Welk kattengrit is ideaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:39

Ik heb ook Biocat. Of het minder stinkt geen idee want ik gebruik dit al zo lang. En een kat vergeet het altijd te begraven :+

Biocat fresh heb ik. Je hebt ook een fijnere variant, met paars op de zak als ik het goed heb.
Uitloop valt reuze mee. Ik heb er matjes van de action voor liggen (zijn eigenlijk voor onder de voerbakjes) en die vangen veel op.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:52

Ik ben groot fan van de Tigerino Crystals, maar die zijn zo enorm in prijs gestegen dat ik ben gaan rondkijken voor iets anders. Voorheen betaalde ik zo'n 25 euro voor een doos Tigerino (6 zakken), daar kon ik best lang mee doen. Inmiddels zit een doos op 40-45 euro.

Voor nu heb ik Breedercelect en dat bevalt ook goed! Soort papierkorrels zijn het. Het loopt nog steeds uit, vooral de hele fijne stukjes. Hier doe je ook redelijk lang mee!

Ik heb wel 5 bakken (3 katten) :+ Nadeel van de tigerino is dat het harde korrels zijn en wij lopen soms op blote voeten of sokken in huis. Op zo'n korrel staan is hetzelfde als over lego lopen _O- Vandaar nu de Breedercelect om te proberen want dat doet geen zeer haha

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 13:01

Ik heb nu eens de silica, wel fijn en loopt echt nauwelijks uit, jammer dat het niet klontert, je laat nu de plas erin en dat vind ik een beetje vies.

Tot nu toe vind ik de Biocat met zwitsal geur :+ en de 4 in 1 van de AH de fijnste, gaan beide wel een aantal weken mee, absorberen de geuren goed en maken stevige klontjes.

FennyPower

Berichten: 1460
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 13:20

In Nederland vind ik bijna geen enkele katten grint goed.
Ik haal het in Duitsland bij fressnapf. Première excellent. Geen. Stank , weinig uitloop, dikke klonten. En gaat lang mee

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 13:23

Eco Plus cats best kattegrit

overigens ook biologisch afbreekbaar dus mag in de groene container

Elke dag de klonten pis en drollen eruit en 1 keer in de 2 a 3 weken hele bak verschonen.
Je verbruikt dus echt heel weinig

foxy80

Berichten: 7875
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 14:17

Die soja lijkt ook goed op de pea husk die we bij de zoomarkt halen.

Maar katten prefereren duidelijk grit, en dat loopt ook uit (ook dankzij wilde graafsessies af en toe).
Dankzij dit topic gaan we een mat proberen.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 14:18

Alma Nature kattenzand, maar het kan zijn dat dit te veel uitloop is bij langharige katten. Onze kortharige nemen wel iets mee, ik zie het vooral op het zwarte tapijt op de trap, maar vindt het heel fijn kattenzand, en maakt perfecte klonten zonder geur.

https://www.intratuin.nl/almo-nature-ka ... gLPBPD_BwE

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 14:25

xPabloBokt schreef:
Wij hebben de Biokats Classic. Alleen uitloop direct voor de bak. Heel tevreden mee, vormt goed klonten.

Hier ook, maar dan de fresh variant. Ze lopen er inderdaad alleen vlak voor de bak wat uit. Dat is zo opgeveegd of -gezogen.

Heb een matje, maar dat heb ik weggehaald omdat 1 van de dames dat gebruikte als uitbreiding van de kattenbak -O-

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 14:34

Daks schreef:
Eco Plus cats best kattegrit

overigens ook biologisch afbreekbaar dus mag in de groene container

Elke dag de klonten pis en drollen eruit en 1 keer in de 2 a 3 weken hele bak verschonen.
Je verbruikt dus echt heel weinig


Dit vond ik wel heel erg uitlopen, ben om die reden ook overgestapt

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 14:38

NinaCharlie schreef:
Ik gebruik de BioKat Fresh maar het valt mij de laatste tijd op dat het urine amper opneemt en dus niet goed klontert, zijn er meer mensen die dit hebben?


Nu je het zegt. Ik wilde het er net uit scheppen en het viel allemaal uit elkaar. Of het bleef heel erg aan de bak plakken. Heel irritant!

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 15:07

Ik heb Cat's Best Original. Ik doe 2-3 maanden met 1 kattenbak vol. Ze lopen het wel iets uit, maar dat komt volgens mij meer door mijn kat die in de kattenbak de zoomies krijgt.
Het klont fijn, stoft absoluut niet.

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 15:50


sanne1221
Berichten: 512
Geregistreerd: 20-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 15:55

Voor mijn kruising Ragdoll doe ik er ongeveer vier weken mee. Hij komt niet buiten, dus gebruikt alleen zijn bak. In principe gooi ik de hele zak er in. (ongeveer driekwart bak vol)

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 16:03

Fijn dit topic. Ik heb gebruik altijd de hygiëne + van jumbo maar die is uitverkocht. Toen 1 van de Makro geprobeerd maar vinden de kittens minder fijn en klontert niet. Heb nu van de Lidl uit duitland gehaald ben benieuwd hoe die bevalt.

Murloc
Berichten: 334
Geregistreerd: 28-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 17:04

Annash schreef:
Ik heb een speciaal matje tegen de uitloop, die vangt heel veel op. Super makkelijk schoon te maken. Dit idee: https://www.bol.com/nl/nl/p/kattenbakma ... tIQAvD_BwE
die matten heb ik ook ja, ik ben er enthousiast over. Verder staan ze momenteel op biocat classic. Ik had eerst die van de Albert Heijn, maar die is zo fijn dat ik het echt overal tegen kwam.

maessie

Berichten: 5748
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 17:21

Hier ook de klontvormende grit van de welkoop, wel in combinatie ook met een hopp-in bak. Loopt ietsje uit, maar gaat niet mal. Heel zuinig in gebruik, kan heel lang met een zak, haal minimaal 1x per dag even de poepjes/plasjes eruit.

Noortje__

Berichten: 239
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: huissen(omg. arnhem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 17:21

Kitty Friend Clumping - Kattenbakvulling - 20 l De oranje zak. Grof grid waardoor weinig uitloop, klontert goed. En zeer betaalbaar bij intratuin 2 zakken voor €20

StellaMay

Berichten: 520
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 18:05

Aaah, kattenbakgrit, al 8 jaar een doorn in mijn oog :')

Dan vindt je eindelijk een goeie en dan stopt de productie, of veranderen ze er iets aan etc.

Ik had, met de nadruk op had, een hele fijne van Biokat; White Dream. Totdat dat klereding nergens meer verkrijgbaar was, uit de productie gehaald. Gloeiendegloeiende.

En toen stuitte ik op Splendicat, ik haal het bij de jumper, maar zie nu ook dat het online verkrijgbaar is.
fiets, dat spul is fijn. Geen uitloop, goeie harde klonten, het stuift een beetje, maar dat is na een paar minuten ook weer weg, en met een lekker geurtje die niet té heftig is. Je hebt ze ook met neutraal, voor de gevoelige neuzen onder ons.

En last but not least, die vreselijke zeurkous van een schildpad dame van mij kan er mee door een deur, en dat was zelfs met die white dream nog een dilemma. Voor mij dus niks meer anders, misschien toch maar in gaan slaan voordat ze dit weer uit de handel gaan halen :Y)

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 19:35

NinaCharlie schreef:
Ik gebruik de BioKat Fresh maar het valt mij de laatste tijd op dat het urine amper opneemt en dus niet goed klontert, zijn er meer mensen die dit hebben?

Dit hadden wij ook en toen overgestapt op welkoop

floorsil

Berichten: 2643
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 23:16

Ik gebruik sinds een tijdje Super Benek Corn Cat Natural. Op basis van mais. Dit klonters super goed. Kan makkelijk alleen de plas en de piep er uit halen. Doe nu echt lang meer mijn grit

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 23:50

Voor ons niets anders dan kattengrit van de Lidl of van AH 4-voudige Hygiëne.

Goed en goedkoop.

amigamia

Berichten: 830
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 00:13

Ik gebruik cats best .
Is goed klontvormig.
Wel wat uitloop .
Ben hier wel tevreden over .

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 01:42

Boras schreef:
Voor ons niets anders dan kattengrit van de Lidl of van AH 4-voudige Hygiëne.

Goed en goedkoop.

Hier ook, of die dozen van de Aldi, zelfde soort spul.

Ik heb al heel veel soorten geprobeerd en kom toch altijd weer terug op deze dozen of de roze zakken van Sanicat.

Wat me wel opvalt is dat het grit steeds duurder en duurder wordt. Ik ga echt geen grit van 15,- per zak kopen.
Met 5 katten en twee grote bakken zijn dat 5 zakken per maand.

nnicolex

Berichten: 1233
Geregistreerd: 12-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 02:18

Boras schreef:
Voor ons niets anders dan kattengrit van de Lidl of van AH 4-voudige Hygiëne.

Goed en goedkoop.


Ja hier precies hetzelfde! Daarnaast moeten mijn katten ook niks anders, die van de jumbo gaan ze bijv al niet op :')

sasja0705
Berichten: 1981
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 09:42

laura1987 schreef:
Artimes schreef:
Ik heb vele soorten grit gehad, en nog steeds, maar ze lopen allemaal uit, blijft toch tussen de pootjes plakken


Dank je voor je reactie.
We hebben nu fijn en grof grit, maar je merkt dat het fijne veel meer uitloopt.
Ze hebben een eigen kamer waar de kattenbakken in staan, dus een beetje uitloop is niet erg.
Zijn overigens langharige katten, dus zal wel extra aan hun pootjes blijven hangen ook.

Hier 4 langahaar-monsters en veel grit geprobeerd.
Onze 3 dames en 1 heer weigeren hout en grove grit...
Hier dus fijn en klonterend.
Verschillende (ook dure) merken geprobeerd ,ben ik er nu heel simpel bij de Aldi fijne grit.
Heb geen stank en laat zich perfect uitscheppen.
Qua uitloop had ik zo zwarte gaatjes matten - geen succes.
Dus had nog steeds de korreltjes verdeeld over 2 verdiepingen,
Maar waar ik nu na 6 jaar pas achter ben :

Ik moest een kattenbak ivm een van onze teeven verplaatsen- zodat zij niet gaat poep jatten.

Deze heb ik nu onder een stuk aanrecht in de hoek met opening naar de muur. Staat er ca 25/30 cm van af
En opeens de uitloop alleen voor de ingang maar verder -met uitzondering van een verdwaald korreltje - niets meer hier beneden. :)


Oh, en ik heb voor alle 4 poezels alleen maar 2 (grote) kattenbakken.
Ben toen braag begonnen met 5 ( aantal katten +1) maar ze gebruiken steenvast alleen 2, haha.
En : ik schep ze 2 keer per dag schoon.