Verticale lamellen & katten - ervaringen gevraagd!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Verticale lamellen & katten - ervaringen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 09:05

Wij gaan binnenkort verhuizen en dan moet er natuurlijk ook nieuwe ‘gordijnen’ komen. Nu hebben we in ons huidige huis ruime ervaring met allerhande gordijnen. Maar het komt er eigenlijk op neer dat je als kat zijnde overal in kan gaan hangen…
Het gaat om een brede schuifpui, dus dat is ook al een beperking. Ik heb natuurlijk zelf ook het internet afgespeurd en kwam uiteindelijk op verticale lamellen uit. Vroeger vond ik ze afschuwelijk (we hadden ze thuis in wit), maar als je ziet wat er tegenwoordig allemaal verkrijgbaar is (zeker bij Luxaflex) dan zeg ik: dat valt me zeker niet tegen, ik vind het zelfs best wel mooi. Maar…Luxaflex is aardig aan de prijs, en als we zoiets aanschaffen moet ik wel een beetje zekerheid hebben dat het er niet binnen drie weken uitziet alsof het er al 30 jaar hangt.

ellepel

Berichten: 47345
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:13

ik begrijp dat je nu een kat hebt die overal in gaat hangen?
ja dat is echt vervelend.
dan zou je of de kat moeten leren om nergens meer in te hangen.( koop een mooie krabpaal?)
de kat niet meer in die ruimte laten als je er niet bent.
of iets anders gaan kopen.

maar ik heb zelf nooit gezien dat katten lamellen interessant vinden.
dus je zou er op kunnen gokken.
persoonlijk vind ik wel dat ze snel wat vies worden, dieren gaan er wel tussen zitten als die mogelijkheid er is en dan word het wel wat sneller vies door de vacht

Roodvos

Berichten: 6662
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:14

Ik lees even mee. Ik zit met een vergelijkbare uitdaging.

En veel verder dan lamellen, rolgordijnen, vouwgordijnen en paneelgordijnen kom ik ook nog niet.

Aanvulling: verticale lamellen ging heel goed in mijn vorige huis. Dan wel lamellen zonder ketting aan de onderkant.
De katten gaan daar gewoon tussen zitten.

Zoolgangster

Berichten: 9600
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Verticale lamellen & katten - ervaringen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:57

Ik denk ook aan verticale lamellen. Ik zie ze op mijn werk veel, van stevig maar flexibel kunststof (met een doekje te reinigen), lijkt me goed te doen met katten, ze kunnen gewoon ertussen gaan
zitten op de vensterbank.
Uitkijken met touwtjes, vaak hebben ze touwtjes om te lamellen te kantelen, stokjes lijken me veiliger.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Verticale lamellen & katten - ervaringen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:04

Hier verticale lamellen van aluminium voor de schuifpui. 100% katproof! In allerlei kleuren te krijgen.

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Verticale lamellen & katten - ervaringen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:15

Je kat opvoeden? :+

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 12:22

ellepel schreef:
koop een mooie krabpaal

:D :D Daar hebben we er ook vier van…

Esther_

Berichten: 3998
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:28

dorothea schreef:
ellepel schreef:
koop een mooie krabpaal

:D :D Daar hebben we er ook vier van…


Dan staan ze misschien op de verkeerde plek. En kunnen de katten onvoldoende hun energie kwijt. De onze kroop altijd in de kozijnen in de keuken om hoog, toen we de krabpaal daar neer zette, kroop hij in de paal ipv de kozijnen. En als hij in de avond in de gordijnen wou klimmen was spelen met een hengel of naar buiten laten een oplossing.

Ik denk dat katten zich niet laten tegenhouden om in verticale lamellen te klimmen of in ieder geval hun nagels erin te zetten. Misschien dat luxaflex of houten jaloezieën een optie zijn?

Nyaleti

Berichten: 6152
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:29

Maar jouw kat hangt overal in? Of je verwacht dat ze dat gaat doen?

Hoe oud was de kat toen je het ging proberen met gordijnen lamellen etc? Een kitten vindt dat fantastisch natuurlijk maar een volwassen kat al minder.

Als kitten er in hangen hoort er toch een beetje bij. Het is fantastisch speelgoed :D
Hier vonden ze het eerst ook heel leuk maar wij corrigeerde ze met een keertje roepen (gewoon ej!) en anders op de grond zetten (en dan niet heel lief oppakken maar gewoon vlot, hup eraf) en zijn het zo af geleerd.

Kun je niet via marktplaats ofzo een goedkope set gordijnen of wat je ook het liefst wilt hebben, halen en uitproberen?

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 12:34

Ik neig voorlopig nog naar verticale lamellen. Zo te lezen zijn daar de meeste positieve ervaring mee. Nou waren de grove gordijnen die we nu hebben hangen ook niet zo’n verstandige keuze met vier katten. Of de boxspring. Of de leren bank. We hebben nu als test een velours poef staan en ik moet zeggen: so far so good.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 12:42

Het gaat om één kat, de andere twee gedragen zich keurig. Ze hangt voornamelijk in de gordijnen als mevrouw naar buiten wil (ze krijgt dus voldoende beweging). De bank is meer het gevolg van uitglijden, klimmen. In de slaapkamer staat een krabpaal, bij de gordijnen dus ook. Ze is overigens 11. Ze doet het al zolang we haar hebben (gekomen als volwassen poes) maar we hebben het er niet uitgekregen. Plantenspuit en aluminiumfolie geprobeerd en het op een gegeven moment maar zo gelaten.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 12:46

Esther_ schreef:
Ik denk dat katten zich niet laten tegenhouden om in verticale lamellen te klimmen of in ieder geval hun nagels erin te zetten. Misschien dat luxaflex of houten jaloezieën een optie zijn?

Het gaat om een schuifpui van 4 meter breed. Vandaar de lamellen. Hout wordt meteen erg zwaar en horizontale Luxaflex moet dan in 4 gedeelten, maar ze hebben erg mooie (ik ken de collectie inmiddels uit m’n hoofd) :)