Getrainde (huis)hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Getrainde (huis)hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:48

Mijn R+ getrainde toller, hoe wil je het anders doen bij zo'n gevoelig hondje, heeft geen hongergen en is supermakkelijk te trainen. Werklust heet dat ook wel. Dat hebben meer honden die geacht worden met de baas samen te werken, zoals van oorsprong de labjes en goldens. Niet alle labjes hebben dat gen overigens en goldens heb ik nog nooit gehoord dat die dat hebben.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Getrainde (huis)hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 20:06

Ik gebruik R+ bij poedels en poedelkruisingen, berucht om hoe ontzettend slecht ze eten. Een wat bekendere R+ hondensporter heeft Bullterriers, zonder hongergen en berucht om hun koppige gedrag, die ze daarmee klaar heeft weten te stomen voor behendigheid(stitels) en gehoorzaamheid(stitels).

Ja, bij Labradors, zeker bij de hulphondlijnen, komt dat hongergen regelmatig voor, maar dat is niet voor alle honden de norm en is ook absoluut niet nodig om R+ gericht te kunnen trainen. En hen correctiegericht trainen maakt hun hongergevoel niet minder. Dat hongergevoel zorgt er enkel voor dat je ze nog op kale basisbrokken als beloning volledig kan africhten, in plaats van dat je bij de lastigere dingen in de aanleerfase soms wat van hogere waarde nodig heb.

Grappig genoeg was bij 1 van mijn poedels juist het trainen met (wel zeer smakelijke semi-moist) brokken de manier om haar toch nog een beetje aan het eten te krijgen. Gewoon kvv, natvoer of brokken in welke vorm of smaak dan ook aanbieden ging er eigenlijk niet in, het feit dat ze gewerkt had voor dat brokje maakte hem voor haar net dat beetje aanlokkelijker, mits de eisen niet te hoog waren.

Zoolgangster

Berichten: 9604
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 20:09

Esther schreef:
Mijn R+ getrainde toller, hoe wil je het anders doen bij zo'n gevoelig hondje, heeft geen hongergen en is supermakkelijk te trainen. Werklust heet dat ook wel. Dat hebben meer honden die geacht worden met de baas samen te werken, zoals van oorsprong de labjes en goldens. Niet alle labjes hebben dat gen overigens en goldens heb ik nog nooit gehoord dat die dat hebben.


Ik zeg ook niet dat iedere labrador dat gen heeft. Overigens kunnen andere rassen, oa beagles dat gen ook hebben. Er is nog niet zo heel veel onderzoek naar gedaan.
https://scientias.nl/labrador-houdt-eten-en-zit-genen/ Een hoog percentage onderzochte hulphonden blijkt het gen inderdaad te hebben... ze zijn makkelijk trainbaar daardoor, en het verklaart waarschijnlijk waarom mijn slechtziende vriendin haar hond wel eens in de afvalbak aantreft. :')
Niet zo fijn: haar hond kotst daarna de boel vaak onder, en raakt aan de diarree... en dan ben je zwaar slechtziend (kan alleen donker en licht onderscheiden) en moet je de kots en diarree van je hulphond opruimen.

journee
Berichten: 752
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 20:46

Zoolgangster schreef:
Wat de R+ betreft, wie weet is dat in sommige gevallen wel veel minder diervriendelijk dan de aanhangers beweren. Immers, de honden waarbij dat het beste werkt, zijn de honden met het "hongergen" dus de labjes en de golden retrievers die nogal eens dat gen blijken te hebben.
Zie je het voor je: een hond die zich de héle dag hongerig voelt, wil dólgraag wat lekkers krijgen en is zo makkelijk te trainen en van alles en nog wat aan te leren, tot en met het werken als hulphond toe. Zo ken ik 1 geval waarin de ene hulphond wel héél dicht met zijn snuit bij het gebakje van de blinde baas zat... en in het andere geval liep de hulphond regelmatig weg, om volgevreten bij een afvalbak teruggevonden te worden...


Oei, lijkt me niet wenselijk. ;)

Hieronder een linkje met uitleg over R+ en R- / P+ en P-.
In het linkje hieronder wordt ook verteld dat elke honden trainer (soms blijkbaar ook onbewust), al deze vormen van training gebruikt.

https://www.theacademyofpetcareers.com/blog/what-is-positive-reinforcement-dog-training/


Zelf ben ik beperkt voor belonen met snacks. Hieronder een linkje over fouten bij trainen met snacks.

https://www.dogline.nl/honden-trainen-voorkomende-fouten/

Goof

Berichten: 28799
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Getrainde (huis)hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 21:07

Mijn lab is goed te trainen en doet alles voor een snoepje. Behalve luisteren als er ergens een lekkere hondendrol ligt, want die vult zijn hongergen net ietsje meer dan mijn ene snoepje |o

Zoolgangster

Berichten: 9604
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 21:25

journee schreef:
Zoolgangster schreef:
Wat de R+ betreft, wie weet is dat in sommige gevallen wel veel minder diervriendelijk dan de aanhangers beweren. Immers, de honden waarbij dat het beste werkt, zijn de honden met het "hongergen" dus de labjes en de golden retrievers die nogal eens dat gen blijken te hebben.
Zie je het voor je: een hond die zich de héle dag hongerig voelt, wil dólgraag wat lekkers krijgen en is zo makkelijk te trainen en van alles en nog wat aan te leren, tot en met het werken als hulphond toe. Zo ken ik 1 geval waarin de ene hulphond wel héél dicht met zijn snuit bij het gebakje van de blinde baas zat... en in het andere geval liep de hulphond regelmatig weg, om volgevreten bij een afvalbak teruggevonden te worden...


Oei, lijkt me niet wenselijk. ;)

Hieronder een linkje met uitleg over R+ en R- / P+ en P-.
In het linkje hieronder wordt ook verteld dat elke honden trainer (soms blijkbaar ook onbewust), al deze vormen van training gebruikt.

https://www.theacademyofpetcareers.com/blog/what-is-positive-reinforcement-dog-training/


Zelf ben ik beperkt voor belonen met snacks. Hieronder een linkje over fouten bij trainen met snacks.

https://www.dogline.nl/honden-trainen-voorkomende-fouten/


De 4 quadranten ken ik. :')
Dat mensen ook onbewust gedrag van hun dieren beïnvloeden/trainen, is een feit. Zo werkt het ook met kinderen... tot schade en schande soms van hun ouders. :D

Het ging mij erom dat de training door middel van positieve bekrachtiging, en dan met name het belonen met voer, me in bepaalde situaties doet denken aan het geven van een biertje aan iemand die gevoelig is voor alcoholverslaving.
Je wil iemand aanmoedigen om bepaald gewenst gedrag te tonen (bijvoorbeeld dat iemand een klusje doet) maar ondertussen trigger je een verslaving...

Ik vind het best wel een ding dat er een hongergen voorkomt bij sommige honden... hoe ervaart zo'n hond dat... hoe belastend is het voor zo'n hond, om blijkbaar onverzadigbaar te zijn... Sommige honden moeten bijvoorbeeld regelmatig geopereerd worden, omdat ze weer eens iets geks gegeten hebben: golfballen, kledingstukken, speelgoed, wat dan ook...
en ze lijken het niet af te leren, dan moeten die honden toch wel aardig last hebben, mag ik het zo stellen: lijden onder hun hongergevoel...


En natuurlijk komen er dan bokkers met hun niet-hongerige hond die wel te trainen is, en inderdaad, natuurlijk hoeft lang niet iedere hond die getraind wordt honger te hebben, honden vinden het vaak leuk als het baasje aandacht geeft en iets onderneemt met hem. Prachtig!
Lijkt me duidelijk dat dat niet op (extreme?) hongerigheid gebaseerd is. Wie de schoen niet past, hoeft hem ook niet aan te trekken.

Zoolgangster

Berichten: 9604
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 21:27

Goof schreef:
Mijn lab is goed te trainen en doet alles voor een snoepje. Behalve luisteren als er ergens een lekkere hondendrol ligt, want die vult zijn hongergen net ietsje meer dan mijn ene snoepje |o


Lekker, eh, nou niet dus. Kattenpoep is ook berucht... :(:)

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 22:58

journee schreef:
Zelf ben ik beperkt voor belonen met snacks. Hieronder een linkje over fouten bij trainen met snacks.

https://www.dogline.nl/honden-trainen-voorkomende-fouten/


Intervalbeloning. Dat is natuurlijk helemaal prima, maar er is zoveel méér mogelijk dan commando - opvolgen - beloning
Het is geweldig leuk om te werken met eigen initiatief en keuzes van de hond, en het beïnvloeden van emoties.
Overigens heb ik nog nooit meegemaakt dat mijn hond iets met koekje wel doet en zonder niet meer.
Ik heb totaal geen moeite met het gebruik van koekjes, en verkeerd belonen valt reuze mee.

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 23:15

Wat ik nu jammer vind is dat R+ gelijk staat aan snacken. Althans als je hier leest

Het is nog altijd je hond die de beloning bepaalt. Als je hond de snack niet voldoende acht maar een spelletje met zijn favoriete flostouw wel… tja dan kun je snacks geven wat je wil. Je beloont wel, je bekrachtigt niks… en dat laatste is waar R+ voor staat

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 00:49

Zoolgangster schreef:
En natuurlijk komen er dan bokkers met hun niet-hongerige hond die wel te trainen is, en inderdaad, natuurlijk hoeft lang niet iedere hond die getraind wordt honger te hebben, honden vinden het vaak leuk als het baasje aandacht geeft en iets onderneemt met hem. Prachtig!
Lijkt me duidelijk dat dat niet op (extreme?) hongerigheid gebaseerd is. Wie de schoen niet past, hoeft hem ook niet aan te trekken.

Jij bent degene die beweert dat honden die het goed doen met R+ honden zijn die hongerig zijn. Dat is dus niet zo, ik denk dat het niet werkt als de hond niet werkwillig is, hoe hongerig die ook is, neem bijv de gemiddelde beagle.

Zoolgangster schreef:
Wat de R+ betreft, wie weet is dat in sommige gevallen wel veel minder diervriendelijk dan de aanhangers beweren. Immers, de honden waarbij dat het beste werkt, zijn de honden met het "hongergen" dus de labjes en de golden retrievers die nogal eens dat gen blijken te hebben.
Zie je het voor je: een hond die zich de héle dag hongerig voelt, wil dólgraag wat lekkers krijgen en is zo makkelijk te trainen en van alles en nog wat aan te leren, tot en met het werken als hulphond toe. Zo ken ik 1 geval waarin de ene hulphond wel héél dicht met zijn snuit bij het gebakje van de blinde baas zat... en in het andere geval liep de hulphond regelmatig weg, om volgevreten bij een afvalbak teruggevonden te worden...

Hulphonden worden (vroeg) gecastreerd, de gecastreerde labrador vreet alles wat los en vast zit, helemaal als ze dat gen hebben. Arme honden, die hebben altijd honger hoeveel ze ook krijgen.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 20:26