Supplement voor bewegingsstelsel oudere grote hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Supplement voor bewegingsstelsel oudere grote hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 08:11

Mijn wolfje tikte in november de 10 jaar aan. En alhoewel ze algemeen nog goed en happy is, komt die leeftijd toch wel met een paar gebreken.

Paar weken geleden kwam ze wat onhandig van de bank af en liep vrijwel direct serieus mank. De dag erop was dat een stuk beter dus ik gok dat ze ergens iets verrokken of gedaan heeft. Nu is ze al een paar weken wat schommelend tussen "goed" en "onregelmatig". Het onregelmatig uit zich in de linkerachterpoot naar buiten te gooien, en bij het traplopen niet volledig te belasten.

Dit is ook vooral als ze net gelegen heeft, eenmaal in beweging loopt ze weer goed.

Er worden sowieso onderzoeken gepland om die poot even op de foto te zetten, maar ik moet nog even overleggen met de dierenarts hoe we dat aanpakken, gezien ze zich zonder verdoving niet laat handlen door de dierenarts.

Ik wil alvast starten met een supplement voor de gewrichten / bewegingsstelsel

Eisen:
- geen pillen
- geen duidelijk vieze smaak

Mevrouw is een erg kieskeurige eter ,en iets dat geurt of smaakt belieft ze niet (ook niet als het in hondensnoepjesvorm is ...)

Wat eet ze wel:
- vers vlees
- kattenvoer
- treaties bits van vitakraft
- gedroogde kipjes

en daar stopt het zo wat :+

Leo

Berichten: 50139
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 08:16


zonnebloem18

Berichten: 24838
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 08:36


Goof

Berichten: 28799
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Supplement voor bewegingsstelsel oudere grote hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 08:46

Ik zweer bij Soulmate. Mijn vorige oudje deed het daar geweldig op. Het is een poeder.

Wildgirl

Berichten: 11665
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Supplement voor bewegingsstelsel oudere grote hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 08:54

De kans op artrose is bij een grote hond van die leeftijd ongeveer 90%.
Ik zou het traplopen beperken en eens kijken naar duivelsklauw.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Supplement voor bewegingsstelsel oudere grote hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 09:04

Traplopen beperken is momenteel nog geen optie, slaapkamer en werkkamer zijn boven en hond wil absoluut niet alleen beneden blijven.
Ik let er wel op dat ze rustig naar boven gaat en ondersteun met een handdoek om de achterhand, ook voor het in en uit de auto te springen til ik ze. (helaas is mevrouw gewend van springen en ligt ze bij mijn moeder bv altijd op de tafel te slapen, dus daar springt ze wel).
Hopelijk kunnen we deze zomer verder met de verbouwingen en dan komt de slaap en werkkamer beneden zodat ze dan idd geen trappen meer hoeft te doen bij mij.

Mag duivelsklauw en een van de andere supplementen gecombineerd worden, of is het of of?

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 09:06

Klinkt als artrose, grote kans bij oudere honden. Honden zijn serieus hard voorzichzelf dus dikke kans dat hij hier flink last van heeft.

Mijn senior krijgt librela, deze injectie injecteer ik zelf iedere maand in overleg met de dierenarts. Zo bescherm ik zijn nieren, maag etcetera maar heeft hij geen pijn. Daarnaast krijgt hij omega 3 olie bij zijn voer.

De tijd van supplementen is in zo’n geval wel voorbij. :)

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Supplement voor bewegingsstelsel oudere grote hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 09:18


Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 09:27

Onze hele grote hond krijgt sinds kort ook een supplement, vanwege verdenking slijtage. Ik heb gekozen voor een supplement die niet alleen de gewrichten ondersteunt, maar ook de banden, pezen en het kraakbeen.

https://www.dierapotheker.nl/Dog-Mobili ... 6IQAvD_BwE

‘Dog Mobility Plus is een complete formule voor smering en ondersteuning van pezen, kraakbeen, banden en gewrichten. Dog Mobility Plus is samengesteld uit o.a. glucosamine, chrondroïtine, MSM, hyaluronzuur en groenlipmossel. Groenlipmossel bevat unieke vetzuren en bouwstenen voor het gewricht, botten en kraakbeen.’

Het is een poedervorm, onze hond krijgt ook zalmolie en silicium.
Laatst bijgewerkt door Change3x op 12-02-24 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 09:34

Ik heb ook heel lang uit primeval gelatinaat gegeven.
Meer uit voorzorg omdat ik jaren behendigheid met hem heb gedaan.

Nu is hij ook 10 en heeft lichte artrose in 1 teentje in z'n achterpoot.
Sinds ik dat weet geef ik hem groenlipmossel van synopet.
Dit is vloeibaar en gaat zo door zijn voer.
De osteopaat waar hij elk jaar heengaat, raadde groenlipmossel aan, elk supplement werkt weer net iets anders.
En dit zou voor de artrose in zijn teentje meer baat hebben, omdat het ook ontstekingsremmend werkt.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 10:32

Mijn oudje van 11 jaar ging een jaar geleden na een ongerelateerde operatie ineens snel achteruit. Niet meer kunnen springen, niet meer willen rennen, mank lopen en inderdaad stijf na het slapen.
Ik ben een aantal supplementen gaan proberen, en voer na wat testen met heel goede resultaten de volgende combi: Puur glucosamine extra (met MSM en chondroitine en magnesium), dit zorgt dat de gewrichten beter gesmeerd worden.. daarnaast Joint support van synopet (groenlipmossel, curcumine en vit C), dat heeft een ontstekingsremmende werking.. en dan doe ik nog altijd een scheutje visolie over het voer (doils joint) wat ook weer goed is tegen artrose.
Ik merk echt heel duidelijk verschil. Ze loopt niet meer mank (alleen na het opstaan in draf nog wel eens) en ze heeft weer gekke momenten waarop ze even los gaat en lekker wil rennen en spelen.

Thrive

Berichten: 994
Geregistreerd: 06-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 10:40

Change3x schreef:
Onze hele grote hond krijgt sinds kort ook een supplement, vanwege verdenking slijtage. Ik heb gekozen voor een supplement die niet alleen de gewrichten ondersteunt, maar ook de banden, pezen en het kraakbeen.

https://www.dierapotheker.nl/Dog-Mobili ... 6IQAvD_BwE

‘Dog Mobility Plus is een complete formule voor smering en ondersteuning van pezen, kraakbeen, banden en gewrichten. Dog Mobility Plus is samengesteld uit o.a. glucosamine, chrondroïtine, MSM, hyaluronzuur en groenlipmossel. Groenlipmossel bevat unieke vetzuren en bouwstenen voor het gewricht, botten en kraakbeen.’

Het is een poedervorm, onze hond krijgt ook zalmolie en silicium.

Deze krijgt mijn bijna 14-jarige labrador ook. :j Waar ze voorheen wel regelmatig een paar stijve passen maakte als ze na een dutje uit haar mand opstond, is dat nu eigenlijk helemaal verdwenen.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 10:40

Duhelo schreef:
Traplopen beperken is momenteel nog geen optie, slaapkamer en werkkamer zijn boven en hond wil absoluut niet alleen beneden blijven.
Ik let er wel op dat ze rustig naar boven gaat en ondersteun met een handdoek om de achterhand, ook voor het in en uit de auto te springen til ik ze. (helaas is mevrouw gewend van springen en ligt ze bij mijn moeder bv altijd op de tafel te slapen, dus daar springt ze wel).
Hopelijk kunnen we deze zomer verder met de verbouwingen en dan komt de slaap en werkkamer beneden zodat ze dan idd geen trappen meer hoeft te doen bij mij.

Mag duivelsklauw en een van de andere supplementen gecombineerd worden, of is het of of?

Ik heb een grote houten kist als opstapje. Eerst met 4 poten op de kist en dan pas in/uit de auto. Antislipmatje erop gelijmd en gaat verder prima

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Supplement voor bewegingsstelsel oudere grote hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 11:57

Een aantal vind ik geen inhouden kwa MSM etc, maar die dat ik wel gevonden heb:

Dog mobility plus:
337000 mg glucosamine
30000 Mg chondroitine
430 000 Mg msm
15000 mg groenlipmossel
1700 mg hyaluron

Glucosamine hond pharmahorse
1010 mg glucosamine

dat is een gigantisch verschil, dan kan ik er min of meer van uitgaan dat die pharmahorse niet zoveel zal doen?

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 12:02

Enkel Glucosamine zou ik niet doen. Juist groene lipmossel schijnt te werken.

Ik heb een lange zoektocht gehad naar een soort gelijk middel maar dan nog als ondersteuning / 'ter voorkomen van..' en kwam ook uit bij de Dog excellent mobility. Alle poedertjes hebben toch een smaakje dus het is helaas even uitproberen wat ze wel lust. Met een klein beetje beginnen maar en misschien via Marktplaats kijken of je het daar goedkoper op de kop kan tikken?

Ik zou eerst foto's laten maken. Misschien is het dusdanig slecht dat ze beter een periode op de Metacam kan of een Librela injectie.

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Supplement voor bewegingsstelsel oudere grote hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 12:22

Aldus de fysio van mijn hond kun je prima afwisselen met merken, de ene keer koop je synopet, de andere keer pharmox, sasha's blend, flexadin etc. Ze zegt het ene merk werkt bij de ene hond beter dan bij de andere. Ik doe het hier altijd door het vlees, dus geen issues met dat het eventueel vies is/niet wordt gegeten. Ik weet dat de pharmox er in ieder geval ook puur wel in ging, maar op wormtabletjes na is de mijne geen kieskeurige eter te noemen.

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Re: Supplement voor bewegingsstelsel oudere grote hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 12:26

Ik zou toch ook de optie dierfysio + lasertherapie onderzoeken. Zeker omdat het mank lopen nu ineens is.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 12:31

Duhelo schreef:
Een aantal vind ik geen inhouden kwa MSM etc, maar die dat ik wel gevonden heb:

Dog mobility plus:
337000 mg glucosamine
30000 Mg chondroitine
430 000 Mg msm
15000 mg groenlipmossel
1700 mg hyaluron

Glucosamine hond pharmahorse
1010 mg glucosamine

dat is een gigantisch verschil, dan kan ik er min of meer van uitgaan dat die pharmahorse niet zoveel zal doen?


Pharmahorse is het gehalte per tablet de dog mobility per kilogram waarvan de aanbevolen dosering tussen 1 en 5g ligt. Maw je moet alle waarden delen door 200 of zelfs 1000 afh van he tgewicht van je hond...

Ik gaf moblitabs van dynapet, maar die hebben hun recept veranderd en leek niet echt effect te hebben. Dus sinds kort geef ik mijn 10jarige hond met beginnende arthrose 1x per dag een koffielepel gelatinaat een half tabletje MSM (wat overeenkomt met 500mg), beetje curcuma (op zicht) en draai vd pepermolen. Ik voer trouwens kvv.
Ik merk toch wel degelijk verschil. Waar hij een jaar terug na een dutje vaak stijf was en uitgebreid moest rekken en strekken vooraleer hij licht mankend buitendraafde, loopt hij nu veel vlotter buiten en vertoont minder vaak een onregelmatigheid.

Duivelsklauw is erg bitter en heeft ook een typische geur zeker als het in aanraking komt met water.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 12:34

123321 schreef:
Ik zou toch ook de optie dierfysio + lasertherapie onderzoeken. Zeker omdat het mank lopen nu ineens is.

Het zal starten worden bij de gewone dierenarts. Wolfjelief heeft wat issues met mensen dat ze niet kent. een fysio zal er nooit kunnen aan werken. We zijn nu zo ver dat een vaccin nog net aan lukt, maar verdere onderzoeken zijn quasi onmogelijk zonder verdoving.

Donderdag gaat ze mee naar de DA, ik denk dat die op basis van gang zal kijken hoe ernstig het eruitziet en wss pijnstiller en ontstekingsremmer voorschrijft om eerst te kijken of deze aanslaan, voor we verdere onderzoeken bekijken.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 12:35

petitparis schreef:
Duhelo schreef:
Een aantal vind ik geen inhouden kwa MSM etc, maar die dat ik wel gevonden heb:

Dog mobility plus:
337000 mg glucosamine
30000 Mg chondroitine
430 000 Mg msm
15000 mg groenlipmossel
1700 mg hyaluron

Glucosamine hond pharmahorse
1010 mg glucosamine

dat is een gigantisch verschil, dan kan ik er min of meer van uitgaan dat die pharmahorse niet zoveel zal doen?


Pharmahorse is het gehalte per tablet de dog mobility per kilogram waarvan de aanbevolen dosering tussen 1 en 5g ligt. Maw je moet alle waarden delen door 200 of zelfs 1000 afh van he tgewicht van je hond...

Ik gaf moblitabs van dynapet, maar die hebben hun recept veranderd en leek niet echt effect te hebben. Dus sinds kort geef ik mijn 10jarige hond met beginnende arthrose 1x per dag een koffielepel gelatinaat een half tabletje MSM (wat overeenkomt met 500mg), beetje curcuma (op zicht) en draai vd pepermolen. Ik voer trouwens kvv.
Ik merk toch wel degelijk verschil. Waar hij een jaar terug na een dutje vaak stijf was en uitgebreid moest rekken en strekken vooraleer hij licht mankend buitendraafde, loopt hij nu veel vlotter buiten en vertoont minder vaak een onregelmatigheid.

Duivelsklauw is erg bitter en heeft ook een typische geur zeker als het in aanraking komt met water.

oh, en die eerste zijn de waarden per kilo. Helemaal verkeerd gelezen, ik moet idd even herberekenen :+

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 12:42

Hier 2 senioren waarvan 1 grote van 11 die een half jaar geleden na een keer wild spelen wisselend mank bleef lopen. Hij kwam al een periode wat stram de bank af 's ochtends, maar dat was met een paar minuten dan wel weg.

We gaven en geven allerhande supplementen, maar het onregelmatige bleef. Twee maanden geleden (zonder foto's, dierenarts vond het een duidelijk verhaal en beeld) begonnen met Galliprant en het manken was met een week helemaal over. Hij dartelt weer rond als een puppy, achteraf hadden we deze stap eerder willen zetten in plaats van met alleen supplementen te blijven 'klooien'.

lovelucydan

Berichten: 2066
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 12:42


Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16154
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Supplement voor bewegingsstelsel oudere grote hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 13:05

Wij geven flexitreats (van Holland & Barret). Onze kieskeurige dame eet ze alsof het snoepjes zijn. Ze krijgt ze nu een kleine maand en de stijfheid is duidelijk minder.
Ik kan je er wel een paar toesturen als je wilt testen of Wolf ze lust?

mayadeby
Berichten: 224
Geregistreerd: 07-12-12
Woonplaats: België

Re: Supplement voor bewegingsstelsel oudere grote hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 13:13

Ik zou zeker foto’s laten maken voor kruisbandruptuur, het naar buiten draaien van een achterpootje wijst daar dikwijls op . Zelf geef ik de flexadin

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 13:28

mayadeby schreef:
Ik zou zeker foto’s laten maken voor kruisbandruptuur, het naar buiten draaien van een achterpootje wijst daar dikwijls op . Zelf geef ik de flexadin

Kruisband gaf de DA idd ook al aan en ik heb zelf ook een vermoeden dat het vanuit de knie komt. Ze heeft in die poot ook wel wat krachtverlies, dus dat is ook wel vrij typisch. Alleen loopt ze niet op haar tenen.


Essie73 schreef:
Wij geven flexitreats (van Holland & Barret). Onze kieskeurige dame eet ze alsof het snoepjes zijn. Ze krijgt ze nu een kleine maand en de stijfheid is duidelijk minder.
Ik kan je er wel een paar toesturen als je wilt testen of Wolf ze lust?

oh dat zou super fijn zijn! ik stuur je even een pb'tje :)