Beste middel tegen teken/vlooien

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 00:48

Wat is jullie mening? :) Ik ben er achter gekomen dat ik blijkbaar in een gebied met veel teken ben gaan wonen. Ik verwijder ze nu met de tekentang, maar wil toch even iets preventiefs halen voor de honden van 7kg, 11kg en 30kg.
Als het gelijk eventuele vlooien mee bestrijd kan dat vast geen kwaad.
Vroeger gaf ik ze 1 keer per jaar zo'n tablet. Ik zie ook tabletten bij de zooplus. Vroeger was men ook heel negatief over de vlooienband. Is dat nog steeds zo?

Ik ben benieuwd wat jullie gebruiken, gewoon nieuwsgierigheid.
Uiteraard kan ik morgen ook de Da bellen, en als ik er niet uitkom zal ik dat zeker doen. :)

Furst
Berichten: 605
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 00:49

Ik geef mijn honden altijd Advantix dacht ik, ik vind dat dat heel goed werkt. Volgens mij kan je dit bij Zooplus ook bestellen!

future_vet
Berichten: 2615
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 01:01

Bravecto, bij uitstek.
Werkt 3 maanden dus mega handig.
Is een kauwtablet.

troetjoek
Berichten: 158
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 02:04

Mijn hond heeft een seresto band om

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 07:05

Als je echt in een tekengebied zit zou ik eens per jaar bravecto geven. Officieel werkt het 3 maanden, maar in de praktijk blijkt het 6-9 maanden te werken. Het is echter wel een vrij pittig middel, dus gewoon iedere 3 maanden geven ben ik geen fan van, zeker niet met de wetenschap dat het dus nog zo veel langer blijkt te werken vaak. Om die reden zou ik ook de hond van 11kg niet een tablet van 10-20kg geven, maar een hoekje (1/10e tot 1/8e) van het tablet van die van 30kg geven (die krijgt namelijk voor 20-40kg) in combinatie met een tablet van 4.5-10kg. Op die manier wordt iedere hond gedoseerd zonder veel over te houden, zonder onder te doseren (want dat geeft weer risico op resistentie).

Qua banden is seresto geweldig goed. Dat werkt door langzaam zijn middel af te geven, terwijl vroeger banden werkten door vlooienpoeder te verspreiden. 99% van de honden reageert er niet op, maar houd de eerste dagen de nek in de gaten voor irritatie en hotspots. Hij werkt officieel 8 maanden.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 07:32

Wij hebben Bravecto. Nadeel vind ik alleen dat van het pipet een lelijke vetvlek in de pels komt. Mijn Noorse dame zag eruit. :=

Ceetje_bokt
Berichten: 5171
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 09:04

Bravecto, ja het is troep, maar als je in een tekengebied woont…
Wij geven, op het moment dat ik de eerste teek van het seizoen tegenkom, beide honden een halve tablet en dan na een maand of drie/vier weer een halve. Onze honden zijn even zwaar.
Het verhaal is dat je bravecto absoluut niet mag delen, want er is geen garantie dat het mengels niet goed gemengd is. Dat verhaal gaat er bij mij niet zo goed in, omdat de pillen groter worden naarmate het bestemd is voor een zwaardere hond. Bovendien maak je mij ook niet wijs, dat het pil voor pil gemengd wordt. Maar goed, door de geschikte bravecto te delen, kunnen ze ook geen overdosis krijgen.
Van advantix dat ook goed werkte voor vier weken, kregen ze jeuk en idd vette vlekken.

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 09:07

Bravecto is al menig hond aan overleden! Ook andere tabletten. Vaak werken ze ook pas nadat de vlo of teek heeft gebeten. Ik maak in een plantenspuit een oplossing van t trea oil en spuit dit licht over de honden aan het begin van de wandeling.

Cholwell

Berichten: 70
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 09:24

Tea tree olie en dieren. Mss niet het beste idee.

"Dit kan leiden tot maagdarmproblemen, stoornissen in centraal zenuwstelsel, coma en zelfs sterfte. Gebruik dit dus NIET als antiparasitair middel en houdt uw kat weg van vloeibare potpourri."

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78512
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 09:41

Hier ook Bravecto, werkt super goed. Wel inderdaad pas als de teek heeft gebeten. De teek droogt gewoon uit nadat ie heeft gebeten.
Hier ook geen neveneffecten van Bravecto, ik geef het 2 keer per jaar. Met bravecto moet je goed opletten dat het niet in combinatie met iets anders gegeven wordt, bijvoorbeeld ontworming, daar moet zeker een week tussen zitten.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 09:44

Vroeger had ik dit topic niet eens geopend en gewoon bravecto gegeven.

Maar van de drie heb ik een met Cushing en bijbehorende toch zware medicatie en een ander met nier insuficientie.

Ik neig dus eigenlijk naar een band, maar ik ben benieuwd naar ervaringen

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 09:47

Vectra 3D :j voor zowel de hond als de katten. Ik geef niks wat via de bloedbaan werkt

Prairy
Berichten: 9076
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 09:56

Ik geef mijn katten Credelio pillen, ongeveer elke 1-2 maanden. Werkt goed tegen beide vind ik. Weet niet heel zeker of ze het ook voor honden hebben

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:27

Advantix pipetje werkt voor mijn hond het beste. Mijn hond is niet perse heel gevoelig voor teken, maar hij werkt wel diep in bosjes, lange grassen etc. (jachttraining) en pikt daardoor sneller teken op. Advantix doet het hiermee prima en het werkt ook langer door als een maand bij hem. Ik geef hooguit 2-3 pipetten in een jaar.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 14:09

Palmera schreef:
Vroeger had ik dit topic niet eens geopend en gewoon bravecto gegeven.

Maar van de drie heb ik een met Cushing en bijbehorende toch zware medicatie en een ander met nier insuficientie.

Ik neig dus eigenlijk naar een band, maar ik ben benieuwd naar ervaringen


Ik zit met hetzelfde.
Band kun je zo verwijderen als je een rare reactie ziet, zo'n pil zit er in -O-

Hier ook goede ervaringen met de Seresto banden.
Desnoods vervang je hem wat eerder dan de aanbevolen 7-8 maanden...

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 14:17

En de Scalibor protectorband ? Die beschermt tegen teken, zandvliegen en hartwormmuggen. Dat is mss, gezien de streek waar je woont, ook interessant. Hij doet volgens mij wel niets tegen vlooien.

anji

Berichten: 211
Geregistreerd: 07-10-11
Woonplaats: Nabij Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 14:18

Die van ons heeft vorig jaar ook een seresto band omgekregen. Voor hij die om had kon ik na elke boswandeling er een paar teken afplukken. Sinds de seresto band sporadisch nog eentje. En ondanks zijn allergieën ging zo'n band gelukkig prima.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 15:06

Bravecto kan dodelijk zijn of vergiftiging veroorzaken.

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 15:10

Vorig jaar een Seresto band om gehad en werkte super! Wij wonen in enorm tekengebied en na 12 teken in 2 weken tijd heb ik hem de band om gedaan. Hij heeft deze zo'n 7 maanden om gehad en in die tijd nog 1 teek tegen gekomen op hem.

Dit jaar wil ik eerst schapenvet met knoflook proberen als anti parasitair middel. Als het niet voldoende lijkt te helpen tegen teken, haal ik meteen een nieuwe Seresto band.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 15:15

Seresto band bevalt hier onwijs goed (we hebben wel katten, maar ga er van uit dat ze voor honden net zo werken)
Doe er eentje om in maart en dan heb ik voor het hele jaar voldoende

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 15:21

Ipv bravecto kan je ook kijken naar een pil met andere werkzame stof. Zoals Credelio en Simparica. Deze pillen werken officieel 1 maand, maar vaak heb ik aan 2 pillen per seizoen voldoende.

Ze krijgen véél minder werkzame stof binnen dan bij bravecto.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 15:29

Het ligt er een beetje aan wat voor hond je hebt. Er zijn honden met een defect MDR-1 gen en dan kunnen sommige anti-vlo en teekmiddelen dodelijk zijn of heel nare neurologische effecten hebben.
Ook Bravecto wordt niet altijd goed verdragen; de werkzame stof is Fluralaner.
Nou is alle anti-spul gif, maar de ene werkt wel wat heftiger dan de andere. Het is zaak om te kijken wat de werkzame stof is, en daar even op te googlen.

https://waarzitwatin.nl/stoffen/fluralaner

Voor onze huisdieren pas ik nog altijd permetrine toe (o.a. Exil is een merknaam) maar doe dat pas zodra ik teken zie. Vaak is 1 x in het voorjaar voldoende voor het zomerseizoen. Althans....dat was altijd zo, maar met het rare klimaat.... :x

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 16:22

Prairy schreef:
Ik geef mijn katten Credelio pillen, ongeveer elke 1-2 maanden. Werkt goed tegen beide vind ik. Weet niet heel zeker of ze het ook voor honden hebben

Die heb ik ook voor mijn katten.
Had eerst advantage, maar dat was iedere keer een drama om dat toe te dienen. Alsof ik ze wilde vermoorden.

Voor honden helaas geen ervaring.

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 16:29

Twee van mijn drie honden hadden een seresto band om. Altijd tevreden over geweest. De kleinste hond is er ondertussen niet meer helaas.

Helaas ben ik ook weer opzoek naar een oplossing.
Een van mijn reuen hoeft nergens tegen behandeld te worden. Die heeft nog nooit in zijn leven een teek of vlo gehad. Het scheelt dat hij geen haar heeft dat zal vast iets in zijn voordeel werken.
Mijn grote reu kreeg een ooronsteking van de seresto band. Dus nu weer opzoek naar iets anders.
Bravecto durf ik om die reden niet aan omdat hij al reageert op de seresto.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 16:37

troetjoek schreef:
Mijn hond heeft een seresto band om

Yep mijn hond ook. Werkt ook heel lang, ik vind het z'n prijs wel waard.