konijntje af en toe ziek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mila_p
Berichten: 124
Geregistreerd: 21-11-21
Woonplaats: België

konijntje af en toe ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 22:46

Hallo bokkers,



ik heb een vraagje. Mijn konijn is soms ziek. Het is heel onregelmatig, soms zit er 3 maand tussen, soms 1 week. Haar symptomen duren maar ongeveer 3uurtjes, daarna is ze terug de oude. De symptomen zijn: ingedeukte rug/achterhand (zie foto)
, snel ademen, plassen, niet willen rondwandelen (maar gewoon blijven liggen in een hoekje) en daarnaast heeft ze ook geen eet en drinklust. Ik kan helemaal niet linken, waarom ze iedere keer ziek is. Mijn konijntje leeft binnen en heeft uiteraard onbeperkt hooi en water. Ik ben al eens naar de dierenarts geweest, toen ze zoiets meemaakte. Jammer genoeg is dit geen dierenarts met kennis over konijnen...

Herkent er iemand deze symptomen? Wat zou dit zijn?



groetjes, Mila

Afbeelding

Zoolgangster

Berichten: 9617
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 23:03


Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 23:06

Is er toen een RX foto van de buik gemaakt?

Deze houding duid voor mij wel op buikpijn. Kan meerdere oorzaken hebben.. Van een terugkomend darmprobleem (voeding op orde?, tandjes?) tot de wat uitgebreidere problemen. Bij mijn konijn bleek het een tumor te zijn, maar een blaasprobleem kan evengoed bijvoorbeeld.

Ik zou dus aanraden wel voor verder onderzoek te gaan. Dat het zo vaak terugkomt, moet er wel een oorzaak voor te vinden zijn.

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Re: konijntje af en toe ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 23:08

Vraag Wintu eens op bokt, die heeft verstand van konijnen! Sterkte!

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 23:11

Hoe wordt ze gehouden en wat krijgt ze te eten? Kam je haar wel eens ook? Heeft ze wel een maatje trouwens?
Laatst bijgewerkt door Wintu op 02-02-24 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 23:13

Zoolgangster schreef:
Misschien een verstopping door haarbal, of iets anders dat niet verteert? Bij vermoeden van een haarbal kan laxatract gegeven worden. Het feit dat je konijn wat langere haren heeft zou er best mee te maken kunnen hebben.

Maar het beste kun je een konijnkundige dierenarts bellen.
https://www.konijnen.nl/nieuw/konijnendokter_ed.php
https://www.bunnybunch.nl/informatie/li ... erenartsen


Ik zou niet gelijk met laxatract beginnen, hier gaan ze altijd eerst aan de ciseral of emeprid of een combinatie.

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 23:15

Wintu schreef:
Zoolgangster schreef:
Misschien een verstopping door haarbal, of iets anders dat niet verteert? Bij vermoeden van een haarbal kan laxatract gegeven worden. Het feit dat je konijn wat langere haren heeft zou er best mee te maken kunnen hebben.

Maar het beste kun je een konijnkundige dierenarts bellen.
https://www.konijnen.nl/nieuw/konijnendokter_ed.php
https://www.bunnybunch.nl/informatie/li ... erenartsen


Ik zou niet gelijk met laxatract beginnen, hier gaan ze altijd eerst aan de ciseral of emeprid of een combinatie.


Bij een verstopping is vocht het belangrijkste. Emeprid is tegenaangewezen bij een volledige obstructie.. Pijnstilling en ciseral kan wel..

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 23:23

Gigixponys schreef:
Wintu schreef:

Ik zou niet gelijk met laxatract beginnen, hier gaan ze altijd eerst aan de ciseral of emeprid of een combinatie.


Bij een verstopping is vocht het belangrijkste. Emeprid is tegenaangewezen bij een volledige obstructie.. Pijnstilling en ciseral kan wel..


De ene stimuleert maaglediging en de andere is voor darmstimulering. Laxatract als ze echt verstopt zitten. En inderdaad vocht, ik geef natgemaakte groente of anders met spuitje.
Cisapride kan je ook nog geven, dan heb je beide in een.

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Re: konijntje af en toe ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 23:26

Je zegt dat ze gaat plassen als ze last heeft, hoe bedoel je dat? Is haar achterkant wel droog?

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 23:29

Wintu schreef:
De ene stimuleert maaglediging en de andere is voor darmstimulering. Laxatract als ze echt verstopt zitten. En inderdaad vocht, ik geef natgemaakte groente of anders met spuitje.
Cisapride kan je ook nog geven, dan heb je beide in een.



Ciseral is cisapride he..

Laxatract heb ik nog nooit gebruikt, vind het risico op diarree daarbij te groot.

Maar goed, is hier niet eens zeker dat de darmen echt het probleem veroorzaken.

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 23:37

Gigixponys schreef:
Wintu schreef:
De ene stimuleert maaglediging en de andere is voor darmstimulering. Laxatract als ze echt verstopt zitten. En inderdaad vocht, ik geef natgemaakte groente of anders met spuitje.
Cisapride kan je ook nog geven, dan heb je beide in een.



Ciseral is cisapride he..

Laxatract heb ik nog nooit gebruikt, vind het risico op diarree daarbij te groot.

Maar goed, is hier niet eens zeker dat de darmen echt het probleem veroorzaken.


Ja sorry, ik noem het altijd zo, maar je hebt gelijk. Ik bedoel de combi cisapride met metoclopramide in een een flesje. Van Alfasan, kan geen naam er op vinden, alleen magistraal bereid. Vandaar dat ik de een cisaral noem en de ander cisapride :D

Bij een konijn dat al een tijdje niet keutelt geef ik uiteindelijk best rap laxeer, diarree hebben ze er van nog niet gekregen en dan liever maar wat diarree, loopt het in elk geval weer door.

TS, beste naar een konijnkundig arts.