GPS voor de kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nyaleti

Berichten: 6151
Geregistreerd: 05-04-10

GPS voor de kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 17:39

Hi,

Voor onze 2 katten zoek ik een GPS tracker voor als ze naar buiten mogen. Niemand thuis heeft een iPhone dus de Airtag valt af.

Ik kan online zoeken maar voor zoiets vind ik klant ervaringen veel belangrijker. Ik wil niet voor de duurste gaan := maar geen max budget in gedachte omdat ik wel een betrouwbare wil hebben.
Ik zie de Tractive Mini maar die heeft een batterij duur van 70 uur. Dat vind ik vrij kort eigenlijk :=

We wonen achteraf dus als we een kat kwijt zijn is het waarschijnlijk omdat ie in één van de schuren zit of achter op het weiland. Opgesloten in iemand anders z'n tuin of schuurtje is hier niet zo'n risico.

Daarbij zoek ik ook fijne halsbandjes waar de gps aan vast kan. Ik heb nu goedkope van de Pets Place maar die gaan echt heel gemakkelijk los. Aan de ene kant fijn natuurlijk maar ik wil nu ook weer niet dat de tracker bij het allerminst al er af valt.

Dankjewel alvast :)

karrij
Berichten: 1052
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 07:26

grappig, ik wilde een zelfde topic plaatsen.
Maar ik zie dat er niet veel reactie op komt op de jouwe

Nu volg ik op Insta een kat in Zwolle die ook zo'n tracker om heeft, heb haar net een berichtje gestuurd , welke merk zij heeft voor haar kat Charley, kijk maar eens op insta charleyzwolle, zooooo leuk.
Ik ben hem wel eens tegen gekomen op straat, schatje ook <3

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Re: GPS voor de kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 14:12

Die 70 uur is in operationele modus. De Tractive voor de hond (en kat zal wel hetzelfde principe zijn) gaat thuis (= binnen bereik van de Wifi) in stand-by en gaat zo echt heel erg lang mee, ik laad 'm ongeveer 1x/maand op en dan is 'ie niet eens echt leeg.
Tractive (of eventueel Weenect) is de enige tracker waar je ook echt wat aan hebt, een AirTag (of de Samsung versie daarvan) heb je in het buitengebied aan een bewegend dier bijzonder weinig aan.

Nyaleti

Berichten: 6151
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-24 14:20

Operationele modus, bedoel je zodra ze buiten zijn?
Die van de hond heeft een batterijduur van 170 uur. Die van de kat 70. Aanzienlijk verschil wel.

Na wat meer zoekwerk is Tractive idd het enige betrouwbare. Of je moet de gok willen wagen op iets van Ali ofzo.

Komt wel per kat nog aan abbo bij van 13 of 8 euro dus tikt wel door := maarja, als ik dan m'n katten terug kan vinden :)

De kittens die we vroegen hadden, zijn allemaal hier geboren en gingen al vrij snel met mama mee naar buiten. Mama had dan zelf al een vaste plek gekozen in de veranda of in een schuur waar ze altijd een dutje deed en die kende het goed om op het erf enzo te blijven.
Nu 2 geadopteerde kittens die echt aangeven wel naar buiten te willen, zitten als het even kan uren voor de deur te miauwen, maar vind het wel eng :=

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Re: GPS voor de kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 17:35

Zodra ze buiten bereik van je wifi zijn ja = niet thuis volgens dat ding (kun je instellen hoor).

Volgens mij is het enige verschil tussen de honden- en de kattenversie het formaat (van vooral de batterij dan denk ik). Bij een beetje flinke boerderijkater van 8 kilo zou ik gewoon de hondenversie pakken, voor een tenger poesje is dat wel een lompe klont.

Je bent niet de eerste met deze zoektocht en iedereen komt uiteindelijk toch op Tractive uit - kost wat, heb je ook wat. Iets met alleen bluetooth werkt onvoldoende, je wilt toch wel echt gps en 2/3/4G om er zinvol wat aan te hebben. Er zijn ook wel nog betere (semi)professionele trackers hoor, denk aan reddings- en speurhonden e.d., maar dat is ook niet wat je zoekt.

Nyaleti

Berichten: 6151
Geregistreerd: 05-04-10

Re: GPS voor de kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-24 17:45

Het is inderdaad het formaat. Voor honden (ofja, groter formaat dus) is er veel meer op de markt.

Eentje is maar een tenger ding, 3,5kg nu. De andere wordt uiteindelijk wel gigantisch want die is nu al 5,5 / 6kg maar ook zo ongelooflijk lomp :+ dus voor beide maar een kleine.

Ik zie er meerdere op marktplaats staan, sommige ook met abbonement nog (die dan tot 2025 loopt). Iemand enig idee of je dat ook daadwerkelijk zo mee kan overnemen?
En ook of een 2e hands wel werkt? Dat er dus een nieuw abbo op komt?

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: GPS voor de kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 17:57

Ik heb zelf Weenect voor de katten en dat abonnement is per tracker. Dus ik ga er van uit dat als ik deze aan iemand verkoop dat zij deze tracker gewoon kunnen gebruiken tot ie verloopt.

Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 00:37

Ik heb een tractive en ben daar heel tevreden over :j

Wel een tip, kijk hier: https://www.refurbed.nl/p/trcat5db/93167b/

20 euro en gratis verzending. Zijn niet nieuw, maar wel met garantie omdat het via tractive gaat. Ik heb die van mij daar ook vandaan en geen seconde spijt van gehad. Gewoon compleet met verschillende bevestigings stukjes voor halsband of tuig, lader en halsbandje.

Dat halsbandje moet je op gewicht van je kat instellen, dan valt hij niet snel af, maar je kat hangt zich ook minder snel op.


Ook ideaal aan tractive is dat je een lichtje aan kunt doen of geluid af kunt spelen. Ik kon zien dat mijn kat in de tuin moest zijn, maar ik zag haar niet omdat het donker was. Lampje aan en toen zag ik haar zitten :+

Eef_Bam

Berichten: 4099
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 00:48

Hier tevreden met de weenect. Mijn kat loopt graag naar binnen in garages en huizen die openstaan en heeft een paar keer opgesloten gezeten. Laatste keer dankzij de tracker kunnen vinden. Kost 50 euro maar komt wel met een abbonement. Voor een jaar 70 euro dacht ik. Werkt wel goed, kan ook geluid afspelen voor als je hem terug wil vinden wanneer je kat hem is verloren.

Qua bandje heb ik er 1 met een kattenhoofdje in plastic als sluiting. Die klikt vast maar gaat open bij flinke druk. Beste combi van niet snel afgaan maar wel losgaan als het nodig is.

maaaikkee

Berichten: 685
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Zuid - Holland

Re: GPS voor de kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 00:59

Ik heb een invoxia gps tracker voor mijn beide katten. Sinds de ene een paar dagen kwijt is geweest.

Deze update de locatie iedere 5-7 minuten en de batterij gaat een lange tijd mee. Ook zit er een Bluetooth functie op, waardoor ik ze live kan tracken als ze in een straal van pak hem beet 50m om me heen lopen.

Deze tracker heeft geen abonnement. Ik heb ze nu bijna een jaar en tot nu toe erg tevreden over.

Nyaleti

Berichten: 6151
Geregistreerd: 05-04-10

Re: GPS voor de kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-24 15:09

Thanks voor het delen van die website Daphne! Krijg je idd wel meteen een halsbandje etc erbij.

Wat bedoel je met, het halsbandje afstellen naar het gewicht van de kat?
Heb jij het nu in huis? Heb je heel misschien zin om op te meten wat het kleinste is dat het halsbandje kan?
Een van de katten is echt nog klein. Die gaat nog wel uitdijen en een beetje groeien natuurlijk.

Kwa prijs zit je met de Weenact wel hetzelfde. Dan kies ik liever voor de welbekende Tractive denk ik. De site van Weenact komt ook niet super betrouwbaar over :')

Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 17:06

Op de sluiting van het halsbandje zit een soort schuifje en die moet je dan op het gewicht van je kat zetten. Helemaal links is bijv 0 tot 2.5 kilo, in het midden 2.5 tot 5 en helemaal rechts boven de 5. Zo kun je hem instellen op hoe snel de halsband los gaat bij druk. Mijn kat is hem nog geen 1 keer kwijt geraakt.

Ik zal hem straks even opmeten voor je! :j

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: GPS voor de kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 21:31

Niets mis met Weenect hoor. En heb een keer een probleem gehad met een van de trackers en kreeg toen een nieuw opgestuurd zonder problemen

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Re: GPS voor de kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 10:29

Misschien is het inmiddels anders, maar toen ik de Weenect/Tractive vergelijking heb gedaan (ongeveer een jaar geleden) was Weenect 2G en leek voorlopig geen plannen te hebben om door te ontwikkelen. Tractive is 4G en er komen regelmatig updates uit.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: GPS voor de kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 15:00

Weenect is zelfs 5g ready nu

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 21:26

Oh kijk, dan hebben ze toch in de gaten gehad dat ze wel mee moeten gaan, heel goed. Vooralsnog bevalt de Tractive (voor een jagende teckel) heel erg goed - maar fijn om keuze te hebben.

Nyaleti

Berichten: 6151
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 18:20

Daphne__ schreef:
Op de sluiting van het halsbandje zit een soort schuifje en die moet je dan op het gewicht van je kat zetten. Helemaal links is bijv 0 tot 2.5 kilo, in het midden 2.5 tot 5 en helemaal rechts boven de 5. Zo kun je hem instellen op hoe snel de halsband los gaat bij druk. Mijn kat is hem nog geen 1 keer kwijt geraakt.

Ik zal hem straks even opmeten voor je! :j


Wat handig! _/-\o_

Heeft iemand toevallig het gele halsbandje erbij? Is dat flecterend? We hebben hier zoveel plekjes waar ze zich in kunnen verstoppen en een van de katten is zwart. Misschien éxtra handig zo'n flets bandje.

Kon ze van de week nog voor €35 bestellen op Coolblue, nu is het daar ook omhoog naar €50. Grrrr

Nyaleti

Berichten: 6151
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 00:49

Daphne__ schreef:
Ik heb een tractive en ben daar heel tevreden over :j

Wel een tip, kijk hier: https://www.refurbed.nl/p/trcat5db/93167b/

20 euro en gratis verzending. Zijn niet nieuw, maar wel met garantie omdat het via tractive gaat. Ik heb die van mij daar ook vandaan en geen seconde spijt van gehad. Gewoon compleet met verschillende bevestigings stukjes voor halsband of tuig, lader en halsbandje.

Dat halsbandje moet je op gewicht van je kat instellen, dan valt hij niet snel af, maar je kat hangt zich ook minder snel op.


Ook ideaal aan tractive is dat je een lichtje aan kunt doen of geluid af kunt spelen. Ik kon zien dat mijn kat in de tuin moest zijn, maar ik zag haar niet omdat het donker was. Lampje aan en toen zag ik haar zitten :+


Dankjewel nog voor de tip Daphne. Heb hier besteld en €30 per tracker bespaard. Dat tikt mooi door :) beetje spannend met de batterij maar ze claimen dat die ook nog optimaal is.

Ik twijfelde enorm tussen de Tractive en Weenect. Weenect upload locatie per seconde, Tractive per 2-3 seconde. Maar de activiteitentracker is toch ook leuk speelgoed :') en aangezien het op lang termijn toch best wat kost, mag het ook een beetje een leuk hebben dingetje zijn toch :D

Ben benieuwd hoe het bij de kleine past en hoe ze er op reageren. De kater blijft een beetje moeilijk doen op een halsbandje :=

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: GPS voor de kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:53

Jammer, wij hadden een Tractive liggen, ongebruikt inmiddels. Goede ervaringen mee (kat die elke avond pilletjes moest en zich dan ging verstoppen buiten), maar nu niet meer nodig.

karrij
Berichten: 1052
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 06:57

Hier inmiddels goede ervaring met de Weenect!

We gebruiken het nu een week of 3 en kunnen zien dat onze Kees s'nachts verder (lees veel verder) weg gaat dan gewenst |(
Meneer loopt gerust per nacht zo'n 3 tot 4 x de grote weg (80 kilometerweg) over , die toch pakkum beet een meter of 4/500 van ons huis is.

We zijn er dan ook niet gerust op dat hij een lang leven beschoren is.
Gelukkig alleen snachts, overdag slaapt hij zijn roes uit

Maar de Weenect werkt super!

Nyaleti

Berichten: 6151
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 22:09

Dan doe je hem 's nachts binnen?


Hier lopen ze er nu inmiddels een tijdje mee. Gaat super.
Maar ze blijven heel netjes in de buurt, wat ik van eentje niet had verwacht. Bij de kater komt de boerderijkat in hem omhoog en die durft al wat verder. Maar na 1 of 2 uurtjes willen ze ook graag weer naar binnen en anders komen ze vaak wel als ik roep <3

Tevreden over de Tractive? Ja en nee. Ik heb uiteindelijk geen andere meer uitgeprobeerd.
De GPS is erg snel van de wap af. Als ze strak langs het huis lopen hapert het al en ipv dan stil te staan, schiet de gps alle kanten op. Soms dik 100 meter verder :=
Dat staat bij mij als no - go zone ivm de wegen dus krijg dan telkens een melding dat de kat op de weg zit, wat dus niet is.
Opzich zie je al snel op de kaart dat de manier van bewegen niet klopt (verplaatst dan heel snel) maar onhandig is het wel.
Nu weet ik dat ze niet op de weg zitten, zo ver zijn ze echt nog niet gegaan. Maar straks wordt dat dus wel onduidelijk.

En hij kan hier niet op de besparende wifi zone. Hij blijft daarop hangen ook al heb ik al tig meters geen wifi meer. Dus zo is de batterij wel snel leeg :=