Likmatten en voerpuzzels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 19:02

Hi,

Ik ben vast niet de enige die bezig is met likmatten, snuffelmatten en andere hersen spelletjes voor de hond of kat.

Mijn hond is een grote stresskip en heeft oneindig honger dus voerpuzzels zijn top voor hem!
Ook heb ik nu een kat die het liefst in een keer de hele zak achter over gooit dus ook hij mag er aan geloven. :+

Ik loop soms wel vast op variatie.
De hond krijgt nu een afwisseling van z'n natvoer, yogurt, pindakaas (niet suikervrij!) en fruit: banaan, aardbei, mango, blauwe bes en framboos. Alles even in de vriezer.

Z'n snuffelmat pak ik soms alleen daar is hij zo snel klaar mee. Ik heb zo'n puzzel met laadjes maar dat vind hij dan weer niet leuk.

Ik wil graag wat likmatten erbij. Alleen zoveel is te klein voor een XXL hond -O- ik overweeg de Yoggi of Wobble, heeft iemand die?
En wat meer inspiratie wat ik er op kan doen!

Voor de kat ook nog aan het zoeken. Die snapt z'n slow feeder niet :+
En heb nu een likmat die niet zo fijn is voor een katten tong denk ik. (Maak zo een foto)

Lang verhaal kort: deel je creaties :D

maitestar23

Berichten: 659
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 19:29


Warboel
Berichten: 14685
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 20:59

Ja ik ben er ook fan van! M’n ene hond houdt niet van moeite doen voor dr eten maar ik doe steeds een stapje moeilijkere slowfeeders en ze is toch wel echt satisfied na even puzzelen voor dr eten. Ik heb er ook echt mega veel :=

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bo_Y

Berichten: 4561
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 21:37

Ik ben er ook fan van en mijn honden ook.
Ik heb zo geen foto’s.

Ik haal inspiratie van facebook. Ditch the bowl - enrichmant voor dogs

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 21:41

Oh leuk Warboel :D jij voert ook vers zie ik? Dan kun je helemaal alle kanten op.
M'n hond krijgt brokjes met wat natvoer dus het is echt voor erbij.
Z'n natvoer kan niet standaard in een likmat oid door de supplementen die er allemaal doorheen moeten..

Die grijze mat is wel tof, waar heb je die vandaan? En hoe groot is die ongeveer? Ik heb er nu een binnen van Amazon 20x20 maar dat is zo makkelijk en laag dat het 3x likken is voor mijn grote hond.

Thanks Bo, ik ga kijken in de groep.

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 21:42

Ik heb echt respect voor mensen die er iets moois van maken :))

Ik heb twee likmatten, de UFO en een basic. Meestal hou ik het simpel met een blikje (nat)voer. En anders een schep bevroren kwark of geprakte banaan.

Ik geef het af en toe voor de afwisseling. Ze moet 't vaker doen met een bak saaie brokken :').

Bo_Y

Berichten: 4561
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 21:45

Ik mix de suplementen en kruiden met met natvoer en smeer dat op een likmat of in een slowfeeder van sodapup.

Leo

Berichten: 50135
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 21:54

Ja hier ook een enrichment fanaat :D mijn hond heeft niet eens meer een normale voerbak :))


Ik zet het divers in. Voor zijn eten puur voor afwisseling, een beetje nadenken, een beetje vertragen (al is het niet persé een schrokker). De Wobble en de Yoggie vind ik beide erg leuk. Ook de District70 slowfeeder is favoriet, net als de honeycomb. Geweldig vind ik ook de Toppl van Westpaw!

Dan doe ik hersenwerk en puzzels buiten de voermomenten om, puur om een momentje samen en in rust met zijn hoofd en neus bezig te zijn. Dat hoeft niet lang te zijn, zo max 10 a 15 minuten. In die tijd doe ik een of twee momentjes snuffelen en een of twee keer een puzzel. Dat dan 1 of 2 keer per dag, net hoe het uitkomt. Mijn hoofddoel van hersenwerk is ontspannen bezig zijn en daarna lekker slapen.
We hebben samen de online cursus Hersenwerk InZicht gedaan en dat is ook echt een aanrader, leer je veel van. :j

Likmatjes zijn hier puur tussendoortje, vooral in de zomer als ijsje :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Dit zijn trouwens mijn favoriete puzzels; de meeste kun je opbouwen van simpel naar serieus denkwerk:
https://myintelligentdogs.com/en/


En deze voerbakken vind ik ook heel leuk:
https://kwispelenrelax.nl/product/puzzle-lick-bowl/
Kun je zowel een likmat als een slowfeeder van maken (inleg stukken zijn ook los te koop).

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 12:59

Wat een luxe Leo! *\o/*

Hier inderdaad ook echt als ontspanning momentje, ofja de stress emmer leeg gooien. En het werkt goed!
Hij schrokt wel dus dat houdt me tegen om bepaalde dingen te kopen. Bijvoorbeeld het visje wat erbij jou bij ligt is hier 2x kauwen en weg. Dat vind ik dan echt zonde van het geld.
Nja grote hond + hap slik weg + geen oneindige portomonee voor snacks = eh, weinig opties :+

Heb je een foto van de Wobble? Heel toevallig met je hond ernaast om de maat een beetje te zien?

Leo

Berichten: 50135
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 15:00

Ja het moet wel meerwaarde hebben. :D hoe groot is je hond?

Voor brokjes vind ik de Planet dog Snoop ook een leuk ding, daar doe je brokjes in en zijn ze echt even leuk mee bezig.


Yoggiepot vind ik voor een grotere hond iets minder geschikt, voor mijn Aus van 28 kilo gaat het net. De Toppl XL is fijner.
De Wobble kan voor heel veel formaten gok ik. Daar past ook veel in en kun je zowel als kom en als bol inzetten.

Foto's ga ik even zoeken!

Dagahra

Berichten: 882
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 15:27

Ik doe ook enrichment met mijn honden.

De honeycomb is ook zeer geschikt voor brok, net de slowfeeder van district 70 en die van ZippyPaws.

Ik voer voornamelijk kvv, maar als ik lui ben ook brokken _O-

Kvv varieert hier van 150 gr per hond tot de 380 gr per hond. En krijg het er allemaal ingepropt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 15:30

Een Berner Sennen <3
Ik had deze besteld voor hem. 20 x 20 was in m'n hoofd een stuk groter haha.
Afbeelding

Die is nu dus voor de kat :Y) ondanks dat hij een hersencel mist, weet ie er prima raadt mee!

Goed om te weten dat jij de Yoggi al aan de kleine kant vindt! Ik twijfelde al maar dan hoef ik die niet te proberen. De Toppl ziet er wel leuk uit!
Hij is hier lang zoet met een Kong maar krijg die zo slecht schoon dus gebruik ik liever niet.

Zo'n brokjes bal vindt hij fantastisch! Zal die weer eens tevoorschijn halen :j

Ik ben zo benieuwd naar heel jouw collectie nu _O-

Dagahra

Berichten: 882
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 15:37

Nyaleti schreef:
Een Berner Sennen <3
Ik had deze besteld voor hem. 20 x 20 was in m'n hoofd een stuk groter haha.
[ [url=m/006Z8k.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die is nu dus voor de kat :Y) ondanks dat hij een hersencel mist, weet ie er prima raadt mee!

Goed om te weten dat jij de Yoggi al aan de kleine kant vindt! Ik twijfelde al maar dan hoef ik die niet te proberen. De Toppl ziet er wel leuk uit!
Hij is hier lang zoet met een Kong maar krijg die zo slecht schoon dus gebruik ik liever niet.

Zo'n brokjes bal vindt hij fantastisch! Zal die weer eens tevoorschijn halen :j

Ik ben zo benieuwd naar heel jouw collectie nu _O-

Hoeveel gram brokken krijgt hij?

Gaabje
Berichten: 932
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 16:38

Ik vind de kong wobbler ook heel fijn voor de brokjes!

Ceetje_bokt
Berichten: 5171
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 17:18

Wat een prachtige creaties komen hier voorbij! <3 Onze cockers krijgen hun eten gewoon in een bak, ‘s morgens kvv en daarbij soms een ei (de jongste krijgt ook de schil) of bottenbouillon en ‘s avonds brokjes waar ik een deel van apart houd om mee te puzzelen. Daar bestaat ook een topic over, maar ligt al erg lang stil.

Naast de Wobbler is ook de Activity memory van Trixie erg leuk. Werkt met een knop waardoor er brokjes uitkomen.

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 17:44

Dagahra, in totaal per dag? 300gram brok, 120 natvoer en dus elke dag iets lekkers en uitdagende erbij.
In de bal of puzzel geen idee, wat uitkomt. Is dus als extra en Zn normale voermomenten zijn daar op aangepast.

Myfairytale
Berichten: 5388
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 18:23

Hier ook een fan van voerverrijking voor honden! :) Heb zelf ook een aantal lickimatten, aantal producten van West Paw, Kongs, voerballen in allerlei soorten en maten, snuffelmatten en puzzels.

Las nog iets over de Kong slecht schoon krijgen; meestal doe ik dat met warm water en een flessen borstel en ze gaan ook regelmatig mee voor een rondje in de vaatwasser. :D

Ik lees en kijk graag mee voor inspiratie.

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 19:32

Wij hebben geen hond, maar wel een kat die alles wat ze voorgezet krijgt in hoog tempo naar binnen schrokt. Voor haar brokken gebruiken we nu een voerautomaat van Keshy, zodat ze gedurende de dag meerdere kleine porties krijgt aangeboden. Zodra de bak draait is ze er als de kippen bij. Ze hoort het geluid drie kamers verderop nog.

Voor het natvoer hebben we in eerste instantie een siliconen likmat geprobeerd, maar die eet ze er bij op. Geen succes dus. Tegenwoordig hebben we daarvoor een keramieken slowfeeder van Trixie.

Van een platte kartonnen doos heb ik een voerpuzzel gemaakt voor haar snoepjes. Aantal gaten in de boven- en zijkanten, snoepjes erin gooien en het graaien kan beginnen.

Warboel
Berichten: 14685
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 20:02

Nyaleti schreef:
Oh leuk Warboel :D jij voert ook vers zie ik? Dan kun je helemaal alle kanten op.
M'n hond krijgt brokjes met wat natvoer dus het is echt voor erbij.
Z'n natvoer kan niet standaard in een likmat oid door de supplementen die er allemaal doorheen moeten..

Die grijze mat is wel tof, waar heb je die vandaan? En hoe groot is die ongeveer? Ik heb er nu een binnen van Amazon 20x20 maar dat is zo makkelijk en laag dat het 3x likken is voor mijn grote hond.

Thanks Bo, ik ga kijken in de groep.


Klopt ja ik voer vers! Zou je niet eerst de supplementen erdoorheen kunnen mengen en dan op de likmat doen?

Die mat komt van Dierenoppas Amersfoort! Hij is heel fijn idd :) https://www.dierenoppasamersfoort.nl/pr ... 5-kleuren/

Ik vind die van District70 ook heel fijn, ook voor brok! Kan je lekker verstoppen in de kleine gaatjes }:)
Deze is dat:
Afbeelding

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 22:53

Thanks! Die hou ik zeker in gedachte :)

Ik heb die District 70 voor de kat en hij kan er echt niks mee helaas. Die zou ik dus niet zo snel voor de hond halen :o

Hebben jullie nog leuke ideeën kwa groente of andere toevoegingen?
Wat voor melkproduct gebruiken jullie? Gewone yogurt, Griekse, kefir..

Gaabje
Berichten: 932
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 22:58

Nori is gek op wortel, die koken en prakken zou een grote hit zijn denk ik.

Leo

Berichten: 50135
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 23:03

Rauwe geitenmelk, geitenyoghurt en kefir hier. Een enkele keer een lepeltje griekse yoghurt ook.
Cottage cheese is ook een fantastische toevoeging, bijvoorbeeld na een lange actieve wandeling.

Groente maak ik in mixen, bestaande uit ondergronds, bovengronds en bladgroente. 10 minuten koken of stomen en dan pureren (bladgroenten kook ik niet of alleen de laatste minuut mee). Ik kies voor de seizoensgroenten en maak dan 2 of 3 verschillende mixen voor afwisseling, voor ongeveer 5 a 6 weken voldoende.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 23:06

Wat super leuk! Heb hier voor onze hond na haar operatie met zeer lange herstel periode ook aan gedacht maar helaas...

Heb een extreem kieskeurige eter en als het dan óók nog eens moeite kost... Dan haakt mevrouw hier al af hahaha

Vorige keer was d'r bak uit de standaard gevallen, ondersteboven, nog vol met eten, ze kijk ernaar, lukt er 2x aan en gaat in d'r mand liggen! :')

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 23:46

<3 een enrichment topic…

En dan ook nog een Berner *\o/* <3

Mijn man wijst me er steeds op dat vrouwen doorgaans tassen of schoenen kopen… :+

Kleine greep uit de voorraad :D
Afbeelding

En het testpanel <3

Afbeelding

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 23:52

Nyaleti schreef:
Thanks! Die hou ik zeker in gedachte :)

Ik heb die District 70 voor de kat en hij kan er echt niks mee helaas. Die zou ik dus niet zo snel voor de hond halen :o

Hebben jullie nog leuke ideeën kwa groente of andere toevoegingen?
Wat voor melkproduct gebruiken jullie? Gewone yogurt, Griekse, kefir..


Griekse yoghurt, cottage cheese is hier ook geliefd. Mandarijn, komkommer, wortel en blauwe bessen komen ook vaak voorbij.