Vraagje hoeveelheid hondenvoer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bo_Y

Berichten: 4561
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 09:17

Het klinkt heel veel qua voer.

Onze stabij van 7,5 (weegt 19 kilo) eet 140 gram dieetvoer van eukanuba en 100gram vlees van renske.
Onze aussie van 10 maanden (18 kilo) eet 165 gram puppybrok van imperiaal foods en 100 gram van Renske.

Beide zouden van deze brok moddervet worden als ik 600gram zou voeren. Maar ze mogen beide 850 gram vlees van Renske per dag.

Dus de verschillende brokken en vlees (gestoomd of vers) kun je niet vergelijken.

Gewoon goed naar je hond kijken of het te veel is ect.
Laatst bijgewerkt door Bo_Y op 19-02-24 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Vraagje hoeveelheid hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 09:22

Voor rauw en gekookt voer houd ik normaal 2/2,5% van het lichaamsgewicht aan. Voor een 5kg hondje is dat ongeveer 125 gram.

Brokken hebben vaak vullers in het voer. Ik zou zeggen voer een beetje op het zicht ook. Als je hond te dik wordt geef je minder en als hij afvalt geef je meer

kanjerroos
Berichten: 219
Geregistreerd: 13-07-07

Re: Vraagje hoeveelheid hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:04

Hoeveel een ander voert bij een andere hond en van andere voeding zegt eigenlijk heel weinig. Dat is net als dat je van 3 kg friet op een dag wel aankomt maar van 3 kg groente weinig tot niets: totaal niet met elkaar te vergelijken.
Wat Leo aanhaalt klopt; het is afhankelijk van wat je voert. Ik heb een korte voercheck van dit voer gedaan en hij zit laag in kcal en voornamelijk laag in vet. Hierdoor moet je er meer van voeren om voldoende kcal te voeren, los van of er genoeg vitamines en mineralen inzitten.
Voor een hondje van 7,5 kg kom ik puur om voldoende macronutrienten binnen te krijgen inderdaad op rond de 500 gram per dag.
Lijkt mij niet het meest ideale voer

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Vraagje hoeveelheid hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 13:33

Mooi kanjerroos, daar kan ik wat mee.
Ik ben niet zozeer op zoek naar ander voer, Carnibest bevalt prima, voer ik mijn honden al sinds 2002.
Ik ben meer op zoek naar een fijn alternatief voor vakanties. Dit voorjaar plm 900 km rijden en als we pech hebben met files kunnen we daar maar zo 12 uur over doen.
Dan ontdooit de Carnibest toch wel veel te veel in de koelbox

Leo

Berichten: 50138
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Vraagje hoeveelheid hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:47

Als het je puur om vakanties is te doen zou ik idd eens rondkijken op de site Voerwijzer. Er zijn goede alternatieven voor rauw in de vorm van gestoomde voeding bijvoorbeeld, of inderdaad natvoer maar daar moet je dus vaak beduidend meer van voeren en is dus relatief kostbaar. Een hoog kwaliteit brok met goed vleesgehalte kan ook nog een alternatief zijn voor vakanties en geef je vaak weer wat minder van in verhouding.

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Vraagje hoeveelheid hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:13

Wel van tevoren even testen of je hond het eet en vooral ook goed kan hebben. Als ik er hier van die houdbare worsten of blikvoeding in stop, komt het er vloeibaar weer uit, als ik pech heb ook van voren. Heb denk ik 6 soorten geprobeerd, dus wellicht bestaat er heus wel iets dat goed gaat. Maar het was voor mij genoeg reden om alleen brok mee te nemen voor onderweg en niet verder te dokteren voor die enkele keren dat ik dan geen vlees zou kunnen voeren.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Vraagje hoeveelheid hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:25

Als de vakantie je grootste zorg is, zou ik eens kijken naar een diepvries/koelkastje op de autoaccu.
Dat samen met reeds bevroren elementen kan de boel aardig lang koud houden, mits je het dichtlaat ;)

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:26

speurneusc schreef:
beter een zo hoog mogelijk voer zoeken waarvan je niet veel van hoeft te geven omdat de hondenmaag anders overvol raakt en dus bevattelijker zal zijn voor maagkantelingen darm draaiingen (koliek)


Behalve dat maagkantelingen ook heel vaak voorkomen met juist een lege maag. Dat het juist of voornamelijk door eten komt, of inspanning na eten, is inmiddels achterhaald. Uit onderzoeken bleek dat het heel vaak voorkomt op lege maag juist midden in de nacht bijvoorbeeld, dus in rust.

De richtlijnen zijn richtlijnen, maar veel minder geven als een richtlijn is ook zeker niet gezond. Dan krijgen ze niet voldoende voedingsstoffen binnen wat dus voor tekorten kan zorgen en ook ongezond is.
Maar helemaal met je eens dat je beter hoogwaardige voeding kan zoeken waar je niet enorm veel van moet geven.

Natvoer zit veel meer vocht in als andere soorten voer en moet je idd al snel enorm veel van voeren.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:26

speurneusc schreef:
naar die hoeveelheden op de zak moet je echt niet kijken is maar een richtlijn en zeker geen verplichting.

Geen enkele hond is hetzelfde, ligt aan zoveel factoren is ie actief doe je er veel/weinig mee, is ie kort of langhaar (energie om temperatuur te regelen) etc etc.

voer waar ie het goed op doet 1 beker en hij wordt te dik dan minder dan 1 beker, wordt ie te mager meer dan 1 beker.

voeren doe je met je ogen niet met wat er op een zak staat, is met paarden idem.

Zo hebben wij het inderdaad ook altijd met onze honden gedaan. De ene werd veel te schraal op de geadviseerde hoeveelheid, de andere kon je gaan rollen :+

thequeensmum schreef:
Mooi kanjerroos, daar kan ik wat mee.
Ik ben niet zozeer op zoek naar ander voer, Carnibest bevalt prima, voer ik mijn honden al sinds 2002.
Ik ben meer op zoek naar een fijn alternatief voor vakanties. Dit voorjaar plm 900 km rijden en als we pech hebben met files kunnen we daar maar zo 12 uur over doen.
Dan ontdooit de Carnibest toch wel veel te veel in de koelbox

Dan zou ik het voor thuis op Carnibest houden en kijken of dit voer als vakantievoer goed wordt gegeten en hoeveel er van nodig is. Of kijken naar een ander product, er zijn er al een aantal genoemd en er zijn ook merken die kuipjes, zakjes of vleesvoeding hebben. B.v. Renske en Farmfood. Dat kan ongekoeld mee worden genomen. Misschien ook een optie.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:27

Wat een verschillen zeg. Nooit zo over nagedacht. Onze golden retriever van 28 kilo eet 2 x 140 gram brokken per dag. Ze is gesteriliseerd. Brokken van merk: Garvo rangers 5630

Heb geen verstand van vleesvoeding. Ze doet het hier op deze brokken al 8 jaar uitstekend op.

Leo

Berichten: 50138
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:36

_Christina schreef:
Wel van tevoren even testen of je hond het eet en vooral ook goed kan hebben. Als ik er hier van die houdbare worsten of blikvoeding in stop, komt het er vloeibaar weer uit, als ik pech heb ook van voren. Heb denk ik 6 soorten geprobeerd, dus wellicht bestaat er heus wel iets dat goed gaat. Maar het was voor mij genoeg reden om alleen brok mee te nemen voor onderweg en niet verder te dokteren voor die enkele keren dat ik dan geen vlees zou kunnen voeren.



Zeker :j nieuwe voeding altijd eerst testen thuis. Ik zet mijn hond in de week voor vakantie geleidelijk over op vakantievoeding, in 1x switchen vinden zijn darmen niet leuk. Hij doet het weer beter om stoom maaltijden dan brokken maar dat is even uitproberen en per hond verschillend.

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Vraagje hoeveelheid hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 15:16

Ja ik dacht ik noem het maar even, genoeg mensen die zo in een keer wisselen. Zijn best honden die dat kunnen, maar genoeg honden die alleen al van (vakantie)stress hun darmen overhoop hebben en dan ook nog ander voer geeft kans op groter feest.

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Vraagje hoeveelheid hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 19:20

Nee inderdaad, zomaar ineens wat anders geven zou ik echt nooit durven
Maar ook op vakantie ineens 3x zoveel geven van ander voer lijkt me ook niet wenselijk.
Ik denk dat ik me eens ga verdiepen in een koelboxje op de auto accu. Lijkt me dan de beste optie voor nu.

Bedankt allemaal voor de tips en het meedenken

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Vraagje hoeveelheid hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:13

Amanova adult kalf/kip natvoer bevat 80% vocht, 11% eiwit, 4.5% vet, 1-2% koolhydraten en heeft 870kcal/kg. Brok zit over het algemeen rond de 3900kcal/kg, kvv wisselt sterk vanwege de hoeveelheid vet maar zit bij een gematigde kvv op zo'n 2000kcal/kg.

Om carnibest te vergelijken: natuurvoer zit op 62% vocht, 12% eiwit, 14% vet en zo'n 6-8% koolhydraten. Vet bevat ruim 2x zoveel kcal als koolhydraten of eiwit en dan kom je inderdaad op 2020kcal/kg uit. Dus 2.5x zoveel als voor dezelfde hoeveelheid amanova.

De Rodi houdbare worst zit op 1750kcal/kg. Hun advies is 3.5% lichaamsgewicht, maar dat is vrij ruim, 2.5-3% is logischer, maar jouw hondje zit ook onder het advies van carnibest. Kleine honden zitten normaal aan de binnenkant van de adviezen en het advies van carnibest is 2-3% lichaamsgewicht. In jouw geval dus 150-225g. Ik zou voor op vakantie uitgaan bij Rodi op 150-200g per dag.

Ceetje_bokt
Berichten: 5171
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Vraagje hoeveelheid hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:40

De tip om thuis te testen is een goede. Wij namen op vakantie Renske stoommaaltijden mee: drie honden vonden het heerlijk en goede ontlasting. De jongste hond kreeg er toch diarree van. Nu doen we niet meer moeilijk, we geven ze alleen brokken. Die krijgen ze normaal alleen ‘s avonds. ‘s morgens geven we kvv.

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Vraagje hoeveelheid hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 21:25

Dank je wel Mizora voor je duidelijke uitleg.
Ik begrijp het nu wat beter.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Vraagje hoeveelheid hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 21:32

Binnenkant is trouwens bovenkant. Auto-correct strikes again.

er zijn allerlei soorten kvvs die houdbare worsten in het assortiment hebben, niet alleen rodi. Die zakjes zie ik toch meer als manier om de brok mee op te leuken.

Renske vond ik zelf altijd een fijne soort natvoer. Qua brok zou je ook kunnen kijken naar Platinum, dit is een brok met een wat hoger vochtgehalte (18%) waardoor deze erg smakelijk is en het verhaal zegt beter verteerbaar. Dat laatste ben ik niet per se van overtuigd, maar de honden deden het er goed op (totdat ze, compleet poedeleigen, er opeens van walgden). Met hun natvoer heb ik geen ervaring, maar klinkt op zich positief en vergelijkbaar met carnibest (alleen dan dus houdbaar): https://platinum.com/nl/Hond/Producten/ ... icken.html

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Vraagje hoeveelheid hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 22:42

Dat laatste ziet er wel goed uit. Heb inmiddels wat besteld om eens te proberen

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Vraagje hoeveelheid hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:07

Doordat een van onze honden het helaas niet goed deed op KVV, maar wel op blikvoer. (Tijdje deze 2 nog gemengd ook)
Was ik hier ook achter dat je eigenlijk bijna elk nat / blikvoer echt veel van moet voeren als je hond de richtlijnen ook echt nodig heeft. En het dan in verhouding ook echt duur is.
Hier moet de ene hond (10 kilo hondje) echt 400 gram blik per dag en krijgt nog een flinke hand brokken en nog steeds wat mager.
Maar voor ons eindelijk iets gevonden hebben waar ze geen jeuk of diarree van krijgt dus houden we het hierbij.
De ander blijft volledig op KVV staan en heeft voldoende aan 250 gram per dag (14 kilo hond)
Maar ook deze krijgt op vakantie wel eens blikvoer en houden we net iets minder als de richtlijn aan voor hem.