat ik dat niet nog eens van plan ben. Ik zou antibiotica en pijnstilling nog eens willen starten, maar ik kan hier niet aankomen zonder weer naar de dierenarts te moeten.
Ze is al wat ouder en heb het idee dat er misschien iets anders is maar weet niet wat. Ze eet wel (nog)

Nientsje

Berichten: 5246
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 14:57

Wat vervelend voor je cavia.

Heb je al eens bloed laten prikken om de suikerspiegel te controleren?

Het kan wel zijn dat je cavia wellicht diabetes heeft. Als de suikerspiegel dan te hoog is, zit er ook veel van in de urine en dat vinden bacteriën heerlijk. Daardoor kunnen deze zich snel vermeerderen waar je cavia blaasontsteking van krijgt.

Dan is het belangrijk om het voerbeleid aan te passen om de suikerspiegel te verlagen en op peil te houden

Ik heb zelf 8 cavia's en daarbij zit er 1 met diabetes. Als haar suikerspiegel te hoog is heeft ze ook zomaar een blaasontsteking.

Dus ik kan zeker adviseren om dit eens na te laten kijken.

Sabri

Berichten: 1398
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 15:00

Krijgt ze wel genoeg vitamines C? Misschien kun je de dierenarts bellen en vragen of je nog antibiotica kunt ophalen?

melody7

Berichten: 13687
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 15:36

Ik heb toevallig exact hetzelfde probleem dus ik lees mee. Mijn dame zit nu al weer vier weken aan de Sulfatrim, maar blijft lichte klachten houden. In juli had ze een heel heftige blaasontsteking met veel pijn en vorig jaar in juli had ze een milde blaasontsteking. Ook zij is op de foto gezet en heeft geen stenen..

Ik heb ze allemaal (11) op een dieet zitten dat goed zou zijn voor de blaas, want ik heb nog een cavia die al een keer een blaassteen heeft gehad. Ik heb het sterke vermoeden dat ik bij haar weer een steen voel, maar ze heeft er gelukkig nog geen last van. Blaasproblemen zijn zo lastig en hardnekkig :(

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 16:00

Heb je de dierenarts al gebeld om het te bespreken? Misschien mag je toch wel medicatie komen ophalen.
Verder idd vitamine c geven als je dat nog niet deed.
Sommige cavia's zijn er gevoelig voor, hoor vaker dat het terug komt.

Qua groentes zou ik het ook even veilig houden: je kan oa witlof, komkommer, paprika en wortel goed geven. Andijvie beter niet ivm nitraat.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Cavia alweer blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 17:29

Vitamine c , groente en fruit krijgen ze genoeg. Brokjes beperkt maar eten ze ook amper. Ik merkte het vandaag weer en ja het is zondag dus geen spoed zolang die eet.

pubelia

Berichten: 9993
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: Cavia alweer blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 18:24

Ik heb zoveel cavia´s gehad. En nog nooit 1 met een blaasontsteking! Wat voer je je cavia? Welke brok en welke groentes iedere dag?

melody7

Berichten: 13687
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 19:47

pubelia schreef:
Ik heb zoveel cavia´s gehad. En nog nooit 1 met een blaasontsteking! Wat voer je je cavia? Welke brok en welke groentes iedere dag?

Wat kregen jouw cavia's? Ik snap dus nooit waar het mis gaat. Ik heb verschillende diëten geprobeerd, maar toch heb ik altijd wel 1 of 2 cavia's die gevoelig zijn voor blaasproblemen.

pubelia

Berichten: 9993
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: Cavia alweer blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:20

Ik gaf op een dag wat kaspers fauna food brok. Onbeperkt hooi. wel geen gewone hooi uit de gewone dierenwinkel. Maar wel iets betere snede! 2 keer op een dag verschillende groentes! Waaronder dat ik vaak bij een paprika teler verse paprika's haalde. Zaagsel als bodembedekking.

Ik weet overigens wel dat een tijdje die brok niet zo goed is geweest!

Bix
Berichten: 679
Geregistreerd: 05-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:41

Hier ook een cavia (zeug, ruim 6.5jr) met blaasklachten. Na drie weken AB (Nitro), nog steeds regelmatig piepen met plassen en keutelen. Röntgen laten maken - geen blaassteen, wel sludge in de blaas. Nu gestart met twee keer daags Oxybutynine om de blaas te ontspannen en Hydrochloorthiazide om haar meer te laten plassen. Dieet aangepast - nitraatarm en weinig suikers. Ik filter het drinkwater met een waterkanfilter. Daarnaast krijgt ze berkenextract en BlaseBerry capsules. Nog steeds niet zonder klachten, dus nu voor twee weken Metacam. Paracetamol gaat er echt niet in. Ik ga naar een caviakundige praktijk - ik heb nog steeds goede hoop!

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 20:58

Naar een andere dierenarts geweest en weer opnieuw röntgen gemaakt en er bleek wel degelijk een flinke steen in te zitten. Die moet er in november ook hebben gezeten. Geen idee of ze m niet gezien hebben, maar hij was amper te missen.

Ik zou de behandeling stoppen als er een steen in zou zitten maar het geluk was dat die niet meer in de blaas zat maar al bij de uitgang. Met een roesje hebben ze die verwijderd.

Ik ben zo boos op die vorige dierenarts, vanwege dat het arme dier pijn heeft geleden en dan de hoge prijs die ik bij hun moest betalen.
Ik heb nu 100 euro minder hoeven betalen voor hetzelfde maar met de behandeling van de steen verwijderen, bizar.
Ik ben blij dat Berta geholpen is.
Ze krijgt nu weer ab en pijnstilling. Ze eet gelukkig als een beer en vind de ab geweldig lekker.
En ik gaf al Urologist en de dierenarts zei dat dit goed was als supplement

pubelia

Berichten: 9993
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 21:05

Kijk ook eens naar kruiden! Ja, kosten kan per dierenarts verschillen. De ene kan veel duurder zijn voor het zelfde als de ander!

melody7

Berichten: 13687
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 21:27

Wat erg dat ze dat gemist hebben! Heb je de vorige röntgenfoto zelf ook? Anders zou ik die opvragen, dan kun je in ieder geval zelf kijken of je het zo kunt zien. Of je daar dan iets mee kunt en wilt weet ik niet, maar ik zou benieuwd zijn.

Wat rot dat ze zo lang onnodig pijn heeft gehad :(:) Gelukkig is ze nu geholpen!

Bij kruiden moet je wel oppassen dat het niet te veel bij elkaar wordt, urologist is dat natuurlijk ook. Ik durf zelf geen harde stengeltjes meer te geven, want ik heb een oude en een baby gehad waarbij dat gaatjes in de darmen heeft veroorzaakt. Dit zorgde voor veel bloed bij de keutels en de baby is er bijna aan overleden. Mijn dierenartsassistente had dit vaker gezien en gaf mij gelukkig de tip dat dat het kon zijn. Toen ik stopte met de kruiden waren de problemen over. Bloemblaadjes, gedroogd blad en gedroogde groente krijgen ze wel regelmatig en af en toe gedroogd fruit.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Cavia alweer blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 10:40

Ben me nu idd aan het verdiepen wat wel en wat niet wijsheid is met voeren en als ondersteuning.
Ik weet niet beter dat ze gewoon altijd hooi moeten hebben en groenvoer en sommige dingen als peterselie en selderij beperkter.
Maar nu blijken ze vanalles niet te mogen hebben en zelfs alleen bepaald hooi wat een kapitaal per pakje kost. Heb nog nooit een cavia met stenen gehad, denk dat dit een beetje pech is misschien. Zoals sportieve mensen die gezond eten ook niet gevrijwaard zijn van een hartstilstand. Maar goed, liever voorkomen dan genezen.

melody7

Berichten: 13687
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 11:17

Dat is gelukkig herzien! Er was een cavia-dierenarts die zich in blaasproblemen heeft verdiept en zij heeft een dieet ontwikkeld en een aantal jaar uitgeprobeerd. Het is erg gericht op bepaalde groente en hoe vaak ze die mogen, veel beperkter brok en gewoon onbeperkt goed weidehooi. Het staat in de 'Caviadokter' groep op Facebook. Scheelt een hoop geld :P

Ik heb jarenlang Timothy hooi en juist veel verschillende groente gegeven aan al mijn cavia's, maar daarmee bleven de blaasproblemen. Hoe dat nieuwe dieet in praktijk valt weet ik nog niet, ik heb iig nog geen nieuwe blaaspatiënten sinds ik er mee begonnen ben.

Edit: Ik heb even de basis uitleg opgeslagen, in die groep staat dus veel uitgebreidere uitleg:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik neem niet altijd alles klakkeloos aan, maar ik vond dit er wel aannemelijk uitzien en kreeg het doorgestuurd door een dierenarts.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Cavia alweer blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 15:48

Bedankt voor deze info, dit had ik ook gevonden min of meer.
Maar er staat al iets heel belangrijks in denk ik. Kas groenten zit meer co2 in wat ook weer voor blaasproblemen zorgt. Tja, in de winter heb je vaak weinig keuze

melody7

Berichten: 13687
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 16:33

Dat vind ik inderdaad ook lastig, je ontkomt er eigenlijk niet aan. Ik geef nu 's ochtends wortel, soms knolselderij en 's avonds vaak paprika, pompoen, komkommer en/of witlof. Af en toe een keer andijvie en ik probeer om de fruit dagen er ook in te houden, maar daar zijn ze het niet mee eens :+ Alleen meloen vinden ze wel echt lekker.

Ik geef dat Little one green valley voer en ze hebben een bakje Pre Alpin staan. Hiervoor heb ik altijd gewone brokjes gegeven, dat zou dus ook niet goed zijn..

Stiekem zijn het best gecompliceerde beestjes :=

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Cavia alweer blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 09:45

Langzaam lijkt ze op te knappen maar heeft nog last met plassen, dat is natuurlijk helemaal geïrriteerd en ontstoken omdat die steen daar best een tijd gezeten heeft en ook verwijderd is. Ze eet als een beer en denk dat dat het geluk is dat ze zo sterk is.

Ik heb al heel wat jaren cavia's en nog nooit een met blaasproblemen, dus misschien ook stomme pech. Brokjes voer ik amper want die lusten ze bijna niet. Als het bakje leeg is geef ik een klein handje nieuw en daar doen ze zeker 2 dagen over. Zie je nog amper liggen in t bakje. Ze is weer iets bijgekomen dus er zit vooruitgang in.

Zoolgangster

Berichten: 9639
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:19

pubelia schreef:
Ik heb zoveel cavia´s gehad. En nog nooit 1 met een blaasontsteking! Wat voer je je cavia? Welke brok en welke groentes iedere dag?


Houd je ze buiten of binnen? Mijn buitencavia's hadden ook nooit wat. Mogelijk speelt zonlicht (vitamine D) een rol in het gezondhouden. Uiteraard is Vitamine C ook belangrijk.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 07:59

Update, het ging best goed met haar, maar zaterdag heb ik haar in laten slapen.
Sinds een paar dagen weer veel bloed bij het plassen en weer gasbuik.
Dierenarts denkt dat de steen teveel schade heeft veroorzaakt en ik denk zelf ook de nieren die niet heel goed meer werken. Ze had veel pijn zaterdag dus heb haar laten gaan. Zo jammer ze was zo sterk en ook lief.

Sintara

Berichten: 7404
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Cavia alweer blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 08:24

Heel veel sterkte met het verlies! Y;(

Mijn cavia's gaf ik altijd vanaf dat ze een jaar of 3 waren elke dag een vitamine c pil, ze zijn allemaal 8+ geworden. Uit groenten en druppels konden ze blijkbaar niet genoeg opnemen

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 08:30

Denk niet dat dit perse te maken had met een tekort. Soms gaat gezondheid achteruit. Geen idee waar het nou precies fout ging. Maar 1 ding staat als een paal boven water, ze heeft te lang met die blaassteen gelopen en dit kan gewoon veel schade met zich meebrengen. Daarbij krijgen nieren het zwaar te voorduren. Het is gewoon kl*te

Sintara

Berichten: 7404
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Cavia alweer blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 10:49

Echt zwaar klote :(

melody7

Berichten: 13687
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Cavia alweer blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 13:23

Veel sterkte TS, wat rot dat ze er niet meer bovenop kon komen :(:)

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Cavia alweer blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 13:46

Ja, blijft een beetje zuur. Maar ik kan mezelf niks verwijten, ze heeft alles gehad wat nodig was.