Eigen kat laat zich verjagen door buurkat - wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Devitootje
Berichten: 298
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Eigen kat laat zich verjagen door buurkat - wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 21:51

Wij hebben sinds augustus 2 katten uit het asiel, ze zijn beide ongeveer 2 jaar oud.
Het zijn buiten katten die iedere ochtend en avond eten krijgen in de bijkeuken. We wonen buitenaf en ze hebben op ons terrein verschillende plekjes om te slapen, als ze iets spannend vinden rennen ze terug naar de ren die we voor hen gemaakt hadden toen ze kwamen. Ze leken steeds meer op hun gemak en ze kunnen het erg goed met elkaar vinden.

Echter nu komt er sinds kort een buurkat bij ons op het erf die het gevecht aangaat met onze katten. Ze zijn nu allebei heel schichtig en eentje is nu al twee dagen achter elkaar niet gekomen als het etenstijd is. Gelukkig kwam ze wel beide avonden laat opdagen als we naar haar op zoek gingen, en dan laten we haar in de bijkeuken eten en tot rust komen. Je ziet gewoon dat ze erg gestrest is.

Sinds 2 dagen zit deze buurkat bij de paarden in de schuilstal, dus daar hebben we haar weggejaagd, maar dat ging niet zonder slag of stoot (ze verschanst zich en gaat dan grommen).

Wat kunnen we hier het best aan doen?
Onze katten binnen houden en zelf die kat/poes verjagen zodra we hem zien?
Of het op zijn beloop laten, maar hoe groot is het risico dat onze eigen kat straks helemaal niet meer thuis durft te komen?

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Eigen kat laat zich verjagen door buurkat - wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 21:53

Heel vervelend, ken je de eigenaar?

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Eigen kat laat zich verjagen door buurkat - wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 21:59

Als je geen eigenaar kunt vinden zou je een vangkooi kunnen vragen bij de dierenambulance of asiel.

Devitootje
Berichten: 298
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 22:55

Wij kennen de eigenaar niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:58

cissy schreef:
Als je geen eigenaar kunt vinden zou je een vangkooi kunnen vragen bij de dierenambulance of asiel.

Ik zou dit doen.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Eigen kat laat zich verjagen door buurkat - wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:07

Wellicht niet heel vriendelijk, maar een paar keer goed met een tuinslang water naar de kat spuiten? Op een gegeven moment zal ie vast doorkrijgen dat het bij jullie niet zo gezellig is lijkt me.

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:14

Wij hebben dat probleem ook. Onze drie katten worden geterroriseerd door twee buurtkatten. Inmiddels zijn ze aan een ervan redelijk gewend (na 8 jaar mag dat ook wel), maar de andere is een driearige reusachtige macho die vindt dat ook ons erf, schuur en tuin zijn territorium zijn.

Ik probeer mijn eigen katten in elk geval 's nachts binnen zijn, maar de confrontaties overdag zijn ook vaak niet mals. Eergisteren kwam een van mijn katten gehavend en bemodderd binnen. Tientallen wonden en wondjes, en waarschijnlijk in een sloot beland tijdens het vechten. Sneu. Hij is erg schrikkerig sindsdien.

Ik weet wel van wie hij is, die mensen hebben ook drie katten, maar vooral die ene is erg agressief. Kan er niet echt iets aan doen, jaag hem wel weg als ik hem zie, maar er is erg veel ruimte dus hij kan overal zijn. Deze tijd is erg lastig voor katten, is paartijd. Ook al zijn de mijne gecastreerd, hormonen spelen toch mee.

Ik zou zorgen voor voldoende verstop/vluchtplekken, jaag die andere kat zoveel mogelijk weg en laat je eigen katten binnen in een afgeschermde ruimte, bijvoorbeeld via een chipluikje.

Sabri

Berichten: 1395
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:33

Heb je al op Amivedi gekeken? Mogelijk is het een zwerfkatje. Misschien fotos maken op facebook groepen voor vermiste/ gevonden katten zetten. Eventueel hem binnen lokken en dierenambulance bellen met vraag chip uit te lezen? Het diertje is misschien op zoek naar hulp en hongerig ook.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Eigen kat laat zich verjagen door buurkat - wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:43

Ik zou ook rondvragen in de buurt en kijken of de kat een eigenaar heeft. Zo niet vangen en naar het asiel

Op ze beloop zou ik het niet laten gaan. De kans is erg groot dat je eigen katten niet meer terug komen