Welk kattengrit is ideaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laura1987

Berichten: 7133
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 08:12

Bokkers, ik heb jullie hulp nodig.

1 van mijn 3 katten is duidelijk meer fan van grit dan van houtkorrels.
Hierom zijn we nu op zoek naar het ideale grit ( of iets anders)

Het moet niet te fijn zijn ivm uitloop.
Niet stinken
Klontvormig zijn

Welke kattenbakvulling voldoet aan deze eisen.

Artimes

Berichten: 494
Geregistreerd: 21-02-15

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 08:19

Ik heb vele soorten grit gehad, en nog steeds, maar ze lopen allemaal uit, blijft toch tussen de pootjes plakken

laura1987

Berichten: 7133
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 08:25

Artimes schreef:
Ik heb vele soorten grit gehad, en nog steeds, maar ze lopen allemaal uit, blijft toch tussen de pootjes plakken


Dank je voor je reactie.
We hebben nu fijn en grof grit, maar je merkt dat het fijne veel meer uitloopt.
Ze hebben een eigen kamer waar de kattenbakken in staan, dus een beetje uitloop is niet erg.
Zijn overigens langharige katten, dus zal wel extra aan hun pootjes blijven hangen ook.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 08:26

Ik heb eurokats en het loopt alleen uit voor de bak maar zeker niet door het huis (ze hebben ook hun eigen kamer waar het dus mooi in blijft)

Wij hebben 4 katten waaronder een Ragdoll

sanne1221
Berichten: 512
Geregistreerd: 20-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 08:31


tyleysmiley

Berichten: 1896
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 08:47

Ik heb werkelijk waar alles alles alles geprobeerd en wat 'ze' ook beloven..alles wordt uitgelopen,het 1 meer dan het ander.
Wat ik zelf fantastisch vind en die heeft dus echt geen uitloop,als ik letterlijk 1 korreltje per dag vindt(met drie katten)is het veel.
Geen grit dus,maar tofu-korrels...die zijn een heel stuk fijner/smaller als de houtkorrels,geen uitloop(mocht je een open bak hebben en een graver,dan vliegt het vast over de rand)
Vrij aan de prijs,maar je doet er lang mee.
Urine klontert prima en nouja..qua geur ruik je het bij alles wel als ze net op de bak hebben gezeten,maar dat vervliegt iig supersnel.

Artimes

Berichten: 494
Geregistreerd: 21-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 08:59

tyleysmiley schreef:
Ik heb werkelijk waar alles alles alles geprobeerd en wat 'ze' ook beloven..alles wordt uitgelopen,het 1 meer dan het ander.
Wat ik zelf fantastisch vind en die heeft dus echt geen uitloop,als ik letterlijk 1 korreltje per dag vindt(met drie katten)is het veel.
Geen grit dus,maar tofu-korrels...die zijn een heel stuk fijner/smaller als de houtkorrels,geen uitloop(mocht je een open bak hebben en een graver,dan vliegt het vast over de rand)
Vrij aan de prijs,maar je doet er lang mee.
Urine klontert prima en nouja..qua geur ruik je het bij alles wel als ze net op de bak hebben gezeten,maar dat vervliegt iig supersnel.


Interessant wel, had het laatst idd voorbij zien komen, ga mij er nog eens in verdiepen, welk merk gebruik jij?

laura1987

Berichten: 7133
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 09:31

sanne1221 schreef:
https://www.bol.com/nl/nl/p/vitakraft-m ... ontent=txl

Ik ben fan van de silica kattenbakvulling. Geen klonten. De urine wordt door de korrels opgenomen.
Erg low maintenance. Kan zo'n vier weken in de bak zitten.


Intressant!
Hoeveel heb je ongeveer nodig per bak?
Wij hebben wel grotere bakken ivm Maine Coon en 2 heilige birmanen

laura1987

Berichten: 7133
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 09:33

tyleysmiley schreef:
Ik heb werkelijk waar alles alles alles geprobeerd en wat 'ze' ook beloven..alles wordt uitgelopen,het 1 meer dan het ander.
Wat ik zelf fantastisch vind en die heeft dus echt geen uitloop,als ik letterlijk 1 korreltje per dag vindt(met drie katten)is het veel.
Geen grit dus,maar tofu-korrels...die zijn een heel stuk fijner/smaller als de houtkorrels,geen uitloop(mocht je een open bak hebben en een graver,dan vliegt het vast over de rand)
Vrij aan de prijs,maar je doet er lang mee.
Urine klontert prima en nouja..qua geur ruik je het bij alles wel als ze net op de bak hebben gezeten,maar dat vervliegt iig supersnel.



Hier heb ik nog nooit van gehoord!
We hebben dichte bakken, dus dat scheelt weer. Een beetje uitloop is niet erg, maar het fijne grit ligt nu op de hele eerste verdieping en trap en dat is best irritant :D

Waar koop jij het?

tyleysmiley

Berichten: 1896
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 09:45

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb deze en besteld bij Plein.

Ze hebben meer varianten,ik heb ook nog van die korrels in 'soort van papier',maar die heb ik nog niet gebruikt...alleen de paarse(lavendel)en de groene(thee)

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:21


C_estmoi

Berichten: 443
Geregistreerd: 14-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:30

sanne1221 schreef:
https://www.bol.com/nl/nl/p/vitakraft-m ... ontent=txl

Ik ben fan van de silica kattenbakvulling. Geen klonten. De urine wordt door de korrels opgenomen.
Erg low maintenance. Kan zo'n vier weken in de bak zitten.


Ik vind dit ook erg fijn grit, maar moet er wel bij zeggen dat ik absoluut er geen 4 weken mee doe... Denk meer aan 1 week. Wel twee katten, maar 1 daarvan doet bijna alles buiten. Die had er vast in z'n eentje wel 4 weken mee kunnen doen :+

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:33

Wat ontzettend goed klontert, en weinig uitloop heeft is Welkoop Grof Klontvormend.

future_vet
Berichten: 2617
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:38

Ik ben fan van biocat micro. Klontert echt goed en stof vrij

Luxorvalkje
Berichten: 1937
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 11:42

Ik gebruik een mix (elke kat wil wat anders).
Ik heb een bak met de klontvormende van welkoop. Niet 100% stofvrij, maar ik merk het enkel als ik de grote verschoning doe. Doe ook best lang met zo'n zak.
Een bak is gevuld met de fijne korrels van de ah. (4-hygiene of zoiets)
En dus een bak waar beide in zit.

Beiden zijn goed klontvormend en geven geen geur.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 11:48

Tegen het uitlopen werkt een deurmat voor de bak leggen goed. Daar lopen ze dan het grit wat aan de pootjes blijft plakken op uit, en die mat klop je eenvoudig weer leeg in de bak zelf :))

Hier heb ik een mix van Biocat en AH 4-voudige hygiƫne. De biocat voor de bulk, maar ik vind die zelf niet fijn klontvormen. De AH 4-voudig doet dat wel heel goed, maar loopt best in de papieren bij twee katten. De mix is ideaal: goede laag en goede klonten en het loopt minimaal uit.

Eretria

Berichten: 448
Geregistreerd: 03-02-21

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 11:50

Wij gebruiken Catsan. Voor ons niets dat daaraan kan tippen!

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:02

Wij hebben de Biokats Classic. Alleen uitloop direct voor de bak. Heel tevreden mee, vormt goed klonten.

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:04

Hier ook van alles geprobeerd met mijn gravende Sphynx :+
Het meest tevreden zijn wij nog met grit van de Hoogvliet :)), deze is overigens
ook klontvormend.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:05

Ik heb de goedkoopste variant van de Intratuin, en die werkt hier perfect. Stinkt niet en klontert (d?) goed. Dit is de Biokats Micro Classic uit mijn hoofd.

Wel vinden mijn katten het erg leuk om als een malle de bak uit te rennen waardoor ik alsnog grit in mijn huis heb, maar dat is wel makkelijk op te ruimen.
Vriendin van mij heeft bakken waar ze aan de bovenkant in en uitspringen en dat schijnt goed te helpen tegen grit in huis.

detos240
Berichten: 444
Geregistreerd: 21-08-12

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:11

Wij gebruiken bio cat. Klontert goed. Is misschien een beetje prijzig. Maar als je op de reclames let dan kun je redelijk goedkoop inslaan

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:20

Ik gebruik de BioKat Fresh maar het valt mij de laatste tijd op dat het urine amper opneemt en dus niet goed klontert, zijn er meer mensen die dit hebben?

Annash
Blogger

Berichten: 26527
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:26


Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:35

Biokat Classic (gele zak) of Fresh gebruik ik. 1 van mijn 2 katten is een graver en een 'snel uit de bak ren'-type.

Wij hebben onder de kattenbakken een IKEA tapijtje liggen dat wat hoog-poliger is en dat voor de bakken ongeveer 40 cm uitsteekt. Bij het uitstappen valt overtollig grit daarin en wat tussen de tenen evt. zit valt eruit.
Werk beter vind ik dan de speciale uitloop rubberen matten die te koop zijn.
Bakken die aan bovenzijde opening hebben schijnen ook goed te werken, maar zijn voor oudere katten lastiger qua in en uitspringen.

Wat betreft de geur; elke dag bak uitscheppen. Biokat Active pearls (fijne korreltjes) helpen ook nog tegen de geur. Mijn overbuurvrouw schept zelfs 2x per dag omdat haar kattenprinses niet op de bak gaat als er al iets in ligt.
Wat ook scheelt; het soort voer dat ze krijgen. Heb mijn katten ooit een maand op ander voer gehad; hun poep stonk enorm en de drollen waren veel groter. Ze krijgen bij mij standaard brokjes en een enkele keer natvoer en dat stinkt dan ook veel meer in de kattenbak.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:38

Wij gebruiken nu een tijdje Greenwoods natuurlijke klei en ik ben er best heel enthousiast over. Ik heb wel een uitloopmatje en een kattenbak met zo'n roostertje aan de voorkant, maar door deze combinatie praktisch geen uitloop meer en het ruikt lekker fris.

Hiervoor hadden we jaren lang de roze Biokat maar daar is iets in de formule verandert waardoor ik OVERAL grit en pootafdrukken in het huis had. En klonteren deed het ook niet meer dus binnen no time waren de kattenbakken super goor.