Hoe 4 jarige kater introduceren in nieuw huis en honden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karrij
Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-04-21

Hoe 4 jarige kater introduceren in nieuw huis en honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 06:56

Yessss,

Nadat vorige week ik vorige week een berichtje plaatste dat ik een leuke/lieve/gezellige kater zocht en hoe je zo'n kat herkent, kwam gister een geweldige kater op ons pad!

Kees! Kees is 4 jaar, rood harig *\%/* , en is 2 jaar geleden bij deze mensen , broodmager, aan komen lopen. Ze hebben veel moeite gedaan het baasje te zoeken, maar dat is niet gelukt. Ze hebben hem de naam Kees gegeven en gehouden. Nu kan Kees niet zo heel goed met hun eigen kat, dit is de reden van adoptie, inmiddels is Kees een half jaar geleden gecastreerd. Hoe hij met honden is , is niet bekend, maar ze verwachten geen problemen, ook omdat Kees met andere buurtkatten wel overweg kan.

Gister hebben we hem ontmoet en tja Kees is geweldig :knuffel:
Lang verhaal kort houden, Kees komt ergens in de loop van week onze kant op, ze komen hem brengen.

De eerste weken zullen we hem binnen houden natuurlijk.

Mijn vraag aan jullie is, hoe kunnen we Kees het beste introduceren bij onze honden.
1 is het natuurlijk voor een compleet nieuwe omgeving en 2 is hij geen honden gewend.

Onze honden zijn wel katten gewend, ik denk ook wel dat het goed gaat komen, maar hoe introduceer je ze op een goede manier.

Hebben jullie tips?

Natuurlijk laten we ze niet gelijk met elkaar in 1 kamer los, dan zullen onze honden er wel gelijk naar toe gaan om te snuffelen.

Je kunt het maar 1x goed doen, zo'n 1ste ontmoeting.

Ben weer benieuwd naar jullie tips, brand maar los

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Hoe 4 jarige kater introduceren in nieuw huis en honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 08:33

Wat leuk van Kees!
Ik maakte eerst een kamer alleen voor de kat. Daar kon hij dan rustig wennen, in z'n eentje. Dan na een paar dagen (dag?) de deur van die kamer open en de kat steeds een kamer erbij geven. Als de kat dan comfortabel was in de kamer(s), pas dan ging ik de kennismaking met de andere huisgenoten doen.

De honden aan de lijn, de kat met genoeg (hoge) verstopplekken. Je moet voorkomen dat de honden kunnen gaan jagen en tegelijk dat de kat de hond geen mep kan geven.
En zo bouw ik de tijd dat ze samen zijn dan rustig uit. Afhankelijk van hoe ze op elkaar reageren kan dat ook sneller.

Jessix

Berichten: 16442
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoe 4 jarige kater introduceren in nieuw huis en honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 08:57

Bij mij krijgen ze ook een kamer waar alles in staat, dan kunnen ze hun eigen tempo bepalen om de boel verder te verkennen. Als ik thuis ben is de deur dus open en als ik er niet ben dicht om situaties te voorkomen. Meestal duurde het een paar dagen en dan ging het wel goed met elkaar.

karrij
Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Hoe 4 jarige kater introduceren in nieuw huis en honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 13:22

Ok, dank voor jullie reacties, dit hadden wij inderdaad ook al u gedachten. Eerst nog maar een paar dagen afzonderlijk van elkaar.

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16154
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Hoe 4 jarige kater introduceren in nieuw huis en honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:10

Als deze Kees een beetje op onze Kees lijkt (ook rode kater) komt het helemaal goed. Helaas is onze lieverd er niet meer, maar hij kon zo een autoritaire houding aannemen naar de hond toe dat deze zich wel 2x bedacht om in zijn buurt te komen. :D Het zijn dus nooit vriendjes geworden, maar omdat ze elkaar niet in de weg liepen en met rust lieten ging het prima.

karrij
Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Hoe 4 jarige kater introduceren in nieuw huis en honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-24 17:28

Nog even wat advies :o

We hebben Kees nu precies een week en hij doet het werkelijk fantastisch! Geweldige kat <3

Maar helaas mag hij nog niet naar buiten, hij moet nog zeker een week of 2 wachten.
Hoewel hij zich al helemaal thuis voelt en ook al helemaal senang is met onze 2 honden, na een paar uur eigenlijk al!

Maar nu komt het! Meneer verveelt zich helemaal kapot!
Het hele huis staat en hangt vol met speeltjes en kattekruid verspreid over de speeltjes, alles uit de kast gehaald, maar hij wordt nu ook af en toe echt vervelend. Wat kunnen we nog meer doen om hem binnen te vermaken?
Wanneer weet je of je kat er klaar voor is om naar buiten te gaan?

Hij gaat sowieso eerst aan een tuigje naar buiten en alleen als wij er bij zijn!
Hoe hebben jullie dit aangepakt.

Hoor graag weer van jullie :D