Hondenbrok

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Taifoen

Berichten: 1031
Geregistreerd: 03-08-12

Hondenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 17:19

Hoi allemaal,
Weer eens een honden voer topic.

Wij hebben een 11 maanden oude labrador x Engelse springer spaniël. Het is een teefje en ze is afgelopen woensdag gesteriliseerd.
Ondertussen ben ik mij een beetje aan het verdiepen wat ik haar ga voeren als ze straks geen pup meer is en aangezien ze nu gesteriliseerd is.
Toen we haar kregen at ze Prins Protection Croque Junior Performance, dit vond ze echter niet lekker. Toen is er ook giardia vast gesteld en zijn we op aanraden van de dierenarts Hill's digestive care gaan voeren. Dit hebben we een aantal maanden gevoerd en dat at ze redelijk goed. Daarom hebben we de overstap gemaakt naar Hill's puppy medium.
Het is een actieve hond, we gaan dagelijks een uur met haar naar het bos en verder heeft ze nog een aantal wandelingen door de wijk.

Na de giardia blijft ze wel altijd wat dunne ontlasting houden, meestal is het eerste gedeelte van haar ontlasting mooi en het laatste beetje is moeilijk op te rapen.

Ik heb al op voerwijzer zitten kijken en wat gegoogeld, maar zie door de bomen het bos niet meer.
In verband met vakanties en als ze bij mijn (schoon)ouders logeert voer ik liever niet volledig kvv. Ze krijgt wel dagelijks een likmat of een kong gevuld met bv. butternut of energique driehoek puppy.
Eventueel zou het wel een optie zijn om brok te bengen met een beetje butternut voor de smaak, zodat ze haar portie opeet in één keer (en dan 2x per dag). Nu eet ze gewoon als ze zin heeft en staan er eigenlijk altijd brokken, maar dat is wel soms onhandig voor het wandelen.

Volledig butternut vind ik ook te duur, dan zouden we op 3,63 euro per dag uit komen.

Dus nog even op een rijtje:
- Labrador x Engelse springer spaniël
- Teefje, 11 maanden, gesteriliseerd
- Redelijk actief
- Momenteel perfect op gewicht
- Brok
- Gevoelige darmen

Alvast bedankt voor het meedenken :)

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Hondenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 17:22

Ik werk bij dierapotheker.nl. Neem eens contact met onze klantenservice op. Die kunnen je heel goed adviseren.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 17:45

Wat ik doe is mijn hond wél volledig op kvv zetten met een goede brok ernaast voor tijdens vakantie/ bij de oppas. En omdat de brokken niet dagelijks gegeten worden, kunnen de brokken een wat hogere prijs hebben voordat het in totaal te duur wordt.

Ik voer mijn hond kvv van Dogmeat, een merk wat nog enigzins betaalbare kvv aanbied. Ik ben voor 25kg hond die 500g per dag eet, €56 per maand kwijt, exclusief verzendkosten (ik haal het per 2 weken zelf af bij de leverancier)

Een gestilleriseerde labrador teef gaat volwassen tussen de 25-32kg wegen als het goed is, dus dan zullen de maandelijkse kosten voor kvv rond de €60-65 per maand liggen. Verzending boven de €150 is gratis, dus dan zou je met een extra vriezer voor 3 maanden tegelijk kunnen bestellen. Of gewoon per maand en de verzendkosten voor lief nemen.

Een ander goedkopere kvv merk is Lotgering. Maar kvv kan je zo duur maken als dat je zelf wil. Sommige merken zijn 3x zo duur dan dogmeat....

Bij hondenvoer is het (helaas) zo dat je of betaald voor betere ingrediënten of voor het merkje. Royal Canin, Hill's, Prince enz zijn bijvoorbeeld merken waarvoor je voor het merkje betaald ipv voor een fatsoenlijke brok.

Een betere brok heeft een hoger vlees percentage, ik wil zelf echt minimaal 60% vlees in een brok zien.

Dan heb je het over merken zoals Acana, Riverwood, Orijen, Carnilove en zo zijn er nog enkele merken met een hoog vlees aandeel.

Zachte ontlasting komt waarschijnlijk door teveel troep in de brok.

Nu poept mijn hond op brok véél meer dan op vers vlees, maar met een goede brok zijn het nog normale drollen, maar krijgt hij ergens anders een troep, dan is de ontlasting echt dun tot diaree.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 26-02-24 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Taifoen

Berichten: 1031
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 17:53

Ja ik had begrepen dat het dierenarts voer Hill's wel goed was, maar dat je met de normale soorten Hill's brok inderdaad meer betaald voor het merk. We zijn toen eigenlijk voor het gemak even daarop over gestapt met het idee van dit gaan we even rustig uit zoeken.

Opzich is dat natuurlijk ook een idee, volledig kvv en dan voor de vakantie terug naar brok. Ik ga eens kijken naar de merken die je hebt gestuurd, bedankt!
Ik denk dat ze het qua darmen op kvv beter doet en ze vindt het ook een stuk lekkerder, ze eet dan ook wel de porties in één keer op. Dus dan gaan we dat eens even proberen! :D

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 17:54

Taifoen schreef:
Ja ik had begrepen dat het dierenarts voer Hill's wel goed was, maar dat je met de normale soorten Hill's brok inderdaad meer betaald voor het merk. We zijn toen eigenlijk voor het gemak even daarop over gestapt met het idee van dit gaan we even rustig uit zoeken.

Opzich is dat natuurlijk ook een idee, volledig kvv en dan voor de vakantie terug naar brok. Ik ga eens kijken naar de merken die je hebt gestuurd, bedankt!
Ik denk dat ze het qua darmen op kvv beter doet en ze vindt het ook een stuk lekkerder, ze eet dan ook wel de porties in één keer op. Dus dan gaan we dat eens even proberen! :D


Zie mijn aanvulling op de voorgaande post

Pippa13

Berichten: 350
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 18:33

Wij hebben ook een moeilijk etende hond, die als pup en jonge hond meerdere keren giardia heeft gehad. Tijdens giardia volledig op kvv gegaan en toen dat over was, zijn we overgestapt naar 1x brok en 1x vlees per dag en uiteindelijk voeren we nu alleen maar brok. We reizen in de zomer met de camper en dan is kvv niet handig. Echter het switchen van brok naar vlees en weer terug, ging niet goed met zijn gevoelige darmen. Daarom nu volledig op brok.
We kwamen via een nestgenoot uit bij Dog Lovers Gold koudgeperste brok. Licht te verteren, goed voor de gevoelige darmen en je betaalt niet voor het merk.
Nadat we steeds meer gingen training en sporten met de hond, merkten we dat hij wat extra nodig had. Bijvoeren en extra natvoer geven werkte niet. Toen zijn we overgestapt op Dog Lovers Gold high energy, waar hij het ook goed op doet.
Het is heel basic voer zonder poespas, en zonder te veel troep waar ze veel van gaan poepen. Al met al dus erg tevreden.

Ceetje_bokt
Berichten: 5171
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Hondenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 19:07

Ik werd getriggerd door jou opmerking over een vaste en daarna dunne ontlasting. Onze hond had dat ook en ik geef hem nu elke dag een pilletje met pre- en probiotica. Darmen in balans van Organimal. Goede resultaten hiermee.

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Hondenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 00:31

Inderdaad pre en probiotica is goed! Heeft jullie hond antibiotica gehad voor de giardia of panacur?
De antibiotica gaan heftige en langdurige bij/nawerkingen geven. Onder andere de klachten die je beschrijft. Het slijmvlies in de darmen moet weer herstellen. Door de parasiet ontstaan daar gaatjes en het duurt heel lang voor dit weer verbeterd.

Wortelsoep kan ook helpen. En vermijden/voorkomen van heftige stress (ook positieve) is belangrijk.

Kritisch kijken naar de eiwitten die je voert en de hoeveelheid calorieën is ook belangrijk. Het kan een hele zoektocht zijn.

Een orthomoleculair therapeut kan een hoop betekenen hierin.

Succes! Het kan ongelooflijk lastig zijn

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 12:48

Wat een fijne brok is voor honden met een wisselende stoelgang is Simpsons.
Citaat:
Simpsons Premium 80/20 is een van de bestsellers van Simpsons hondenvoer. De opvallende cijfers hier staan voor maar liefst 80 procent eiwitten en 20 procent groenten en fruit. Deze energiemix zorgt ervoor dat jouw hond voldoende spieren kan opbouwen en zich elke dag van zijn leven vitaal en fit voelt.

ze hebben ook een sensitive variant. Hele fijne brok, graanvrij, hypoallergene varianten, fijne eiwit balans. Ik heb jaren in dierenspeciaalzaken gewerkt, en alle honden die niet van de diarree afkwamen deden dat wel op simpsons.

https://www.bitiba.nl/shop/honden/honde ... WEQAvD_BwE


Ikzelf ben ook pro vers vlees. Dogmeat is een fijn merk. Ikzelf haal mijn vlees bij Topdog in Wetteren, zij maken zelf in hun eigen fabriekje het vlees, en zijn ook altijd bereid om uitleg te geven over de herkomst, productieproces, etc. Eigenaar heeft zelf voor voedingsdeskundige gestudeerd. Ze hebben superveel keuze, verschillende soorten vlees en vis, ook barfmateriaal, met of zonder toevoegingen, groentenmixen, etc, en de prijzen zijn vrij betaalbaar (de goedkoopste zijn vanaf 3.20 per kilo.)
Ik weet niet of zij verzenden, maar als je een kistvriezer aanschaft is het een keer per drie/vier maand een tripje naar Wetteren in België :).

Kvv en Simpsons kan je prima naast elkaar geven of afwisselen.

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 13:03

Ga anders eens kijken naar Farm Food. Veel honden met een slappe of wisselende honden krijgen hier ook een vastere ontlasting van. Je kan Farm Food ook heel goed combineren met de diepvries voeding van farm food. :)

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hondenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 13:05

Mijn ervaring is wel dat farm food niet zo graag gegeten wordt, is ook een geperste brok ipv een geëxtrudeerde brok en valt nogal zwaar op de maag. Gevoelige dieren kunnen hier wel eens van gaan braken.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 13:07

mvdende schreef:
Wat ik doe is mijn hond wél volledig op kvv zetten met een goede brok ernaast voor tijdens vakantie/ bij de oppas. En omdat de brokken niet dagelijks gegeten worden, kunnen de brokken een wat hogere prijs hebben voordat het in totaal te duur wordt.

Ik voer mijn hond kvv van Dogmeat, een merk wat nog enigzins betaalbare kvv aanbied. Ik ben voor 25kg hond die 500g per dag eet, €56 per maand kwijt, exclusief verzendkosten (ik haal het per 2 weken zelf af bij de leverancier)

Een gestilleriseerde labrador teef gaat volwassen tussen de 25-32kg wegen als het goed is, dus dan zullen de maandelijkse kosten voor kvv rond de €60-65 per maand liggen. Verzending boven de €150 is gratis, dus dan zou je met een extra vriezer voor 3 maanden tegelijk kunnen bestellen. Of gewoon per maand en de verzendkosten voor lief nemen.

Een ander goedkopere kvv merk is Lotgering. Maar kvv kan je zo duur maken als dat je zelf wil. Sommige merken zijn 3x zo duur dan dogmeat....

Bij hondenvoer is het (helaas) zo dat je of betaald voor betere ingrediënten of voor het merkje. Royal Canin, Hill's, Prince enz zijn bijvoorbeeld merken waarvoor je voor het merkje betaald ipv voor een fatsoenlijke brok.

Een betere brok heeft een hoger vlees percentage, ik wil zelf echt minimaal 60% vlees in een brok zien.

Dan heb je het over merken zoals Acana, Riverwood, Orijen, Carnilove en zo zijn er nog enkele merken met een hoog vlees aandeel.

Zachte ontlasting komt waarschijnlijk door teveel troep in de brok.

Nu poept mijn hond op brok véél meer dan op vers vlees, maar met een goede brok zijn het nog normale drollen, maar krijgt hij ergens anders een troep, dan is de ontlasting echt dun tot diaree.

Dit inderdaad.

Mijn moeilijke eter (husky) krijgt kvv en Wolf of Wilderness. Hebben brokken, blik etc. Misschien het proberen waard :) hij doet het er goed op.

Taifoen

Berichten: 1031
Geregistreerd: 03-08-12

Re: Hondenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 13:20

@Hettieheks, ze heeft 2x panacur gehad en had daarna nog steeds slijm/bloed bij de ontlasting dus toen heeft ze inderdaad antibiotica gehad (metronidazol). De dierenarts heeft ook gezegd dat dit zeker niet de fijnst keus is voor een pup (ze was toen 10 weken denk ik). Echter was het hardnekkig aanwezig bij haar.

We hebben besloten als haar brokken voorraad op is haar volledig op kvv te zetten en te kijken hoe dat gaat. Dan gaan we opzoek naar een goede brok voor vakantie.

Nu zat ik te kijken naar de merken die hier genoemd werden. Zoals bijvoorbeeld dogmeat COMPLEET KIP - MAKREEL. Daar zit dan alleen kip en makreel in. Moet je dan hier nog wat naast voeren zoals groente? Of is dit genoeg? Als je dan afwisselt qua eiwitbron.
Want in bijvoorbeeld butternut zit ook groente en zoete aardappel.

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 13:26

Taifoen schreef:
@Hettieheks, ze heeft 2x panacur gehad en had daarna nog steeds slijm/bloed bij de ontlasting dus toen heeft ze inderdaad antibiotica gehad (metronidazol). De dierenarts heeft ook gezegd dat dit zeker niet de fijnst keus is voor een pup (ze was toen 10 weken denk ik). Echter was het hardnekkig aanwezig bij haar.

We hebben besloten als haar brokken voorraad op is haar volledig op kvv te zetten en te kijken hoe dat gaat. Dan gaan we opzoek naar een goede brok voor vakantie.

Nu zat ik te kijken naar de merken die hier genoemd werden. Zoals bijvoorbeeld dogmeat COMPLEET KIP - MAKREEL. Daar zit dan alleen kip en makreel in. Moet je dan hier nog wat naast voeren zoals groente? Of is dit genoeg? Als je dan afwisselt qua eiwitbron.
Want in bijvoorbeeld butternut zit ook groente en zoete aardappel.


Dat is inderdaad heel naar en soms kan het niet anders! Het is dan wel belangrijk probiotica bij te geven. Die van puur zitten meerdere stammen in en werkt daarvoor prima.

xDeena_

Berichten: 1855
Geregistreerd: 28-01-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 13:26

Wij voeren onze hond brok van DARF, de wild variant. https://www.voeronline.nl/darf-vol-brok ... rnet%20ApS

Het is wel een wat prijzige brok maar heel volledig, schijnt een soort brokvervanging te zijn voor KVV en dus heel vergelijkbaar. Ze eet het met veel smaak en vind het zelfs zo lekker dat we het ook als beloning gebruiken. Echt een aanrader! Ze heeft een periode KVV gehad maar doet het ier beter op.

zoedeloe
Berichten: 194
Geregistreerd: 21-12-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 13:35

Ik heb mijn hond ook volledig op kvv staan nadat hij ook als jonge hond Giardia had opgelopen. Hij is altijd wat gevoelig op de darmen gebleven.

Ik voer zelf diverse diersoorten van Kivo, Barfmenu en farmfood. Als ik merk dat hij wat last heeft van de darmen geef ik hem een of twee dagen pens van farmfood. Sowieso krijgt hij pens minimaal 1 keer per 2 weken.

Op vakantie kun je vaak ook kvv kopen bij een dierenwinkel maar wat wij vaak doen is gestoomd vlees meenemen (verkrijgbaar bij dierenwinkel maar ook bij de AH, merk Naturo) Dat kun je buiten de koelkast bewaren en is vaak net wat fijner te verteren dan brok.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 15:08

Ik ben ook voorstander van vers. Als er "compleet" op kvv staat, dan houdt dat in dat het een volledig voer is, waar je niets naast hoeft te voeren.

Als je niet zelf kan halen vind ik florisvlees.nl een goede leverancier. Zijn eigen merk is ook goed. Lotgering vind ik geen goede kwaliteit, net als smuldier. Vet voer. Lijkt me juist belastend voor gevoelige darmen.

Ik koop zelf daarnaast een goed merk brokjes en die gebruik ik op de wandeling als beloningskoekjes en voor zoekspelletjes. Als het een keer zo uit komt kan ik mijn honden dit ook als maaltijd geven. Dus voor vakantie lijkt me dat een prima optie.

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 16:28

Duhelo schreef:
Mijn ervaring is wel dat farm food niet zo graag gegeten wordt, is ook een geperste brok ipv een geëxtrudeerde brok en valt nogal zwaar op de maag. Gevoelige dieren kunnen hier wel eens van gaan braken.


Dan heb jij een hele andere ervaring dan ik. Juist omdat persbrok uit elkaar valt is de vertering minder zwaar dan een krokante brok. Ik denk dat het een kwestie is van uit proberen.

Wintu

Berichten: 2962
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Hondenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 16:38

Ik geef panacur tegen Giardia en een graanvrije brok. Sluit graan als irritatie niet uit, kan veel ellende veroorzaken. Wij hebben met onze boxer al veel geprobeerd, ook het dure voer van de veearts, die te pas en onpas wordt aangeraden.
Ik voer pure land van Keetjes.

www.keetjes.nl

tessaroos

Berichten: 505
Geregistreerd: 26-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 17:02

Nikass schreef:
Als er "compleet" op kvv staat, dan houdt dat in dat het een volledig voer is, waar je niets naast hoeft te voeren.


Dat is helaas niet waar. In tegen stelling tot brok, zitten er geen regels vast aan claims op kvv/vervlees. Om voeding compleet te maken zijn toevoegingen nodig, hier zit een hoog BTW tarief aan vast. Om te checken of de voeding compleet is, zou je dus op je bon kunnen kijken. Bij laag BTW is het helaas geen compleet voeding.

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 19:18

Momo94 schreef:
Duhelo schreef:
Mijn ervaring is wel dat farm food niet zo graag gegeten wordt, is ook een geperste brok ipv een geëxtrudeerde brok en valt nogal zwaar op de maag. Gevoelige dieren kunnen hier wel eens van gaan braken.


Dan heb jij een hele andere ervaring dan ik. Juist omdat persbrok uit elkaar valt is de vertering minder zwaar dan een krokante brok. Ik denk dat het een kwestie is van uit proberen.


Mijn ervaring met Farm Food is dat honden er echt enorm goed van aankomen. De vraag is of je dat wilt voor een halve lab.

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Hondenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 19:43

De mijne ware ook steeds wisselend in de ontlasting en gezondheid jeuk ed. Ik heb ze nu al een tijd aan brok van Eco Style en daar doen ze het heel goed op.

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Hondenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 20:03

Onze honden krijgen Kivo in combinatie met briantos. Cody (kangal van 75kg) staat 50/50 omdat zijn maag anders teveel belast wordt vind ik.
Chucky is een chihuahua en die krijgt puur Kivo
Peppy krijgt butternutbox maar dat is een chihuahua

Pipa is onze shiba pup, KVV is ze een beetje van aan de dunne dus die staat 99% briantos en een klein beetje kivo voor de smaak. daar doet ze het wel heel goed op.