Kat eet slecht, wat kan dit zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Kat eet slecht, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-24 12:19

Wij hebben een heel lieve gecastreerde kater van nu 12 jaar. Hij is al zo'n 7 jaar bij ons en krijgt 2x per dag brokjes (Applaws) en voor de nacht een bakje vlees (Felix). Hier doet hij het goed op, mooi op gewicht, ziet er goed uit en eet altijd alles in 1x op.

Nu echter sinds 3 weken eet hij slecht. Brokjes kauwt hij op, waarbij hij een deel doorslikt, een deel laat hij in stukjes liggen en sommige laat hij heel weer los uit zijn bekkie. Het vlees eet hij voor 1/4 op. Totaal krijgt hij nu ongeveer 1/4 van zijn normale dagportie binnen. Nou heeft hij ooit eens een rotte kies gehad dus met dat gekke kauwgedrag hebben we een afspraak bij de dierenarts gemaakt. Deze heeft foto's gemaakt waarop geen ontstekingen oid en verder hebben ze alleen wat tandsteen verwijderd. Nierfunctie, leverfunctie en glucose is geprikt maar dit is allemaal keurig. Hij krijgt nu pijnstilling en ontstekingsremming en hier ging het aanvankelijk iets beter mee (dan at hij 1/2 dagportie), maar nu sinds een paar dagen weer slechter. Gisteren barfmenu gehaald waarbij het eerste bakje met veel smaak naar binnen ging maar daarna laat hij het weer staan.

Ik weet ondertussen niet meer waar ik aan moet denken. Onze dierenarts komt niet verder dan eetlustopwekkende oordruppels. Maar de eetlust lijkt er wel te zijn want hij staat wel regelmatig bij me als ik het eten klaarmaak, maar zodra ik het hem voorzet wil hij niet meer. Hij is verder gewoon knuffelig, gaat graag naar buiten als het niet regent en drinkt voldoende.

Heeft iemand dit weleens meegemaakt. Nog ideeën waar we aan kunnen denken? Ondertussen begint hij natuurlijk af te vallen en maak ik me steeds meer zorgen -O-

blokfluit
Berichten: 86
Geregistreerd: 11-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 12:58

Misschien ruikt hij niet goed. Dan willen ze wel gaan eten, maar als ze het voedsel niet ruiken gaan ze het niet eten. Heb ik verschillende keren meegemaakt met een kat.

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 13:04

Deze zomer hier ook op de sukkel geraakt met de kat. Eetlust verdween geleidelijk en ze begon te vermageren. Het is ondertussen een lang verhaal, vanalles geprobeerd en getest zonder echte diagnose. Door echo wel ontsteking op de darmen vastgesteld dus vermoeden IBD (soort prikkelbare darm). Met cortisone pilletjes behoudt ze net voldoende eetlust maar ze heeft ook diarree die niet onder controle raakt. Dus wij dokteren nog verder.

Maar misschien is een echo dus wel een idee om te kijken of er iets aan de maag of darmen te zien is?

Citaat:
Maar de eetlust lijkt er wel te zijn want hij staat wel regelmatig bij me als ik het eten klaarmaak, maar zodra ik het hem voorzet wil hij niet meer.

Dit is trouwens erg herkenbaar. Heel enthousiast als ik brokjes uitgiet maar zodra het voor haar neus staat niet meer. Het eerste brokje is dan een hele opgave en eens ze dat binnen heeft eet ze wel verder. Maar zo gaat het elke keer...

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Kat eet slecht, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 13:08

Heb je al ander voer geprobeerd? Brokjes veranderen net iets vaker dan je zou verwachten, van samenstelling. Al is het maar een klein beetje.

Barf is heel ander voer, zijn er genoeg die dat niet lusten.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Kat eet slecht, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 13:13

Als Poeslief gezond is, dan kun je ander voer overwegen. Gezien zijn problemen en afvallen, zou ik meteen gaan voor Hills A/D. En dan hopen dat je hem van daaruit weer "aan de praat" krijgt.

purny

Berichten: 27491
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Kat eet slecht, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 13:16

Staat de voerbak een stuk van het water af? Meestal willen ze dan ook niet altijd goed eten.
En misschien idd afwisselen met voer.

Goof

Berichten: 28796
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat eet slecht, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 13:40

Zijn de keel, maag en alvleesklier ook gecheckt?

Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-24 14:06

We hebben al ander voer geprobeerd. Brokjes van Renske. Dat at hij 1x goed en daarna ook niet meer. Snoepjes hoeft hij ook niet. Voorheen was hij er gek op. Ik kan natuurlijk nog hills proberen, maar denk dat hij dat ook maar eenmalig hoeft.
Waterbakje staat naast de voerbak. Bakjes zijn van keramiek.

Omdat hij dus gek eet waarbij hij opeens z'n brokjes kauwt en deels uit zn mond spuugt dachten we een tandprobleem. Het zou ook nog een keelprobleem kunnen zijn, maar neem aan dat ze dat tijdens de gebitsbehandeling wel gecheckt hebben. Maar dit kan ik nog navragen bij de dierenarts.
Gaat een kat anders eten van een maag/darm/alvleesklier probleem? Ik kan me voorstellen dat dat eetlust beperkt maar ik kan dat niet rijmen met het anders eten.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Kat eet slecht, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 14:15

Kan er een haarbal vast zitten? Bij mijn kat toevallig gehad. Ook opeens slecht eten (of eerder niet) heel langzaam eten en veel proberen over te geven. Bij de DA een prikje gehad en haarbalpasta (gewoon bij de dierenwinkel te koop) door zijn voer gegeven en hij lijkt daarmee opgeknapt te zijn

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 14:17

Schildklier ook nagekeken?

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 14:26

Merk je verder niks aan je kat? Onze kater van toen 13 ging zo raar doen toen hij last kreeg van zijn hart (HCM). Als dat hart op welke manier dan ook raar aanvoelt laten ze ook de brokjes vallen op dat moment als een soort reflex omdat je niet wilt stikken natuurlijk, mocht je ineens naar lucht moeten happen :(:) Hij voelde zich sowieso niet prettig erdoor en dat eten werd al snel slechter....

Zowel poesje dat nierprobleem kreeg als kater die hartproblemen kreeg, deden zo raar met eten.
Dat ze zeker wel interesse hadden bij het ruiken / eerste hapjes maar dan toch amper wat aten :(:)

Op zich klinkt last van keel / slokdarm / maag natuurlijk ook wel logisch, dat dier wel gewoon trek heeft en graag wil eten, maar uiteindelijk het doorslikken liever niet doet omdat dat een vervelend effect heeft om welke reden dan ook. Pijn, misselijk of iets.

De hoop zal wellicht wel zijn geweest dat met ontstekingsremmer in het geval van iets pijnlijks (ontsteking) verbetering zou optreden. Krijgt hij die ontstekingsremmer nu nog steeds?

En zie je de kat ook spugen / kan het zijn dat hij dat buiten doet waar je het niet ziet?

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Kat eet slecht, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 14:29

Krijgt hij nu Metacam? Dat kan ook misselijkheid veroorzaken.
Probeer eens 2 dagen zonder of vraag voor een korte periode om een ander middel?

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Kat eet slecht, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 14:32

Misschien Hills A/D voeren. Volgens mij is dat heel zacht voer met veel voedingsstoffen erin.

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Re: Kat eet slecht, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 14:47

Komt hij buiten?

Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-24 14:58

@ Autumn: er zou in theorie een haarbal vast kunnen zitten, maar hij kreeg altijd 1x per week anti-haarbal pasta maar ook dat hoeft hij nu niet meer.
@ Nyaleti: hij krijgt nu meloxydil sinds 6 dagen, maar lijkt hier niet misselijk bij (geen kokhalzen of braken). Daarbij aanvankelijk iets verbetering maar nu weer slechter.
@ pmarena: hij is klinisch helemaal nagekeken door de dierenarts. Hart en longen klonken goed. Hij heeft eenmalig gebraakt maar dat is ondertussen al 2 weken geleden. Verder is hij gewoon actief en knuffelig zoals we hem kennen.
@ Momo94: hij komt buiten inderdaad, maar heeft het niet zo op regen, dus in de winter komt hij 3 uur buiten verspreid over de dag. In de zomer komt hij hele dagen buiten. Deze zomer/winter verdeling is altijd al zo geweest.
@ Ghostattack: nee nog niet. Ik zal het als suggestie aandragen :j

Ik ga Hill's A/D proberen te kopen. Staat me wel enigszins tegen omdat er granen inzitten en we liefst graanvrij voeren, maar ondertussen is alles wat hij binnenkrijgt mooi meegenomen.

SjonnieZ

Berichten: 2323
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Kat eet slecht, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 15:47

Ik zou de haarbal toch niet uitsluiten. Heb sinds een paar maanden een asiel kat die wel trek had maar niet at in het begin.
Dagelijks kattalax gegeven + een kattengras plantje. Dat plantje was binnen een week op, paar keer goed overgegeven en daarna at ze normaal.

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Re: Kat eet slecht, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 15:50

Er kunnen heel veel factoren zijn waardoor die minder eet. Haarballen kan ook heel goed, maar het zou ook kunnen dat hij buiten ergens mee snoept bij iemand die de 'wilde' katten of egels voert. Als hij eerlijk gezegd in zijn gedrag hetzelfde is en hij valt niet af zou ik eens haarbalpasta proberen. Kijken of dat verschil wil maken. In dit geval zou ik mij eerlijk gezegd nog niet snel druk maken. Ik denk dat ik dat pas zou doen als zijn gedrag veranderd of dat hij eventueel afvalt.

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 15:57

Ik denk dat het verstandig is om hem gewoon even mee te nemen naar een dierenarts om hem te laten checken. Dan kunnen ze kijken of zijn gewicht oké is, of hij wellicht verhoging heeft. Je zou bloed af kunnen laten nemen om te laten checken (zijn ook de kosten nog niet). Er kunnen namelijk heel veel verschillende dingen aan de hand zijn behalve 'het eten niet meer lekker vinden'.

Mogelijk heeft hij geen eetlust, mogelijk wordt hij er naar van of misschien iets anders.

Wij hebben hier recentelijk heel slechte ervaringen met dit soort symtomen. Beestje bleek vocht rond zijn hart op te bouwen door een hartafwijking, waardoor zijn borstholte gevult raakte met vocht en hij benauwd werd. Zijn slokdarm moet daar bovendien ook nog tussendoor, dus dat hielp de zaak ook niet. Dit bleek overigens een conditie waar ze niets aan konden doen en waardoor we onze kat hebben moeten laten inslapen. Hier zijn we achtergekomen nadat we na een aantal dingen proberen (waaronder meloxydil) een echo hebben laten maken.

Stampeltje
Berichten: 388
Geregistreerd: 18-05-15

Re: Kat eet slecht, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 16:12

Wij hebben exact dit gehad. Ook zag ze er opgeblazen uit en wilde niet aangeraakt worden. Allerlei onderzoeken: echo, bloed meerdere malen, urine geprikt uit blaas en allerlei medicijnen. Onze kat at alleen nog maar Hills ad. Er is niks uit de onderzoeken gekomen en ze is een tijdje domweg aan de antibiotica en metacam geweest. Uiteindelijk vermoeden wij iets met de anti haarbal pasta die ze 2 maanden daarvoor voor het eerst kreeg. Ze at altijd kattengras en kotste dan de haarbal eruit. Maar op aanraden van de dierenarts naar de pasta overgestapt. Vermoedelijk is dit verkeerd gevallen en kwam de haarbal er niet uit waardoor ze misselijk werd en dit weer met haar voeding ging associëren. Ten tijden van de medicatie heeft ze een keer kattengras gegeten en toen een ontzettende grote haarbal uitgekotst en daarna knapte ze op. Ze zag er niet meer zo opgeblazen uit en we mochten haar weer aanraken. Een paar maanden nadat ze weer volledig opgeknapt was hebben we de anti-haarbal pasta weer geprobeerd en begonnen gelijk dezelfde klachten weer. En wederom zat de oplossing weer in kattengras en zelf uitspugen. Hopelijk is het voor jullie kat ook iets zo

journee
Berichten: 752
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 16:29

Zolang de kat wel goed drinkt en de oorzaak voor zijn slechte eetlust nog niet is gevonden, kun je hem wel
Kittenmelk aanbieden om op gewicht te blijven. Van kittenmelkpoeder kun je zelf dagelijks de benodigde hoeveelheid aanmaken en hiermee krijgt hij dan toch voldoende voedingsstoffen binnen.

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 16:38

Ik heb ook iets gehad om eetlust op te wekken, moest ik in het oor smeren? Weet niet of je dat ook hebt gehad?
Je kan eens afwisselen van merken, kijken of dat wat uithaalt? Applaws, Schesir? Ik heb nu van Cosma ; ook graanvrij overigens.
Gebit verder dus ok? Misschien iets van stres gehad de laatste tijd? Mijn kat at na een verhuizing praktisch niet meer?
Je hebt ook voor zieke katten zo'n potje van Hill's, kan je ook eens proberen?

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 17:20

Als ze bij mij in de cattery slecht eten gooi ik een zakje purina pro plan probiotica poederer over heen dan doen ze er een moord voor :')

Afbeelding

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kat eet slecht, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 18:05

Echo van maag en begin maag/darmkanaal maken monte zien of er een grote haarbal in de maag zit zou ik als eerste doen.

Babootje

Berichten: 26276
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Kat eet slecht, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 19:21

Maag/darm problemen zou ik idd eerst uitsluiten. Vooral omdat ie wel trek lijkt te hebben maar dan toch niet wil.

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Kat eet slecht, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 19:52

Hier ook een enorme zieke kat gehad die uiteindelijk een haarbal bleek te hebben. Overigens had zij wel andere symptomen, maar ik had nooit gedacht dat een kat zó ziek/last kon hebben van een dwarse haarbal. Sindsdien krijgt mevrouw in de rui periode regelmatig anti haarbal pasta en gaat het goed.