Ervaringen eieren testen op PFAS?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 15:03

Speurneus, wanneer je erfelijks belast dna hebt kun je je daar in veel gevallen op laten onderzoeken. Maar daar steken veel mensen ook hun kop in het zand. Ken twee families, van een hebben de kinderen zich laten testen. Beide dochters hebben preventief borsten en eileiders laten verwijderen, zeer heftig maar bij de ene werden al minieme foute cellen in borst gevonden. Dus net op tijd , 23 en 24 jaar oud. Verre kennis van ons, haar oma, moeder, drie tantes , allemaal voor hun 50ste aan borstkanker overleden. Ze heeft zelf vier dochters, kop in het zand, wat niet weet wat niet deert dus doet ze niks.

josien_m_
Berichten: 2407
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 15:06

speurneusc schreef:
over hoe bevattelijk ben je qua dna de een krijgt het de ander niet zowel van binnen uit als van buiten af dus waar maak je je druk om? Je van alles onthouden omdat je er heel heel heel misschien wat van oplopen? Terwijl het ook aan je dna kan liggen dat je er iets van oploopt of juist niet.


Ja daar houd ik rekening mee (is wat anders dan me druk maken), ik rook toch ook niet omdat ik weet van de schade die dat aanricht? Voor mij is dat goed voor jezelf zorgen.

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 23:46

speurneusc schreef:
over hoe bevattelijk ben je qua dna de een krijgt het de ander niet zowel van binnen uit als van buiten af dus waar maak je je druk om? Je van alles onthouden omdat je er heel heel heel misschien wat van oplopen? Terwijl het ook aan je dna kan liggen dat je er iets van oploopt of juist niet.

Dus jij wilt nog PFAS in de spuitbus om je kleding en schoenen waterdicht te maken? Best asbestpuin op het pad naar de stal? Asbesthoudende wanden, vloeren en plafonds in je huis? Lood in je bezine? CFC in je (deo)spuitbus? Chroom-6 in verf die je gebruikt. Cadmium in het vlees dat je eet. Je eet waarschijnlijk ook gewoon voedsel dat feed-grade kwaliteit heeft? Enzovoort, enzovoort. Want als je niet bevattelijk bent wordt je er niet ziek van?

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 00:11

Zembla heeft interessante uitzendingen gemaakt over PFAS

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 00:34

herr_balou schreef:
speurneusc schreef:
over hoe bevattelijk ben je qua dna de een krijgt het de ander niet zowel van binnen uit als van buiten af dus waar maak je je druk om? Je van alles onthouden omdat je er heel heel heel misschien wat van oplopen? Terwijl het ook aan je dna kan liggen dat je er iets van oploopt of juist niet.

Dus jij wilt nog PFAS in de spuitbus om je kleding en schoenen waterdicht te maken? Best asbestpuin op het pad naar de stal? Asbesthoudende wanden, vloeren en plafonds in je huis? Lood in je bezine? CFC in je (deo)spuitbus? Chroom-6 in verf die je gebruikt. Cadmium in het vlees dat je eet. Je eet waarschijnlijk ook gewoon voedsel dat feed-grade kwaliteit heeft? Enzovoort, enzovoort. Want als je niet bevattelijk bent wordt je er niet ziek van?


gezond spul lust ik niet eens, getver damme kwart jakkes, yoghurt ja met 3 scheppen suiker en drink altijd gewone cola cola veel lekkerder dan zero of nep light maar moet wel voor die gezondheidsfreaks extra daarvoor betalen. Ik wil wel waterdichte schoenen en jas, nix ergers dan met met natte schoenen en jas te lopen, maar als jij dat niet wil, ga je gang moet jij weten. Asbestpuin naar stal waarom niet dat doet nix meer nat vochtig aangestampt puin is wat anders dan heel fijn stof, en dan nog, je hebt er toch niet 20 jaar 12 uur per dag in gewerkt of wel? Alsof de huidige benzine gezond is??? Gebruik nooit deo, nooit gedaan ook, maar niet omdat er wat in kan zitten. Maar jij wil dat we minder vee hebben in nl? Omdat dat zo gezond is? Nee, we halen het dan wel uit Argentinië, daar slachten ze nog gewoon buiten op straat en vee met zweren en vol niet geregistreerde medicijnen en zo, dieren welzijn hebben ze daar nooit van gehoord dat krijg jij op je bord straks... Hebben de dierenvrienden jaren voor gevochten omdat helemaal diervriendelijk en humaan te krijgen, heeft miljoenen gekost nvwa is er door ontstaan, dat worden straks weer extra werkelozen die hebben nix meer te doen.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 11:04

speurneusc schreef:
herr_balou schreef:

Quote speurneus ff verwijderd ivm aantal quotes

Dus jij wilt nog PFAS in de spuitbus om je kleding en schoenen waterdicht te maken? Best asbestpuin op het pad naar de stal? Asbesthoudende wanden, vloeren en plafonds in je huis? Lood in je bezine? CFC in je (deo)spuitbus? Chroom-6 in verf die je gebruikt. Cadmium in het vlees dat je eet. Je eet waarschijnlijk ook gewoon voedsel dat feed-grade kwaliteit heeft? Enzovoort, enzovoort. Want als je niet bevattelijk bent wordt je er niet ziek van?


gezond spul lust ik niet eens, getver damme kwart jakkes, yoghurt ja met 3 scheppen suiker en drink altijd gewone cola cola veel lekkerder dan zero of nep light maar moet wel voor die gezondheidsfreaks extra daarvoor betalen. Ik wil wel waterdichte schoenen en jas, nix ergers dan met met natte schoenen en jas te lopen, maar als jij dat niet wil, ga je gang moet jij weten. Asbestpuin naar stal waarom niet dat doet nix meer nat vochtig aangestampt puin is wat anders dan heel fijn stof, en dan nog, je hebt er toch niet 20 jaar 12 uur per dag in gewerkt of wel? Alsof de huidige benzine gezond is??? Gebruik nooit deo, nooit gedaan ook, maar niet omdat er wat in kan zitten. Maar jij wil dat we minder vee hebben in nl? Omdat dat zo gezond is? Nee, we halen het dan wel uit Argentinië, daar slachten ze nog gewoon buiten op straat en vee met zweren en vol niet geregistreerde medicijnen en zo, dieren welzijn hebben ze daar nooit van gehoord dat krijg jij op je bord straks... Hebben de dierenvrienden jaren voor gevochten omdat helemaal diervriendelijk en humaan te krijgen, heeft miljoenen gekost nvwa is er door ontstaan, dat worden straks weer extra werkelozen die hebben nix meer te doen.


Joe je moet helemaal zelf weten wat je jezelf aan wil doen. Maar ik hoor vooral ik ik ik. En het feit is dat we met meer mensen op deze wereld zijn. Dus zonder meteen gezondheidsfreak te zijn, is het best goed om eens wat verder na te denken over bijvoorbeeld andere alternatieven om bv waterdichte kleding te hebben, of andere alternatieven voor het importvlees uit Argentinië. En dat wil helemaal niet zeggen dat je je leven radicaal moet veranderen.

Edit: om eens ff bij het begin van het topic te blijven: heb je al wat gehoord van de eitjestest TS?

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 12:21

Nee, nog geen nieuws.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 15:52

Bernoe schreef:
Quote speurneus ff verwijderd ivm aantal quotes

Dus jij wilt nog PFAS in de spuitbus om je kleding en schoenen waterdicht te maken? Best asbestpuin op het pad naar de stal? Asbesthoudende wanden, vloeren en plafonds in je huis? Lood in je bezine? CFC in je (deo)spuitbus? Chroom-6 in verf die je gebruikt. Cadmium in het vlees dat je eet. Je eet waarschijnlijk ook gewoon voedsel dat feed-grade kwaliteit heeft? Enzovoort, enzovoort. Want als je niet bevattelijk bent wordt je er niet ziek van?


Joe je moet helemaal zelf weten wat je jezelf aan wil doen. Maar ik hoor vooral ik ik ik. En het feit is dat we met meer mensen op deze wereld zijn. Dus zonder meteen gezondheidsfreak te zijn, is het best goed om eens wat verder na te denken over bijvoorbeeld andere alternatieven om bv waterdichte kleding te hebben, of andere alternatieven voor het importvlees uit Argentinië. En dat wil helemaal niet zeggen dat je je leven radicaal moet veranderen.

[/quote]

jij hebt het toch ook over jij jij jij jij of niet dan?

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 14:39

Ik hoorde vandaag dat eiwitten pfas flink opnemen en dat daardoor eieren snel hoge waardes kunnen hebben. Nu ben ik dus ook wel benieuwd naar de waardes van melk (producten).

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 14:05

Mijn resultaten zijn binnen.
Voor alle sub-soorten aan PFAS waarop getest is, is mijn set eieren negatief.
Dit zijn mijn uitslagen:

Afbeelding

Omdat alles zo laag is en dus niet afwijkend staan er geen referentie waardes bij.
Dit geven ze als voorbeeld als er wel afwijkingen zouden zijn.
De afbeelding hier onder is dus een voorbeeld, dat is NIET mijn uitslag:

Afbeelding

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 14:06

Nou, dat is het beste nieuws toch!

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 14:17

Super nieuws voor Pasen!!!

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 14:17

Leuk dat je de resultaten wil delen :j
Dat is een mooie uitslag voor je eitjes.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 14:48

Ja, ben hier heel erg blij mee!!
En ja... ook als er afwijkende waardes tussen hadden gezeten, had ik ze hier gedeeld. Dan hadden we ook een discussie begonnen over wat nu dan?!
Maar die discussie is in elk geval voor de eitjes van mijn eigen kippies niet nodig ;)

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 17:25

Super nieuws voor jullie en jullie kippen *\o/*

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 17:42

Dat is fijn nieuws *\o/*

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 18:00

Super, ook fijn om te zien ivm kippen

XladyX

Berichten: 1332
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 21:06

Wat een super uitslag!
Mag ik vragen onder welke omstandigheden jouw kippen lopen en eten? (Vrij scharrelen/ren/legkorrel etc)?

Ik hoop binnenkort nieuwe kippen aan te schaffen. Van mijn vorige/huidige groep is na 8 jaar nog maar 1 kipje en een haan over, maar het pfas verhaal heeft het bij mij even op een lager pitje gezet. Ik geef bio legkorrel maar mijn kippen lopen in een grote (150 m2) open ren krijgen ook keukenafval en moestuin resten, niet in de buurt van industrie oid.

Ik vindt testen aardig duur maar ben wel heel erg benieuwd wat eventuele factoren kunnen zijn waardoor er zo wijdverspreid pfas voorkomt in de eieren

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 21:33

Als wij niet thuis zijn wonen mijn kippen in een tuinhuisje met een overdekte ren. Dit omdat we met schemer marters en een vos in de tuin hebben. En buizerds in het veld.
Als we thuis zijn lopen ze los in de tuin. Doordeweeks is dat met korte dagen niet zo veel, in de zomer elke avond en in het weekend meestal de gehele dag lekker in onze hele tuin.

Wij voeren ze legkorrel en gemengd graan van de welkoop. Kennelijk zit daar dus ook geen pfas in.
En verder krijgen ze natuurijk restjes groente / fruit/ rijst en pasta.

XladyX

Berichten: 1332
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 21:54

Dankje! Fijn om te weten dat ze ook regelmatig vrij lopen dus dat je bodem dan waarschijnlijk ook niet vervuild is *\o/* dankje voor het delen

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 21:58

Onze tuin is omgeven aan een zijde door bos. Aan de andere zijde door land dat zeer intensief bewerkt wordt voor maïs teelt, met de daarbij behorende mest en pesticiden. Aan de andere kant grasland ( groene woestijn) voor kuilvoer voor koeien. Ook intensief bemest en kunstmest.
Daar scharrelen onze kippen uiteraard ook regelmatig heen.
Maar dat levert voor onze situatie kennelijk dus ook geen pfas problemen op.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 23:09

Mooi zeg! Lekker eigen eitjes blijven eten dus!

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 23:35

Heel fijn!

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 00:54

Mooie uitslag! Fijn om te weten dat Welkoop voer goed is :D Ben erg benieuwd naar uitslagen van anderen, ik vind het vrij duur en wij zitten in een landbouwgebied. Hopelijk niet al te vervuilde grond en bevatten de wormen weinig PFAS ;) Kunnen we ook ergens terug vinden hoeveel PFAS er in eieren van megastallen worden gevonden?

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 07:15

Onze Provincie gaat een aantal testen doen bij hobbykip-houders, dus dat wachten we nog even af.