Hond slikt snacks te vroeg door

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Hond slikt snacks te vroeg door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 10:17

Hoi!

Onze border collie heeft er de laatste weken een handje van om het laatste deel van zijn snacks (lees: soms zelfs de helft...) in 1x door te slikken. Met braken en diarree tot gevolg, omdat het natuurlijk niet naar buiten kan. Hij krijgt/kreeg meestal bullepezen of kophuiden.

Heeft iemand ervaring met zo'n Boneguard of iets anders waar je een snack in kan doen zodat ze het niet in één keer kunnen doorslikken? Ik zit er ook aan te denken om alleen nog bullepezen/kophuiden van 80cm oid. te kopen en hem na een tijdje gewoon af te pakken i.p.v. te laten op kauwen.

Hebben mensen hier ervaring mee en misschien goede oplossingen? :D

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hond slikt snacks te vroeg door

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 10:35

Ik zou plaatvormige snacks pakken of evt indd de boneguard.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 10:50

ik vraag me altijd af wat het nut is van dat soort kauwdingen?
niet verkeerd bedoeld hoor, ik zie het vaker en ook vaak dat honden er van over moeten geven.
van huis uit hebben we altijd honden gehad en nooit dit soort dingen gegeven.
dus mijn antwoord zou dan zijn van stoppen en iets geven wat beter verteerbaar is?

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16153
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Hond slikt snacks te vroeg door

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 10:54

Hier ook zo een figuur. Wij zijn overgestapt op Dentalsticks. Ze doet daar minder lang mee, maar kauwt ze wel netjes op.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 11:14

ellepel schreef:
ik vraag me altijd af wat het nut is van dat soort kauwdingen?
niet verkeerd bedoeld hoor, ik zie het vaker en ook vaak dat honden er van over moeten geven.
van huis uit hebben we altijd honden gehad en nooit dit soort dingen gegeven.
dus mijn antwoord zou dan zijn van stoppen en iets geven wat beter verteerbaar is?


Wanneer een hond kauwt komt er endorfine en dopamine vrij, dus het werk heel rustgevend voor een hond om veel te kauwen. Bovendien is het goed voor de natuurlijke reiniging van de tanden.

De vorige hond van m'n ouders deed het ook... Daar pakten we het laatste stuk gewoon af en gooiden het weg. Zonde, maar is niet anders....

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 11:22

Essie73 schreef:
Hier ook zo een figuur. Wij zijn overgestapt op Dentalsticks. Ze doet daar minder lang mee, maar kauwt ze wel netjes op.

Die kauwt mijn poedel in 2 keer stuk en dan inhaleert ze ze naar binnen -O-

Ik lees mee, ik wil best wat aanbieden om te kauwen maar er word gewoon niet gekauwd en als het te lekker is gaat ze verdedigen en stopt ze niet met kauwen tot het op is.

Cerosa

Berichten: 769
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Hond slikt snacks te vroeg door

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 11:26

Is iets als een boneguard een idee? Een houder voor de kauwsnack, dan blijft het laatste stukje sowieso 'bewaard'.

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 11:28

Cerosa schreef:
Is iets als een boneguard een idee? Een houder voor de kauwsnack, dan blijft het laatste stukje sowieso 'bewaard'.


Dit lijkt mij ook een goeie oplossing inderdaad.

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 11:28

ellepel schreef:
ik vraag me altijd af wat het nut is van dat soort kauwdingen?
niet verkeerd bedoeld hoor, ik zie het vaker en ook vaak dat honden er van over moeten geven.
van huis uit hebben we altijd honden gehad en nooit dit soort dingen gegeven.
dus mijn antwoord zou dan zijn van stoppen en iets geven wat beter verteerbaar is?


Inderdaad voor het ontspannende effect en het goed houden van het gebit. Dentastix en ander zachtere kauwsnacks werkt hij binnen 2 minuten weg, dus dan schiet het een beetje zijn doel voor bij.

kiwiwitje schreef:
Ik zou plaatvormige snacks pakken of evt indd de boneguard.


Wat voor plaatvormige snacks zou je dan aanraden?

Ik denk dat ik inderdaad zo'n Boneguard wil gaan proberen!

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Re: Hond slikt snacks te vroeg door

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:01

Mijn grote hond slikt ook alles in één keer naar binnen. Ook platte kauwdingen, die vervolgens in zijn keel plakken. Hij stikt dan bijna. Hij krijgt nu alleen nog gedroogde pensstaven. Is wel sneller op, maar kan geen kwaad en is nog goed voor het gebit ook door de enzymen die erin zitten

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hond slikt snacks te vroeg door

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:04

Die boneguard werd hier aangeraden door de hondenschool. Wij hebben het nooit hoeven gebruiken omdat onze mini überhaupt heel lang doet met stokjes en botjes en eer dat het te klein is voor hem om door te slikken zouden we 3 jaar verder zijn en heeft hij al wel wat nieuws vanwege de hygiëne, dus zelf geen ervaring mee, maar ze waren op de hondenschool er erg over te spreken qua veiligheid. Zou zoiets gewoon proberen!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:06

Crista schreef:
ellepel schreef:
ik vraag me altijd af wat het nut is van dat soort kauwdingen?
niet verkeerd bedoeld hoor, ik zie het vaker en ook vaak dat honden er van over moeten geven.
van huis uit hebben we altijd honden gehad en nooit dit soort dingen gegeven.
dus mijn antwoord zou dan zijn van stoppen en iets geven wat beter verteerbaar is?


Wanneer een hond kauwt komt er endorfine en dopamine vrij, dus het werk heel rustgevend voor een hond om veel te kauwen. Bovendien is het goed voor de natuurlijke reiniging van de tanden.

De vorige hond van m'n ouders deed het ook... Daar pakten we het laatste stuk gewoon af en gooiden het weg. Zonde, maar is niet anders....

Blijkbaar werkt het bij die hond niet rustgevend anders schrokt hij het niet weg. Im misschien ook een beetje inherent aan het ras.

Wij gaven vroeger gewoon een echt bot. Zo’n stuk koeiepoot. Die slikken ze echt niet door en ze doen er heel lang mee. Maarja, dat vinden de meeste hondeneigenaren natuurlijk weer vies…

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:09

nou ja ik vind die pezen er viezer uit zien,dus dat is heel persoonlijk.
maar die botten gaven wij ook, botten met vlees er nog aan en op het moment dat ze ze bijna kaal geknaagt hadden gooiden we ze weg.

kauwstaafjes was altijd dat ze aan het overgeven waren,dus dat was eigenlijk bij onze honden geen succes.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:40

janderegelaa schreef:
Wanneer een hond kauwt komt er endorfine en dopamine vrij, dus het werk heel rustgevend voor een hond om veel te kauwen. Bovendien is het goed voor de natuurlijke reiniging van de tanden.

De vorige hond van m'n ouders deed het ook... Daar pakten we het laatste stuk gewoon af en gooiden het weg. Zonde, maar is niet anders....

Blijkbaar werkt het bij die hond niet rustgevend anders schrokt hij het niet weg. Im misschien ook een beetje inherent aan het ras.

Wij gaven vroeger gewoon een echt bot. Zo’n stuk koeiepoot. Die slikken ze echt niet door en ze doen er heel lang mee. Maarja, dat vinden de meeste hondeneigenaren natuurlijk weer vies…[/quote]
Dragende botten zijn te hard, daar kunnen ze hun tanden op breken. Ik zou voor kophuidplaten of runderknars gaan.
Hebben jullie geprobeerd om het af te pakken of zo? Mijn honden, bouvier, jack russell en straathond kluiven normaal, nog nooit wat naar binnen gestofzuigerd

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:17

SUSANNEx schreef:
ellepel schreef:
ik vraag me altijd af wat het nut is van dat soort kauwdingen?
niet verkeerd bedoeld hoor, ik zie het vaker en ook vaak dat honden er van over moeten geven.
van huis uit hebben we altijd honden gehad en nooit dit soort dingen gegeven.
dus mijn antwoord zou dan zijn van stoppen en iets geven wat beter verteerbaar is?


Inderdaad voor het ontspannende effect en het goed houden van het gebit. Dentastix en ander zachtere kauwsnacks werkt hij binnen 2 minuten weg, dus dan schiet het een beetje zijn doel voor bij.

kiwiwitje schreef:
Ik zou plaatvormige snacks pakken of evt indd de boneguard.


Wat voor plaatvormige snacks zou je dan aanraden?

Ik denk dat ik inderdaad zo'n Boneguard wil gaan proberen!
kophuid heb je ook in platen. met en zonder vacht, rund en paard(paard is vaak wat dunner) of grotere runderneuzen die zijn ook plat dus moeilijker kauwen dan staafvormig zoals de bullepees die je nu geeft.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Hond slikt snacks te vroeg door

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 14:19

Mijn border kauwt gelukkig wel. Ze is senior met artrose en een flink stuk kophuid geeft haar heerlijk rust in de kop als het weer tegen zit en haar artrose niet meewerkt.
Dus border eigen om heel door te slikken dat deel ik niet.
Ze krijgt al van pup af aan gedroogde huid, pens, vlees etc om te kauwen en heeft een mooi schoon gebit als een jonge hond.
Dus ja die kauwsnacks hebben nut.
Konijnenoren met haar flossen goed tussen de tanden, helpt als ze niet helemaal fris uit de bek ruiken.


Voor een snelle doorslikken zou ik inderdaad kiezen voor zo groot mogelijke platen en het laatste stuk afpakken. Eventueel bij het slachthuis halen en zelf drogen.

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 14:49

Wij hebben twee bulldogs waarvan eentje alles in grote haast moet opeten of drinken. Voor hem dus zowel een slowdrinkbak (met zo’n plaat erin drijvend) als een slowfeeder voor de brokken. Anders loopt hij continue over te geven. Geen idee waarom die het van ons doet want hij heeft bijv geen voernijd, kan het gewoon afpakken en laat het ook los op commando.

Er liggen hier wel altijd twee mergpijpen op het kleed bij onze bank die ze altijd kunnen pakken, dat vind ik (eenmaal de vulling eruit is) qua viezigheid nog wel meevallen binnen en doen ze echt maanden mee. Heb je dat weleens geprobeerd? Kunnen ze toch kauwen maar zeker voor die-hards gaat het lang mee.

Ik ga die boneguard eens bestellen want wellicht is dat voor hem de oplossing! Wij bestellen weleens een xl kauwbox van Bellobox. :)

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 15:07

Wiwabalia schreef:
Wij hebben twee bulldogs waarvan eentje alles in grote haast moet opeten of drinken. Voor hem dus zowel een slowdrinkbak (met zo’n plaat erin drijvend) als een slowfeeder voor de brokken. Anders loopt hij continue over te geven. Geen idee waarom die het van ons doet want hij heeft bijv geen voernijd, kan het gewoon afpakken en laat het ook los op commando.

Er liggen hier wel altijd twee mergpijpen op het kleed bij onze bank die ze altijd kunnen pakken, dat vind ik (eenmaal de vulling eruit is) qua viezigheid nog wel meevallen binnen en doen ze echt maanden mee. Heb je dat weleens geprobeerd? Kunnen ze toch kauwen maar zeker voor die-hards gaat het lang mee.

Ik ga die boneguard eens bestellen want wellicht is dat voor hem de oplossing! Wij bestellen weleens een xl kauwbox van Bellobox. :)
mergpijpen zijn eigenlijk te hard voor t gebit. Net als gewei oid.

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 15:09

Ja zijn brokken eet hij inderdaad ook vaak zonder te kauwen. Dus altijd in slowfeedbak of snuffelmat, dan kauwt hij wel. Verder totaal geen voer- of bezitsnijd, want ik kan alles rustig afpakken (=ruilen tegen brokje of speeltje). Hij is heel beleefd en rustig.

Tot een maand geleden kauwde hij de snacks ook gewoon goed op, dus waarom dat nu veranderd is weet ik niet. Heb ook niet echt het idee dat hij schrokt, eerder dat hij zelf ook verbaasd is dat zijn snack ineens in zijn keel verdwenen is. :+

Verder heeft hij altijd een koffieboom tak liggen, zodat hij wel ergens op kan kauwen.

Maar bedankt voor de tips!! Hier kan ik zeker wat mee en ik ga het één en ander even proberen.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Hond slikt snacks te vroeg door

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 17:40

Plotseling stoppen met kauwen, kan het zijn dat hij pijn heeft aan zijn gebit dat dat het kauwen belemmert?

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Hond slikt snacks te vroeg door

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 17:53

Boneguard is daar inderdaad ideaal voor!

Ik heb er ook zo een, dat is echt een shredder, daar ga ik altijd naast zitten als ze kauwt en dan neem ik haar de te grote stukken af in ruil voor iets lekkers.

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 01:01

SUSANNEx schreef:
Ja zijn brokken eet hij inderdaad ook vaak zonder te kauwen. Dus altijd in slowfeedbak of snuffelmat, dan kauwt hij wel. Verder totaal geen voer- of bezitsnijd, want ik kan alles rustig afpakken (=ruilen tegen brokje of speeltje). Hij is heel beleefd en rustig.

Tot een maand geleden kauwde hij de snacks ook gewoon goed op, dus waarom dat nu veranderd is weet ik niet. Heb ook niet echt het idee dat hij schrokt, eerder dat hij zelf ook verbaasd is dat zijn snack ineens in zijn keel verdwenen is. :+

Verder heeft hij altijd een koffieboom tak liggen, zodat hij wel ergens op kan kauwen.

Maar bedankt voor de tips!! Hier kan ik zeker wat mee en ik ga het één en ander even proberen.


Tot een maand geleden ging het dus wel. Is er in die maand iets anders voorgevallen? Iets wat je misschien niet koppelt aan de snacks? Is er verandering gaande?

Ik zou eerst opzoek gaan naar de oorzaak voordat je symptomen bestrijd en misschien frustratie groter maakt!

Zoolgangster

Berichten: 9597
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 23:33

Hettieheks schreef:
SUSANNEx schreef:
Ja zijn brokken eet hij inderdaad ook vaak zonder te kauwen. Dus altijd in slowfeedbak of snuffelmat, dan kauwt hij wel. Verder totaal geen voer- of bezitsnijd, want ik kan alles rustig afpakken (=ruilen tegen brokje of speeltje). Hij is heel beleefd en rustig.

Tot een maand geleden kauwde hij de snacks ook gewoon goed op, dus waarom dat nu veranderd is weet ik niet. Heb ook niet echt het idee dat hij schrokt, eerder dat hij zelf ook verbaasd is dat zijn snack ineens in zijn keel verdwenen is. :+

Verder heeft hij altijd een koffieboom tak liggen, zodat hij wel ergens op kan kauwen.

Maar bedankt voor de tips!! Hier kan ik zeker wat mee en ik ga het één en ander even proberen.


Tot een maand geleden ging het dus wel. Is er in die maand iets anders voorgevallen? Iets wat je misschien niet koppelt aan de snacks? Is er verandering gaande?

Ik zou eerst opzoek gaan naar de oorzaak voordat je symptomen bestrijd en misschien frustratie groter maakt!


Misschien is het afpakken van het laatste stuk wel de trigger... of een huisgenoot, hebben jullie nog een hond?

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Hond slikt snacks te vroeg door

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 00:12

Afpakken hoeft niet persé op een negatieve manier.
Je kan het ook ruilen voor iets anders, iets wat hij heel erg leuk of lekker vindt. Een spel met een bal, een stukje leverworst of kaas, een stukje gedroogde zalmhuid.

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 18:23

Paar dagen verder en wij hebben nu de 'bullepees houder' van Dierenoppas Amersfoort in gebruik. Echt een top ding! Hij kauwt hem rustig op en het stukje dat overblijft is zó klein, dat we die alsnog kunnen geven omdat hij hem dan opkauwt als snoepje. :D

Dat ding zelf is zonder snack ook een leuk speeltje, helemaal zijn nieuwe favoriet. :+


Afbeelding

Verder zijn we pas gaan afpakken nadat hij het ging doorklikken, dus dat kan geen trigger geweest zijn. Ook geen andere hond in huis. Overigens heeft hij echt geen problemen met afpakken! Ik ruil het altijd en dat weet hij ook.