Just Russel voor katten? Ervaringen, mensen die er verstand van hebben

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Just Russel voor katten? Ervaringen, mensen die er verstand van hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 13:33

Hoihoi!

Sinds ik mijn (gecastreerde) Maine Coon kater heb, staat hij op Royal Canin Maine Coon brokken. Daar sta ik alleen niet geheel achter. Ik weet dat zij vooral qua marketing gewoon hoog uit komen, maar ik vind het erg lastig om het juiste voer voor mijn kat te vinden. Het liefst wil ik natuurlijk gewoon het beste voor hem :D Juiste voedingswaardes, genoeg bouwstoffen. Niet te veel troep. Maar welk voer kan ik dan het beste kiezen?

Per toeval kwam ik nu Just Russel tegen. Zij bieden blijkbaar ook kattenvoer aan. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik heb hun quiz doorlopen en dit komt er uit voor Duccio:
Totale dierlijke eiwitten: 71.0%
Gedroogde kip (16%), rijst, gedroogde zalm (14%), erwten, gedroogde aardappel, dierlijk vet, bietenpulp, mineralen, gehydrolyseerd dierlijk eiwit (1,2%), geraffineerde cellulose, gedroogde biergist, visolie, psyllium husk vezels, collageen, glucosaminehydrochlorid (130 mg/kg), chondroïtinesulfaat (110 mg/kg), G.O.S., M.O.S., F.O.S., β-glucanen, gedroogde kruiden (Rosmarinus sp., Curcuma sp., Eugenia sp.).

Voedingswaarden
Ruw eiwit
33%
Ruw vet
12.5%
Ruwe as
7.7%
Ruwe celstof
2.5%
Vocht
8%
Calcium (Ca)
1.5%
Fosfor (P)
1.1%
Natrium (Na)
0.6%
Omega 3 - vetzuren
0.6%
Omega 6 - vetzuren
2.2%

Nutritionele toevoegingsmiddelen
Toevoegingsmiddelen
Vitamine A
22 IU/kg
Vitamine D3
1.8 IU/kg
Vitamine E
250 mg/kg
Taurine
1300 mg/kg
L-Carnitine
500 mg/kg
ß-Glucans
250 mg/kg
Bentonite
1300 mg/kg
Vitamine PP
64 mg/kg
Vitamine H
750 mg/kg
Vitamine K3
2 mg/kg
Vitamine B1
16 mg/kg
Vitamine B2
28 mg/kg
Vitamine B5
120 mg/kg
Vitamine B6
12 mg/kg
Vitamine B12
240 mg/kg
Vitamine C
50 mg/kg
Choline
2 mg/kg
Ammonium Chloride
4200 mg/kg
Sporenelementen
Ijzer(II)sulfaat (monohydraat)
98 mg/kg
Koper(II)chelaat van aminozuren
10 mg/kg
Zink(II)chelaat van aminozuren
135 mg/kg
Mangaan(II)chelaat van aminozuren
8 mg/kg
Jodium (calciumjodaat)
2.4 mg/kg
Selenium (natriumseleniet)
0.1 mg/kg

Is er hier toevallig iemand die zich erin verdiept heeft en mij hierbij kan helpen? Duccio is nu 1 jaar en 2 maanden oud, hij is mooi op gewicht en doet het eigenlijk goed. Hij weegt 8,5 kilo ongeveer.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Just Russel voor katten? Ervaringen, mensen die er verstand van hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 13:35

Hoe kom jij op 71% ik zie 30% dierlijke eiwitten

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 13:37

Ik heb dit letterlijk gekopieerd van wat er staat haha, niet zelf uitgerekend of iets.


Afbeelding

Afbeelding

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Just Russel voor katten? Ervaringen, mensen die er verstand van hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 14:10

Maar er staat letterlijk kip 16 % en zalm 14%.
Waar goochelaar ze nog 40% vandaan dan?

Yv_
Berichten: 19118
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Just Russel voor katten? Ervaringen, mensen die er verstand van hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 14:25

Volgens mij staat dat percentage van 71% zelfs op de zakken.
Ik kwam het merk pas tegen bij de Intratuin en werd nieuwsgierig door het hoge percentage. Maar toen ik op de zak keek, bleek dat percentage dus echt nergens van te komen.

Hoog percentage eiwitten (minimaal 35% en liever niet van poeders) en redelijk laag percentage koolhydraten is wel een redelijke graadmeter om snel zelf voer te beoordelen. Als je online zoekt, kun je bijv. ook dit rekending gebruiken: https://huiskatteninfo.nl/voeding/droog ... eoordelen/

Edit: Sorry, ik ben in de war met Edgard Cooper.

suus_toes

Berichten: 980
Geregistreerd: 01-05-07
Woonplaats: Eenrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 14:29

Ik kan je geen ervaring over katten vertellen die van just russel eten.

Maar wij hebben de hond er nu een x aantal maanden op.
En bij hem gaat dit super! Wij willen voor de hond niks anders meer.
De katten daar in tegen .. die eten nu liever de brokken van de hond, als hun eigen kattenbrokken. :))
Zit ook wel in overweging om ook voor de katten just russel te gaan bestellen.

Leo

Berichten: 50137
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Just Russel voor katten? Ervaringen, mensen die er verstand van hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 14:39

Als je echt goed wilt zitten, ga je voor zo laag mogelijk dan wel geen koolhydraten. Katten zijn absolute carnivoren en waar honden bijvoorbeeld nog plantaardig voedsel kunnen verteren, kunnen katten dit niet. Brok bevat al snel te veel koolhydraten. Daar tegenover staat dat onze katten vaak zo zijn opgegroeid op brok, dat omschakelen naar vlees effectief lastig is. Mijn eigen katten weigeren KVV te eten, dus krijgen ook nog steeds brok, aangevuld met natvoer.

Ingrediënten als erwt en aardappel heeft een kat dus feitelijk niets aan, behalve dat het vulstoffen zijn en plantaardig eiwit bieden (waar ze dus niets mee kunnen).

Het is super lastig, ik zou in ieder geval iets proberen te vinden dat zo hoog mogelijk in dierlijk eiwit zit en zo laag mogelijk in koolhydraten.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Just Russel voor katten? Ervaringen, mensen die er verstand van hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 14:41

Iams kattenvoeding, prijs kwaliteit een uitstekende keuze.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 14:42

Billy schreef:
Maar er staat letterlijk kip 16 % en zalm 14%.
Waar goochelaar ze nog 40% vandaan dan?


De 71% zijn eiwitten van dierlijke oorsprong, de andere komen dus uit plantaardige eiwitten.

ryukapple

Berichten: 1777
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 14:42

Het gaat om hoeveel procent van het eiwit uit dierlijke producten komt niet totaal dierlijk product. Dus van de 33% eiwit is 23,1% van dierlijke oorsprong.
Grootste gedeelte van de niet dierlijke producten hebben niet al te veel eiwit eiwit. Dus dat zou best zo kunnen zijn.

Het is verder geen speciale brok in mijn ogen Ik zie liever wat meer eiwit in de brok zitten en qua vet is deze brok ook redelijk schraal. De ca/f en omega 3/6 verhouding zijn verder prima. Alleen vraag ik mij af of de vitaminering op de site wel klopt aantal zijn wel erg laag. Zeker vitamine A en D. Niet alle belangrijke b vitamines staan erop maar dit zou kunnen omdat die niet allemaal label plichtig zijn.

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 14:44

Misschien bedoelen ze dat 71% van de 31,2% eiwitten dierlijke eiwitten zijn, de rest is dan plantaardig, o.a. uit de erwten en aardappelen.

Leo

Berichten: 50137
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 14:55

dioni schreef:
Misschien bedoelen ze dat 71% van de 31,2% eiwitten dierlijke eiwitten zijn, de rest is dan plantaardig, o.a. uit de erwten en aardappelen.


Dat vermoed ik ook :j

ryukapple

Berichten: 1777
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 15:10

dioni schreef:
Misschien bedoelen ze dat 71% van de 31,2% eiwitten dierlijke eiwitten zijn, de rest is dan plantaardig, o.a. uit de erwten en aardappelen.


Ja dit klopt. Gaf ik in mijn bericht idd ook aan :j

Nyaleti

Berichten: 6151
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Just Russel voor katten? Ervaringen, mensen die er verstand van hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 15:56

Eerste wat me opvalt is dat de eiwitten gewoon te laag zijn.
Voor mijn katten hoef ik niet verder te kijken want te laag = next.
Het minimale is 35%.

De rest kan ik naar kijken als je wilt, dat weet ik zo niet uit m'n hoofd.
Ik ben na een hele zoektocht uitgekomen op Wellness core. Er zijn meer goede merken maar dit is te halen bij de Pets Place en dat is voor mij gemakkelijk.

Aanvullen met natvoer is ook erg belangrijk. Ook flink naar gezocht maar een van de katten is kieskeurig dus er valt al veel af. Lastiger te vinden want of enkele grote blikken (en dan moet je veel voeren met één kat) of voor mij gewoon te duur.
Hier krijgen ze dus gewoon Gourmet :+ dat eten ze tenminste. Belangrijkste van natvoer vind ik het vocht dus ik gooi er nog wat extra water bij.

Eef_Bam

Berichten: 4099
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 16:01

Geen ervaring met dat merk. Hier wel tevreden over Power of nature kattenbrokken. Is daadwerkelijk over de 50% eiwit en geen gekke koolhydraten.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 16:35


Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 16:45

Het ruwe eiwit ligt iets hoger en het vet wat lager (van de just russel) dan wat je nu voert, dus in die zin is het wel beter. Maar alsnog ligt het ruwe eiwit veel te laag en is het nog steeds geen goed kattenvoer als je naar de samenstelling kijkt. Ik zou dus vooral verder zoeken naar iets beters!

Ik ben een half jaar geleden eindelijk op het goede voer voor mijn katten gekomen: Nutrivet Inne Cat Adult Kip.

Edit: die van Celtic connection vind ik er goed uitzien! Bijna gelijk aan wat ik ook voer. Die van mij is alleen wel een stuk goedkoper haha.

ryukapple

Berichten: 1777
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 17:03

Celine_Famke schreef:
Hmm ja dus conclusie is eigenlijk dat het niet echt geweldig voer is, helaas. Wellicht wel beter dan RC wat ik nu voer? Maar zonde om daar dan op over te stappen. Ik kwam ook dit nog tegen, wat er naar mijn idee best goed uit zag? https://www.hondjekoek.nl/celtic-connection-kip-met-eend-en-kalkoen-voor-de.html?id=225626580&quantity=1


Opzicht ziet het er wel goed uit. Al vind ik het wel wat stom dat er eend & kalkoen staat en het voornamelijk uit kip bestaat :+ Marketing rond huisdiervoer is soms wat interessant.
Ik zou het persoonlijk laten liggen omdat de fosfor waarde onbekend is. Hetzelfde geld voor de Nutrivet die hierboven wordt genoemd. Fosfor wil nog wel eens te hoog zijn zeker in de hoog eiwit voeders en Fosfor is een bekende veroorzaker van nierproblemen.

De power of nature Fee's favorite zat bijv. ook een hele tijd erg hoog (lijkt nu weer lager te zijn?)
Echt op de maximale fosfor norm. En ik weet dat er voeders zijn die hoger gaan. Dus daar ben ik persoonlijk erg voorzichtig mee.

Nyaleti

Berichten: 6151
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Just Russel voor katten? Ervaringen, mensen die er verstand van hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 17:11

"Alles" is beter dan Royal Canin :j
Just Russel is geen slecht voer maar het kan echt veel beter. Ik vermoed dat ie ook erg duur is voor wat je krijgt (ivm het gemak etc).

De Celtic ziet er netjes uit zo op het eerste gezicht! Maar dus inderdaad heel veel kip.
Zelf hou ik van 1, max 2 eiwitbronnen. Mochten ze allergie klachten krijgen (wat zich ook later nog kan ontwikkelen) heb je minder te puzzelen waar hij nu op reageert.
De Celtic is ook echt kneiter duur. Dat kan veel goedkoper zonder kwaliteit te verliezen.

Ook het Fosfor en Calcium gehalte wil ik laag hebben, zeker bij katers ivm blaasgruis en mogelijk plaskater.

Je kat is wel echt heel erg groot trouwens. Ruim een jaar en nu al 8,5 kg? := voor grote rassen is het advies junior / kitten voeding tot 18 maanden. Zeker als hij ook echt zo groot is, lijkt me dat niet verkeerd.

Murloc
Berichten: 334
Geregistreerd: 28-03-12

Re: Just Russel voor katten? Ervaringen, mensen die er verstand van hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 17:48


Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Just Russel voor katten? Ervaringen, mensen die er verstand van hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 20:19

Interessant om alles zo te lezen! Dit voer geeft mijn vriend aan zijn 2 katten, maar ik vrees dat dat net zo slecht is als RC? https://www.purina.nl/kat/kattenvoer/product-purina-one-droge-brokken-sensitive-kalkoen

Murloc: ik ga even kijken, bedankt!

Op blaasgruis of plasproblemen zit ik ook zeker niet te wachten nee, dus dan valt dat voer ook af. En ja hij is al rond de 8,5 kilo idd. Ik heb hem tot voor kort RC kittenbok gegeven. Maar verdiep mij er nu pas echt in wat erin zit en wat ze nodig hebben.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Just Russel voor katten? Ervaringen, mensen die er verstand van hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 20:34

Ik heb ook 3 volwassen MC lopen. Hele zoektocht gehad wat goed, beter best was en een hoop geprobeerd. De meest luxe brokken lieten ze staan, slechte vacht of ontlasting, of het was met 3 grote eters mij te duur.

Inmiddels krijgen ze Iams en daar blijven we voorlopig maar bij.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Just Russel voor katten? Ervaringen, mensen die er verstand van hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 21:36

Ja dat is altijd het lastige... Hij doet het wat dat betreft perfect nu. Qua vacht, qua energie, qua ontlasting etc. Maar ik weet dat Royal Canin niet echt top is voor katten. Al zegt mijn vriend ook: Waarom veranderen als het goed gaat? Toch knaagt het dan, het voelt als mijn kop in het zand steken.

prugelpiet

Berichten: 12565
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Just Russel voor katten? Ervaringen, mensen die er verstand van hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 21:50

Ja, er zijn ook dieren die het "goed" doen op brokjes van de supermarkt. Dat het goed gaat, betekend niet dat het niet beter kan ;)

Ik vind de voedingswaarden ook niet geweldig. Het is ongetwijfeld al een stuk beter dan een huismerk kattenvoer van de supermarkt of dierenwinkel, maar als je toch opzoek bent, zou ik dit ook laten staan.

Dat je het ' per toeval ' tegen kwam, is niet zo gek. Je word dood gegooid met reclame erover. Daar hou ik al niet zo van.

Die van mij eten sinds een tijdje Virbac. Doen ze het goed op.

Nyaleti

Berichten: 6151
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Just Russel voor katten? Ervaringen, mensen die er verstand van hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 21:57

Zeker met Royal Canin is het zonde. Je betaald je dwars voor echt prut spul.

Ik heb veel info van de lijsten van Kim. Mocht je kittenvoer willen heb ik nog wel ergens een lijstje denk ik. Hoef je niet alles af :+
Ik heb Applaws gevoerd en Wellness core kitten. Beide makkelijk te verkrijgen en prima prijs / kwaliteit verhouding. Uit m'n hoofd zijn beide aangeduid met een 1 en goed in de lijsten.