Huisdier inslapen, kan je ook te vroeg zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Huisdier inslapen, kan je ook te vroeg zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 21:53

Allereerst: ik weet niet goed wat ik met dit topic wil. Van me afschrijven, steun vinden voor de genomen beslissing?

De situatie: mijn kat van 15 jaar oud heeft de diagnose (uitgezaaide) botkanker gekregen. Het zit in zijn kaak, welke volledig 'weg' is door de tumor en vervangen door een enorm dikke bult bot. Die bult groeit helaas razendsnel, hij kreeg de diagnose 5 december en de bult is nu al 3 x zo groot. Behandeling was niet meer mogelijk, dierenarts gaf het een paar maanden.

Enkele dagen geleden merkte ik toen hij naar me miauwde, dat de bult nu ook langs binnen de boel verdrukt. Zijn tanden staan al scheef, z'n tong zit scheef, hij begint te kwijlen... In paniek heb ik een afspraak vastgelegd en nu zou hij 10 januari hier thuis ingeslapen worden.

Maar echt, het verscheurt me helemaal... Hij toont niet ziek, heeft geen pijn (heeft slechts 1 dag een pijnstiller gehad maar had dit eigenlijk niet nodig), eet goed en graag (zeurt me de oren van de kop om snoepjes), hij komt knuffelen en op schoot, ronkt, vernielt ons tapijt nog dagelijks met z'n nagels...

Ik ben zo bang dat ik in mijn paniek van het moment te snel gehandeld heb. Tegelijk wéét ik: het is sowieso nog maximum een paar weken dat hij heeft... Maar het voelt zo fout om hem te laten inslapen terwijl hij nog zo vrolijk en zo zichzelf is. En dan weer de andere kant, die zegt: beter nu inslapen nu hij nog 'waardig' kan gaan. Waarom wachten tot hij niet meer kan eten door de snelgroeiende bult?

Pfffff ik weet het echt niet meer. Iemand steunende woorden, advies of als je jouw eigen ervaring wil vertellen?

Charaz

Berichten: 24306
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Huisdier inslapen, kan je ook te vroeg zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 21:56

15 jaar is een prachtige leeftijd en als ik je verhaal lees kan je geen beter beslissing maken dan hem laten gaan, het is vreselijk, ik heb een paar jaar geleden mijn kat van 18 jaar laten inslapen, hij was oud, op en had schildklierproblemen waarbij het elke dag een strijd was om zijn medicatie toe te dienen.

Als ik de foto's terug kijk had ik hem wellicht zelfs iets eerder moeten laten gaan, maar dat is achteraf. Te vroeg kun je imo niet zijn, alleen maar te laat, dieren zijn keihard en tonen pas pijn als ze al heel ver zijn.

Heel veel sterkte!

Petunia27

Berichten: 206
Geregistreerd: 29-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 21:57

Allereerst heel veel sterkte.

Ik denk persoonlijk dat je nooit te vroeg kan zijn. Dan hoeft het beestje geen pijn of erge ongemak te ervaren. Maar ik begrijp je dilemma, nooit leuk zulke dingen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41642
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 21:58

Allereerst, heel veel sterkte, wat een nare ziekte... Ik kan me echt heel erg goed voorstellen dat je in tweestrijd zit nu hij het (nog) zo goed doet.

Ik denk dat je in dit geval niet te vroeg bent. De diagnose is er, de gevolgen daarvan worden steeds meer zichtbaar. Ik denk dat ik mijn dier het liefst zou herinneren zoals het is, blij, vrolijk, speels. En niet weggeteerd door ziekte. Ik denk dat je de juiste keuze hebt gemaakt.

marleen_88

Berichten: 14065
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 21:59

Wat een verdrietige situatie, veel sterkte. Ik denk dat je de juiste beslissing hebt genomen om woensdag afscheid te nemen.

Pantykous

Berichten: 10489
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:00

Ik denk dat je een hele mooie keus hebt gemaakt. Je kat is op leeftijd en zal ook niet meer beter worden. Hij leeft in het nu. Wat fijn voor hem dat zijn nu met een goed gevoel het einde is voor hem, in plaats van wachten tot het minder wordt.

Selina

Berichten: 14321
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:00

Ik denk niet dat je snel te vroeg bent. Een kat heeft geen tijdsbesef dus voor de kat maakt het niet uit. Het is meer dat wijzelf het zo ontzettend lastig vinden.
Knuffel je kat nog helemaal fijn de komende dagen en heel veel sterkte :knuffel:

Brimi_Disa

Berichten: 498
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:01

In mijn ervaring is het wanneer je serieus over inslapen begint na te denken, het juiste moment.
Jij kent je dier goed en merkt wanneer ze zich anders gedragen. Maar het is nooit makkelijk, heel veel sterkte :(:)
Laatst bijgewerkt door Brimi_Disa op 07-01-24 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Berichten: 7927
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:01

Ik denk altijd maar, nu kan je kat nog enigszins waardig sterven. Als je wacht tot hij veel pijn krijgt, dan kan je jezelf misschien wel voor de kop slaan. Je weet dat dit niet meer beter wordt.
En ja, het doet ongelooflijk pijn, er wordt echt een stukje van je hart weggerukt. Maar dit kun je vanuit liefde voor jouw maatje doen.
Heel veel sterkte met alles.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18001
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:03

Zijn tong hangt scheef, hij kwijt, dat betekend dat hij zich ook al niet goed meer kan wassen. Volgende stap is dat het bot min of meer spontaan breekt, met alle ellende van dien. Het verdriet en je zorgen zijn begrijpelijk, maar ik denk oprecht dat je niet te vroeg bent. Echt, echt niet. Je gaat je maatje heel veel leed en ellende besparen.

Heel veel sterkte woensdag :knuffel:

office
Berichten: 804
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:04

Nee je heb het heel goed gedaan.Je moet je kat in laten slapen je mag niet wachten tot hij stikt of tot er een bot door midden breekt of een andere ramp.Het is afschuwelijk maar katten zijn keihard je mag niet wachten op een natuurlijke dood.
Sterkte ik snap dat je het heel moeilijk vind om die beslissing te maken.

boemel

Berichten: 8423
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:06

In dit geval denk ik dat je precies op tijd bent. Beter wordt het niet, alleen maar slechter. En nu heeft ie nog geen pijn.
Maar dat is allemaal met het verstand gezegd. Gevoelsmatig is het natuurlijk heel erg moeilijk en snap ik direct dat het als te vroeg voelt.
Veel sterkte toegewenst

luuntje

Berichten: 13983
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Huisdier inslapen, kan je ook te vroeg zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:11

Zo verdietig dit moment.
Waarschijnlijk sta je bij de dierenarts nog met twijfels. Althans dat heb ik wel.
Om daarna te denken het was goed.

Je kat is op. Is oud. En inslapen is een mooie en moeilijke beslissing.
Sterkte.

Charaz

Berichten: 24306
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Huisdier inslapen, kan je ook te vroeg zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:13

Ik lees nu dat je ook de afspraak hebt gemaakt om hem thuis in te laten slapen, dat heb ik ook gedaan, dat was wel heel prettig.

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:13

Heel veel sterkte gewenst. Ik kan me heel goed voorstellen hoe moeilijk het moet zijn als een dier nog gelukkig oogt.. Maar in jouw geval ben je niet te vroeg. Als de tumor zo snel groeit dan kan het ook heel snel echt vervelend worden.. en je wil ook niet midden in de nacht naar de dierenarts moeten racen om met spoed in te laten slapen. Hopelijk kun je er toch vrede mee hebben. Het is in ieder geval een mooie leeftijd, en het idee dat de kat tot z’n eind pijnloos is geweest lijkt me ook weer een fijne gedachte.

Ik heb het wel ooit meegemaakt; te vroeg inslapen.. maar dat was een compleet andere situatie (mijn zieke konijn begon na een week doktoren eindelijk duidelijk te verbeteren toen een invallende DA haar toch ineens wilde inslapen) en ik was nog jong, mijn moeder was erbij, maar daar had ik achteraf veel spijt van. Maar dus niet te vergelijken met een dier dat niet meer beter wordt.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:15

Je kunt hier niet te vroeg in wezen, alleen maar te laat.

het is verschrikkelijk om de keuze te moeten maken, en om deze uit te voeren. Het is nog veel verschrikkelijker als je kat al loopt te creperen van de pijn voordat je hem durft in te laten slapen. Hoe zou je daar op terug kijken?

De bult is in zeer korte tijd 3 x zo groot geworden, tanden en tong worden al verdrukt...kies nu voor je dier, jouw verdriet heb je daarna alle tijd voor. :(:)
(ik weet dat ik hier heel hard in over kan komen, maar ik heb zelf met mijn dieren in de situatie gestaan. Ik ben een x te laat geweest, door onderschatting van de situatie door dierenartsen, wat verschrikkelijk was. Echter bij mijn andere dieren was ik vroeg genoeg dat zij hoe ziek ze ook waren, nog wel zichzelf waren. Ik ben er heel dankbaar voor dat mijn oude paard tijdens zijn wandeling naar buiten om ingeslapen te worden, nog naar de mesthoop trok om faecesbook uit te wisselen. Ondanks het diepe verdriet geen seconde spijt gehad dat ik hem op dat moment heb laten gaan)

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:17

Nee in mijn ogen kan je nooit te vroeg zijn. De dood is iets heel natuurlijks, alleen de weg er naar toe is in de natuur soms erg wreed. Gelukkig kunnen wij daar op in grijpen zodat een vredige dood dat voorkomt.

Ik ben er ook van overtuigd dat de dood voor een dier niet erg is. Die denkt niet: had ik maar verder kunnen leven, had ik nog maar.. ze leven in het hier en nu, en denken niet aan wat er morgen is. Nu, dat telt.

En als jij nu kan voorkomen dat morgen een lijdensweg begint, doe je er goed aan dat te doen.

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:17

Het nemen van de beslissing, de twijfel, is nog moeilijker dan het afscheid zelf, is mijn ervaring. Ik heb echt al heel erg veel dieren gehad en tenslotte moeten laten gaan, maar achteraf heb ik bij geen enkel dier het gevoel gehad dat ik hem/haar te vroeg heb laten gaan. Vlak erna wel maar dat gevoel gaat over.

ValerieMJarig

Berichten: 308
Geregistreerd: 18-03-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: Huisdier inslapen, kan je ook te vroeg zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:26

allereerst veel sterkte

jaren geleden hadden wij een soortgelijke situatie met onze kat. Ook een tumor in de kaak. Ook wij kregen pijnstilling mee.
We kregen de diagnose destijds in maart, de DA zei hooguit 3 maanden. Ze heeft nog geleefd tot december.
En zelfs toen we haar lieten gaan, was ze nog gewoon zichzelf. Ze at nog goed, noem naam op.
Maar ze kwijlde enorm, En bij dat kwijl zat prut en bloed. En de geur.... niet te doen.
Ondanks dat ze geen pijn had, hebben wij haar wel laten gaan. En we hebben nooit getwijfeld of het te vroeg was.
Ze is echt oprecht heel rustig en vredig ingeslapen. De DA moest zelfs nog een extra spuitje geven, omdat het hartje nog zo sterk was

Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Re: Huisdier inslapen, kan je ook te vroeg zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:35

Heel veel sterkte.

Wij hebben iets soort gelijks meegemaakt met ons hondje. Botkanker in zijn schedel, daardoor was er een ‘donkere’ plek ontstaan vlak boven zijn oog (het was een maltezer dus witte vacht, het leek net een soort schaduw plek). Op foto’s was te zien dat het bot weg was door de kanker. Dierenarts gaf nog een paar weken tot max. 2 maanden.

Helaas heeft het maar een paar dagen geduurd. Op donderdag kregen we de uitslag, dat weekend zouden we een weekendje weg gaan, het is uiteindelijk een afscheidsweekend geworden. Op vrijdag was hij nog super vrolijk, spelen, rennen en helaas op zaterdag is het helemaal mis gegaan. Ik zal de details hier niet neerzetten maar het was echt traumatisch. Wij hebben toen met spoed een dierenarts daar in de buurt gebeld en hem daar gelijk in laten slapen. De afspraak bij onze eigen dierenarts stond op maandag, na het weekend weg.

Ik ben heel dankbaar dat hij dat weekend nog wel mee is geweest op vakantie, hij was zo vrolijk.

Sterkte met de beslissing maken. :(:)

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:38

Hij geniet nu nog enorm van zn eten en dat betekend dat je hem nog een ongelofelijk heerlijk feestmaal kunt geven.
Probeer het eens naar je eigen situatie te spiegelen (is appels met peren hoor maar puur qua gevoel).
Stel jouw tanden gaan scheef, je kwijlt en de tumor begin je keel dicht te duwen. Maar je hebt nog plezier en kwaliteit van leven, soort van. Je kunt nog genieten.
Zou je dan willen wachten tot het dermate erg wordt dat je keel dicht zit, je niet meer kunt eten en/of ademen zonder problemen.
Of zou je liever een heerlijk maal eten en weten dat je afscheid kunt nemen (hoe moeilijk ook).
Voor JOU is zijn dood moeilijk, niet voor hem.

Ik ben ooit in narcose gegleden (echt als in: woow mn gezicht gaat tintelen, ogen dicht en weg)en denk oprecht dat doodgaan zo gaat.
Bewustzijn op nul en daar stopt het.
Vooral mijn man had er moeite mee (ondanks dat het maar narcose is maar hij was erbij en zag alles).

Ik snapnje tweestrijd heel heel heel goed, echt. En allebei is goed. Maar die keuze om te wachten, is voor jezelf. Een kat (of dier uberhaupt)heeft geen ik-bewustzijn van ik leef op deze aarde en ik ben een individu met wensen en hoop.

Ik wens je onwijs veel sterkte!

future_vet
Berichten: 2618
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:39

Er is een heel mooi boekje geschreven hierover: “zijn we niet te vroeg?”

Ik slaap als dierenarts aan huis heel veel dieren in en mijn idee is echt nog altijd liever een week te vroeg dan een uur te laat.
Tumoren in het koppie kunnen helaas echt heel snel gaan en ik adviseer eigenaren altijd een dagboekje bij te houden waarbij ze ‘s avonds alleen maar opschrijven. Wat dit een goede of een slechte dag? Geen ja maar,,, enkel conclusies. Zijn er meer slechte dan goede dagen dan is het echt tijd.

(Of als eten drinken plassen poepen en opstaan/lopen niet meer zelfstandig lukt)


Edit: toevoeging: en bij dit soort diagnoses weet je dat het alleen maar slechter gaat worden en niet beter. Persoonlijk zou ik iedere vorm van ongemak door zo’n tumor erg willen voorkomen.
Laatst bijgewerkt door future_vet op 07-01-24 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaydee_WP

Berichten: 206
Geregistreerd: 17-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:40

Mijn kat heeft precies hetzelfde gehad, een tumor in de onderkaak en er was inderdaad niets aan te doen.
Op een gegeven moment kon hij geen brokjes meer eten en gingen we over op natvoer. Dat werd al snel mousse, maar ook dat ging steeds moeilijker.
Met pijn in mijn hart een afspraak gemaakt voor inslapen thuis.
De laatste avond/nacht/ochtend hebben we hem verwend met slagroom ( was hij gek op en kon hij nog enigzins eten) en heeft hij lekker de hele nacht bij ons geslapen.

Achteraf denk ik dat het voor hem beter was geweest als ik hem eerder had laten gaan.
Je kan in zo'n geval nooit te vroeg zijn. Alleen te laat.
Katten staan erom bekend niet snel te laten zien dat ze pijn hebben.

Heel veel sterkte met je poezekind... :knuffel:

Sanet

Berichten: 7965
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:45

Ik denk ook dat je een goede keuze gemaakt hebt. Ik kan me eigenlijk niet goed voorstellen dat als het zo snel groeit en zijn tandjes scheef staan, dat het helemaal geen pijn doet.

Wij stonden toen ook met onze poes bij dierenarts en die bedacht ineens de hele onderzoeksruimte te gaan inspecteren. Staartje erop en rondlopen alsof ze de koningin was. Mijn hart zakte echt in mijn schoenen, maar dierenarts bevestigde, dit wordt echt niet beter, langer wachten is voor het beestje niet fijn ondanks dat ze hier nu ineens zo stoer loopt te doen. Uiteindelijk blij met onze beslissing, maar op dat moment was het wel extra moeilijk omdat ze even daarvoor nog zo blij en vrolijk was. Of misschien juist wel heel mooi, dat we haar verder lijden hebben kunnen besparen. Voordat het echt voor haar poes-onwaardig zou worden.

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 22:51

Ik wil jullie enorm bedanken voor de moeite genomen om te antwoorden op mijn topic. Natuurlijk zit ik hier stevig te huilen, maar jullie woorden helpen wel.

Tegelijk lees ik mensen met helaas dezelfde ervaring, en waarbij dan (lijkt het) toch net iets langer gewacht is, immers eet onze kat bv nog met smaak zijn brokjes, wat me weer een steek van twijfel geeft.

Twee zaken blijven hangen en zijn denk ik heel waar: ik zal blijven twijfelen tot de laatste seconde, zal waarschijnlijk die spuit uit de dierenarts z'n handen willen slaan... dat is inderdaad mijn verdriet en gevoel, maar Miro (onze kat) zal hier hopelijk niks van merken... en ook 'als je begint na te denken over inslapen, is het eigenlijk tijd', en dat klopt helaas ook denk ik, je gevoel weet eigenlijk dat het niet beter kan worden, maar je hoopt ergens toch op een wonder |(

Bedankt allemaal alleszins voor jullie mening en troostende woorden.