Poes epilepsie of iets anders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Poes epilepsie of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 15:06

Ik bel morgen de dierenarts voor mijn poes maar misschien zijn er bokkers die het herkennen dat zou me gerust stellen. Mijn poes heeft een voedsel allergie en ik bestel de brokken bij de jumbo dat gaat goed. Bij andere brokken kan ze jeuk krijgen, de jumbo had nog maar 1 zak dus kwam ik iets te kort. Ik heb 1 dag andere brokken gegeven.
Dat ging goed tot ze zich zelf in zeer korte tijd een heel stuk kaal had gelikt.
Ze bleef aan 1 stuk door obsessief likken, de volgende dag was dat weer over. Ze eet op een kleine tafel anders pakken de honden het af, en gisteren was ze aan het eten en toen viel ze zich zelf aan zo zag het er uit.

Ze viel om begon te spartelen en haar urine spoot er uit, ze was helemaal nat.
Toen was er niks meer aan de hand, later heb ik haar vacht voorzichtig schoongemaakt.
Vanmorgen lag ze naast mijn man op de bank ik keek toevallig naar haar en ik zag dat ze zichzelf weer aan viel, zo ziet het er uit. Als of er een extreme jeukprikkel is opeens, ze sprong op de grond en begon te spartelen en haar urine spoot er weer uit.
Zodra haar blaas leeg is dan is er ook niks meer aan de hand. Althans ze gedraagt zich dan volkomen normaal, dit alles duurt maar een paar seconden.
Het lijkt totaal niet op epilepsie maar daar zijn verschillende vormen van. Als de urine eruit spuit ligt ze op haar rug, ze is zwaar maar dat hoort bij het ras. Misschien spartelt ze omdat ze niet overeind kan komen? Nogmaals ik heb voor morgen een afspraak staan bij de dierenarts, maar dit ziet er niet uit als spoed.

xPabloBokt

Berichten: 9438
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Poes epilepsie of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 15:13

Uhm, ik had hiermee na de eerste aanval al bij de dierenarts gezeten eerlijk gezegd. Ik vind dit zeker wel spoed.

mika11

Berichten: 11109
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 15:16

Je kan wel bellen naar de dierenarts?
Dan kunnen hun bepalen of het spoed is of niet.
Volgens mij als ze zeggen dat het kan wachten tot morgen, hoef je daar ook niet voor te betalen.
Wat voor voer hebben ze dan bij de Jumbo, vanwege de voedselallergie?
Laatst bijgewerkt door mika11 op 11-02-24 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Nyaleti

Berichten: 6229
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 15:20

Hoe oud is de kat en wanneer heb je die brokjes gegeven? Heeft ze nu weer haar eigen voer?

Probeer de volgende aanval te filmen. Cruciaal anders kan een dierenarts er ook niet zoveel mee.
Epilepsie kan maar 2 aanvallen in zo'n korte tijd, zonder historie er van, is er onwaarschijnlijk.
Bel de dierenarts en overleg. Ik neig niet naar epilepsie.
Heb je recent ontvlooiing gegeven en zoja, waarmee?

Edit: de kat is zwaar maar dat hoort bij het ras? Bedoel je te dik of gewoon groot? Want dik hoort bij geen enkel ras.

3heathcliff5
Berichten: 461
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 15:56

Mijn vorige kat kreeg vanuit het niets een status epilepticus. Nou zeg je zelf al dat epilepsie vele vormen kan hebben. Zelfs het welbekende en onschuldige in de verte staren wat veel katten doen kan in sommige gevallen epilepsie zijn. Ik stuur je wel ff een filmpje in pb van m’n oude kat. Daarin heeft ze een gegeneraliseerde aanval incl omvallen, spartelen etc, maar ook alleen tics in haar gezicht en heel minimaal op haar oren. Pas wanneer ze weer op mij reageert komt ze in de herstelfase. Misschien zie je wat vergelijkbaar gedrag en misschien totaal niet. Mijn kat was overigens 13 jaar bij de eerste aanval en bleek iets vergelijkbaars met een hersentumor te hebben wat de epilepsie veroorzaakte.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 16:02

Ik heb gebeld en het lijkt het meeste op erge jeuk, dus we moeten heel erg op haar voer letten.

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Poes epilepsie of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 16:11

Van dit soort zaken kan een da via de telefoon nooit een gedegen advies geven.

mika11

Berichten: 11109
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Poes epilepsie of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 16:18

Wat voor voer van de Jumbo geef je dan, vanwege de voedselallergie?
Ik heb een hondje met voedselallergie, maar het is best een zoektocht om het juiste voer te vinden.

Nyaleti

Berichten: 6229
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 16:20

Wil je mijn vragen in de vorige post beantwoorden? En blijft ze nu ook nog krabben? Op een en dezelfde plek of over het hele lijfje?

Feit is wel dat dit vaak geen spoed is tenzij het vaker gebeurt of ze niet hersteld.
Ze is goed hersteld, nu rustig en weer zichzelf. Dierenarts kan er op dit moment niet zoveel mee. Wat ze nu kunnen doen, kan ook morgen bij je eigen dierenarts.
Mocht het nu nog een keer gebeuren zou ik wel vandaag nog gaan. Van niks naar 3 aanvallen in een korte tijd dan kan het wat anders zijn de epilepsie (of epilepsie door een acute oorzaak).

Filmen, huis na lopen op giftige dingen (boeketje gekregen? Wasmiddel perongeluk open?) en morgen naar je eigen dierenarts voor een check.

Iet wat offtopic: wat voor voer krijgt ze en wat heb je nu gegeven?

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 16:30

Ik had zalm brokken van de jumbo dat ging er goed, dus die krijgt ze nu weer. Ik zie dat ze vooral op haar buik jeuk heeft.Bloemen heb ik nooit in huis.

mika11

Berichten: 11109
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Poes epilepsie of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 16:33

Waar is de poes dan allergisch voor, weet je dat?

BeFunny

Berichten: 10606
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 16:43

Vraagje.

Heeft ze onlangs ontvlooing gehad of vaccinaties?

Voor mij had het omvallen, spartelen en zichzelf onder piesen echt reden geweest om direct naar de da te gaan. Als was het midden in de nacht op zaterdag.

Bij voedsel allergie heb je hypo allergeen voedsel nodig. Dit kun je niet bij Jumbo kopen. Is die allergie vast gesteld door de da?
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 11-02-24 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Memories

Berichten: 2632
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 16:44

Aanvullend op wat er al is gezegd: wel eens van rolling skin disease of feline hyperesthesia gehoord? Je omschrijving doet me er wel wat aan denken, ik zou er wat filmpjes van opzoeken (als je het nog niet kent) en als het dat zou kunnen zijn het ook even bij de DA aangeven.

Verder ga ik er ook in mee dat te dik zijn nooit bij een kattenras hoort; ook niet bij de grote rassen zoals Maine coons oid. Dus als je met zwaar eigenlijk ‘te zwaar’ bedoeld zou ik daar wel degelijk wat aan gaan doen. Al denk ik dat dat nu niet de hoofdoorzaak van het probleem zal zijn.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 14:39

Helaas toch epilepsie, bloed afgenomen en nu medicijnen mee gehad. De bloedtest daar krijg ik de uitslag nog van.

3heathcliff5
Berichten: 461
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:26

Oh balen zeg. Ik ga er gemakshalve vanuit dat je gelijk medicatie hebt gekregen omdat je kat in korte tijd meerdere aanvallen heeft gehad. Afhankelijk van de oorzaak kan het dan vaak goed onder controle gehouden worden.

Wat verder nog kan helpen is uitzoeken wat eventuele triggers zijn en die zoveel mogelijk wegnemen. Daarnaast kan bewuster voeren bijdragen aan een stabielere kat. Je geeft al aan dat er sprake is van een voedselallergie. Dat kan dus een trigger zijn voor epilepsie. Misschien kan je overwegen om minder/onbewerkt te voeren dan Jumbo brokken, zoals een rauw dieet. Daarin zou ik de diersoorten die vaak in brok worden gebruikt dan gelijk vermijden, zoals kip en rund. Bij KVV zou ik dan voor meerdere enkelvoudige diersoorten gaan en geen premix toevoegingen.

In ieder geval succes en mocht je vragen hebben dan wil ik best wat uitvoeriger uitleggen hoe ik het destijds met mijn epilepsie kat heb aangepakt. Bij mijn kat was de oorzaak helaas niet weg te nemen, terwijl het bij de jouwe niet onwaarschijnlijk lijkt dat er een oorzaak in de voeding kan liggen.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 11:43

Ik heb nu voer wat heel goed voor haar is, ze had helaas wel een paar vlooien dus dat is gelijk aangepakt. Helaas reageren de honden op haar als ze een aanval heeft, ik pak ze wel gelijk aan maar ik kan het niet voor zijn. Stress probeer ik zo veel mogelijk te vermijden. De bloeduitslagen waren goed, dus de vlooien kunnen haar ook zeker een trigger zijn.
Ik heb een heerlijk zacht huisje voor haar besteld maar daar mag ze pas in als ze geen aanvallen meer krijgt.
Gisteren kreeg ze een aanval in de auto en ze was helemaal onder geplast. Haar vacht ruikt echt vies maar ik wil haar nu nog niet schoon maken.

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Poes epilepsie of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:16

Wat heftig om te zien. Heel veel beterschap voor poes :knuffel:

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 12:20

Dank je wel de dierenarts vroeg of we een aanval konden filmen maar daar voor duren ze te kort.

3heathcliff5
Berichten: 461
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:22

Inderdaad, vlooien kunnen ook triggeren. Hopelijk heb je met een week of 2 voldoende medicatiespiegel opgebouwd, zodat de aanvallen weg gaan blijven.
Mijn oude kat had overigens bij controles altijd bloeduitslagen die je bij een gezonde kat van de helft van haar leeftijd zou verwachten en zelfs na de status epilepticus konden ze niks afwijkends vinden in het bloed. Dus het enige wat dat zegt is dat ze de oorzaak niet in het bloed kunnen vinden.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 13:24

Ze kunnen een hersenscan maken die is 1000 euro om een tumor uit te sluiten. Maar dat ga ik niet laten doen, stel ze zien er niks op dan is het een duur geintje. Ze gaf ook aan dat bijna niemand dat liet doen.

luuntje

Berichten: 13983
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Poes epilepsie of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 13:30

Hopelijk slaat de medicatie snel aan.

Heb je de honden en eventueel andere katten ook ontvlooid?

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 14:08

Ja alles wordt ontvlooid en ook de omgeving wordt ook aangepakt.

noviceh

Berichten: 4787
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 14:16

marleen_usar schreef:
Ze kunnen een hersenscan maken die is 1000 euro om een tumor uit te sluiten. Maar dat ga ik niet laten doen, stel ze zien er niks op dan is het een duur geintje. Ze gaf ook aan dat bijna niemand dat liet doen.

En als ze wel wat vinden, dan kunnen ze daar waarschijnlijk toch niets mee doen. En het onderzoek is ook weer een extra belasting voor de kat. Hopelijk knapt ze snel op!

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 14:49

Ja ik hoop ook dat ze snel op knapt, ik kan alleen helaas nog niet haar vacht schoon maken dat geeft te veel stress dus ik wacht daar nog even mee.

Nyaleti

Berichten: 6229
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Poes epilepsie of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 15:02

Met welk middel ga je precies ontvlooien? Zou daar in dit geval wel opletten.