Zieke kat maar DA vind geen oorzaak

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sasja0705
Berichten: 1981
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Zieke kat maar DA vind geen oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 23:56

Ik duim heel hard dat het geen Fip is

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Zieke kat maar DA vind geen oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 00:21

Er is ook een nieuwe bloedtest beschikbaar via Idexx, hier kunnen ze het FIP virus mee aantonen en onderscheid maken tussen het gewone coronavirus en het gemuteerde corona virus. Is een stuk minder invasief als een proeflaparotomie. Misschien een idee om eerst te doen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 01:56

_xManadisx_ schreef:
Er is ook een nieuwe bloedtest beschikbaar via Idexx, hier kunnen ze het FIP virus mee aantonen en onderscheid maken tussen het gewone coronavirus en het gemuteerde corona virus. Is een stuk minder invasief als een proeflaparotomie. Misschien een idee om eerst te doen?


Kan dat voor zowel droge als natte FIP?

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 09:37

Wat een zorgen! :(:)

Hier helaas ook 2x mee gemaakt. De 1e keer was met mijn kat die op leeftijd was. 1e "diagnose" was slechte tanden, dus zijn halve gebit is toen getrokken. Helaas geen verschil, Daarna de ene bloedonderzoeken naar de andere, urine puncties (hij had blaasgruis) en alles proberen te doen. Maar ze zijn er nooit achter gekomen wat hij had, hij teste elke keer negatief (ze hebben hem 4x getest) op FIP, maar mijn vermoeden, is dat dat het toch wel echt geweest is. Toen zijn nieren ineens heel erg hard achteruit gingen ook hebben we hem laten gaan.

Daarna nog geen 2 jaar later wilde een van onze "nieuwe" katten ook niet eten. Had 1 dag hele erge diaree, en daar vonden we ook een touwtje in van hun speelgoed tunnel. Hij deed ook wel vaker als hij wilde eten kokhals bewegingen maken en hij leek wel echt te willen eten maar na een paar happen voelde hij zich zo slecht dat hij per direct stopte en weg rende van de voerbak. De dierenartsen hebben toen vooral ook op de buik gefocussed omdat hij diaree had gehad en ze niks in zijn bek/keel zagen.
Ook het voedsel met contract vloeistof gedwangvoerd en gekeken, dat ging ook gewoon normaal door zijn systeem.
Toen hij koorts begon te krijgen was hij ondertussen te zwak om onder narcose te gaan voor biopten in zijn buik en daar ons gevoel zei dat het niks meer was dan zijn keel hebben we dat ook niet geprobeerd. Hij heeft toen antibiotica gekregen en een andere pijnstiller en begon de dag erna te eten als een bootgraver, het had hem dus toch echt al die tijd al in zijn keel gezeten ook al zagen ze daar zo niks. :(


Hopelijk valt het met jullie kat toch ook echt mee en voelt hij zich snel ook weer helemaal happy! Beterschap!

dalena

Berichten: 3120
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Zieke kat maar DA vind geen oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 11:56

Bij vermoeden FIP is het wel belangrijk zo snel mogelijk te starten met medicatie. Elke dag, elk uur eigenlijk, telt bij FIP. Het middel is niet schadelijk voor de kat als het geen FIP blijkt te zijn en dan kan je er gewoon mee stoppen.

Je kan ook advies vragen op de Facebook van FIP Warriors. Via hun heb ik Odin behandeld en hij is inmiddels helemaal genezen.
Odin was trouwens een Siberische kat en FIP komt vaker voor bij raskatten.

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Zieke kat maar DA vind geen oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 12:09

Zijn zijn bekje en keel bekeken onder narcose of gewoon zo?

Toen ik met mijn kat voor de 3e keer bij de dierenarts was vanwege niet meer willen eten hebben ze hem onder narcose gebracht. Ze dachten de 1e 2 keer dat het om een ontstoken kies ging maar later bleek het dus een tumor in zn bekje te zijn die ze eerder niet hadden gezien. Verdrietige afloop want hij is toen gelijk ingeslapen.

Jou verhaal klinkt wel erg als nierfalen. Ook hier aan (vorige week) een kat moeten laten inslapen. Ik hoop dat het voor jou mooie kat iets anders is en dat hij er weer bovenop komt :(:)

tinkaforever
Berichten: 172
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: beringen

Re: Zieke kat maar DA vind geen oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 13:47

Morgen doe ik navraag ivm de bloedtest voor Fip en om eventueel de medicatie hiervoor al op te starten.
Nierproblemen zijn ondertussen uitgesloten. Op de echo zagen beide nieren er gezond uit, dit werd ook bevestigd door de bloedwaarden.
Leverproblemen zijn ook onwaarschijnlijk ondertussen. Dit zou echt zichtbaar moeten zijn in het bloed.

Maar het beste nieuws is dat Lexi sinds gisterenmiddag, sinds ie thuis is eigenlijk terug zelf aan het eten is.
Gisteren hebben we nog een beetje extra gegeven via dwangvoeding.
Deze voormiddag heeft hij zelf volwaardige porties gegeten *\%/*
Hij heeft ook geen diarree meer

Morgen gaan we sowieso nog terug op controle maar het ziet er toch al pak positiever uit

Goof

Berichten: 28799
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Zieke kat maar DA vind geen oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 15:17

Zo, dat klinkt positief, fijn! Hopelijk zet dat door.