Catproof tips - Veiligheid, afschermen etc.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Catproof tips - Veiligheid, afschermen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-24 10:17

Wij willen in de (hopelijk niet al te verre) toekomst 2 Devon Rex kittens. <3

Nu zie ik alleen wel veel praktische haken en ogen waarvan ik niet helemaal weet hoe we dit veilig kunnen oplossen.

We wonen in een klein vrijstaand huis met 3 jonge kinderen. Hier moeten we dus goed op inspelen om het goed veilig te hebben en dat je niet iedere keer in de stress hoeft te schieten als ze naar buiten gaan o.i.d. of een deur open laten.

De tuin is volledig omheind met schutting of hekwerk. Maar hier moeten we dan natuurlijk wat mee om het veilig af te schermen.
Wat zijn jullie tips voor tuin afscherming? Hoe pak je dat aan? Het liefst zodat je het zo min mogelijk ziet/geen opgesloten gevoel geeft.

Daarnaast hebben we op onze slaapkamer 2 dakramen en 2 ramen die je op een klein stukje kunt open kantelen aan de bovenkant, of volledig open kunt zetten (zoals een deur). Hoe kunnen we die veilig maken tegen de katten? Wie heeft daar ervaring mee, wat werkt goed?

En wat zijn jullie tips tegen krabben aan meubels en slopen van dingen? Haaltjes in de stof etc.

Ik hoop dat jullie fijne tips & ervaringen hebben. Of ook ervaringen wat juist niet werkt natuurlijk :')

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Catproof tips - Veiligheid, afschermen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 10:26

Qua tuin afschermen heb ik in mijn vorige huis achterin de tuin een paal met een hoogte van 3,5 a 4 meter gezet. Vanaf die paal had ik een staalkabel naar mijn achtergevel van het huis gespannen. Over deze staalkabel lag het net, wat ik had vastgemaakt aan de tuinmuren rondom.
Tussen mijn poort en de tuin zat nog een extra deur als sluis (zou meteen op een drukke weg uitkomen en ik wilde pertinent niet dat een mee schietende kat meteen op straat zou zitten).

Ik heb me in de tuin nooit opgesloten gevoeld, en heb ook het net nooit heel bewust gezien. Het enige wat ik miste waren vogels in de tuin :')

Nu wonen we op een ruime hectare, dus zo'n overdekte-constructie hebben we nu gemaakt in een soort voliere-inrichting. Toen was mijn thuis-buiten-leven tussen de katten. Nu moet ik bewust ''in de kattenren gaan'' om ertussen te zijn.
Ik heb op mijn telefoon zo even geen foto, als ik het niet vergeet zal ik die vanavond even maken uit het verkoop-boekje van mijn huis.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8310
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 11:14

Ik heb mijn tuin omheind met stroom, dat zie je bijna niet en na 1 keer waren beide dames het al afgeleerd. Ze proberen het nu niet eens meer dus onze stroomklok hangt redelijk ongebruikt in de schuur nu. Je ziet het eigenlijk totaal niet en het voordeel is ook dat de buurkatten het ook maar 1 keer proberen en daarna nooit meer. Want ik heb wel eens gevechten in de eigen tuin gehad en dat wilde ik ook niet meer.
Het enige waar ik een beetje mee oppas zijn de jonge vogels in de lente, die zijn zo klein en fragiel dat als die op je plus en mindraad gaan zitten ze het niet overleven. Na de zomer gaat dat altijd goed. Moet je alleen in de smiezen houden dat je kinderen de poort niet open laten staan. En aan de onderkant alles afsluiten natuurlijk.

Afbeelding

Tips voor haaltjes in je meubels heb ik eigenlijk niet. Behalve om af en toe het puntje van de nagels af te halen als die te lang worden en ze blijven haken. Zeker met binnenkatten wil dat nog wel eens voorkomen. En zorgen voor genoeg andere krab mogelijkheden, ook in je woonkamer. Zodat ze altijd wat anders kunnen gebruiken dan je bankstel.

Nanu

Berichten: 93
Geregistreerd: 27-06-15

Re: Catproof tips - Veiligheid, afschermen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 12:52

Wij hebben ook stroomdraad aan de schutting, ondertussen ook nooit meer het stroom aan hoeven doen. Voor de bank hebben wij bij Bol van die anti-krab vellen gekocht, werkt goed, maar wordt na een paar maanden dof en dan is het wel mooier om weer nieuwe op te plakken. Ook plakt het in het begin heel goed en ik weet niet hoe handig dat met jonge kinderen is

3heathcliff5
Berichten: 450
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 13:50

Ik heb de tuin ook met schrikdraad op de schutting afgezet. Katten hebben er beiden 1x in gehangen met een poging om de tuin uit te komen en daarna niet meer. Later eentje per ongeluk nog een keer terwijl hij achter een vogeltje aan wilde jagen. Ik sluit me aan bij eerdere reacties. Met vogels is het af en toe oppassen en buurtkatten vermijden mijn tuin sinds het schrikdraad.

Voor je meubels is het goed opletten dat je voortaan bekleding gaat kiezen dat wel tegen een stootje kan. Een nageltje zit zo in de stof, ook wanneer er niet doelbewust aan de bank wordt gekrabt. Dan is het wel fijn als ze er niet snel een haal in kunnen trekken. Verder voldoende krabmogelijkheden bieden. Dan geven ze daar als het goed is de voorkeur aan.

Kantelramen moet je wel goed beveiligen. Anders loop je een groot risico dat ze klem komen te zitten. Dat loopt niet altijd goed af voor de kat. Er zijn verschillende soorten beschermingsnetjes voor om dat te voorkomen. Open ramen zijn bij mij beveiligd met voorzethorren die goed vast zitten. Een rolhor krijgen ze open.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 14:37

Voor de kiep/kantel ramen heb je speciale rekjes te koop bij oa Zooplus. Dat voorkomt klem zitten in het raam en mogelijk einde oefening voor de kat.

Als je tuin al afgeschermd is met omheinig/hekwerk dan kun je simpel bovenaan een 60cm gaas afscherming maken om je katten binnen te houden. (45graden en dan je tuin in)
Afbeelding

Die beugels kun je ('speciaal' voor katten) kopen voor 38,- of zelf maken met metaalstrips vd bouwmarkt a 3,- per stuk. Het gaas op de foto is 60cm groen 'kippengaas' ook vd bouwmarkt.

Een goed slot op je tuindeur die de kindjes niet zomaar open kunnen doen en dan ben je al een heel eind om je tuin catproof te hebben.

Haaltjes in je stof en krabben aan meubels kun je alleen voorkomen door geen katten te nemen. Je moet helaas accepteren dat het af en toe gebeurt.
Zoveel mogelijk krabpalen of andere krabgelegenheden (tapijt of sisal tegen een muur bijv) houden het wel enigzins tegen maar katten hebben nou eenmaal hun dolle 5 minuten af en toe en racen graag door je huis. Dat je meubels daar ook bij horen voorkom je niet.
Geen dure meubels kopen is mijn advies.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8310
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Catproof tips - Veiligheid, afschermen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 15:12

Wat ook helpt voor je krabplaatsen is om niet allemaal dezelfde soorten te hebben, katten hebben vaak een voorkeur en dat is niet altijd een standaard krabpaal. Hier is bijvoorbeeld de voordeur mat ook favoriet geweest totdat we een sisal deurmat hebben neergelegd die de dames nu als goed alternatief zien.
Dus bijvoorbeeld een paal, een mat op de grond en een plat stuk om te krabben tegen de muur. Dan ben je al een heel eind.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Catproof tips - Veiligheid, afschermen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 15:27

Er is een Facebook pagina voor afgeschermde tuin voor katten is de naam denk ik. Staan heel veel voorbeelden. Van rollers, stoom, gaas, helemaal overdekt, rennen etc

Wij hebben schuin geplaatste netten. Ik heb het op een hele budget vriendelijke manier gedaan met vlaggenstok houders, doormidden gezaagde bezemstelen en een katten net. Heeft me denk ik max 50 euro gekost

MirjamRobin

Berichten: 226
Geregistreerd: 23-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 16:07

Wat betreft krabben aan meubels, zorg ook dat je een krabpaal, krabmat of krabton hebt waar ze aan kunnen krabben terwijl ze helemaal uitgestrekt staan. Wij hebben een paal van 90 cm (naast een plafondpaal en meerdere kleine palen) en die wordt zeer intensief gebruikt en voorkomt krabben aan stoelen. Meerdere krabgelegenheden is belangrijk. En natuurlijk consequent duidelijk maken aan je katten dat ze niet aan meubels mogen krabben (een duidelijke 'nee' en ze vervolgens bij een krabpaal neerzetten). Met catnip spray kan je krabmeubels eventueel nog aantrekkelijker maken. Maar je voorkomt inderdaad niet dat er krassen of haakjes op je meubels komen en in een gekke bui zal er vast een keer iets sneuvelen. Planten zijn vaak wel een hele uitdaging met kittens, hier heb ik helaas geen tips voor, wij hebben ze maar weggezet :o.

Een vraag aan de mensen met schuin geplaatste netten/gaas in de tuin: hoe goed werkt dit? Is jullie kat hier wel eens uit ontsnapt? Wij overwegen dit ook namelijk.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Catproof tips - Veiligheid, afschermen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 16:15

Bij ons is er wel eens een buurtkat in de tuin gekomen en die raakte er vervolgens amper uit
Is na een heel paniekerig gevecht toch onder het net gekomen op een punt waar het niet vast zit aan het hek

Ik ben er dus wel van overtuigd dat het mijn eigen katten binne houdt. Die zijn namelijk niet in paniek

Goof

Berichten: 28799
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Catproof tips - Veiligheid, afschermen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 16:26

Ik heb een ware Houdini hier en heb net gespannen. Eerdere oplossingen klom hij gewoon overheen, dit is het enige dat hem tegenhoudt.

Afbeelding

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 17:41

Ik heb vijf katten en mijn ren die houdt ze tot nu toe binnen. Ze klimmen wel eens omhoog maar kunnen dan niet verder.

Afbeelding

Afbeelding

Edit, die hoekfoto kon beter

Afbeelding