Hond aan de lijn in losloopgebied

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BrankaZ

Berichten: 3895
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 10:57

MyWishMax schreef:
En je leest hier ook al, als jouw hond niet met andere honden wil spelen of snuffelen moet je maar naar aanlijngebied. Dus die hond die perfect los kan en gewoon samen met eigenaar bezig wil zijn moet verplicht aangelijnd blijven, omdat anderen te belazerd zijn om hun hond op te voeden en rekening met elkaar te houden.

Ik heb dus een tijd wel ergens gelopen waar ze officieel aangelijnd moesten zijn,maar waar het heel rustig was. Daar liep de mijne los en zodra we maar iemand zagen ging hij vast, zowel bij andere hond als fietser of voetgangers. Ook al zou hij er niet naar toe gaan. Nu kwam ik daar 9 van de 10 keer niemand tegen, gelukkig. Maar liever had ik ook gewoon naar losloopgebied gegaan waar het dus mag, maar daar werden we uitgescholden als hij de zoveelste hond corrigeerde die bovenop hem sprong om te 'spelen'. Hij heeft nooit schade gemaakt, het is alleen veel herrie maar verkeerde ras dus wij zijn altijd fout volgens anderen. We hebben niet veel losloopgebieden hier, maar je kan met een normaal luisterende hond die gewoon niks met vreemde honden heeft dus ook nergens terecht. Terwijl dat normaal hondengedrag is en dat overal op afstorten juist geen sociaal gedrag is...

Of mensen die zeggen dat het goed is voor hun hond om gecorrigeerd te worden. Sorry, wij lopen hier niet om JOUW hond op te voeden. Dat corrigeren is voor mijn hond niet leuk. En voor mij ook niet, want ik leer mijn honden juist dat ik het wel voor ze oplos en ze niet zelf alles hoeven te regelen zodat er geen irritaties komen.

Heel herkenbaar. Wij hadden op een gegeven moment 2 volwassen reuen die goed op elkaar ingespeeld waren. Dat hielp een beetje op want andere reuen bedachten zich wel 2 keer om te uit te proberen wie de sterkste was. Maar altijd voor ons laten lopen en lichaamstaal blijven lezen zodat we ze meteen bij ons konden roepen als we aan hen zagen dat er een andere hond (meestal reu) aan kwam.
Hond was een Golden Retriever en gehoorzaam (G&G3 getraind), maar zelfverzekerd en geen allemansvriend. En zoals veel reuen gewoon niet met elke andere hond van het zelfde geslacht makkelijk.
Dat is voor honden volkomen normaal en sociaal gedrag. Maar met het idee dat alle honden maar vriendjes moeten zijn niet maatschappelijk aanvaard.

Goof

Berichten: 28864
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 11:49

MyWishMax schreef:
Hij geeft het op afstand al heel duidelijk aan en honden die wel elkaars lichaamstaal lezen komen ook niet op hem af. Maar dat zijn sowieso niet de honden die zo op anderen af denderen.


Mmm, mijn beide honden willen doorgaans wel andere honden begroeten en mijn labrador kan daarbij lomp op een ander afrennen.
Mijn lab wil graag spelen, die is gek op andere honden. Mijn mini wil graag snuffelen en dan weer doorlopen.
Ze zijn echter allebei prima in het lezen van lichaamstaal en als een andere hond aangeeft geen interesse te hebben gaan die van mij ook allebei weer hun eigen kant op.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 11:56

laura1987 schreef:
Ik ben nu stiekem ook wel benieuwd over welke rassen wij het hebben.

Zelf heb ik een kruising mechelaar/ duits ( denk ik).

Spoiler:
[ [url=m/gfLp85.jpg]Afbeelding[/url] ]



Hier werklijn Duitse Herders. Nouja, nu nog maar 1.

Spoiler:
Afbeelding


Spoiler:
Deze waren beide van mij en dit was hun spelen, haha. Op industrieterrein want daar konden ze wel veilig loslopen zonder andere honden
Afbeelding


Goof, dan bedenkt die van jou zich vast voordat die zowat op die ander zit. Dan is er geen probleem, maar de meeste die zo aan komen denderen stoppen pas als ze of zowat of echr bovenop de andere hond zitten of onder de staart meteen. Dat is ook in hondentaal not done, maar ik ben wel degene die gezeik krijgt als de mijne dan zegt daar niet van gediend te zijn

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34696
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 12:17

Ik heb een jachthond, een Heidewachtel.

Las iets over met een bal spelen in losloopgebied. Ik vind dat niet sociaal. Honden die achter een bal aanrennen zitten heel hoog in hun energie waardoor ze ook anders reageren op andere honden. Sowieso vind ik spelen met een bal geen aanrader voor honden, maar dat is een hele andere discussie.

Ik heb ooit gehad, onze hond was toen nog een stuk jonger, dat we ergens kwamen waar water was (onze hond vindt water erg leuk) en diverse mensen die met hun honden met stokken aan het gooien waren, het water in. Hond was toen nog aan het puberen dus af en toe last van spreekwoordelijke bananen in de oren. Dus die ging ook de stokken van andere honden apporteren. Mensen werden oprecht boos, van wie is die asociale hond?? Terwijl ik dan denk, ja gooien met een bal of stok in een losloopgebied waar zoveel andere honden zijn is natuurlijk ook niet echt heel slim. Beste tactiek om onze hond mee te krijgen was destijds snel wegsneaken en haar laten zoeken waar we waren. Ook best handig omdat er met name 1 vrouw oprecht boos was. Ik had geen zin in een confrontatie. Wij zijn dus stilletjes weggeslopen, waarop onze hond eieren voor haar geld koos en ons achterna kwam.

Sandra_H

Berichten: 2717
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 12:17

welmoedz schreef:
Ik roep mijn honden altijd bij me in een losloopgebied als er iemand met een aangelijnde hond komt. Wel vind ik dat er genoeg gebieden zijn waar je aangelijnd kan lopen maar losloopgebieden vrij schaars zijn. Ga je met je hond die niet goed met andere honden kan en daarom aangelijnd is, naar een druk losloopgebied vind ik dat wel een beetje "de goden verzoeken"


De realiteit is helaas dat het in aanlijngebieden niet veel anders is. Ja, ik mijd met mijn aangelijnde hond inderdaad heel bewust de losloopgebieden (die overigens in de regio's waar ik loop echt niet zo schaars zijn) al zou dat echt niet nodig moeten zijn, maar aangezien er in de aanlijngebieden niet tot nauwelijks wordt gehandhaafd loopt alsnog het merendeel van de honden vrolijk los.

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 12:20

Nee ook dat ballen/ stokken gooien doe je ook niet met de andere in de buurt.
Dat doe je op een stuk waar je ziet dat er niemand in de buurt is.
Zelfde als loslopen, dat kan overal waar een ander niet in de buurt is.
Is het druk hou je de hond en speelgoed bij je.
Of de ander moet zeggen, laat maar gaan hoor.

Ja helaas is het steeds drukker geworden en zal hij vaker aan de voet moeten, het is niet anders. Dat is geen vrijbrief om te doen alsof op je op je eigen erf bezig bent.

Sandra_H

Berichten: 2717
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 12:25

Susanne schreef:
Echt 100% dit. Een aantal mensen in dit topic weerspiegelt prachtig waarom wij dit soort plekken mijden als de pest.

Mijn hond is sociaal, maar heeft geen interesse om door iedereen opgejaagd te worden (“ach wat leuk kijk ze eens spelen”). Om m’n hond te beschermen lopen we tegenwoordig, en zeker na zijn operatie, niet meer op die plekken.

Helaas hebben de meeste van die “leuke” hondeneigenaren ook totale schijt aan bordjes met aanlijngebied. Dus wanneer ik wandel in een gebied met aanlijnplicht worden we nog steeds belaagd. Hoe krom wil je het hebben?


net zoals in dit topic prachtig wordt aangegeven waarom er nog altijd losloopgebieden verdwijnen..... al maakt dat laatste vast niet zoveel uit want inderdaad: die bordjes zijn er om schijt aan te hebben. En dan ook nog eens niet het benul hebben om op je hond te letten en wel even aan te lijnen als er een wél aangelijnde hond loopt _-:(

Bo_Y

Berichten: 4571
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 12:51

SusanH schreef:
Ik heb een jachthond, een Heidewachtel.

Las iets over met een bal spelen in losloopgebied. Ik vind dat niet sociaal. Honden die achter een bal aanrennen zitten heel hoog in hun energie waardoor ze ook anders reageren op andere honden. Sowieso vind ik spelen met een bal geen aanrader voor honden, maar dat is een hele andere discussie.

Ik heb ooit gehad, onze hond was toen nog een stuk jonger, dat we ergens kwamen waar water was (onze hond vindt water erg leuk) en diverse mensen die met hun honden met stokken aan het gooien waren, het water in. Hond was toen nog aan het puberen dus af en toe last van spreekwoordelijke bananen in de oren. Dus die ging ook de stokken van andere honden apporteren. Mensen werden oprecht boos, van wie is die asociale hond?? Terwijl ik dan denk, ja gooien met een bal of stok in een losloopgebied waar zoveel andere honden zijn is natuurlijk ook niet echt heel slim. Beste tactiek om onze hond mee te krijgen was destijds snel wegsneaken en haar laten zoeken waar we waren. Ook best handig omdat er met name 1 vrouw oprecht boos was. Ik had geen zin in een confrontatie. Wij zijn dus stilletjes weggeslopen, waarop onze hond eieren voor haar geld koos en ons achterna kwam.


Hier op het honden strand gooit ook iedereen met ballen ect in het water. Wordt niet boos als een andere hond mijn bal pakt. Maar wil hem wel heel terug als ik naar huis ga of verder loop…

Vorig jaar ging dat mis. Ik gooi bal, mijn hond was te langzaam dus andere hond pakt de bal. Komt naar de kant en gaat in de bosjes liggen doe bal kapot te maken. Baas deed niets en als je in buurt kwam werd je bijna gegrepen. Dus bal van 30 euro stuk. Baas deed niets, ook niet toen ik vroeg of ze bal even wilde afpakken zodat ik verder kon met mijn hond. Dure les……

Celebi
Berichten: 3740
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 12:57

Ik zorgde inderdaad altijd dat als ik een balletje mee had dat ik die inderdaad niet perse ging gooien als ik andere mensen tegen kwam. Was al blij als mijn mini veilig op de grond kon blijven, dus dan ga ik hem ook niet als een soort huppelend konijntje laten rennen want dan is ie helemaal snel gezien als leuk speelgoed. :')

Maar ik had vaak wel die bal bij me en die gooide ik dan een paar meter naar voor, hondje erachteraan hobbelend, kwam de bal netjes terugbrengen en zo liepen we onze ronde. Volgens mij heeft nog nooit een andere hond interesse gehad in zijn bal. In de puppy fase had ik zelfs een soort najaag staart bij me om het netjes lopen en hier komen te belonen met een leuk trek spelletjes. Maar als je een beetje nogmaal nadenkt weet je wel waar en wanneer dat wel en niet handig is lijkt me. Maar dat soort kennis is duidelijk niet bij elke hondeneigenaar vanzelfsprekend. Zo ook met loslopen, honden laten 'spelen', op elkaar laten afstromen en zelf met hele andere dingen bezig zijn dan met je hond. Echt jammer.

Maar goed blijkbaar val ik nu met mijn balletje ook al onder de noemer asociaal dus die grens is ook wel heel bijzonder aan het worden van wat wel en niet kan. :o

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:21

Ik had laatst ook een mooie. Mijn hond moest revalideren na een zware operatie en uitlaten dus strikt aan de lijn. Prima, dan ga ik het ook niet opzoeken in een losloopgebied (ook al zou dat eigenlijk wel moeten kunnen als iedereen normaal doet maar dat terzijde). Dus om toch even fijn in een bos te kunnen wandelen, hond in de auto gezet en 20 minuten gereden naar een bosje met volledig aanlijnplicht. Er is daar maar 1 ingang en er staan meerdere, grote, duidelijke borden die deze aanlijnplicht aangeven.

Dat kan niet fout gaan zou je denken _O- Maar zelfs daar waren we niet veilig voor de loslopende “hij doet niets hoor!” honden. Toen ik aangaf dat mijn hond wél wat doet (is niet zo, maar ik dacht misschien houdt ze hem dan bij) vond die persoon dat IK mijn hond dan maar moest muilkorven als hij kon bijten.

Ik was echt flabbergasted gewoon :o?

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 13:23

Bo_Y schreef:
bal van 30 euro


Holy moly, een bal van 30 euro? :wow:

Ik heb ook weleens zo'n piepbal mee voor pup. Zo'n piepje trekt goed haar aandacht, zeker op het hondenspeelveld. Ik gooi op dat veld ook weleens en soms is een andere hond er eerder bij, dan zit de mijne heel verbaasd te kijken :)) Maar dat zijn balletjes van een paar euro

Bo_Y

Berichten: 4571
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:25

Mars schreef:
Bo_Y schreef:
bal van 30 euro


Holy moly, een bal van 30 euro? :wow:

Ik heb ook weleens zo'n piepbal mee voor pup. Zo'n piepje trekt goed haar aandacht, zeker op het hondenspeelveld. Ik gooi op dat veld ook weleens en soms is een andere hond er eerder bij, dan zit de mijne heel verbaasd te kijken :)) Maar dat zijn balletjes van een paar euro


Yup!! 1 van agilitytoys, die blijft drijven en een handvat…

wendy1987

Berichten: 6942
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:26

Susanne schreef:
Ik had laatst ook een mooie. Mijn hond moest revalideren na een zware operatie en uitlaten dus strikt aan de lijn. Prima, dan ga ik het ook niet opzoeken in een losloopgebied (ook al zou dat eigenlijk wel moeten kunnen als iedereen normaal doet maar dat terzijde). Dus om toch even fijn in een bos te kunnen wandelen, hond in de auto gezet en 20 minuten gereden naar een bosje met volledig aanlijnplicht. Er is daar maar 1 ingang en er staan meerdere, grote, duidelijke borden die deze aanlijnplicht aangeven.

Dat kan niet fout gaan zou je denken _O- Maar zelfs daar waren we niet veilig voor de loslopende “hij doet niets hoor!” honden. Toen ik aangaf dat mijn hond wél wat doet (is niet zo, maar ik dacht misschien houdt ze hem dan bij) vond die persoon dat IK mijn hond dan maar moest muilkorven als hij kon bijten.

Ik was echt flabbergasted gewoon :o?

Maar precies dit he..
Want ik meld ook altijd maar dat mijn 2 teckeltjes ook niet lief zijn.. Maar dan krijg je gewoon terug, waarom ben je hier dan?
Nou uhm... wij mogen hier gewoon lopen..

Voetnoot: ze zijn opzich echt prima, maar gewoon bang van alle grote honden bij voorbaat, door teveel nare ervaringen met lompe labradors die dan aan komen stuiven en over ze heen vallen > pijn tot gevolg.
ALs de andere rustig doen, gaat het vaak gewoon goed. De teef doet aan struisvogelen, die kijkt gewoon niet op of om, maar ik durf haar niet meer los te laten omdat als er wel 1 aangestoven komt, het gewoon gevaar oplevert met haar vorige hernia's.

Het is gewoon zo lastig, want zij vind het bijvoorbeeld heerlijk om dr eigen ding te doen, zo'n 20 meter achter me, lekker snuffelen. Maar helaas kan dat gewoon niet hier in NL

lor1_1984

Berichten: 12057
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:36

Ik heb een Shih Tzu en een middenslag Keeshond, daarnaast nog ongeveer 4x per week een Roemeens mixje (oppashond).
Hun hoogte?
26, 35 en 30cm ongeveer, klein en kleine middelmaat dus. :)

De Shih Tzu is vriendelijk, nooit bezig met puntjes maken oid maar heeft inmiddels een schurfthekel aan grote en vnl lompe beukhonden nadat hij letterlijk salto's heeft gemaakt. %)
Hij associeert dergelijke honden nu met pijn in zijn lijf en gaat er met een boog omheen, komen ze op hem af dan valt hij uit met ontzettend veel herrie.
De kees vindt vreemde honden eng, zij gaat er met een grote boog omheen en als ze op haar af komen ontwijkt ze ze handig, wanneer dat niet mogelijk is of ze blijven haar lastig vallen dan valt ze uit.
Keurig hondengedrag imo, maar volgens sommige bazen van honden waar ze naar is uitgevallen is ze een vals kreng. :roll:
De Roemeen kan uit onzekerheid uitvallen en patsen naar grotere honden maar is eigenlijk gewoon een watje, kleinere honden gaat altijd goed.
Geen van mijn honden (of de oppashond) maakt schade of raakt de andere hond überhaupt aan als dat even te voorkomen valt.
De grootste schade is een gekrenkt ego vd andere hond.
Imo prima gedrag, ze mogen best laten weten dat ze met rust gelaten willen worden als puur uitwijken en hun lichaamstaal niet werkt.

Ik kom overigens zeer zelden in losloopgebied, mijn Kees is dan altijd aangelijnd (lange lijn) want zodra die een konijn spot is ze pleite en onbereikbaar.
Daarnaast is ze een zwart stipje aan de horizon als ze losloopt (wel 95% betrouwbare recall en met gebaren bij te sturen), vind ik niet fijn ivm gebrek aan overzicht dus enkel in omheind losloopgebied zou ze volledig los mogen van mij.
Mijn Shih Tzu heeft een 80% betrouwbare recall als ik onderweg naar het losloopgebied consequent ben en hem tussendoor regelmatig laat inchecken in ruil voor wat lekkers, maar hij zal wel ff afmaken waar hij mee bezig was wanneer ik hem roep.
Als er iemand mee heeft gelopen die hem zijn gang liet gaan aan de riem dan daalt de recall naar mss 20% betrouwbaarheid en neemt hij veeeeeel meer ruimte met loslopen. :+
De Roemeen is het meest betrouwbaar qua loslopen maar zal met de Kees meerennen als hij de kans krijgt, komt wel 95% vd tijd zodra ik hem terugroep.

Bij het omheinde losloopveld hier staat een bord dat je even moet vragen of je hond erbij mag omdat er ook wel honden kunnen lopen die niet vriendelijk zijn.
Dat bord staat er voor de sier denk ik want de meeste mensen gooien hun honden er gewoon bij in. :roll:
Vragen ze het dan geef ik even aan dat ik mijn honden verzamel, aanlijn en het veld verlaat zodat ze er gebruik van kunnen maken of ik vraag of ze over 10 minuten terug kunnen komen, dan zorg ik dat het veld vrij is voor ze.

Tegewoordig loop ik gewoon via de andere uitgang weg als ze hun honden er gewoon bij gooien en laat dat hek wagenwijd openstaan.
Ben er ontzettend klaar mee dat ik mensen moet gaan smeken om hun beukhonden even bij zich te roepen en dan een grote muil te krijgen terwijl mijn Kees letterlijk gillend in paniek rondrent omdat de beukhonden haar achterna jagen. _-:(
Als jij asociaal gaat doen hoef ik geen rekening meer te houden met de veiligheid van jouw honden. :evaw:
De ingangen vh losloopveld liggen naar de rest vh park toe, dus relatief veilig nog tenzij ze naar de andere kant rennen maar das dan hun probleem.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:42

wendy1987 schreef:
Susanne schreef:
Ik had laatst ook een mooie. Mijn hond moest revalideren na een zware operatie en uitlaten dus strikt aan de lijn. Prima, dan ga ik het ook niet opzoeken in een losloopgebied (ook al zou dat eigenlijk wel moeten kunnen als iedereen normaal doet maar dat terzijde). Dus om toch even fijn in een bos te kunnen wandelen, hond in de auto gezet en 20 minuten gereden naar een bosje met volledig aanlijnplicht. Er is daar maar 1 ingang en er staan meerdere, grote, duidelijke borden die deze aanlijnplicht aangeven.

Dat kan niet fout gaan zou je denken _O- Maar zelfs daar waren we niet veilig voor de loslopende “hij doet niets hoor!” honden. Toen ik aangaf dat mijn hond wél wat doet (is niet zo, maar ik dacht misschien houdt ze hem dan bij) vond die persoon dat IK mijn hond dan maar moest muilkorven als hij kon bijten.

Ik was echt flabbergasted gewoon :o?

Maar precies dit he..
Want ik meld ook altijd maar dat mijn 2 teckeltjes ook niet lief zijn.. Maar dan krijg je gewoon terug, waarom ben je hier dan?
Nou uhm... wij mogen hier gewoon lopen..

Voetnoot: ze zijn opzich echt prima, maar gewoon bang van alle grote honden bij voorbaat, door teveel nare ervaringen met lompe labradors die dan aan komen stuiven en over ze heen vallen > pijn tot gevolg.
ALs de andere rustig doen, gaat het vaak gewoon goed. De teef doet aan struisvogelen, die kijkt gewoon niet op of om, maar ik durf haar niet meer los te laten omdat als er wel 1 aangestoven komt, het gewoon gevaar oplevert met haar vorige hernia's.

Het is gewoon zo lastig, want zij vind het bijvoorbeeld heerlijk om dr eigen ding te doen, zo'n 20 meter achter me, lekker snuffelen. Maar helaas kan dat gewoon niet hier in NL


Het is heel frustrerend. Ik had er eerder minder last van ofzo, maar sinds mijn hond dus ivm operatie moest revalideren aan de riem (en dus écht niet opgejaagd mocht worden) wordt je keihard geconfronteerd met deze asociale honden/eigenaren.

En dan roepen al die mensen dat je niet in een losloopgebied moet gaan lopen (doen we ook niet dus), maar ook in de aanlijnplicht gebieden ben je tegenwoordig niet veilig.

Waar willen deze mensen dan dat we gaan lopen? :') Op de maan?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78539
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:55

Ik heb een dalmatier, en bij het zien van mijn hond denken ze allemaal dat het die leuke vrolijke speelse honden zijn. Denk dat ik met een herder minder problemen zou hebben, dat mensen zich dan wel beter aan de etiquette houden.

Sandra_H

Berichten: 2717
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:58

Neonlight schreef:
Ik heb een dalmatier, en bij het zien van mijn hond denken ze allemaal dat het die leuke vrolijke speelse honden zijn. Denk dat ik met een herder minder problemen zou hebben, dat mensen zich dan wel beter aan de etiquette houden.


hm.....ik heb een stafford kruising, duidelijk herkenbaar, maar dat is op zichzelf nog altijd geen aanleiding om zich aan de etiquette te houden hoor. Het zien van de muilkorf daarentegen...... :+

Wintu

Berichten: 3033
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:03

Ik heb een boxer reu van 5 met angst agressie. Hij is eenmaal gegrepen als pup door een loslopende Deense dog en vorig jaar gegrepen door een loslopende Kangal van 80 kilo die hem samen met een andere hond heeft aangevallen, dus vreemde honden zijn een no- go. Thuis accepteert hij enkel geen reuen. Luistert van de lijn erg goed, gaat nooit ver, maar doen we enkel in erg overzichtelijk gebied.
Dan hebben we nog twee Roemeense teefjes, allebei sociaal, enkel kan de ene niets met aangelijnde honden. Maar functioneren beiden prima in roedel, ook met vreemde honden. Los gaan ze niet, want op en top jagers. Eenmaal wild in de neus en weg zijn ze.

Sky_As

Berichten: 4764
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:17

Hier iemand zonder hond....dus dat is wellicht een andere kijk op de situatie, maar waarschijnlijk hebben de meeste (beginnende?) hondeneigenaren mijn logica.
Helaas is een cursus niet verplicht, en kan iedere gek een hond kopen natuurlijk.

Als niet-hondeneigenaar, zou ik ervan uit gaan (dus dit is mijn persoonlijke mening/gevoel) dat in en losloopgebied, je hond los mag lopen (uiteraard mits deze wel sociaal is en geen mensen of andere dieren aanvalt).
Ik zou mijn hond dan afhankelijk van de situatie zoveel mogelijk los laten lopen in deze gebieden.

Het zou anders namelijk betekenen, dat als je je hond bij iedere hond die wel aan de lijn loopt ook aan moet lijnen, je in een losloopgebied uiteindelijk nog 90% van de tijd je hond aangelijnd zou moeten hebben?

Voor mij, nogmaals als niet hondeneigenaar, zou ik ervan uit gaan als je een niet sociale hond hebt, of een hond die het gezelschap van andere honden niet waardeert, je losloopgebieden zoveel mogelijk vermijdt.
Als ik zou zien dat een eigenaar het niet prettig vind, zou ik mijn (in dit geval fictieve) hond aanlijnen, maar zou me wel afvragen waarom iemand dan in een losloopgebied loopt. Maar daar staat wel tegenover, als je daar loopt, en er komen dus in een wandeling van een half uur 10 aangelijnde honden voorbij, dat je waarschijnlijk op een gegeven moment denkt: ik laat hem gewoon los lopen nu, want anders is het nog geen losloopwandeling geworden.

Ik begrijp echt alle voors en tegens die hier gezegd worden. Maar ik denk wel dat je ervan uit moet gaan, dat de gemiddelde mens vanuit zichzelf kijkt. En op het moment dat je zelf een makkelijke hond hebt, je waarschijnlijk niet beseft, waar mensen met een moeilijke hond mee moeten dealen soms.

(zie het een beetje als de sensibele dressuurknol die van ieder foutief blaadje af gaat, waarbij de ruiter het liefste heeft dat iedereen fluistert en vooral niet te hard uitademt, en dat er vervolgens iemand met een heerlijke nuchtere tinker met een hoop kabaal langs gegaloppeerd komt met een vlag in haar hand want ze oefenen voor de open dag van de bereden politie, bij wijze van. Die 2 zullen elkaar ook niet begrijpen......).

Celebi
Berichten: 3740
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:28

Ik begrijp helaas ook wel dat veel mensen honden los laten lopen. Het is vaak een gebrek aan kennis en kunde. Ze denken dat honden graag spelen, ze onderling het wel uitzoeken, en een omheind gebied veilig is als je hond minder goed terugkomt als je dat vraagt. Mensen met de juiste kennis snappen echter dat honden dit onderling vaak niet prettig vinden als er honden op hun afgestormd komen en zeker bij kleintjes is het ook nog eens levensgevaarlijk.

Ieder mens met dieren zou zichzelf moeten blijven bijscholen om het beste voor hun dieren te hebben. Of dat nou een paard, hond of hamster is. Vroeger was het normaal om een hamster is een klein plastic bakje te houden, nu weten we dat ze hele grote ruimtes met graaf mogelijkheden nodig hebben. Vroeger dacht men misschien dat honden altijd maar lekker willen spelen, inmiddels is zoiets echt achterhaald. Ik ben van mening dat wanneer je een dier (of kind) hebt dat je de verantwoording hebt om jezelf te blijven inlezen en niet je kop in het zand te steken. Maar dat is helaas echt een utopie als je alle (soms onbewuste) ellende ziet met beestjes.

Sandra_H

Berichten: 2717
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:34

Celebi schreef:
Ieder mens met dieren zou zichzelf moeten blijven bijscholen om het beste voor hun dieren te hebben. Of dat nou een paard, hond of hamster is. Vroeger was het normaal om een hamster is een klein plastic bakje te houden, nu weten we dat ze hele grote ruimtes met graaf mogelijkheden nodig hebben. Vroeger dacht men misschien dat honden altijd maar lekker willen spelen, inmiddels is zoiets echt achterhaald. Ik ben van mening dat wanneer je een dier (of kind) hebt dat je de verantwoording hebt om jezelf te blijven inlezen en niet je kop in het zand te steken. Maar dat is helaas echt een utopie als je alle (soms onbewuste) ellende ziet met beestjes.


helemaal eens! Hoeft denk ik niet eens utopie te blijven, het zou zo mooi zijn als men voorafgaand aan de aanschaf van een dier een verplichte cursus met bijbehorend certificaat/"rij"bewijs zou moeten volgen. Dat voorkomt niet alle leed, maar wel heel veel.

Celebi
Berichten: 3740
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:44

Het lastige is alleen dat je heel lastig kan bepalen wat dan de juiste trainingsmethode is. Ik ben voor positieve beloning, mijn ouders zijn meer van de oude stempel en vinden dat een hond maar gewoon moet luisteren. Dat staat haaks tegenover elkaar, maar toch hebben ze een hondenschool gevonden die meer paste bij hun stijl terwijl ik gewoon zie dat het niet werkt. Het is echt een vreselijk lompe drukke hond die tegen alles en iedereen aan wil springen en niet terugkomt als je hem roept. Gelukkig heb ik ze kunnen overtuigen dat ze hem niet meer los laten en ze hebben een lange sleeplijn gekocht want dat ging geheid een keer fout. Maar als je dus die insteek hebt zul je niet perse een goed opgevoede hond krijgen en zelfs al volgt er dan een erkende cursus, dan is het maar de vraag of die geschikt is en er dus echt een stabiele blije hond uit volgt.

Hettieheks
Berichten: 1255
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:56

Celebi schreef:
Het lastige is alleen dat je heel lastig kan bepalen wat dan de juiste trainingsmethode is. Ik ben voor positieve beloning, mijn ouders zijn meer van de oude stempel en vinden dat een hond maar gewoon moet luisteren. Dat staat haaks tegenover elkaar, maar toch hebben ze een hondenschool gevonden die meer paste bij hun stijl terwijl ik gewoon zie dat het niet werkt. Het is echt een vreselijk lompe drukke hond die tegen alles en iedereen aan wil springen en niet terugkomt als je hem roept. Gelukkig heb ik ze kunnen overtuigen dat ze hem niet meer los laten en ze hebben een lange sleeplijn gekocht want dat ging geheid een keer fout. Maar als je dus die insteek hebt zul je niet perse een goed opgevoede hond krijgen en zelfs al volgt er dan een erkende cursus, dan is het maar de vraag of die geschikt is en er dus echt een stabiele blije hond uit volgt.


In dat geval geld echt;

Het is pas een probleem als je dat zelf zo ervaart. Waarschijnlijk heeft de hond ook wel wat issues en reageert daarom al gauw hyper. Maar goed dat kan ik niet met zekerheid zeggen als ik de kwestie niet ken.

En dan zijn het ook nog je ouders, dat maakt het helemaal lastig. Ik volg er hele studies voor maar mijn ouders weten het ook nog altijd beter ;-)

Sandra_H

Berichten: 2717
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:07

Daar heb je ook wel een punt, maar aan de andere kant vraag ik me af hoeveel dat uitmaakt. Het gaat er vooral om (om het even bij de honden te houden) dat je iets hebt waarmee je kunt laten zien dat je op de hoogte bent van iig de basale levensbehoeften, en de lichaamstaal van de hond, en vooral ook verantwoord houderschap (waaronder zou moeten vallen de etiquette, maar ook de betekenis van gele sleeves/lintjes, en je aan de geldende regels houden). Dan maakt de methode waarop je het geleerd hebt niet persee veel uit.

Celebi
Berichten: 3740
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:26

Hettieheks schreef:
Celebi schreef:
Het lastige is alleen dat je heel lastig kan bepalen wat dan de juiste trainingsmethode is. Ik ben voor positieve beloning, mijn ouders zijn meer van de oude stempel en vinden dat een hond maar gewoon moet luisteren. Dat staat haaks tegenover elkaar, maar toch hebben ze een hondenschool gevonden die meer paste bij hun stijl terwijl ik gewoon zie dat het niet werkt. Het is echt een vreselijk lompe drukke hond die tegen alles en iedereen aan wil springen en niet terugkomt als je hem roept. Gelukkig heb ik ze kunnen overtuigen dat ze hem niet meer los laten en ze hebben een lange sleeplijn gekocht want dat ging geheid een keer fout. Maar als je dus die insteek hebt zul je niet perse een goed opgevoede hond krijgen en zelfs al volgt er dan een erkende cursus, dan is het maar de vraag of die geschikt is en er dus echt een stabiele blije hond uit volgt.


In dat geval geld echt;

Het is pas een probleem als je dat zelf zo ervaart. Waarschijnlijk heeft de hond ook wel wat issues en reageert daarom al gauw hyper. Maar goed dat kan ik niet met zekerheid zeggen als ik de kwestie niet ken.

En dan zijn het ook nog je ouders, dat maakt het helemaal lastig. Ik volg er hele studies voor maar mijn ouders weten het ook nog altijd beter ;-)


Dat laatste had ik inderdaad al weg gelaten in mijn beschouwing omdat zoiets ook meespeelt natuurlijk, maar goed voor de rest klopt het wel.

Alleen, het is ook een probleem als anderen het als een probleem ervaren. Het achter andere honden aangaan, niet luisteren, spullen kapot kauwen, dat soort zaken heeft niet alleen de eigenaar last van maar ook bezoek of andere honden eigenaren buiten. Of wandelaars, ruiters, noem het maar op. Ik ben blij dat ze nu inzien dat loslopen voor alle partijen gewoon link is en daar hun verantwoordelijkheid in nemen, maar daar heb ik best wat voor moeten aandringen. Ik weet zeker dat er nog talloze mensen zijn die denken dat ze het juiste doen en er zelf niet al teveel overlast van ervaren (oke al die kapotte spullen wel natuurlijk :') ), maar daarbij echt niet denken aan de medemens en dus zon ongeleid projectiel los laten rennen zonder enige vorm van appèl. En dat zie ik dus zelfs met eventuele cursus niet perse veranderen.