Hond aan de lijn in losloopgebied

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:30

Sky_As schreef:
Hier iemand zonder hond....dus dat is wellicht een andere kijk op de situatie, maar waarschijnlijk hebben de meeste (beginnende?) hondeneigenaren mijn logica.
Helaas is een cursus niet verplicht, en kan iedere gek een hond kopen natuurlijk.

Klopt en helaas gaat het dan ook vaak fout. Honden worden niet braaf en opgevoed geboren, dat kost tijd en moeite. En er zijn heel wat mensen die dat blijkbaar niet willen.

Sky_As schreef:
Als niet-hondeneigenaar, zou ik ervan uit gaan (dus dit is mijn persoonlijke mening/gevoel) dat in en losloopgebied, je hond los mag lopen (uiteraard mits deze wel sociaal is en geen mensen of andere dieren aanvalt).
Ik zou mijn hond dan afhankelijk van de situatie zoveel mogelijk los laten lopen in deze gebieden.

Het zou anders namelijk betekenen, dat als je je hond bij iedere hond die wel aan de lijn loopt ook aan moet lijnen, je in een losloopgebied uiteindelijk nog 90% van de tijd je hond aangelijnd zou moeten hebben?

Voor mij, nogmaals als niet hondeneigenaar, zou ik ervan uit gaan als je een niet sociale hond hebt, of een hond die het gezelschap van andere honden niet waardeert, je losloopgebieden zoveel mogelijk vermijdt.
Als ik zou zien dat een eigenaar het niet prettig vind, zou ik mijn (in dit geval fictieve) hond aanlijnen, maar zou me wel afvragen waarom iemand dan in een losloopgebied loopt. Maar daar staat wel tegenover, als je daar loopt, en er komen dus in een wandeling van een half uur 10 aangelijnde honden voorbij, dat je waarschijnlijk op een gegeven moment denkt: ik laat hem gewoon los lopen nu, want anders is het nog geen losloopwandeling geworden.

Losloopgebieden zijn in veel gemeenten de enige plek waar een hond los mag lopen. Loopt deze los op een andere plek dan kan je daarvoor een bekeuring krijgen.
Met jouw redenatie zou een hond die volkomen gehoorzaam is maar niet helemaal hond sociaal dus verplicht een leven aan de riem hebben omdat een deel van de hondeneigenaren meent dat ze in een losloopgebied hun hond los mogen klikken en dan zijn goddelijke gang laten gaan. Andere honden lastig vallen moet kunnen, want los mag een hond zijn gang gaan. Toch?

Zouden ouders met kinderen dat normaal vinden? Dat ze met hun kind naar een speeltuin gaan en hun kind verplicht met vreemde kinderen moeten spelen. Misschien zelfs lompe spelletjes waar het kind geen plezier aan beleefd, want hé! Het is een speeltuin hè? Daar moeten kinderen hun gang kunnen gaan?… of toch niet…?

Sky_As schreef:
Ik begrijp echt alle voors en tegens die hier gezegd worden. Maar ik denk wel dat je ervan uit moet gaan, dat de gemiddelde mens vanuit zichzelf kijkt. En op het moment dat je zelf een makkelijke hond hebt, je waarschijnlijk niet beseft, waar mensen met een moeilijke hond mee moeten dealen soms.

Inderdaad wordt er door veel mensen alleen vanuit hun eigen perspectief gekeken en vergeten dat niet iedere hond kan of wil spelen met andere honden. Dat kan zijn omdat ze geslachtsgenoten niet prettig vinden, maar ook omdat ze oud of geblesseerd zijn. Met de gedachte dat een hond in een losloopgebied zijn gang moet kunnen gaan en vrij vreemde honden mag benaderen beperk je dus juist honden die prima gehoorzaam zijn maar niet met vreemde honden kunnen of willen spelen.

Sky_As schreef:
(zie het een beetje als de sensibele dressuurknol die van ieder foutief blaadje af gaat, waarbij de ruiter het liefste heeft dat iedereen fluistert en vooral niet te hard uitademt, en dat er vervolgens iemand met een heerlijke nuchtere tinker met een hoop kabaal langs gegaloppeerd komt met een vlag in haar hand want ze oefenen voor de open dag van de bereden politie, bij wijze van. Die 2 zullen elkaar ook niet begrijpen......).

Ik denk dat die 2 elkaar prima kunne begrijpen en als ze een beetje rekening met elkaar houden ook beiden prima kunnen trainene zoals dat bij ze past.
Zoals ik al eerder schreef: over en weer rekening met elkaar houden.

Wintu

Berichten: 2964
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:35

Ik schrik er soms ook wel van hoe weinig hondentaal de hond nog spreekt, zeg maar. Die niet reageren op een hond die duidelijk een grens aangeeft.
Dan heb je als baas geen benul, maar je hond heeft ook geen benul. En die lopen wel los.

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:38

Maar ik denk dat heel veel bazen dat ook niet zien/hebben hoor.
Want aangelijnd, hoeveel honden lopen dr wel niet 10 meter voor hun baas uit te trekken met de staart op de rug?

En dan nog zeggen, hij doet niets hoor!!

Nou uhm, hij doet wel degelijk iets, hij stuurt jou en domineert nogal op de mijne.. die daar flink op losgaan want die zien die taal ook al..
Mijne keffen zelden, maar wel op die honden die hun baas meesleuren..

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:39

BrankaZ schreef:
Met jouw redenatie zou een hond die volkomen gehoorzaam is maar niet helemaal hond sociaal dus verplicht een leven aan de riem hebben


dit hele kleine stukje er even uitgelicht: wat is er zo erg aan een leven aan de riem? Aan een lange lijn kan een hond ook meer dan prima aan zijn trekken komen. Die van mij gaat om meerdere redenen (waaronder selectief reactief tegen bepaalde reuen) ook alleen maar aan de 10 meter lijn. Hij kan rennen, snuffelen en scharrelen zoveel hij wil en zo voorkomen we een hoop mogelijke problemen

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:43

Sandra_H schreef:
BrankaZ schreef:
Met jouw redenatie zou een hond die volkomen gehoorzaam is maar niet helemaal hond sociaal dus verplicht een leven aan de riem hebben


dit hele kleine stukje er even uitgelicht: wat is er zo erg aan een leven aan de riem? Aan een lange lijn kan een hond ook meer dan prima aan zijn trekken komen. Die van mij gaat om meerdere redenen (waaronder selectief reactief tegen bepaalde reuen) ook alleen maar aan de 10 meter lijn. Hij kan rennen, snuffelen en scharrelen zoveel hij wil en zo voorkomen we een hoop mogelijke problemen


Daarom loopt de mijne ook aan een lange riem. Kreeg laatst bij een loslopende hond die mijn hond aan vielook een verwijtende snauw dat ik niet in een losloopgebied moest gaan lopen dan. Je MAG je hond loslaten, dat MOET toch niet?

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:46

wendy1987 schreef:
Maar ik denk dat heel veel bazen dat ook niet zien/hebben hoor.
Want aangelijnd, hoeveel honden lopen dr wel niet 10 meter voor hun baas uit te trekken met de staart op de rug?

En dan nog zeggen, hij doet niets hoor!!

Nou uhm, hij doet wel degelijk iets, hij stuurt jou en domineert nogal op de mijne.. die daar flink op losgaan want die zien die taal ook al..
Mijne keffen zelden, maar wel op die honden die hun baas meesleuren..

Legio bazen die hun honden laten fixeren. Ook zo ‘fijn’ :+
Dat gestaar om maar oogcontact te maken is een voorbode van op elkaar klappen. Niet doen, gewoon niet toestaan.


Sandra_H schreef:
BrankaZ schreef:
Met jouw redenatie zou een hond die volkomen gehoorzaam is maar niet helemaal hond sociaal dus verplicht een leven aan de riem hebben


dit hele kleine stukje er even uitgelicht: wat is er zo erg aan een leven aan de riem? Aan een lange lijn kan een hond ook meer dan prima aan zijn trekken komen. Die van mij gaat om meerdere redenen (waaronder selectief reactief tegen bepaalde reuen) ook alleen maar aan de 10 meter lijn. Hij kan rennen, snuffelen en scharrelen zoveel hij wil en zo voorkomen we een hoop mogelijke problemen


Waarom moet een hond die prima gehoorzaam is aan de lijn lopen? Mogen dan alleen maar van die blij ei types los? Die als een imbeciel op andere honden afdenderen en lomp benaderen op een manier die voor honden onderling eigenlijk lomp en onbeschoft is?
Als mensen gewoon zouden kunnen accepteren dat niet alle honden elkaar leuk vinden en zorgen dat hun hond niet op alle andere honden afdendendert, dan zou het voor alle honden en hun bazen fijner zijn.

Mjelleke
Berichten: 693
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:49

Sky_As schreef:
Hier iemand zonder hond....dus dat is wellicht een andere kijk op de situatie, maar waarschijnlijk hebben de meeste (beginnende?) hondeneigenaren mijn logica.
Helaas is een cursus niet verplicht, en kan iedere gek een hond kopen natuurlijk.

Als niet-hondeneigenaar, zou ik ervan uit gaan (dus dit is mijn persoonlijke mening/gevoel) dat in en losloopgebied, je hond los mag lopen (uiteraard mits deze wel sociaal is en geen mensen of andere dieren aanvalt).
Ik zou mijn hond dan afhankelijk van de situatie zoveel mogelijk los laten lopen in deze gebieden.

Het zou anders namelijk betekenen, dat als je je hond bij iedere hond die wel aan de lijn loopt ook aan moet lijnen, je in een losloopgebied uiteindelijk nog 90% van de tijd je hond aangelijnd zou moeten hebben?

Voor mij, nogmaals als niet hondeneigenaar, zou ik ervan uit gaan als je een niet sociale hond hebt, of een hond die het gezelschap van andere honden niet waardeert, je losloopgebieden zoveel mogelijk vermijdt.
Als ik zou zien dat een eigenaar het niet prettig vind, zou ik mijn (in dit geval fictieve) hond aanlijnen, maar zou me wel afvragen waarom iemand dan in een losloopgebied loopt. Maar daar staat wel tegenover, als je daar loopt, en er komen dus in een wandeling van een half uur 10 aangelijnde honden voorbij, dat je waarschijnlijk op een gegeven moment denkt: ik laat hem gewoon los lopen nu, want anders is het nog geen losloopwandeling geworden.

Ik begrijp echt alle voors en tegens die hier gezegd worden. Maar ik denk wel dat je ervan uit moet gaan, dat de gemiddelde mens vanuit zichzelf kijkt. En op het moment dat je zelf een makkelijke hond hebt, je waarschijnlijk niet beseft, waar mensen met een moeilijke hond mee moeten dealen soms.

(zie het een beetje als de sensibele dressuurknol die van ieder foutief blaadje af gaat, waarbij de ruiter het liefste heeft dat iedereen fluistert en vooral niet te hard uitademt, en dat er vervolgens iemand met een heerlijke nuchtere tinker met een hoop kabaal langs gegaloppeerd komt met een vlag in haar hand want ze oefenen voor de open dag van de bereden politie, bij wijze van. Die 2 zullen elkaar ook niet begrijpen......).


Dat is dan 10x 30 seconden aanlijnen op een half uur wandelen. Oftewel ruim 80% van de tijd loopt je hond los.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:52

Je hoeft ook niet aan te lijnen als je hond netjes kan volgen. Naast je roepen en even daar houden tot je elkaar gepasseerd bent en dan weer 'vrij' geven.

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:58

BrankaZ schreef:
Waarom moet een hond die prima gehoorzaam is aan de lijn lopen? Mogen dan alleen maar van die blij ei types los? Die als een imbeciel op andere honden afdenderen en lomp benaderen op een manier die voor honden onderling eigenlijk lomp en onbeschoft is?
Als mensen gewoon zouden kunnen accepteren dat niet alle honden elkaar leuk vinden en zorgen dat hun hond niet op alle andere honden afdendendert, dan zou het voor alle honden en hun bazen fijner zijn.


Nou juist die blije ei types die jij beschrijft mogen van mij liever gisteren dan vandaag standaard vast. Verder heb je helemaal gelijk hoor, maar feit is dat mensen dat nou eenmaal allemaal niet doen. Maar alsnog is er m.i. niets mis met standaard aanlijnen.
Zelf heb ik, met mijn altijd aangelijnde hond in aanlijngebied, nooit last van de prima gehoorzame honden die anderen met rust laten, maar die zijn helaas in de minderheid.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:00

wel grappig dat ik nu "aangevallen" wordt, terwijl ik niet eens een hond heb ;)
Maar blijkbaar, gezien alle reacties van mensen met minder sociale honden, is hun denkwijze, niet degene van de meeste hondenbezitters. Anders zouden ze zich niet zo vaak hoeven te irriteren aan loslopende honden.

Overigens vind ik onopgevoede kinderen minstens (of nou ja, 10x erger zelfs) zo irritant als loslopende honden. Maar als je ziet hoe het opvoeden van kinderen tegenwoordig gaat. Kun je er al wel vanuit gaan dat het de meeste mensen niet lukt om hun hond op te voeden.
Mensen zijn niet consequent, houden weinig rekening met elkaar, willen niet corrigeren of politieagentje spelen etc. (overigens ben ik van het consequent en vrij streng opvoeden hoor, dus dit gaat zeker niet over mezelf)......en op het moment dat mensen dat niet zien/snappen, is er geen beginnen aan.

Ik gooi nooit afval in de natuur. Dat is iets wat ik mijn zoontje ook zeker mee ga geven! Gooit hij later iets op de grond, kan hij het echt direct weer oprapen. Maar als je ziet hoeveel rommel er overal in de natuur ligt, hebben een hoop mensen helaas andere normen en waarden. Die zij op hun beurt weer doorgeven aan hun kruisgespuis.
Ik denk dat de hele maatschapij in zijn algemeen wat asocialer is geworden.

En het is ook logisch dat mensen vanuit zichzelf kijken, zo is de mens nu eenmaal. Feit is wel, dat als je je in een losloopgebied irriteert aan loslopende honden, je waarschijnlijk beter ergens anders kunt gaan wandelen. Want je kunt wel vinden dat mensen hun hond op moeten voeden (ik vind ook dat mensen hun kinderen op moeten voeden), maar blijkbaar is het een feit dat dat helaas niet gebeurt.

Dus mijn vraag is dan een beetje? Wat wil je dan?
Want je kunt wel zeggen dat mensen een cursus moeten doen om een hond te mogen houden (maar dat hebben ze voor kinderen geeneens, terwijl me dat eigenlijk nog veel belangrijker zou lijken), en dan? Hoe ver laat je zo'n cursus gaan. Moeten mensen dan ook verantwoorden wat ze voeren?
Wie neemt zo'n examen af: Jantje die positief traint? Of Pietje die er gerust een keer onderdoor schopt? En neem je die dan serieus? etc......dus het is nog niet zo simpel als het allemaal lijkt helaas.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:03

Mijn hond is heel sociaal hoor, maar ik weet dat niet elke hond daar van is gediend. Daarom houdt ik haar bij me tenzij de andere eigenaar en ik besluiten dat er wel even gespeeld kan worden.

Ik heb het dan over losloopgebied. Ik ken ook wat speelveldjes en ja, daar wordt gespeeld. Die kun je beter vermijden als je dat niet prettig vind voor je hond.

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:04

Als een hond onder appèl staat of gewoon om mijn honden heen loopt heb ik totaal geen problemen met loslopende honden.
Maar mijn ervaring is dat het overgrote deel van die beukhonden zijn die op mijn honden afdenderen, ze ondersteboven kegelen etc en waarvan de eigenaar roept 'hij wil alleen maar spelen hoor'.
En uiteraard zijn het grotere honden, Labradors bijvoorbeeld.
Echt, sodemieter op met je 20+ kg (en regelmatig bijna het dubbele) wegende hond, die van mij zijn tussen de 6,5 en 12kg en er zitten er 2 bij met verrotte ruggetjes waarvan er 1 deels veroorzaakt is door die lompe beukhonden.
En dan dom kijken dat die van mij uitvallen etc. :roll:
Er is een reden dat ik niet of nauwelijks in losloopgebied kom en op zeer onchristelijke tijden op het omheinde losloopveld.
Laatst bijgewerkt door lor1_1984 op 15-03-24 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:19

Interessante discussie en als ik sommige reacties zie ben ik blij dat ik elders woon, want jullie hadden van mij de volle laag gekregen :D

Ten eerste is er een verschil tussen hondenspeeltuinen/speelbossen en losloopgebieden. Die eerste is omheind en er is (hier in de omgeving) vaak een losloopplicht. Ik vermijd daar de drukke tijdstippen maar heb mijn hond daar wel altijd los lopen, omdat dat moet. Kan jouw hond niet los en/of is hij niet sociaal naar andere honden toe hoor jij daar imo niet thuis.

Dan de losloopgebieden. Hier is geen losloopplicht en enkel honden die onder appel staan mogen los. Dus eigenlijk zou er m.b.t. elkaar passeren e.d. geen enkel probleem moeten zijn. Als jouw hond op andere honden afstormt, of hij nou blij is (wordt nog al eens verward met spanning en zsm willen ontprikkelen) of niet, is hij niet alleen rete onbeschoft maar staat hij ook niet onder appel. En hoort hij dus niet los :D

Ik heb mijn hond in die gebieden deels los, deels aangelijnd. Altijd aan de lijn als ik honden passeer die hij niet kent of als er andere aangelijnde honden lopen. Los wanneer we alleen zijn, voldoende afstand met anderen kunnen houden of wanneer hij een van zijn speelmaatjes tegenkomen.

Als er iets is waar ik gruwelijk gestoord van wordt zijn het wel alle ongeleide projectielen die op jou en je hond komen afgestormd. Ga lekker trainen met je hond, dan kan hij uiteindelijk ook fatsoenlijk loslopen en blijft het leuk voor iedereen :j

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:24

Sandra_H schreef:
[

dit hele kleine stukje er even uitgelicht: wat is er zo erg aan een leven aan de riem? Aan een lange lijn kan een hond ook meer dan prima aan zijn trekken komen. Die van mij gaat om meerdere redenen (waaronder selectief reactief tegen bepaalde reuen) ook alleen maar aan de 10 meter lijn. Hij kan rennen, snuffelen en scharrelen zoveel hij wil en zo voorkomen we een hoop mogelijke problemen



Nou mijn Hongaarse windhond kruising, als ik aan zijn levensbehoefte wil voldoen betekent het gewoon dat hij bij tijden even heel erg hard moet kunnen rennen. Dat kan niet in losloopgebied want dan heeft hij direct andere honden achter zich aan. En dat is jammer, erg logisch soms ook als je naar karakter eigenschappen van een hond kijkt. Maar als mensen in de eerste plaats gewoon rekening met elkaar zou houden zou hij ook een stukje kunnen gebruiken van dat losloopgebied, en hoewel hij veel sneller is moet het gewoon geen vervelende ervaring voor hem worden want wat heeft hij dan nog aan het feit dat wij aan zijn behoeften willen voldoen? Nu kan ik dit gelukkig ergens anders wel realiseren... Maar ook genoeg mensen hebben die luxe niet. Dus leven aan de riem, nee hoeft niet erg te zijn, maar als we nou gewoon allemaal rekening met elkaar kunnen houden.. Dan kan iedereen en ieder zijn hond gewoon genieten van losloopgebied. Maar goed ik geloof niet in sprookjes dus dat zal wel nooit gebeuren.

De moeite willen nemen om onze honden in ieder geval echt te leren kennen, en niet alleen wanneer wij zelf problemen ervaren, want ja je hebt een punt hoor Celebi, maar ik bedoel meer dat er mensen bestaan die het pas als een probleem zien als ze er zelf last van hebben. En zich er weinig van aantrekken dat een ruiter, voorbijganger of zelfs hun eigen hond ergens last van heeft.

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:27

klopt, als iedereen nou gewoon rekening met elkaar zou houden zou deze hele discussie (net als de talloze vergelijkbare discussies op andere plekken) niet nodig zijn. Realiteit is helaas anders, en dat is voor mij met mijn aangelijnde hond net zo vervelend als voor jou en de rest.

V.w.b. het uitrennen: is de renbaan dan geen idee? Dan kunnen ze zich pas echt goed uitleven

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78512
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:28

Hetzelfde met mijn dalmatier, het is een loophond en 1 van de snelste rassen. Die moet om aan zijn behoefte te kunnen voldoen wel even een sprintje kunnen trekken.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:30

Ah dan snap ik 'm! Helder.. Ja dat is wel een beetje het probleem. En kleine onhandigheden voor de baas vallen vaak weg want de hond 'is zo lief en leuk' dat af en toe een kapotte afstandbediening of een opgegeten bord met eten niet als probleem bestempeld meer worden.

Anyhow, ook in een omheind 'speelbos' ben je dan ook niet welkom met een hond die niet onder appèl staat lijkt me. Als ze daar op andere honden vliegen is dat nog steeds geen gewenst gedrag.

Hier staan eigenlijk altijd bordjes bij losloopgebieden, zowel open als omheind, dat de hond onder appèl moet staan. Ben erg blij dat we hier dus niet perse dat soort vreemde 'speelbossen' waar alles mag behalve je hond aan de lijn houden. Dat is toch ook een beetje vragen om problemen? Bovendien is het super goed om jonge honden te leren dat ze soms aangelijnd worden en dat dat helemaal oke en leuk is. Maar dan moet je dat wel mogen trainen..

BeFunny

Berichten: 10536
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:30

Ik heb niet alles gelezen hoor. Maar hoe ik ernaar kijk.

Een losloop gebied is een gebied waar honden los "mogen" dit is geen verplichting. En het is natuurlijk wel de bedoeling dat de honden onder Apèl kunnen. Als er iemand met een aangelijnde hond loopt die daar net zoveel recht op heeft om daar te lopen net als dat hardlopers, mensen met kinderen, skeeleraars en andere recreanten daar ook kunnen komen. En dan zorg je gewoon dat je hond bij je blijft en geen mensen lastig valt ook niet met aangelijnde hond. En vaak lukt dat alleen maar door ze even aan te lijnen.

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:31

Sandra_H schreef:
klopt, als iedereen nou gewoon rekening met elkaar zou houden zou deze hele discussie (net als de talloze vergelijkbare discussies op andere plekken) niet nodig zijn. Realiteit is helaas anders, en dat is voor mij met mijn aangelijnde hond net zo vervelend als voor jou en de rest.

V.w.b. het uitrennen: is de renbaan dan geen idee? Dan kunnen ze zich pas echt goed uitleven


Daar zijn we inderdaad ook een keer geweest, maar met alle hectiek eromheen vond hij dat gewoon echt niet leuk. Misschien nu zoveel jaren later wel hoor. Wij hebben onze draai nu gevonden en heb er eigenlijk niet meer over nagedacht om nog eens terug te gaan nu je dat zo schrijft. Hij had ontzettend veel problemen met andere honden en dan was het tegenkomen van een andere hond, die hij niet kent, op de renbaan al een probleem. Hij kan dan nog zo hard rennen maar die frons op zn koppie is dan gewoon sneu. Wij zijn keihard gaan werken aan het gedrag en nu kan hij dus wel in losloopgebied. Hij kan dan ook heel goed doen alsof andere honden lucht zijn, ik laat hem er alleen niet keihard sjezen. Wij wonen op een industrie terrein en de weekenden wanneer het stil is en groot veld leent zich er perfect voor. Dan laat ik hem echt even zijn gang gaan en geniet hij er ook echt van.

Maar wie weet, misschien is het nog eens een idee :j

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:33

Celebi schreef:
Ah dan snap ik 'm! Helder.. Ja dat is wel een beetje het probleem. En kleine onhandigheden voor de baas vallen vaak weg want de hond 'is zo lief en leuk' dat af en toe een kapotte afstandbediening of een opgegeten bord met eten niet als probleem bestempeld meer worden.

Anyhow, ook in een omheind 'speelbos' ben je dan ook niet welkom met een hond die niet onder appèl staat lijkt me. Als ze daar op andere honden vliegen is dat nog steeds geen gewenst gedrag.

Hier staan eigenlijk altijd bordjes bij losloopgebieden, zowel open als omheind, dat de hond onder appèl moet staan. Ben erg blij dat we hier dus niet perse dat soort vreemde 'speelbossen' waar alles mag behalve je hond aan de lijn houden. Dat is toch ook een beetje vragen om problemen? Bovendien is het super goed om jonge honden te leren dat ze soms aangelijnd worden en dat dat helemaal oke en leuk is. Maar dan moet je dat wel mogen trainen..

Klopt idd :D

Die omheinde gebieden hier staan ook bordjes met verscheidene regels bij hoor, het is niet enkel de losloopplicht. Had ik even wat duidelijker moeten vermelden. Bij de niet omheinde gebieden staan hier geen bordjes voor de regels, maar die zijn gelukkig op internet te vinden
Laatst bijgewerkt door Tribunals op 15-03-24 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:34

Celebi schreef:
Ah dan snap ik 'm! Helder.. Ja dat is wel een beetje het probleem. En kleine onhandigheden voor de baas vallen vaak weg want de hond 'is zo lief en leuk' dat af en toe een kapotte afstandbediening of een opgegeten bord met eten niet als probleem bestempeld meer worden.

Anyhow, ook in een omheind 'speelbos' ben je dan ook niet welkom met een hond die niet onder appèl staat lijkt me. Als ze daar op andere honden vliegen is dat nog steeds geen gewenst gedrag.

Hier staan eigenlijk altijd bordjes bij losloopgebieden, zowel open als omheind, dat de hond onder appèl moet staan. Ben erg blij dat we hier dus niet perse dat soort vreemde 'speelbossen' waar alles mag behalve je hond aan de lijn houden. Dat is toch ook een beetje vragen om problemen? Bovendien is het super goed om jonge honden te leren dat ze soms aangelijnd worden en dat dat helemaal oke en leuk is. Maar dan moet je dat wel mogen trainen..


Precies dat! Maar ook dat is denk ik afgezien van het loslopen weer een hele andere discussie, want wat sociaal gedrag is, is voor iedereen weer anders. En daar gaat echt heel veel mis hoor.

En wat betreft het trainen, die ruimte moet men ook krijgen. Een foutje moet ook kunnen, dat gebeurt iedereen. We krijgen ze er niet met een afstandsbediening bij. Eenmaal geprogrammeerd wil niet zeggen dat die knop er standvastig op zit.

En soms aanlijnen is hartstikke belangrijk als jij je hond alleen maar aan het eind van die wandeling aanlijnt, dikke kans dat hij op een gegeven moment niet eens meer bij je wil komen..

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:50

Hettieheks schreef:
Daar zijn we inderdaad ook een keer geweest, maar met alle hectiek eromheen vond hij dat gewoon echt niet leuk.


oja dat klinkt logisch. Die van ons (een staffordmix hoor, geen windhond) vond het geweldig, maar iets té, die was tussen de runs in niet of nauwelijks tot bedaren te krijgen. En nu komt het er nooit meer van

Goof

Berichten: 28796
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:54

Hettieheks schreef:
En wat betreft het trainen, die ruimte moet men ook krijgen. Een foutje moet ook kunnen, dat gebeurt iedereen. We krijgen ze er niet met een afstandsbediening bij. Eenmaal geprogrammeerd wil niet zeggen dat die knop er standvastig op zit.


Dit dus.
En combineer dat met een stukje rekening houden met elkaar en acceptatie van situaties en dan zijn we er ;)

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 17:07

Goof schreef:
Hettieheks schreef:
En wat betreft het trainen, die ruimte moet men ook krijgen. Een foutje moet ook kunnen, dat gebeurt iedereen. We krijgen ze er niet met een afstandsbediening bij. Eenmaal geprogrammeerd wil niet zeggen dat die knop er standvastig op zit.


Dit dus.
En combineer dat met een stukje rekening houden met elkaar en acceptatie van situaties en dan zijn we er ;)


Ik denk dat we er dan nog niet zijn, omdat de definitie van een sociale hond voor mij heel anders kan zijn als voor mijn buurman. En omdat wij als mensen hondentaal niet zien en/of niet begrijpen blijft het mis gaan. Daar komt dan weer die theorie les naar voren die iedere honden eigenaar zou moeten volgen.

En dan heb je nog de verschillende manieren van trainen... Mensen die kiezen voor een Cesar Milan of Anniek winters versus de mensen die met hun honden trainen zoals Monique Bladder. Het ligt allemaal te ver uit elkaar. Dit blijft voor verwarring zorgen bij mens en dier.

Gaabje
Berichten: 932
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 17:23

Ik vind dat dus voor mezelf ook een lastige afweging van algemeen belang vs mijn eigen belang. Want ik heb dus zo’n hond die uit spanning stil kan staan en het laatste moment hard op een andere hond af kan rennen (hangt heel erg van de hond af, hij spiegelt behoorlijk). Daarom gaat hij alleen los op overzichtelijke stukken waar ik mensen met honden kan zien aankomen. Dan lijn ik hem aan op het moment dat hij nog geen spanning ervaart en luistert. Echter, kom ik het wel vaak tegen dat de andere partij van het devies ik laat het gebeuren is. En ik dan dus een hond zie die eigenlijk hetzelfde doet als die van mij. Maar de andere hond is los en die van mij aan de lijn. Dus de mijne heeft er uiteindelijk het meest last en spanning van, want hij zit aan de lijn en de ander rent om hem heen… toevallig precies dit vandaag ook meegemaakt. Dus soms denk ik ook wel eens waarom doe ik al die moeite om andermans honden geen stress te bezorgen (en een poging om die van mij ook minder stress te bezorgen), terwijl anderen echt totaal stoïcijns doorlopen.