Vraagje hoeveelheid hondenvoer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Vraagje hoeveelheid hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 14:54

Was deze week in een pas geopende dieren-speciaalzaak in mijn woonplaats en liep tegen hondenvoer aan wat ik nog niet kende. Amanova. Eigenaar was er enthousiast over, kwaliteit zou prima zijn, geen graan, hoog vleesaandeel. Kortom een aanrader.
Ze verkochten brokken, maar ook natvoer in zakjes, zgn pouches.

Deze zakjes leken mij wel handig voor vakantie ed. Ik voer mijn hondje Carnibest, waar ik overigens heel tevreden over ben. Voor vakantie, zeker bij grotere afstanden, vind ik dit echter niet zo handig ivm ontdooien.
Mijn hondje weegt 7,5 kg en eet 130 gram Carnibest per dag en daarnaast nog wat beloningsbrokjes.

Nu keek ik op de verpakking van Amanova, de pouches dus, en zag dat een hond met het gewicht van de mijne tussen de 500 en 600 gram zou moeten eten. Ik vind dit zo vreselijk veel. Dit is ongeveer 7% van haar lichaamsgewicht. Als ik naar mezelf vertaal
Zou ik 5,5 kg moeten eten per dag.
Zakjes kosten 4 euro per stuk van 300 gram. Zou ik 500 gram per dag voeren dan kost je dat aan voer 6,65 per dag, voer ik 2 zakjes, dus 600 gram dan kost me dat 8 euro per dag. Maandelijks dus resp. 200 of 240 euro.

Heb de winkelier gevraagd of dit wel klopte en hij was van mening dat dit correct is.
Hij vond blijkbaar 500-600 gram eten per dag voor een hondje van 7,5 kilo heel gewoon.
Dat ik 130 gram Carnibest voer kon ik volgens hem niet vergelijken. Carnibest is hoogwaardig voer en daar hoef je niet zoveel van te voeren.
Maar beste winkelier: Amanova was toch ook zo hoogwaardig?

Heb nog eens wat rondgebeld naar andere verkooppunten maar ook daar kon men het mij niet uitleggen. Verder dan ‘iedere hond is anders en het zijn maar richtlijnen’ komt men niet.

Wellicht zeggen jullie: waar maak je je druk om, maar ik ben ( en dat is lastig genoeg soms ) iemand die dingen waarvoor ik me interesseer graag snapt.

Wat denken jullie, klopt dit verhaal
En kan ik met vakantie mijn hondje gerust 500 gram voeren? Ik ben eigenlijk bang dat haar maag dit niet aankan ( al voer ik het wel in twee maaltijden ) bovendien is het een hondje dat snel in gewicht aankomt, daar zit ik nou ook niet op te wachten. Iemand die het snapt?

Heb met de fabrikant nog geen contact gehad, kom er niet helemaal achter wie dat is

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Vraagje hoeveelheid hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 14:59


Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 15:01

Mijn hondjes eten overigens ook 400 gram per dag per persoon...eentje van 3 kilo, eentje van 5 kilo
Wel gewoon van de Aldi :o

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 15:03


thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 15:04

Shirley schreef:
Mijn hondjes eten overigens ook 400 gram per dag per persoon...eentje van 3 kilo, eentje van 5 kilo
Wel gewoon van de Aldi :o


Meen je dat? Ik vind dat zoveel!!!
Maar dan vergis ik me blijkbaar.
Blij dat mijn hond niet lezen kan

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 15:14

thequeensmum schreef:
Shirley schreef:
Mijn hondjes eten overigens ook 400 gram per dag per persoon...eentje van 3 kilo, eentje van 5 kilo
Wel gewoon van de Aldi :o


Meen je dat? Ik vind dat zoveel!!!
Maar dan vergis ik me blijkbaar.
Blij dat mijn hond niet lezen kan

Hoeveel je moet voeren is deels afhankelijk van de kwaliteit en voedingswaarde van t voer. Mijn honden eten van kvv ook veeel minder dan van brok.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 15:16

Shirley schreef:
Mijn hondjes eten overigens ook 400 gram per dag per persoon...eentje van 3 kilo, eentje van 5 kilo
Wel gewoon van de Aldi :o

Het voer van de aldi zit heel veel vulmiddel in, dus je zal het wel terug zien aan een heleboel poep want dat onverteerde spul komt er weer uit.

Ts: De pouches hebben een groot gewichtaandeel water. Dus dat je van natvoer veel gewicht voert in verhouding snap ik wel

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Vraagje hoeveelheid hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 15:23

Carnibest heeft ook een groot aandeel vocht

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 15:27

naar die hoeveelheden op de zak moet je echt niet kijken is maar een richtlijn en zeker geen verplichting.

Geen enkele hond is hetzelfde, ligt aan zoveel factoren is ie actief doe je er veel/weinig mee, is ie kort of langhaar (energie om temperatuur te regelen) etc etc.

voer waar ie het goed op doet 1 beker en hij wordt te dik dan minder dan 1 beker, wordt ie te mager meer dan 1 beker.

voeren doe je met je ogen niet met wat er op een zak staat, is met paarden idem.

Binoche
Berichten: 532
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 15:31

Van natvoer zit je natuurlijk aan grotere hoeveelheden dan bij brokken.

Ik geef soms edgar & cooper, voor een hondje van 7kg raden zij 460g per dag aan als je enkel natvoer geeft. Of 200g natvoer met 70g van hun brokken. Dit is uiteraard merk afhankelijk, en zal bovendien ook afhangen van de activiteit van de hond.. Misschien eens contact opnemen via de website?

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 15:33

Het lijkt indd erg veel.
Mijn hondjes ca 6kilo zitten ook op 90 en 100 gram brok totaal per dag en die zijn echt niet mager.
Vocht zal zeker wel meespelen maar zoveel verschil? :oo

Fem

Berichten: 12513
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: Vraagje hoeveelheid hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 07:42

Als je er zoveel van moet voeren, ga ik mij toch altijd een beetje afvragen wat er dan inzit, waardoor het 'niet voedzaam' genoeg is. Goed dat je onderzoek doet.
En terecht dat je de vraag stelt omtrent 'hoogwaardige' voeding.

Voor mij zijn die hoeveelheden aangegeven op de verpakking echt vaak 'natte vinger werk'.
Zelf houd ik mij niet echt aan die hoeveelheden.
Ik kijk echt naar mijn hond, wat het resultaat is als ik meer/minder geef.
Vaak kom ik dan op 'veel minder' uit als wat er aangegeven staat (mits hoogwaardige voeding).

roekes

Berichten: 755
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 08:04

Wat schrik ik van de hoeveelheid voer wat honden krijgen. Ik heb 2 labradors en ze krijgen 2x daags 75 gram Renske brok per hond. De honden wegen zelf 25 en 26 kg.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 08:57

400 gram vind ook erg veel, mijn hondjes zouden dan heel erg dik worden.

Eve_16
Berichten: 277
Geregistreerd: 19-11-21

Re: Vraagje hoeveelheid hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 09:09

Van Eukanuba krijgt mijn ene hond van 14kg (kruising Beagle, Cocker Spaniël en Duitse Pinscher) 150 gram per dag (2x 75) en de ander van 18 kg (kruising Herder x Stafford vermoedelijk) 250 gram per dag (2x 125).

De eerste heeft aanleg wat dik te worden, de ander niet. Het past beide bij de tabel die aangeraden wordt door Eukanuba maar ik ben het op gevoel gaan voeren. Soms krijgt die van 18kg ook wat meer als hij wat dunner wordt. Zijn nu mooi op gewicht beide.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 09:12

Ik vind het echt flinke hoeveelheden.

Hondje 15kg krijgt afgewogen 190 gram per dag verdeeld over 2 voer beurten.
Ik voer Riverwood.

Droogvoer waar je zoveel van moet voeten bevatten veel vulproducten en natvoer heel veel vocht

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 09:14

Ik zou natte-vingerwerk gaan rekenen aan de hand van de analyses.
Hoeveel procent eiwit/vet/koolhydraten zit er in het ene voer, en hoeveel in het andere.
1% van iets is ongeveer 1 gram per 100 gram.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vraagje hoeveelheid hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 09:33

Dat is echt veel.
De jack russel hier eet ook rond de 130 gram.
En de kruising van 30 kilo 600 gram.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:55

voeding waar een hond bijna niet uit krijgt qua energie etc. moet je veel van geven voor hetzelfde resultaat.

wanneer je voeding geeft waar juist veel van dat soort stoffen inzitten waaruit de hond zijn energie etc. uit kan halen heb je weinig van nodig.

vandaar dat je van het ene merk weinig kunt geven voor hetzelfde resultaat en bij een ander merk veel.

beter een zo hoog mogelijk voer zoeken waarvan je niet veel van hoeft te geven omdat de hondenmaag anders overvol raakt en dus bevattelijker zal zijn voor maagkantelingen darm draaiingen (koliek)

hoeveelheden vergelijken met andere merken en dan ook nog andere rassen heeft dus weinig zin, een chihuahua heeft minder nodig dan een duitse dog of een actieven drukke sportende herder

Leo

Berichten: 50137
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 21:47

KVV, brok en natvoer zijn eigenlijk qua hoeveelheden die je moet voeren niet met elkaar vergelijkbaar.

Mijn hond at bijvoorbeeld gemiddeld 270 gram KVV (x2 maaltijden) tov 155 gram brokken (ook per maaltijd, gebaseerd op 2 maaltijden). Gaat om een hond van 27,5 kg.
Natvoer geef ik niet, maar daar moet je vaak grotere hoeveelheden van geven als het je basisvoeding is, en is daarom duur.

Je moet kijken naar de hoeveelheid energie die een voeding bevat. Vaak aangegeven als kcal/1000 gram (of kcal/100 gram). Zo kun je voedingen vergelijken. De hond haalt energie uit eiwitten, vetten en koolhydraten. Waarbij de laatste groep maar beperkt functioneel is voor een hond en vaak te veel aanwezig is in bijvoorbeeld (m.n. goedkopere) brokvoeding. Niet-functionele koolhydraten komen vereenvoudigd gezegd terug in enorme hopen poep.

Ik zou dus beginnen met vergelijken hoeveel kcal/gewicht er in beide voedingen aanwezig is. Wil je echt functioneel kijken is een uitgebreidere analyse nodig.

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 21:51

Het is lastig. Mijn pup kreeg van brok 300-350g per dag (wat ook als richtlijn stond) (weegt nu rond de 16kg) en ik ben nu overgestapt op Butternut waar ie 600g van op een dag krijgt. Dat klinkt als heel veel, maar hij poept echt 3x zo weinig nu, en doet het er veel beter op. Mogelijk moet ie nog wat meer krijgen als ie verder groeit, maar ik kijk vooral naar hem - hoe reageert hij, heeft hij trek, hoe zijn zijn ribben?
Pups hebben natuurlijk ook nog wat extra nodig omdat ze groeien en hij is wel redelijk actief.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Vraagje hoeveelheid hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:34

Century dan heeft de brok een goede opneemnaarheid bij je hond.

Dat is ook iets wat belangrijk ja bij een brok.
Voer analyses zijn leuk om te kijken hoeveel er overal van in zit. Maar als de opneembaarheid er slecht van is, dan zijn er ook bergen ontlasting

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Vraagje hoeveelheid hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:53

Butternut is vlees(achtig), geen brok, maar hij kan daar dus duidelijk meer mee dan met zijn brok :). Hij was 's ochtends ook nog wel eens misselijk op brok, dat is nu ook weg. En veel minder vaak poepen en minder hopen poep (en minder geur). Als kers op de taart vindt ie het ook veel lekkerder.
Dus ik ben hier blij mee (behalve met de prijs, haha). Nu vooral kijken naar de hoeveelheid als hij groeit.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Vraagje hoeveelheid hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 23:25

Dat vind ik voor brok echt bizar veel. Mijn honden van 11 kilo krijgen als ze alleen brokken krijgen zo’n 130 gram brokken per dag. En dit zijn actieve sporthonden….

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 23:35

Heb je het tegen mij? Dat was me niet helemaal duidelijk. :)
Zo ja: die 600g is dus vlees, geen brok. De 350g brok die hij eerst kreeg was wat aan de ruime kant inderdaad, maar dat at hij ook zeker niet elke dag, hij zat er vaker onder, want hij at het ook niet graag. Was voor ons erg zoeken daarmee... (zoals bij alles met een puppy :D) maar begon wel iets van (teveel) spek te krijgen op zijn ribben had ik het idee. Voor mij was het in ieder geval duidelijk dat we iets moesten zoeken wat beter paste. Wat ie lekkerder vond, en waar ie ook minder van zou gaan poepen.
Nu zijn we dus overgestapt dus is het weer even zoeken of dit klopt of niet, maar dit is ook wat Butternut zelf aanraadt en ik heb niet het idee dat het teveel is voor een actieve, opgroeiende pup. Zit duidelijk ook veel meer water in, hij drinkt beduidend minder.

Maar het is ook gewoon lastig, en het is goed om naar je hond te (blijven) kijken wat werkt! Richtlijnen zijn ook maar richtlijnen, fijn om mee te beginnen maar pin jezelf er niet op vast.