Vegan hondenvoer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Vegan hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-24 12:59

Nu wij zelf een pup hebben verdiepen we ons meer en meer in hondenvoer en wat we in de toekomst willen geven. We voeren nu nog het voer wat de fokker gaf en deels kvv.

Tot mijn verbazing bestaat er tegenwoordig zelfs vegan hondenvoer. Misschien oordeel ik te snel maar ik vind dat wel vrij ver gaan. Vlees lijkt me toch een basisbehoefte van een hond die je niet zomaar kunt schrappen omdat je zelf misschien geen dierlijke producten wilt consumeren.

Hoe staan jullie hierin? Is dit een vreemde trend of is dit vegan hondenvoer prima spul en voldoet het aan de behoefte van de gemiddelde hond?

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Vegan hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 13:09

Het is denk ik een trend wat past bij deze tijd.
Maar zelf denk ik dat honden toch tekorten gaan krijgen met enkel vegan voer.

Lughnassadh

Berichten: 1805
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 13:10

Dit voor mij een absolute no go! Hoewel honden geen absolute carnivoren zijn hoor je een dier te voeren zoals hij gemaakt is. En daar hoort voor een hond vlees bij. Kun je dit niet dan moet je geen hond of kat nemen. Principes hebben nu eenmaal consequenties. Alles vervangen door kunstmatig, etc. is niet oke. Daarbij een darmstelsel van een hond is niet gemaakt voor exclusief plantaardig voedsel. Ik geloof ook niet dat het gezond is om een hond zo te voeren. Mijn hond doet het er goed op is voor mij geen argument. Want aan de binnenkant en op microniveau zie je niet wat het met een hondenlichaam doet.

Ik vind mensen die vegan zijn en een hond/kat hebben dus van twee walletjes willen eten en hypocriet.

Enige uitzondering voor mij zijn die zeldzame gevallen waarin honden geen enkel dierlijk eiwit verdragen.

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Vegan hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 13:21

Ik ben in principe geen voorstander van vegan hondenvoer omdat ik van oordeel ben dat honden nog steeds carnivoren zijn. Maar ik heb het wel meerdere jaren gegeven aan één van mijn honden. Hij had regelmatig blaasgruis/-stenen. Veganistische voeding zou helpen tegen een bepaald soort gruis (struviten). Ik ben het dus beginnen geven op aanraden van mijn dierenarts. Hij at het graag. Af en toe kreeg hij wel nog hondensnoepjes met vlees.

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 13:23

Ik dacht er altijd hetzelfde over, echter hoor ik ook af en toe mensen over voedselallergieën bij hun hond en dat ze daardoor allerlei voer testen om te kijken of hun dier er wel of niet op reageert. Als de allergie voor vlees van een bepaalde diersoort is dan lijkt een vegetarisch product mij een mooie optie om in elk geval 'iets' in huis te hebben waarvan je zeker weet dat een dier het veilig kan eten, als zo iemand dan iets nieuws wil proberen en het valt niet goed, dat er een backup is wat het dier wel kan eten zeg maar.

In andere gevallen zoals wanneer een eigenaar zelf een overtuiging heeft om alleen vegan te willen eten en daarom een dier ook zo'n (voor het dier tegennatuurlijk) dieet oplegt, vind ik het vooral egoïsme van de eigenaar. En of dat nou een hond of kat is die alleen vegan krijgt, of een paard of schaap dat karkassen of ander tegennatuurlijk voer in de voerbak krijgt en gedwongen wordt om dat te eten.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 13:25

Volgens mij een trend, al kan ik me situaties voorstellen waar het medisch noodzakelijk gezien wordt.

Toch had ik pakweg 40 jaar geleden al een tante had die zelf vegetarisch was, en ook haar hond vegetarisch voerde. Volgens haar was dat geen enkel probleem en had de hond er ook geen enkele behoefte aan of moeite mee.
Tot een verjaardag.... Tantelief had wat vlees gehaald om bouillon te trekken voor de soep van de niet-vegetarische familieleden. Soepvlees lag op het aanrecht, en hondlief (die haalde nog niet eens knie-hoog) wist het van het aanrecht af te grijpen en voor mijn tante wat kon doen had hij het weg geschrokt _O-
Vanaf dat moment besloot tante om de hond dus toch maar wat vlees te voeren voortaan, want anders ging hij het wel zelf halen :D
Ook al is tante inmiddels overleden, dit verhaal doet het nog steeds goed in de familie :')

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-24 13:28

Hier een voorbeeldje van samenstelling van vegan voer:
Vegdog Green Crunch
Citaat:
Samenstelling
35% zoete aardappel, 18% erwten, 15% linzen, mineralen, koolzaadolie, zonnebloemolie, lijnzaad, johannesbrood, biergist, wortel, 0,1% blauwe bessen, pompoen, 0,1% algen


Eiwit moet dan vooral uit erwt en linzen komen denk ik? Vraag me af of het voldoende is

Medische noodzaak en allergieën zijn uiteraard een ander verhaal, dan moet je elke aanpassing maken die nodig is om je dier gezond te houden.

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 13:31

Telpeva schreef:
Ik dacht er altijd hetzelfde over, echter hoor ik ook af en toe mensen over voedselallergieën bij hun hond en dat ze daardoor allerlei voer testen om te kijken of hun dier er wel of niet op reageert. Als de allergie voor vlees van een bepaalde diersoort is dan lijkt een vegetarisch product mij een mooie optie om in elk geval 'iets' in huis te hebben waarvan je zeker weet dat een dier het veilig kan eten, als zo iemand dan iets nieuws wil proberen en het valt niet goed, dat er een backup is wat het dier wel kan eten zeg maar.


Voedselintolerantie heeft niet persé te maken met dierlijke producten. Vaak is het eerder graan o.i.d. waar ze slecht op reageren. Overigens de hoeveelheid vlees in brokken is doorgaans zeer beperkt (+-5% in veel gevallen).
Er bestaan ook hypoallergene brokken en meestal zijn die wel nog met vlees. Na een heftige allergische reactie (geen idee waarop) heb ik één van mijn honden op hypoallergene voeding gezet. Op sommige merken reageert hij niet goed. Maar er is een merk waar hij het wel goed op doet. Hij krijgt meestal de variant met konijn (zou vaak goed verdragen worden) of als dat tijdelijk niet verkrijgbaar is, paard.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Vegan hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 13:38

Veel allergieën zijn wel degelijk dierlijk eiwit gericht en nee, de meeste brokken hebben geen 5% vlees, meer rond de 25% en dan al gedroogd gewogen. De meeste honden doen het prima op graan, Hoewel het kan zijn dat ze 1 soort graan niet goed verdragen. Overigens is slecht tegen alle soorten dierlijk eiwit kunnen net zo ongebruikelijk, en gaat het meestal om 1 of 2 diersoorten.

Ik ben geen fan van vegan voersoorten, maar voornamelijk door het hoge peulvruchtgehalte. Persoonlijk zou ik het inzetten naast kvv of zelf samenstellen, omdat je daarmee het precies kan sturen hoeveel vlees de hond binnen krijgt. Volledig vleesgevoerd is gezondheidsgewijs echt niet nodig, milieutechnisch bagger en voor veel honden is kvv te vet, waardoor ze ruim onder de minimaal aanbevolen hoeveelheid komen en daardoor een verhoogd risico op tekorten lopen, ook veroorzaakt het honger (en dan bedoel ik niet de gewone trek) omdat ze simpelweg te weinig droge stof binnen krijgen.

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 13:40

pateeke schreef:
Telpeva schreef:
Ik dacht er altijd hetzelfde over, echter hoor ik ook af en toe mensen over voedselallergieën bij hun hond en dat ze daardoor allerlei voer testen om te kijken of hun dier er wel of niet op reageert. Als de allergie voor vlees van een bepaalde diersoort is dan lijkt een vegetarisch product mij een mooie optie om in elk geval 'iets' in huis te hebben waarvan je zeker weet dat een dier het veilig kan eten, als zo iemand dan iets nieuws wil proberen en het valt niet goed, dat er een backup is wat het dier wel kan eten zeg maar.


Voedselintolerantie heeft niet persé te maken met dierlijke producten. Vaak is het eerder graan o.i.d. waar ze slecht op reageren. Overigens de hoeveelheid vlees in brokken is doorgaans zeer beperkt (+-5% in veel gevallen).
Er bestaan ook hypoallergene brokken en meestal zijn die wel nog met vlees. Na een heftige allergische reactie (geen idee waarop) heb ik één van mijn honden op hypoallergene voeding gezet. Op sommige merken reageert hij niet goed. Maar er is een merk waar hij het wel goed op doet. Hij krijgt meestal de variant met konijn (zou vaak goed verdragen worden) of als dat tijdelijk niet verkrijgbaar is, paard.



Ik ken het juist weer andersom (vanuit betrouwbare bronnen en veel eigen ervaring). Een voedsel allergie is bijna altijd op een dierlijk eiwit, soms zie je een allergie op granen maar dat is echt maar soms. Van granen spreek je eerder van een overgevoeligheid vaak.

Die 5% , over welke voeding spreek jij dan? Hills, Royal Canin en huismerken van de supermarkt?

Vegan of vega voeding: het kan. Of het gezond is, is een tweede. Maargoed nooit in verdiept dus geen idee.
Zet jij een gezonde hond op vegan voeding vanuit je eigen overtuigingen, vind ik daar wel wat van. Vanuit medische redenen die idd enorme allergieën of weet ik het, vind ik het al anders.

DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 13:41

Wil je een dier veganistisch houden omdat dit bij je leefstijl past is dat helemaal prima imo :j



En koop je dus een paard een konijn oid, maar geen hond of kat.
Simpel.

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 13:42

Mars schreef:
Hier een voorbeeldje van samenstelling van vegan voer:
Vegdog Green Crunch
Citaat:
Samenstelling
35% zoete aardappel, 18% erwten, 15% linzen, mineralen, koolzaadolie, zonnebloemolie, lijnzaad, johannesbrood, biergist, wortel, 0,1% blauwe bessen, pompoen, 0,1% algen


Eiwit moet dan vooral uit erwt en linzen komen denk ik? Vraag me af of het voldoende is

Medische noodzaak en allergieën zijn uiteraard een ander verhaal, dan moet je elke aanpassing maken die nodig is om je dier gezond te houden.


Ik voerde op aanraden van de dierenarts Trovet NVD exclusion, samenstelling: Maïs, soja eiwit (concentraat), zonnebloemolie, vitaminen en mineralen, aardappeleiwit, rijst, palmolie, bietenpulp, gist (hydrolisaat). Eigenlijk vonden al mijn honden dit lekker. Mijn hond die geen dieetvoer nodig heeft, verkoos dit vaak boven haar eigen brokken met vlees / vis. Toen mijn hond gestorven is, heeft zij de rest van de zak brokken opgegeten omdat ze dat toch lekker vond.
Mijn hond had voor zover ik weet geen tekorten. Maar persoonlijk zou ik het niet geven als het niet nodig is.

Mijn hond die hypoallergene voeding krijgt, krijgt van hetzelfde merk brokken. Hij reageert daar ook goed op en ook dat vinden ze hier beide lekker.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 13:46

Als de ingrediënten ontsloten zijn dan is vegan voer voor de hond goed verteerbaar en te gebruiken.

Normale brok bevat meestal zoveel vlees niet, bekijk bijv de samenstelling van Royal Canin brokken eens kritisch. Of de anallergenic van RC, dat bevat gehydrolyseerde kippenveren, het eiwit is dan zo klein gemaakt dat het lijf het niet meer herkent als kippeneiwit..

Nou voer ik zelf kvv, maar als het nodig zou zijn vanwege allergieën oid dan voer ik rustig vegan voer.

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Vegan hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 13:51

Als aanvulling of medische noodzaak vind ik vegan voer prima. Maar als hoofdvoeding totaal ongeschikt.
Maar ik heb sowieso bij voorkeur voeding met in de basis “veel” vlees

Zoolgangster

Berichten: 9597
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 13:52

Telpeva schreef:
Ik dacht er altijd hetzelfde over, echter hoor ik ook af en toe mensen over voedselallergieën bij hun hond en dat ze daardoor allerlei voer testen om te kijken of hun dier er wel of niet op reageert. Als de allergie voor vlees van een bepaalde diersoort is dan lijkt een vegetarisch product mij een mooie optie om in elk geval 'iets' in huis te hebben waarvan je zeker weet dat een dier het veilig kan eten, als zo iemand dan iets nieuws wil proberen en het valt niet goed, dat er een backup is wat het dier wel kan eten zeg maar.

In andere gevallen zoals wanneer een eigenaar zelf een overtuiging heeft om alleen vegan te willen eten en daarom een dier ook zo'n (voor het dier tegennatuurlijk) dieet oplegt, vind ik het vooral egoïsme van de eigenaar. En of dat nou een hond of kat is die alleen vegan krijgt, of een paard of schaap dat karkassen of ander tegennatuurlijk voer in de voerbak krijgt en gedwongen wordt om dat te eten.


Vegan hondenvoer is oorspronkelijk niet geproduceerd om vegans te pleasen, maar omdat er zoveel honden tegenwoordig allergieën ontwikkelen tegen meerdere soorten vlees... zo'n 30 jaar geleden had je als eigenaar van een hond met extreme allergie de optie: predison geven totdat het lichaam het niet mee trekt, en dan inslapen. In principe kon dat na een jaar of twee al zover zijn...

Dus ik begrijp wel dat eigenaren van honden met extreme allergie overstappen op vegan... Maar het is wel een noodoplossing.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 14:21

Vegetarisch of veganistisch is nogal een verschil.
Er wordt te pas en te onpas Vegan geroepen. Iets wat helemaal geen Nederlands woord is. Het is mij volstrekt onduidelijk wat iermee bedoeld wordt. Vegetarische voeding? Veganistische voeding?
Kunnen we stoppen met het hype-woord Vegan en gewoon woorden gebruiken die vertellen waarover het gaat?

Mwah, dit is meer iets voor het "waar erger ik mij aan topic"
Of het UO topic.

3heathcliff5
Berichten: 448
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 14:24

Als er een medische noodzaak is en alle andere alternatieven, zoals hypoallergeen of eliminatiedieet rauw, het probleem niet oplossen dan is het fijn dat er een dieetoptie is waar je hond het wel goed op doet. Wanneer het puur gevoerd wordt vanuit diepgewortelde lifestyle keuzes, dan hoor je gewoon geen huisdieren te hebben. Ook geen planteneters. Bezit van huisdieren is al uitbuiting op zich en hoort niet bij een vegan lifestyle. Met andere woorden, als je zonder gewetensissues een dier kan bezitten, dan kan je het beestje ook gewoon voeren wat ze van nature horen te eten. Gelukkig zijn er ook genoeg mensen die enkel voor zichzelf zoveel mogelijk veganistische keuzes maken en het verder niet hun omgeving op proberen te leggen.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Vegan hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 14:35

Je hebt ook nog voer op basis van insecten, sommige honden krijgen dit als alternatief.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 14:51

rien10 schreef:
Vegetarisch of veganistisch is nogal een verschil.
Er wordt te pas en te onpas Vegan geroepen. Iets wat helemaal geen Nederlands woord is. Het is mij volstrekt onduidelijk wat iermee bedoeld wordt. Vegetarische voeding? Veganistische voeding?
Kunnen we stoppen met het hype-woord Vegan en gewoon woorden gebruiken die vertellen waarover het gaat?

Mwah, dit is meer iets voor het "waar erger ik mij aan topic"
Of het UO topic.


Vegan is veganistisch, vegetarian is vegetarisch. Vegan is plantaardig/volledig zonder dierlijke producten, vegetarisch is zonder vlees(/vis/insecten) maar met eieren/zuivel. Het vertelt dus prima waar het over gaat, alleen jij was er niet van op de hoogte.

Er wordt ook vegetarisch hondenvoer gemaakt, Hoewel veel zeldzamer dan 100% plantaardig hondenvoer.

Leo

Berichten: 50135
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Vegan hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 15:16

Nee, voeding puur op plantaardige eiwitten is niet geschikt voor een (gezonde) hond. Honden die absoluut geen dierlijke eiwitten kunnen verdragen zijn de uitzondering, maar dat is imo de enige reden waarom je een dergelijke voedingskeuze mag maken. Omdat het voor de hond beter is. Een keuze voor je hond maken puur op basis van je eigen overtuigingen is niet in het belang van het dier.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 15:21

Ik ken meerdere honden die vegan voer krijgen en die zijn heel gezond.

Of vlees een must is voor honden, ik weet het niet. Aan de ene kant lijkt het me van wel, aan de andere kant zijn er veel onderzoeken die zeggen dat honden wel degelijk vegetarisch of vegan kunnen eten.

Ik denk dat het ook per hond verschilt? Waar de ene hond het heel goed doet op vlees, doet de ander het juist niet goed op vlees en beter op vegan voer.

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 15:25

Danielleeee_ schreef:
Ik ken meerdere honden die vegan voer krijgen en die zijn heel gezond.

Of vlees een must is voor honden, ik weet het niet. Aan de ene kant lijkt het me van wel, aan de andere kant zijn er veel onderzoeken die zeggen dat honden wel degelijk vegetarisch of vegan kunnen eten.

Ik denk dat het ook per hond verschilt? Waar de ene hond het heel goed doet op vlees, doet de ander het juist niet goed op vlees en beter op vegan voer.



Het kán wel maar of het gezond is?
Een hond kan ook 16 worden op Royal Canin voeding maar of het gezond is..

Zoolgangster

Berichten: 9597
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 15:32

rien10 schreef:
Vegetarisch of veganistisch is nogal een verschil.
Er wordt te pas en te onpas Vegan geroepen. Iets wat helemaal geen Nederlands woord is. Het is mij volstrekt onduidelijk wat iermee bedoeld wordt. Vegetarische voeding? Veganistische voeding?
Kunnen we stoppen met het hype-woord Vegan en gewoon woorden gebruiken die vertellen waarover het gaat?

Mwah, dit is meer iets voor het "waar erger ik mij aan topic"
Of het UO topic.


Dan noemen we het vegetarisch, ook goed.

Zoolgangster

Berichten: 9597
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 15:34

Leo schreef:
Nee, voeding puur op plantaardige eiwitten is niet geschikt voor een (gezonde) hond. Honden die absoluut geen dierlijke eiwitten kunnen verdragen zijn de uitzondering, maar dat is imo de enige reden waarom je een dergelijke voedingskeuze mag maken. Omdat het voor de hond beter is. Een keuze voor je hond maken puur op basis van je eigen overtuigingen is niet in het belang van het dier.


Inderdaad... zo ken ik een vegetariër die uit principe haar hond níet vegetarisch voert, die vindt het ook te ver gaan om een hond op een onnatuurlijk dieet te zetten vanwege haar eigen ideeën omtrent voeding.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Vegan hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-24 18:23

Ik eet zelf ook vegetarisch, maar zo hoeven anderen (en zeker dieren) niet te eten van mij als dat niet in hun belang is.