Hond doet niks buiten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Hond doet niks buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 11:28

Een ander tuigje komt wel! Ze vind het aandoen erg spannend dus ik laat het voor nu even zo! Als het beter gaat dan komt het wel! Bedankt! Ze is zeker knap!

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hond doet niks buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 11:53

Ik vind het fijn dat ts haar verhaal hier deelt. Omdat het leerzaam is voor mij. Voor het geval dat ik nog eens aan een nieuwe hond zou beginnen. Dat (buitenlandse) honden zo moeilijk kunnen zijn ,dat is voor mij beter om vooraf te weten want mijn vroegere (lokale) hond had dit soort problemen helemaal niet en ik denk dat ik het niet zou kunnen oplossen. Mooi dat je doorzet ts en veel geluk en plezier samen!

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Hond doet niks buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 13:41

Wat een mooike!!

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Hond doet niks buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 14:03

Dankjewel allemaal! Denk dat het niet is dat we een “moeilijke” hond hebben, maar meer dat dit elke hond kan overkomen die herplaatst is. Of het nou een buitenlandse is of niet. Denk niet dat dat veel uitmaakt :) doorzetten doen we zeker. De natuurlijke snacks van bellobox zijn echt aanraders, daarmee gaat ze lekker kauwen wat ook goed is voor de ontspanning

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 14:36

Buitenlandse honden zijn niet perse moeilijk, die van ons is een lieverd. Hij wordt alleen echt oud nu, ik wil hem echt niet missen maar de tekenen van ouderdom worden steeds minder te ontkennen.

Fijn dat je even van je af hebt kunnen schrijven ts, gelukkig is het goed aan het komen maar ik kan me voorstellen dat je nogal geschrokken bent. Zwangerschapshormonen helpen dan niet echt mee.
Wat een leuke hond is het!

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Hond doet niks buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 14:48

Goed bezig ts, en wat een dotje heb je daar!

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Hond doet niks buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 16:19

Dankjewel! Ik heb idd zo getwijfeld, maar ze gaat ook gewoon niet weg want ze heeft ons nodig. Wij kunnen haar een toekomst bieden en stabiliteit!

Jis_

Berichten: 11598
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 15:05

Sidney1833 schreef:
@marliesV bedankt! Ja dat gaan we idd doen! Ze gaat 4x per dag vaste tijden. Deze vaste tijden nemen we ook echt de tijd voor haar. De rest van de tijd ligt ze eigenlijk alleen te slapen. Maar net als een baby is dat juist nodig voor verwerking van prikkels. Ik denk dat ze dit ritme zo erg fijn vind. Ik merk al na 1 dag dat ze er baat bij heeft. Nu ze niet meer elke 2 uur hoeft maar 4x komt ze zelfs naar mij toe (kwispelend!!) ik denk dat het “moeten” eraf is en dat dat oplichting geeft. Ze moet van mij alleen nog die 4x wat ze dus meer als genoeg lijkt te vinden.

Bedankt voor je fijne reactie!!

@dierenfan en jis: ik weet niet of ze getraumatiseerd is, hoogstwaarschijnlijk wel. Maar ik hoorde van een choach dat dat niks uitmaakt qua gedrag na een verhuizing. Na een verhuizing kunnen ze direct alles “kwijt” zijn van de stress. Dus bij wijze van hun hele opvoeding. En wij hebben geluk. Ze is mega sociaal naar katten en kinderen, ze gaat naar mijn dochter toe en vind het mega fijn om geaaid te worden door haar. Dat is heel erg lief en fijn. Voor ons past ze daarom ook zo goed. Ze knuffelt meer met mijn dochter dan met ons haha! Maar dat komt wel.

(Uiteraard zijn onze kinderen nooit alleen met de hond en altijd onder toezicht, voor de mensen die daar weer over piepen)


Moet je kijken wat een pluspunten er zijn! Tijd is wat de hond nodig heeft.

Hier in het begin ook wat plassen in huis maar dat ging vrij snel over, met een tijdje nog heel af en toe een ongelukje. En na 3 dagen in de tuin onder de bank (s’avonds met eten kreeg ik hem wel
binnen en zomer gelukkig) kwam ineens het vertrouwen en stopte hij zelf zijn hoofd door zijn tuig en werd het de grootste knuffelhond die we gehad hebben, 7e hond en 5 herplaatser. Heel zacht van karakter. Lief voor alles en iedereen maar kan nog steeds gereserveerd zijn bij sommige mannen tot hij weet dat het goed is.

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Hond doet niks buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 17:05

@jis: er zijn veel pluspunten, dankjewel! Fijn zulke berichtjes :) dit is onze 2e hond waarvan ook 2e herplaatser! De eerste was een Duitse herder, die was binnen no Time gewend maar iedere hond is anders en dat is een leerpunt voor mij! Wij nemen alle tijd dat nodig is! Eigenlijk sinds ik ergens in dit topic een bericht gaf helemaal geen ongelukjes binnen meer gehad . Ze kwispelt nu af en toe buiten!!!

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 17:57

anjali schreef:
Ik vind het fijn dat ts haar verhaal hier deelt. Omdat het leerzaam is voor mij. Voor het geval dat ik nog eens aan een nieuwe hond zou beginnen. Dat (buitenlandse) honden zo moeilijk kunnen zijn ,dat is voor mij beter om vooraf te weten want mijn vroegere (lokale) hond had dit soort problemen helemaal niet en ik denk dat ik het niet zou kunnen oplossen. Mooi dat je doorzet ts en veel geluk en plezier samen!


Lang geleden hebben we een nederlandse hond overgenomen van ongeveer 9 maanden oud. Was ook super zindelijk. Bij ons was het uren wandelen en niets doen. Kwam ik binnen, dan liet hij alles lopen. Heeft maar kort geduurd. Het maakt naar mijn idee dus niet uit of het een nederlandse of buitelandse hond is. Het kan gewoon gebeuren.

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Hond doet niks buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 23:18

Ik doe het zo weer, een buitenlandse hond. Ik wil er het liefst nog eentje bij, wie weet. Ik zou dus nooit een pup nemen, dat lijkt mij dan weer zo veel werk. Plus ik vind: eerste de ouwe opmaken voor er nieuwe gefokt worden. Zoveel lieve dieren die zo graag een veilig mandje willen.

Sidney1833
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-11-17

Re: Hond doet niks buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 07:18

@rubs: dit is ook de reden dat wij geen pup wilde :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 09:45

anjali schreef:
Ik vind het fijn dat ts haar verhaal hier deelt. Omdat het leerzaam is voor mij. Voor het geval dat ik nog eens aan een nieuwe hond zou beginnen. Dat (buitenlandse) honden zo moeilijk kunnen zijn ,dat is voor mij beter om vooraf te weten want mijn vroegere (lokale) hond had dit soort problemen helemaal niet en ik denk dat ik het niet zou kunnen oplossen. Mooi dat je doorzet ts en veel geluk en plezier samen!
daar vergis je je in.
Onze poedel deed niks op vreemd terrein. En was in België gefokt (erkende fokker geen broodfokker). Wij hadden hem van puppy af aan en gingen veel wandelen met hem. Maar hij deed gewoon niks op wandeling. Heel af en toe een kakje als het echt hoognodig was, dan zette hij zich ook gewoon neer midden van het voetpad. Maar een plasje onderweg deed die nooit, ook als pup niet. Dat deed hij alleen in de tuin.
Tevens had hij ook lijnagressie naar fietsers en andere honden. Geen idee wat de trigger was. Dit begon namelijk pas toen hij 5 maanden oud was, is gecastreerd op 6 maanden maar gedrag beterde niet. En zover we weten is er op wandeling nooit wat gebeurt. Thuis echter mocht iedereen komen en wou hij alle aandacht. Maar op straat vond hij het niet leuk om mensen tegen te komen.

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 09:52

Art_Ificious schreef:
anjali schreef:
Ik vind het fijn dat ts haar verhaal hier deelt. Omdat het leerzaam is voor mij. Voor het geval dat ik nog eens aan een nieuwe hond zou beginnen. Dat (buitenlandse) honden zo moeilijk kunnen zijn ,dat is voor mij beter om vooraf te weten want mijn vroegere (lokale) hond had dit soort problemen helemaal niet en ik denk dat ik het niet zou kunnen oplossen. Mooi dat je doorzet ts en veel geluk en plezier samen!
daar vergis je je in.
Onze poedel deed niks op vreemd terrein. En was in België gefokt (erkende fokker geen broodfokker). Wij hadden hem van puppy af aan en gingen veel wandelen met hem. Maar hij deed gewoon niks op wandeling. Heel af en toe een kakje als het echt hoognodig was, dan zette hij zich ook gewoon neer midden van het voetpad. Maar een plasje onderweg deed die nooit, ook als pup niet. Dat deed hij alleen in de tuin.
Tevens had hij ook lijnagressie naar fietsers en andere honden. Geen idee wat de trigger was. Dit begon namelijk pas toen hij 4 maanden oud was. En zover we weten is er op wandeling nooit wat gebeurt.


Dat het rond de leeftijd van 4 maand gebeurt is helemaal niet gek. Mogelijk zijn er toch wel veel signalen geweest van stress van fietsers. Dat je hond buiten niet wil ontlasten geeft aan dat er sprake is van stress. Rond 4 maand maken honden hun eerste angstfase door en als ze dan schrikken is hun reactie heftiger. En dat kan zich dan uiten in lijnagressie.
En het is helemaal niet gek dat een gemiddelde of meer ervaren honden eigenaar dit mist. Ook hondenprofessionals hebben een blinde vlek voor hun eigen hond. Het kan soms zo subtiel zijn. Honden en lichaamstaal/communicatie is gewoon lastig.

Daarnaast zijn pups uit het buitenland ook minimaal 4 maand wanneer ze vertrekken. Het transport is heftiger voor ze en het is dan ook een behoorlijk pittige kwestie vaak.

Ook kan het zijn dat de moeder in de laatste fase van de dracht veel stresshormonen heeft aangemaakt, pups krijgen dan via de placenta veel van die hormonen mee en zijn per definitie gevoeliger voor prikkels. Het emmertje van dat soort honden is gewoon kleiner, en als een emmer overloopt heb je te maken met heftig gedrag.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 10:00

Art_Ificious schreef:
anjali schreef:
Ik vind het fijn dat ts haar verhaal hier deelt. Omdat het leerzaam is voor mij. Voor het geval dat ik nog eens aan een nieuwe hond zou beginnen. Dat (buitenlandse) honden zo moeilijk kunnen zijn ,dat is voor mij beter om vooraf te weten want mijn vroegere (lokale) hond had dit soort problemen helemaal niet en ik denk dat ik het niet zou kunnen oplossen. Mooi dat je doorzet ts en veel geluk en plezier samen!
daar vergis je je in.
Onze poedel deed niks op vreemd

terrein. En was in België gefokt (erkende fokker geen broodfokker). Wij hadden hem van puppy af aan en gingen veel wandelen met hem. Maar hij deed gewoon niks op wandeling. Heel af en toe een kakje als het echt hoognodig was, dan zette hij zich ook gewoon neer midden van het voetpad. Maar een plasje onderweg deed die nooit, ook als pup niet. Dat deed hij alleen in de tuin.
Tevens had hij ook lijnagressie naar fietsers en andere honden. Geen idee wat de trigger was. Dit begon namelijk pas toen hij 5 maanden oud was, is gecastreerd op 6 maanden maar gedrag beterde niet. En zover we weten is er op wandeling nooit wat gebeurt. Thuis echter mocht iedereen komen en wou hij alle aandacht. Maar op straat vond hij het niet leuk om mensen tegen te komen.


Lijnagressie naar fietsers is hoogstwaarschijnlijk najaaggedrag. In mijn opinie (ik heb zelf een pittige maar o zo lieve poedel) mag er in de poedelfokkerij wel wat aandacht zijn voor overprikkeling want dit zie je toch wel vaak en als ze met de labrador gekruist worden helemaal.
Ook zijn best veel poedels echte werkhonden met veel drive, als die bevredigend wordt heb je een veel relaxtere hond (dit is het geval bij die van mij), ik noem die van mij altijd een Mechelaar in een bontjas :D
Wat het zindelijke betreft zou het dus kunnen zijn dat jouw hond buiten teveel prikkels ervoer waar hij op aan ging en daardoor de rust niet had om iets buiten te doen. Mijn hond was wel gelijk goed zindelijk snel zelfs als pup maar het moet wel altijd snelsnel...