Hond aan de lijn in losloopgebied

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 18:33

Moeilijke. Ik heb al mijn hele leven honden, de laatste plm 20 jaar drijvers (Aussie, BCs)

Mijn aussie stond redelijk onder apel, maar is als pup (terwijl aangeleind) ook wel is gepakt. Bepaalde honden (deense doggen) gingen niet. Hij voelde zich prettiger vast of op de scootmobiel van mijn moeder. als deze honden aan kwamen.

Onze vorige border (rescue en bleek later broodfok ) was iets lastiger. Veel lijn agressie (uit onzekerheid) los super onder apel en heel duidelijk in zijn lichaams taal, heeft zich 1 keer de man gevoeld en is toen terecht op zijn plaats gezet op een hele correcte manier.

Adersom waren er ook veel honden die zijn lichaams taal totaal negeerde met name de happy go lucky goldens waren een ding. In het begin ging de focus dan bij hem ook aan was aanlijnen de betere oplossing. Het is dan frustrerend dat de hond die alle signalen negeert er toch boven op vliegt. Dit heeft me geleerd: als ik een hond aan de lijn zie dan zorg ik dat die van mij ook onder apel staat of aan de riem. Ik kan de reden niet zien waarom de andere hond aangeleind is. Common Courtesy vind ik ook ging het met hem in de overgrote meerderheid van de gevallen echt wel prima.

Na het verlies van deze hond is er opnieuw een BC gekomen. Die is nu bijna 4 weken bij ons. Al iets ouder, nul recal, trekken aan lijn en heel veel drive, eye en heel weinig check-in... Verkeer is een groot ding en hij drijft als je niet oplet zelfs de reflectie van je horloge op muur.

..Los in een normale "straat" situatie gaat er niet in zitten. Inmiddels kan hij bij onze paarden lekker los, wordt zijn recal beter en is zijn focus al beter te managen. Hij is tot nu toe ook sociaal correct gebleken in de beperkte sociale interacties die hij gehad heeft. Gaandeweg als het beter blijft gaan komt is het moment van een losloop gebied. Het is dan wel prettig dat als ik hem terug aanlijn omdat zijn emmer vol is dat anderen dit respecteren, een positieve ervaring vinden wordt anders wel moeilijker.

Als blijkt dat we hem hier geen plezier mee doen zoeken we wel iets anders.

Kortom. Ik zie niet direct het probleem van terug moeten aanlijnen in een los loop gebied. Ik heb veel meer problemen met de torpedohonden en eigenaars die gedrag niet (kunnen) lezen. Lijn dan gewoon aan.

Ik moet daarbij wel zeggen: Border collie gedrag wordt ook niet door alle honden goed gelezen/gewaardeerd. Dit leer je wel inschatten. Als ik dan aanlijn of terug roep is dat om die hond een plezier te doen en onnodige escalatie te voorkomen. Ook dan is het wel zo prettig dat dat niet een vrijbrief is voor de gekende " oh maar hij komt gewoon even hallo zeggen"

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 18:39

Wie betaalt de kosten van de dierenarts als een 'leuke, speelse hond' een ander hondje blesseert?
Dat is mij ooit overkomen.
Ik had toen nog 1 hondje, een klein hondje.
Toen wandelde ik ergens met hem waar ze ook los mochten, en mijn hondje liep gewoon los naast mij.
Ik had nog niet zoveel ervaring met honden dus dacht dat het gewoon zou kunnen.
En er kwam zo'n jolige speels hond aan, en die denderde over mijn hondje heen.
En maar doorgaan, voor mijn hondje staan blaffen, met de voorpoot slaan op de rug van mijn hondje, om hem heen rennen en over hem heen, zodat mijn hondje omver rolde en zo.
De eigenaar kwam er wel aanlopen, en die zei zoals je hier overal in het topic leest: niks aan de hand hoor, hij wil alleen maar spelen.

Maar mijn hondje bleek toch een gekneusde rug te hebben, heeft een tijdje veel rugpijn gehad en had medicijnen nodig.

Ik heb al eens gedacht, mocht zoiets ooit weer eens voorkomen, dan vraag ik om het nummer van de eigenaar, maak een foto van hem en de hond.
Dan kan ik de rekening vd dierenarts naar diegene opsturen.

Maar ik zorg wel dat zoiets niet snel weer gaat gebeuren. :)
Ik mijd alle losloopveldjes en parkjes sowieso.
Ik woon op de Veluwe en ik weet hier genoeg gebieden waar we rustig kunnen wandelen zonder al dat gedoe met andere honden.

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 20:44

Die kosten zou je eigenlijk op de eigenaar van die leuke speelse hond moeten verhalen. Of eigenlijk: de eigenaar van die hond zou uit zichzelf al moeten aanbieden die kosten te vergoeden. Maarja.....dat zal een zeldzaamheid zijn.

Dit realiseren veel mensen zich vaak niet trouwens: dat een grotere hond zo'n kleintje makkelijk op deze manier flink kan blesseren

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 21:07

Sandra_H schreef:
Die kosten zou je eigenlijk op de eigenaar van die leuke speelse hond moeten verhalen. Of eigenlijk: de eigenaar van die hond zou uit zichzelf al moeten aanbieden die kosten te vergoeden. Maarja.....dat zal een zeldzaamheid zijn.

Dit realiseren veel mensen zich vaak niet trouwens: dat een grotere hond zo'n kleintje makkelijk op deze manier flink kan blesseren


Precies dat. Nu moet ik zeggen had het laatst met een DH, eigenaar was ook niet voor rede vatbaar. Zo’n type die roept het is losloopgebied hoor.

Zo’n hond krijgt van mij een rotschop nog voordat hij de kans krijgt om op mijn honden te duiken.

Vervolgens ben ik dan weer boos en verdrietig en vind ik het vreselijk voor die hond. Maar mijn eigen honden gaan echt wel voor!

En betalen van schade doe ik dan liever zelf, als ik daarmee ellende kan besparen of verminderen.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 21:16

Zo had ik laatst een jack russel bij mijn husky in zijn achterhand hangen. Die heb ik ook vriendelijk naar het hiernamaals gebonjourd met mijn voet :D kleine kreng kwam van zo’n 100 meter afstand aangerend en vloog rechtstreeks in mijn aangelijnde hond. Toen ik de eigenaar (die na 5 min sjokken pas in beeld kwam) erop wees dat zo’n hond niet los hoort ging hij wel even aangifte tegen mij doen :roll: want iedere hond heeft het recht om los te lopen, ook als ze niet luisteren +:)+
Laatst bijgewerkt door Tribunals op 15-03-24 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 21:19

Voor dat soort schade zou iedereen gewoon een AVP moeten afsluiten. Zeker met huisdieren, maar gewoon eigenlijk ook. Ben je voor een paar euro per maand tot in miljoenen schade verzekerd. Die hoge bedragen is vooral voor letselschade maar dit soort zaken van letsel door huisdieren valt daar ook gewoon onder!

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 22:27

Wintu schreef:
maralyn schreef:
Met twee losloopgebieden en een vastlijn gebied 6 km uit elkaar, doen wij onze honden niet meer vast.
Wèl staan ze heel strak onder commando.
Naast is naast en zit is zit.

Met een aanlijngebied zo dichtbij, heb jij niks met een aangelijnde hond in losloop te zoeken.
En andersom netzo.

Wij komen dus niet in het aanlijngebied.

Op één van de twee plaatsen houden mensen zich daar perfect aan.
Nooit gezeik.

Meeste gezeik onderling is in t aanlijngebied. Mij niet bellen, geen zin in.



Conclusie, waar je ook met je aangelijnde hond loopt, je bent altijd de sjaak.


Met het niet nadenkend volk, ja, dat klopt.
Ik vind dat je met honden die los mogen niks te zoeken hebt in een aanlijngebied, maar sommige mensen wanen zich als een soort god in Frankrijk ofzo.

Wij komen alleen nog maar in de losloopgebieden, daar zijn de meeste mensen vaak gewoon ook sociaal. Ook met aangelijnde honden.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 22:40

Ik lijn aan als mensen het vragen, soms maak ik een inschatting en ga er wat ruimer omheen. Maar mijn honden zijn heel sociaal en zouden nooit iets doen, als een hond angstig of boos reageert komen ze er al niet in de buurt.

(Vroeger was cos wel te onbesuisd, maar dat hebben we er succesvol uitgetraint met de juiste combinaties)

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 22:44

Tribunals schreef:
Zo had ik laatst een jack russel bij mijn husky in zijn achterhand hangen. Die heb ik ook vriendelijk naar het hiernamaals gebonjourd met mijn voet :D


dat vind ik dan ook wel weer wat drastisch :+

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 04:46

Sandra_H schreef:
Tribunals schreef:
Zo had ik laatst een jack russel bij mijn husky in zijn achterhand hangen. Die heb ik ook vriendelijk naar het hiernamaals gebonjourd met mijn voet :D


dat vind ik dan ook wel weer wat drastisch :+

Hoe had ik dat dan moeten oplossen? Mijn hond (nog een pup) was compleet over de zeik, baasje van de jack 100 meter verderop en ik had zelf ook niet zo’n zin om gebeten te worden.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 06:04

Sandra_H schreef:
Tribunals schreef:
Zo had ik laatst een jack russel bij mijn husky in zijn achterhand hangen. Die heb ik ook vriendelijk naar het hiernamaals gebonjourd met mijn voet :D


dat vind ik dan ook wel weer wat drastisch :+


Ik ook wel, het hiernamaals is ook zo definitief dan :+

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 06:57

Hij heeft er op wat schrik na niks aan over gehouden hoor, gewoon eventjes gevlogen :+

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 08:07

Dan was een andere woordkeuze misschien iets treffender. :+

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 08:29

Ja, wellicht. Ik dacht dat het woord “vriendelijk” het goed maakte maar niet dus _O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 08:40

Vriendelijk dood is nog steeds dood :+.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 08:49

De bouvier van mijn moeder en de mechelaar van mijn tante gingen altijd los mee. Ook bij aangelijnd honden bleven ze los. Maar als het commando voor aan de voet werd gegeven kwamen ze ook niet uit die positie en keken ook alleen jou aan en negeerden andere honden volledig. Dan waren ze vaak ook niet intressant voor de op hol geslagen vrolijke niet-luistekende op je af storm-honden :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34641
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 09:11

Ook honden die niet luisteren hebben recht om los te lopen die heb ik nog nooit gehoord. Zoek dan een omheind veldje op om te oefenen.

Vaak loop ik in het bos vlakbij huis. Ik kom daar bijna altijd reeën tegen. En ook wel eens mensen met loslopende honden. Sommige mensen weten het echt niet. O zitten hier reeën dan? Maar die zie je overdag niet. Ik wel, en vaak ook. Toen ik tegen die mensen zei dat het er ook wolven hadden gelopen ging de hond meteen aan de lijn. Het is voor het wild echt niet goed veel mensen beseffen zich niet dat een ree ook door de stress van opgejaagd worden dood kan gaan.

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 09:15

Dat kon ik er dan wel prima uithalen hoor. En ja inderdaad je pup compleet over de zeik, die moet gewoon geholpen worden. En dan zit je zelf met een uitvaller dankzij dat volk. Voor de hond vreselijk maar van mij krijgen ze ook een oplawaai.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 10:04

Heb het meegemaakt met onze Mila, toen zij 14 weken was werd ze belaagd door 4 honden. Gelukkig is het gebied omheind waardoor ze niet weg kon. Ze is van pure angst weg gerend met 4 honden in de achtervolging, eigenaresse deed er niets aan. Gelukkig kwam ze al vrij snel terug bij mij en heb ik gedaan alsof er niets aan de hand was en dat ik erg blij was dat ze weer bij me terug kwam. Heb de honden in mijn auto gezet en de eigenaresse bij de uitgang opgewacht. Heb even heel erg duidelijk gemaakt dat dit niet normaal gedrag is en dat ik de volgende keer niet wacht of kijk wat zij doet en dat ik dan wel corrigeer. Ach het zijn honden uit het buitenland, die kan je niet opvoeden was het antwoord. Dan denk ik als je het al niet voor elkaar krijgt om 1 op te voeden waarom neem je er dan 4.....
Dit is wel 1 van de nadelen van een omheind losloopgebied. Je komt werkelijk van alles tegen.
Bij Het Leesten zijn een aantal hondeneigenaren die een verbod hebben gekregen voor dat gebied, ook die lopen nu vrolijk hier bij ons. Heeft dus niet veel zin om iemand een verbod te geven als ze daarna gewoon elders gaan wandelen en dezelfde problemen blijven veroorzaken.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 11:03

Tja,ik heb wel eens een over enthousiaste hond weg getrapt. Vond het baasje heel stom :roll:

Mijn hond vind de meeste andere honden vervelend, hier zijn niet eens losloopgebieden en ik lijn haar aan als er een hond aankomt. Want ze staat prima onder appél en komt dus ook altijd direct, in tegenstelling tot de 'hij doet niks' honden _-:(

'Flikker op met je klote hond' heb ik ook wel eens gebruld, beleefdheid haalt echt niks uit helaas

Gini
Berichten: 17908
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 11:07

Waar ik ook loop en hoeveel lijnen er ook in het spel zijn, ik verwacht eigenlijk nooit dat een hond zomaar op mijn hond af komt gelopen. Twee honden met elkaar in contact laten komen is alleen done wanneer beide partijen expliciet toestemming gegeven hebben.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 11:11

Gini schreef:
Waar ik ook loop en hoeveel lijnen er ook in het spel zijn, ik verwacht eigenlijk nooit dat een hond zomaar op mijn hond af komt gelopen. Twee honden met elkaar in contact laten komen is alleen done wanneer beide partijen expliciet toestemming gegeven hebben.

Alleen jammer dat 95% van de hondeneigenaren dat niet weet of er niets mee doet als ze het wel weten. :')

Teveel mensen die denken dat een hond alles mag in een losloopgebied en ze hopen dat de hond over een uur ook weer bij de auto is. Uitleg van de regels, duidelijk zichtbaar ophangen als je het gebied in komt, zou misschien wat helpen.

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 11:19

Mensen lezen geen bordjes, dat zie je nu toch ook weer met het losloopverbod ivm broedseizoen? Zelfs vanaf de parkeerplaats waar het bord een stuk groter is, wordt het niet gelezen.

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 11:24

Ik wou al zeggen, mijn ervaring is dat mensen ziende blind zijn voor bordjes, de lichaamstaal van hun eigen hond en die van tegemoetkomende honden etc. :+

Gini
Berichten: 17908
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 11:28

Ik denk ook dat veel mensen vaak de gehoorzaamheid van hun hond te goed inschatten. Je ziet het zelfs in dit topic: met ballen of stokken gooien in de buurt van andere honden wordt als asociaal gezien.
Dat vind ik gek. Als dat al voldoende prikkel/trigger is voor jouw hond om onder appel uit te komen, dan lijn je je hond aan. Niet erg dat je hond zot wordt van ballen en stokken, maar wel absurd om de stokgooiende persoon de verantwoordelijkheid in de schoenen te schuiven.