Pup wilt niet in bench met deur open.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:24

Celebi schreef:
Ik vind het altijd zo jammer als mensen de bench als een martelwerktuig beschrijven en de eigenaren die dit gebruiken belachelijk maken. Als je een bench goed gebruikt kan het juist super waardevol zijn en echt een veilige plek maken voor de hond. Prima als iemand het niet wil gebruiken, maar laat ook een ander dan in zijn waarde. Als het nou gaat om daadwerkelijke mishandeling dan snap ik dat je je mond open trekt, maar kom op, een bench is gewoon een prima middel om mee te trainen en als je dat op de juiste manier doet gaat de hond het alleen maar prettig vinden.


Op zich kan ik je hierin wel volgen, maar wat is goed gebruik van een bench volgens jou? Vooropgezet dat je het verblijf erin positief aanleert, wat is de reden om het deurtje dicht te doen, en hoe lang is dat acceptabel?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:50

CharleyT schreef:
@Palmera,
Krijg bij jouw reacties het gevoel dat je van mening bent dat jij het allemaal uitstekend doet en weet met je honden. Nogal oordelend in je reacties op mensen die een andere ervaring met een bench hebben bijv.
En hier en daar aannames(verkeerde hond gekozen)


Is toch gewoon haar mening?

Roodvos: als je een hond vers voert krijgt hij zeer waarschijnlijk geen maagtorsie.
Maar goed, voor een momentje rust na het eten kun je je hond natuurlijk leren om even op zijn plekje te gaan. Dat hoeft dan natuurlijk niet persé een afgesloten bench te zijn.
Dat er mensen zijn die een bench gebruiken voor iets tijdelijks, medisch, of training, het zou niet mijn keuze zijn, maar dat vind ik nog weer wat anders. Maar meestal is het uit angst voor slopen of rust voor het baasje.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 20-02-24 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi
Berichten: 3760
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:57

Goed gebruik is voor mij de bench inzetten als positieve plek waar de hond alleen achter kan blijven en rust kan nemen. Ik las al dat dat voor anderen de bijkeuken zou zijn of de gang of misschien de hele woonkamer. Ieder zo zijn voorkeur. Bij ons is dat dus de bench (inclusief schoon water en een fijn kussen). Op de momenten dat we naar bed zijn of weg zijn van huis is de bench de veilige rustige plek waar de hond achter kan blijven. In principe werken we veel thuis, mag hij mee als kantoorhond en kiezen we uitjes waar hij mee kan dus echt veel alleen is hij niet, maar het komt natuurlijk wel voor. Voornamelijk in de nacht of als we een keertje ergens gaan eten 's avonds bijvoorbeeld. Als we eens in de avond weg geweest zijn, dan zijn we zelfs zo dat we dan extra lang wakker blijven zodat hij niet meteen weer de bench in hoeft. :')
Soms val ik dan op de bank in slaap en heeft die uk mazzel en ligt ie lekker bij me te soezen, maar vaak genoeg gaat hij alsnog zelf in de bench slapen dan. Het is gekscherend gewoon een beetje zijn slaapkamer en op de momenten dat we weg zijn of slapen is het voor hem ook 'bedtijd' om het zo maar te zeggen en die rust en regelmaat helpt enorm. En of je dan aanwendt dat de hond op een kussen in de woonkamer die plek krijgt, of in de gang of in de bijkeuken is niet veel verschil. Behalve meer kans op eventueel sloopgedrag of zoals bij onze hond onrust die ontstaat bij toegang tot het hele huis.

Wat wij namelijk erg merken is dat de hond hier veel beter tot rust komt in de bench. Zeker als hij alleen thuis is (of dat nou 15 minuten of 3 uur is). Als hij de hele woonkamer heeft is hij heel waaks, wacht hij meer op dat we terugkomen, hij wil dan op de bank klimmen om uit het raam te kijken en blaft enorm als hij buiten dingen hoort. In de bench gaat ie gewoon slapen en kun je een boormachine in de muur steken of de metalen trap op en af lopen zonder dat hij aanslaat. Soms komen we terug en komt hij niet eens de bench uit omdat hij nog lekker lag te tukken. Voor ons en de hond lijkt het te werken. Bovendien is het een heel klein fragiel hondje die zichzelf makkelijk kan bezeren als hij van de bank zou springen dus dat dat soort gevaren ingeperkt worden is een fijne bijkomstigheid.

Ook met zindelijk maken was het heel fijn. Uit instinct willen ze natuurlijk niet in hun nest plassen en wij hebben vanaf dag 1 geïnvesteerd in goede zindelijkheidstraining waarbij hij leerde blaffen bij de voordeur als hij uit moet. Dit blaffen deed (en indentieel doet) hij dus ook in de bench 's nachts en dan laten we hem meteen uit. Zonder bench heeft hij sneller de neiging om dan gewoon de deurmat te kiezen. :')

Meestal zie je dat na die periode mensen de deur langzaamaan open gaan laten of de bench inruilen voor een kussen, maar doordat onze hond het zo goed doet juist in de bench houden wij het er gewoon in.

De rest van de dag ligt ie op schoot dus die tijd even losgeweekt van ons mag ook af en toe wel even. _O-

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 00:05

Celebi, maar jij slaapt snachts toch algauw een uurtje of 7, 8 neem ik aan? En als je dan overdag nog een paar uurtjes weggaat, dan ligt je hond dus wellicht een 10+ uur per etmaal in een bench?

Ik vind dat heel erg veel alleen. Elke nacht apart, al dan niet in een bench, vind ik veel te veel alleen. Waarom mag een hond niet gewoon in het hele huis?

Polarize
Berichten: 715
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 00:09

Hier ook de hond in de bench met als grootste reden rust. 's nachts niet, dan ligt ze bij mij in bed, maar overdag als wij weg zijn zeker wel in de bench. Ook met oog op dat wij katten hebben die 24/7 binnen zitten en we de hond liever niet zonder toezicht erbij hebben. Het gaat altijd wel goed, maar de hond kan wat nerveus zijn en één van onze katten ook, dus liever niet zonder toezicht.

In principe zit onze hond niet langer dan 3-4 uur achter elkaar in de bench, de enige dag dat het *kan* gebeuren is op de woensdag omdat ik dan soms volle dagen werk, maar met een uur lunchpauze en werk op 5 minuten fietsen ga ik eigenlijk altijd wel naar huis zodat ze even haar pootjes kan strekken, haar ding kan doen en even knuffelen. En als ik weer richting werk ga gaat ze vaak zelf alweer vrolijk de bench in zonder dat ik iets hoef te zeggen.
Laatst bijgewerkt door Polarize op 20-02-24 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Berichten: 9468
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 00:14

Nikass schreef:
Celebi, maar jij slaapt snachts toch algauw een uurtje of 7, 8 neem ik aan? En als je dan overdag nog een paar uurtjes weggaat, dan ligt je hond dus wellicht een 10+ uur per etmaal in een bench?

Ik vind dat heel erg veel alleen. Elke nacht apart, al dan niet in een bench, vind ik veel te veel alleen. Waarom mag een hond niet gewoon in het hele huis?

Dit dus. Ze gaan echt wel gewoon slapen.
De jongste hier voert doorgaans veel theater op aan het hek. Als ik thuis ben.
Als ik weg ga, en ik kom een paar uur later terug dan zie ik 9 van de 10 keer niemand aan het hek. Komt ze snel aangerend, gapend en wel. Hoezo ze pakken zelf geen rust?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 00:41

Bo_y oprechte vraag: als jij sochtends je hond gaat uitlaten, daarna geef je m eten en ga jij thuiswerken. Wat doet of deed jouw drukke Aussie dan als je m niet in de bench stopt?

(En hoe lang laat je je hond dan uit?)

Elke hond is anders, en mijn honden zijn ook allemaal anders. 1 voorbeeld mijn Spaanse teefje, die bij mij in huis kwam op de leeftijd van 4 maanden.
Bij het pleeggezin waar ze vandaan kwam liep ze elke dag al een wandeling van anderhalf uur met de grote honden mee.
Bij mij liep ze ook vanaf dag 1 anderhalf uur los in het bos met de grote honden mee. Ze speelde veel, maakte veel vriendjes. Als we na de wandeling thuis kwamen ging ze eten en vervolgens naar haar speelgoedkist. Dan ging ze al haar speeltjes bekijken en mee spelen of ergens op kauwen.
En dan na een uurtje kroop ze op de bank en ging lekker slapen.
Veel mensen vonden, en vinden, dat ze veel te veel deed als pup. Maar ik vind dat veel mensen hun honden teveel beperken als pup. Kijk gewoon naar je hond. Hij geeft zelf veel aan.
De hype van overprikkelde houden vind ik een beetje overdreven, al zullen er gevoelige types zijn (ik heb er zelf ook één)
Je kunt je wel ook afvragen waar dat door komt en of er nog een beetje gezond gefokt wordt.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 20-02-24 00:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleeke

Berichten: 2046
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 00:47

Zo lang in de bench, met bijbehoren gedrag, vind ik zelfs een beetje klinken als learned helplessness.

Celebi
Berichten: 3760
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 00:52

We hebben hier een camera in huis. Buiten de bench blijft de hond onrustig en wil hij op de bank naar buiten kijken tot we terug zijn (en hij mag echt niet meer van de bank springen vanwege gevaar voor gebroken pootjes dus dat is een hele ongelukkige combinatie). Als hij in de bench zit, ligt ie lekker te tukken. Wij hebben onze keuze dan wel gemaakt. Of de hond nou 7 uur in een bijkeuken op een kussen ligt en hooguit even 2 stappen heen en weer zet naar een bak water en weer terug of dat onze mini in de bench ligt voor 7 uren op eenzelfde kussen met water erbij. Het is groot zat om ook ook even te heen en weren. Waar de een de hond dus begrenst tot de hele woonkamer, de ander tot de bijkeuken of gang, doen wij dat hier met een bench en dat is zowel rustgevender als veiliger voor onze mini. Ieder zijn ding toch?

Volgens mij heeft dat beestje echt een luizenleventje bij ons met dagenlang knuffelen, soms in bed mogen slapen, mee naar kantoor kunnen en een tuin waar hij helemaal door het dolle in kan gaan. En dat ie dan af en toe overdag een paar uurtjes alleen is dat deert hem duidelijk niet. Hij gaat gewoon liggen slapen. Nog dieper dan dat we thuis zijn. Dan is hij toch waakser. En voor de nacht lijkt het ook prima, want zelfs als we die deur vergeten dicht te doen blijft ie de hele nacht vaak wel liggen. We zijn zelfs zo dat als we inderdaad een keertje theater hebben gehad en de hond dus een paar uurtjes in de bench heeft moeten zitten dat we dan langer tv blijven kijken zodat de hond niet meteen nog langer in de bench hoeft te zijn. Vaak vallen we dan op de bank in slaap met de hond erbij, maar die houdt het altijd vrij snel voor gezien en gaat dan alsnog vrijwillig in die bench liggen slapen. Zo erg vindt hij het maar. :+

Overigens slaapt een volwassen hond al gauw 12 tot 18 uur per dag afhankelijk van de leeftijd (hoe ouder hoe meer). Laten we het dus ook niet perse vermenselijken dat die uren in een bench meteen vreselijk zijn.

Ik vraag me nu oprecht ook af wat jullie dan wel niet vinden van buitenhonden die worden gehouden in kennels wanneer de baas er niet is? Ik heb hele nuchtere kennisen met jachthonden en die slapen allemaal buiten in de kennel. Zitten in de auto in een daarvoor bestemde bench en ze zijn perfect getraind en hebben een goed leven en komen overduidelijk aan voldoende beweging en hersenenwerk. Maar de uren in die kennel kan echt niet? Weet je, dat is ook niet echt mijn manier van honden houden, ze buiten laten en slapen in een buiten kennel. Maar ook daar ieder zijn ding. Het blijven wel honden en die zitten heel anders in elkaar dan de mens.

Wintu

Berichten: 3063
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Pup wilt niet in bench met deur open.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 00:57

Wat een gezeur weer, de een gebruikt een bench en de ander niet, prima toch? Voor de een is de bench een veilige hondenmand en de ander vindt het verschrikkelijk. Gewoon naar de hond kijken en daarop anticiperen. Men vult hier maar constant voor een ander in, met als voorbeeld de eigen hond, wat onzinnig.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 01:04

Celebi wat mij betreft is dit een oprecht gesprek en tuurlijk ieder zijn ding. Ik ben gewoon heel benieuwd naar de achterliggende gedachte. En ja, ik heb mijn mening, maar door dit soort discussies blijf je ook kritisch tov jezelf en kan een mening eventueel worden bijgesteld.

Ik begrens mijn honden dus niet in huis. Ze worden nooit ergens apart gesloten.
Mijn honden slapen ook veel uren. Dat doen ze net waar ze willen, soms hier, soms daar
Wij hebben ook een camera in huis; ik zie dat als wij weg zijn dat ze voornamelijk slapen, maar in, laten we zeggen drie uurtjes, veranderen ze wel een paar keer van plek.

Met betrekking tot buitenkennels: hou ik ook niet van. Vooral niet van die mensen die een mega erf hebben, en de hond krijgt een hok van 2 bij 3, slaat aan als er wat langs komt en krijgt dan "hou je kop" naar zijn hoofd.
Totaal onzinnig iets. Maar er zijn vast betere varianten, dat zou kunnen.

wortel115

Berichten: 2130
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Pup wilt niet in bench met deur open.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 06:56

Ik heb ook sinds kerst een nieuwe pup. Ik heb nooit eerder een bench gebruikt maar bij deze wel. De pup heeft het niet nodig maar wij wonen in een gebied waar grass/bush fires mogelijk kunnen zijn. In een geval van evacuatie is het fijn als ze in de bench kan. Evacuatie centra nemen vaak alleen dieren aan als ze comfortabel in de bench kunnen. Ik dwing haar overgins niet. De eerste weken stond hij er gewoon met haar bed erin. Pas toen ze helemaal gewent was zijn we gaan oefenen met erin gaan. Ze kan er nu de hele nacht in slapen mag ook bij mijn dochter op bed slapen. Ik merk nu vaak als ze overdag rust wil zonder de kinderen, kruipt ze zelf in haar bench gewoon met de deur open.

Bo_Y

Berichten: 4577
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 08:06

Nikass schreef:
Celebi, maar jij slaapt snachts toch algauw een uurtje of 7, 8 neem ik aan? En als je dan overdag nog een paar uurtjes weggaat, dan ligt je hond dus wellicht een 10+ uur per etmaal in een bench?

Ik vind dat heel erg veel alleen. Elke nacht apart, al dan niet in een bench, vind ik veel te veel alleen. Waarom mag een hond niet gewoon in het hele huis?


Het ben niet nikass…

Onze stabij was 1 jaar en toen dachten we laten we de deur van de kennel open. En toen werd ze zo onzeker dat ze alles sloopte. Muren, plinten, deuren ect. Dus toen weer in de kennel (120*100) en weer kalme hond. Nu ze 7,5 is is ze af en toe los, maar voor de nacht of als ik mijn tas pakt rent ze kennel in. Dus blijkbaar vindt ze dat fijn.

Mijn honden slapen idd nooit in mijn slaapkamer of bed. Maar beneden onder aan de trap, waar wij hun kunnen horen en zij ons ook

Palmera

Berichten: 9468
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 08:43

Bo_Y schreef:
Nikass schreef:
Celebi, maar jij slaapt snachts toch algauw een uurtje of 7, 8 neem ik aan? En als je dan overdag nog een paar uurtjes weggaat, dan ligt je hond dus wellicht een 10+ uur per etmaal in een bench?

Ik vind dat heel erg veel alleen. Elke nacht apart, al dan niet in een bench, vind ik veel te veel alleen. Waarom mag een hond niet gewoon in het hele huis?


Het ben niet nikass…

Onze stabij was 1 jaar en toen dachten we laten we de deur van de kennel open. En toen werd ze zo onzeker dat ze alles sloopte. Muren, plinten, deuren ect. Dus toen weer in de kennel (120*100) en weer kalme hond. Nu ze 7,5 is is ze af en toe los, maar voor de nacht of als ik mijn tas pakt rent ze kennel in. Dus blijkbaar vindt ze dat fijn.

Mijn honden slapen idd nooit in mijn slaapkamer of bed. Maar beneden onder aan de trap, waar wij hun kunnen horen en zij ons ook

En werken aan die onzekerheid is geen optie?
Dat ze er zo inloopt zegt helemaal niks, imo
Ik heb er hier 1, als ik de shampoo pak sukkelt ze naar de 'wasplaats'. Met dr koppie omlaag want ze haat wassen. Maar ze loopt er wel zelf heen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 08:49

Bo_y: Maar wat vind je daar dan van?
Had je het liever anders gewild, maar lukte dat echt niet? Of is de hond zo gewend geraakt aan de structuur dat hij niet meer zonder kan?
Neem je de hond wel eens ergens mee naar toe? Neem je dan ook zijn bench mee? Ergens spontaan overnachten is geen optie?

Wortel115: dat kan ik goed begrijpen. Heel functioneel dat de hond dit kan, in jouw geval.

Ik begrijp ook dat als je hond een poot breekt, dat een bench wellicht handig is voor zijn revalidatie.
Maar mocht dit ooit gebeuren (en in dertig jaar honden gelukkig nog nooit) dan kan ik het mijn honden altijd alsnog aanleren?

Bo_Y

Berichten: 4577
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 08:52

Palmera, hebben we gedaan. 3 gedragsdeskundige ect. En zoals ik zei is het nu 7 jaar later verbeterd en kan ze los.

Ik snap best dat je hond 24/7 opsluiten in een kleine bench niet oke is.
Maar mijn honden liggen de hele dag op de bank ect bij mij en af en toe in een kennel waar er 3 inpassen. Met een kussen, een knuffel, water en iets ge kauwen. Daar gaan ze echt niet dood van.

Wij hebben bewust gekozen voor kennels ipv draadstalen benches en voor hele grote ipv de aangeraden voormaten. Want ik vindt persoonlijk dat ze dan echt veel te klein zijn.

Bo_Y

Berichten: 4577
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 08:54

Nikass goed lezen.
Mijn stabij ligt nu los onder de trap als wij slapen.
Wel altijd in de kennel, maar met de deur open.

Een en ander had bii onze stabij gewoon heel veeel tijd nodig.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 08:59

Nikass schreef:
Celebi schreef:
Ik vind het altijd zo jammer als mensen de bench als een martelwerktuig beschrijven en de eigenaren die dit gebruiken belachelijk maken. Als je een bench goed gebruikt kan het juist super waardevol zijn en echt een veilige plek maken voor de hond. Prima als iemand het niet wil gebruiken, maar laat ook een ander dan in zijn waarde. Als het nou gaat om daadwerkelijke mishandeling dan snap ik dat je je mond open trekt, maar kom op, een bench is gewoon een prima middel om mee te trainen en als je dat op de juiste manier doet gaat de hond het alleen maar prettig vinden.


Op zich kan ik je hierin wel volgen, maar wat is goed gebruik van een bench volgens jou? Vooropgezet dat je het verblijf erin positief aanleert, wat is de reden om het deurtje dicht te doen, en hoe lang is dat acceptabel?


Hier wil ik nog even op terugkomen. Want toen jij zei "als trainingsmiddel" had ik dus een heel ander idee dan dat hij er 10+ uur per dag inzit. En dan vind ik het helemaal niet raar dat mensen dat als mishandeling zien.
Hoe lang is voor jou dan acceptabel? En wat is de reden om het deurtje dicht te doen, als de hond er toch zo graag in ligt?

Niet zo onaardig doen Bo, hoe moet ik "het ben niet Nikass" lezen?
Je schrijft toch dat je hond onzeker wordt buiten zijn kennel? Daar reageer ik op, en ik vraag hoe je dat doet als je ergens anders bent, en of je tevreden bent met de situatie of het anders had gewild?
Hele normale vragen lijkt me?

mika11

Berichten: 11119
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:07

Er wordt wel eens gezegd, dat een bench veiliger en makkelijker is, omdat een hond kan slopen of kabels kapot bijt wat gevaarlijk is natuurlijk.
Dit kan je zelf al voorkomen door kabels weg te werken zodat een hond geen kabels kan doorbijten.

Maar waar weinig mensen misschien bij stilstaan is dat de bench zelf ook gevaarlijk kan zijn.
Puppy's en volwassen honden kunnen uit frustratie bijten aan de tralies van de bench. Dit kan gebitsproblemen opleveren of dat ze vast komen te zitten met hun tanden.
Volgens mij zelfs ook wel eens gebeurd dat een kaak gebroken was.

MyWishMax

Berichten: 25409
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:27

Hoe werk je gipsplaten weg dan? En sommige kabels moeten wel ergens naar beneden. Net als plinten, tafel en stoelpoten. Of überhaupt de bekleding van een loveseat.
Dat zijn de dingen waar de hond hier aan zat/sloopte. Klom ook uit de kamerkennel/puppyren.
Ik heb geen aparte kamer, de hele beneden verdieping is open op de hal en badkamer na. Maar die zijn beide kleiner als dat zijn bench en zeker de ren waren.

De andere pup was er zo 1 die geen rust pakte. Die ging dus niet slapen, hoe lang je ook wachtte. Bleef met de andere honden aan de gang, ging 5 seconde liggen en vloog dan weer rond. In de ren lag ze binnen een minuut in diepe coma, ook omdat de andere honden dan niet in de buurt waren en zij niet achter ze aan kon.
Plus het was in beide gevallen voor de andere honden ook fijn om even geen pup achter zich aan te hebben. Ik was gewoon thuis, ze sliepen op de slaapkamer.

En aan de bench wennen was erg fijn, omdat ze daar in de auto ook in moesten. Dat is de veiligste optie en ze vonden het allemaal geweldig. In huis dus grootste maat bench(en geen ruimte beperken om 'zindelijk' te maken) met ren eromheen. Alleen degene die eruit klom moest soms het deurtje bij dicht als ik kort weg moest. Later is hij in een kennel in de tuin gegaan, omdat dat qua ruimte beter was voor hem en hij helaas in huis nog steeds te veel dingen kon slopen. In de kennel kon je hem ook niks geven, want het kon 3 maanden goed gaan en dan moest het toch ineens kapot. Had niks met verveling of waar je altijd meteen van beschuldigd wordt te maken, hij doet het nu al zijn hele leven, ondanks veel beweging en mentale uitdaging. Dus krijgt dingen die hij wel mag slopen, maar alsnog gaat dat wel eens mis. :+ (hij ligt tegenwoordig 1 keer per week in de kennel als de hulp hier komt, verder altijd binnen bij mij en kan nu ook in huis als ik weg ben. Maar nog steeds sneuvelt er soms iets.

Leo

Berichten: 50188
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:29

Dat laatste (risico op vast komen in de spijlen) is de reden dat ik mijn pup destijds niet zonder toezicht in de ren/bench liet. In de nacht sliep hij in een grote canvas bench naast bed en later zetten we die canvas bench in de ren in de nacht.
Ik zou bij een volgende hond niet meer kiezen voor een draadbench. Wel voor een ruime ren in de woonkamer. Ik vond het heel fijn voor onze pup; hij lag er fijn, het was voor hem een duidelijke plek om te slapen. Een bench hadden we als kersverse eerste-hond eigenaren ook gekocht maar heeft hij eigenlijk nooit in vast gelegen, altijd met de deur naar de ren open. Ik vind het zelf prettig als een pup van plekje kan verwisselen in zijn slaap, wat in een bench niet kan. Dit maakte dat de pup ook geen "training" nodig had, de ren was gewoon een fijn maar afgebakend plekje. Er was overigens in de puptijd altijd iemand thuis bij hem en 9 van de 10 keer was de ren gewoon open en ging hij er zelf in liggen.
Met 5 maanden brak hij zijn teen en was het heel fijn dat hij in rust in de ren kon (en in een afgezet stuk voor de bank zodat hij gewoon bij ons kon, maar als je even naar boven moet of zo was die rust in de ren wel heel prettig ;) ).
Met 7,5 maand bleef de ren in de nacht open en uiteindelijk is de ren voor hij 8 maanden oud was de deur uit gegaan. Maar voor een eventuele volgende pup komt er zeker weer een ren (geen bench) en doen we het in basis op dezelfde manier. Tenzij de pup aangeeft iets anders nodig te hebben natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Leo op 20-02-24 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25409
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Pup wilt niet in bench met deur open.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:32

Ik had sowieso varikennels, geen draadbench. Zo'n hol vonden ze allemaal enorm prettig, je ziet bij open benches mensen toch vaak wat eroverheen leggen om ze donker te maken, dus die varikennels waren veel handiger haha. Was zelfs 'vechten' wie erin mocht liggen

Hettieheks
Berichten: 1255
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:39

Wel of geen bench is heel persoonlijk. We kunnen niet voor een ander gaan invullen en dan ons eigen hond als voorbeeld gebruiken. Wat Wintu ook al aangeeft. Dat is gelijk aan iets op gebakken lucht baseren.

Wanneer je de bench niet 24/7 gebruikt en niet langer als 4 uur aaneengesloten of met de deur open is het prima. Sommige honden hebben een kleinere stress emmer door allerlei omstandigheden of door achtergronden. En die dienen gewoon tegen zichzelf in bescherming te worden genomen. Dan kan de bench, mits goed aangeleerd , een prima hulpmiddel zijn.
Voor zindelijkheid? Nee.. want je moet immers eerst de bench aanleren. En we willen maar wat graag dat honden direct zindelijk zijn dus die vlieger gaat niet op.

Voor het slopen of onrustig zijn bij afwezigheid van de eigenaar is het ook niet oké, een hond doet dat met een reden, verlatingsangst speelt vaker als men denkt. Dat is niet alleen wanneer een hond alles bij elkaar jankt of blaft. Ook wanneer ze wezenloos voor zich uit liggen te staren, richting de deur of naar het raam is er iets waaraan je moet werken. Of je hond wegleggen op een plek waar hij niet hoeft te waken als jij er niet bent. Doe de gordijnen eens dicht, zet een radio aan en kijk of dat verschil maakt.

Wij begrenzen onze pup dmv een traphekje op een door hem gekozen veilige plek. Er is dan ook de keiharde regel in huis dat die hond daar onder geen beding wordt weggehaald. Dat is zijn plek en daar mag hij zijn. Als wij er niet zijn gaat het traphekje dicht, maar hij heeft dan wel een complete ruimte tot zijn beschikking. Ja daar kan hij van alles slopen eventueel, maar dat gebeurt gelukkig tot dusver niet. We houden het goed in de gaten met een camera en is kort alleen. Of alleen.. samen met onze senior die het heerlijk vind om alleen thuis te zijn, al die mensen verstoort zijn slaapje :')

Ik vind het lelijke ondingen, maar indien nodig gebruik ik ze wel. Echter kijk ik eerst hoe ik het anders op kan lossen. Mocht er nu iets zijn waardoor mijn hond rust moet zoals een operatie dan kan dat op zijn veilige plek die dmv een ren nog verder verkleind mag worden. Want als je er op die manier naar kijkt is het altijd fijn om aangeleerd te hebben.

Celebi
Berichten: 3760
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Pup wilt niet in bench met deur open.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 10:05

Als wij een afsluitbare ruimte hadden gehad in huis had dat wellicht nog een overweging geweest kunnen zijn. Helaas kan bij ons alleen de gang en de badkamer dicht. De gang heeft geen gordijnen en veel glas in de deur dus veel zicht en eerder redenen tot waaks zijn. En de badkamer.. Tja als mijn hond kiest tussen een potdichte ruimte zonder licht of voor een bench in de woonkamer waar de gordijnen inderdaad dicht gaan als we weg zijn dan zal het zeker de bench zijn. Een ren had misschien gekund maar dat vind ik dan weer van die ondingen. Sowieso paste hij als pup door de spijlen ( _O- ) en later zie je ook wel eens dat ze gaan klimmen in die dingen. Ik ben het er trouwens niet mee eens dat je met een ren niet hoeft te trainen. Ook daarbij moet je de hond leren dat dat de plek is om alleen te blijven of rust te nemen. Zo ook als je ze in de bijkeuken stopt. De ene hond is alleen een heel stuk makkelijker dan de andere. Wij hebben nu echt zo'n lastig type die panikeerde als hij je 1 tel niet kon zien. Dat is echt pittig hoor. Inmiddels is ie 4 dus het scherpe randje is daar wel vanaf, maar het blijft een pittig portret.

Het scheelt trouwens dat wij een echte mini hebben. De maat bench die wij hebben in de woonkamer is dus ook niet zo'n gigantische joekel en de kleur is zwart dus ik vind het helemaal niet lelijk staan. Er staat zelfs een leuke lego build op. :j Het formaat bench wat we vroeger in huis nodig hadden voor de grote goldendoodle heeft daar inderdaad niet lang gestaan. Wat een onhandig ding was dat aan het worden.. Gewoon een soort gigantische kennel in je huis.. En inderdaad heel lelijk van zilver metaal. Maar goed die hond was ook een stuk robuuster, had niet zoveel risico op letsel bij springen op en van meubilair.. Dus die mocht op een gegeven moment gewoon los. Die had trouwens als pup bij de fokker al bench training gehad. Dat was echt heel handig. Die ging dus op dag 1 toen er onverwacht visite kwam kijken al in zijn bench liggen omdat het hem te druk werd en kwam er zelf weer uit toen ze weg waren. Het was ook wel echt een wereldhond. <3

We hebben nu trouwens een ras die erom bekend staat heel erge verlatingsangst te kunnen hebben en het alleen laten kon ondanks nauwe training pas rond dat hij een jaar of 2 was. We waren sowieso dolgelukkig dat hij eindelijk rustig en zonder stress thuis kon blijven. Zeker omdat onze vaste oppas plek verdween en hij met zijn fragiele lijfje niet zomaar bij elk adres terecht kan. En dat hij zich nu het meest veilig voelt in de bench en daar prima alleen kan blijven maakt ook niet dat ik de hond en ons weer de stress aan ga doen om hem nu aan wat anders te wennen. Plus, de alternatieven zijn ook niet ideaal. Woonkamer met gevaar van letsel vanwege meubilair, gang met glas en waar het ook heel warm kan worden of de badkamer zonder licht. Nee, we houden het waarschijnlijk lekker zo.

Op de dagen dat we uitslapen of als ik niet lekker ben haal ik hem tegen het ochtend uur altijd uit de bench en neem ik hem mee naar bed zodat hij niet langer dan de nacht daar hoeft te zitten. Dus meestal een uurtje of 7 inderdaad in de nacht wanneer het helemaal donker is. En dan soms overdag eventjes. Ik blijf erbij dat dat prima kan. Ik blijf dat juist expres structureel erin houden dat hij overdag regelmatig even alleen is zodat hij dat gewend blijft. Zeker met die verlatingsangst van toen is het enorm fijn om dat ritme regelmatig te herhalen.

CharleyT
Berichten: 4006
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 10:28

Wintu schreef:
Wat een gezeur weer, de een gebruikt een bench en de ander niet, prima toch? Voor de een is de bench een veilige hondenmand en de ander vindt het verschrikkelijk. Gewoon naar de hond kijken en daarop anticiperen. Men vult hier maar constant voor een ander in, met als voorbeeld de eigen hond, wat onzinnig.


Kan niet anders zeggen dan: zo helemaal mee eens!

Honden baasjes woningen, allemaal verschillend. Dus je kunt hooguit je eigen persoonlijke ervaring delen in de zin van: dit is mijn ervaring misschien kun je er wat mee. En dat kan nuttig zijn natuurlijk. Maar pro en anti bench vinden elkaar hier ook :D