Ons kat gaat continu naar de buurvrouw en plast daar in

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jetwii
Berichten: 1286
Geregistreerd: 23-08-06

Ons kat gaat continu naar de buurvrouw en plast daar in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-24 19:39

Ons poes is gevonden als zwerver. Kwam aanlopen toen hij ongeveer een half jaar oud was.
Nadat hij twee weken in het asiel heeft gezeten hebben wij hem weer opgehaald.

Ons buurvrouw is gek op katten en had er zelf 5. Afgelopen twee maand zijn er twee aangereden en heeft ze het rustiger in huis.

Nu loopt ons poes van inmiddels 3 continu na haar toe en ligt op haar bed te slapen.
Zij vind het geweldig want ze vind hem zo lief alleen ze vind het wat minder dat hij daar ook in huis plast.

Ik ben van mening dat een kat gewoon gaat waar hij wil gaan en heb hem er eergister weg gehaald.
Mijn man is echter vrij boos want vind dat het ons poes is en dat de buurvrouw hem weg moet sturen.

Iemand tips over hoe hier mee om te gaan

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110693
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ons kat gaat continu naar de buurvrouw en plast daar in

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 19:41

Je tuin afzetten zodat hij er niet meer uit kan?

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Ons kat gaat continu naar de buurvrouw en plast daar in

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 19:42

Jouw kat, dus jij moet zorgen dat hij niet meer naar de buren kan. Is toch van de zotte dat je buurvrouw het probleem met jouw kat moet oplossen :?

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 19:43

Jullie kat, jullie verantwoording. Zorgen dus dat ie niet meer naar de buurvrouw kan.

jetwii
Berichten: 1286
Geregistreerd: 23-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-24 19:45

Daihyo schreef:
Jouw kat, dus jij moet zorgen dat hij niet meer naar de buren kan. Is toch van de zotte dat je buurvrouw het probleem met jouw kat moet oplossen :?


Dankje dit is precies hoe ik dus denk en als die kat liever daar is denk ik ga je gang.
Ons andere kat mag graag in het veld jagen en komt netjes thuis.
Mijn man denkt er alleen iets anders over en vind het maar niks dat die buurvrouw die kat roept en voert

Misschien mijn man toch maar overtuigen het gesprek aan te gaan of de buurvrouw de kat niet wil overnemen

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Ons kat gaat continu naar de buurvrouw en plast daar in

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 19:51

Ze vind het toch oh zo geweldig en staat het toe dat jouw kat in haar huis komt.
Dan moet ze niet gaan zeiken over dat jouw kat ook in haar huis plast.

Ze moet m dan wegjagen en niet meer in huis toelaten!

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 14:42

Daihyo schreef:
Jouw kat, dus jij moet zorgen dat hij niet meer naar de buren kan. Is toch van de zotte dat je buurvrouw het probleem met jouw kat moet oplossen :?


Nou dit dus. Jouw huisdieren horen überhaupt niet bij je buren naar binnen te kunnen wandelen. Gewoon je dier bij je houden.

Als er de afgelopen maand al 2 katten zijn doodgereden, laat je je dier toch niet onbeheerd op straat rond zwerven? Ik weet dat dit onder “kattenliefhebbers” vrij normaal is, maar ik snap er echt geen hout van. Ik zou gek worden als mijn dier in de huidige maatschappij ergens op straat rondzwerft met alle gevaren van dien :o
Ik zou in ieder geval niet overwegen om mijn dier aan iemand ter overname aan te bieden die zo met dieren omgaat.

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ons kat gaat continu naar de buurvrouw en plast daar in

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 14:55

Als die buurvrouw de kat van ts gaat roepen en voeren, dan gaat hij daarheen. Dat doen katten. en dan moet ze niet klagen dat hij bij haar in huis plast. Ze moet hem niet meer binnenhalen want het is jullie kat.Of, inderdaad, ze zou hem officieel moeten overnemen maar ik weet niet eens hoe het zit met de regels van het asiel, of je zomaar zelf de dieren mag overplaatsen. En wil ts dat wel? Anders binnenhouden en\of buurvrouw vragen hem niet mee aan te halen.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 14:56

Als kattenliefhebber zonder aanhalingstekens: wij laten onze roofdiertjes vrij door de achtertuin naar buiten gaan.
Tot nu toe (*klopt af*) geen platgereden poezen of katers meegemaakt, maar uitstapjes of een week wegblijven kan gebeuren.
Beesten zijn over het algemeen best slim en kunnen prima op zichzelf passen.

Idem dat kat en buurvrouw elkaar adopteren - als de kat liever ander personeel heeft gaan we het dier niet dwingen.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Ons kat gaat continu naar de buurvrouw en plast daar in

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 15:02

Buurvrouw laat de kat zelf in huis toch?
Ik heb mijn tuindeur ook wel open met mooi weer. Er is wel eens een kat binnengelopen, maar die wist heel snel dat dat niet de bedoeling was. }>
En top dat TS zorgt voor een zwervertje.
Is het gedrag recent ontstaan?

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Ons kat gaat continu naar de buurvrouw en plast daar in

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 15:12

Jij moet zorgen dat je kat geen overlast geeft maar als buuf hem roept en voert en binnenlaat ligt er toch ook een deel van de oorzaak van dit probleem bij buuf. Een deel van de oplossing dus ook. Niet roepen, niet voeren en niet binnen laten.

DuoPenotti

Berichten: 29513
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 15:17

Dit is wel heel dubbel.
Als ze voert ja dan komt hij wel binnen ja.

Kijk ik ben ook van tuin afzetten en je eigen dieren op eigen erf houden.
Of dat nu om honden of paarden gaat, of katten, mij om het even.
Maar goed dat is niet gebeurt en buurvrouw voert. Ja dan is het beide schuld in deze.

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 15:21

jetwii schreef:
Daihyo schreef:
Jouw kat, dus jij moet zorgen dat hij niet meer naar de buren kan. Is toch van de zotte dat je buurvrouw het probleem met jouw kat moet oplossen :?


Dankje dit is precies hoe ik dus denk en als die kat liever daar is denk ik ga je gang.
Ons andere kat mag graag in het veld jagen en komt netjes thuis.
Mijn man denkt er alleen iets anders over en vind het maar niks dat die buurvrouw die kat roept en voert

Misschien mijn man toch maar overtuigen het gesprek aan te gaan of de buurvrouw de kat niet wil overnemen


Wat een vreemde oplossing.. het klinkt niet perse alsof de kat geliefd is als je hem direct aan je buurvrouw wilt geven >;)

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 16:20

TS, je reageert heel raar met de opmerking: "als de poes liever daar is prima...."
Zo werkt het niet. Jij neemt hem op als huisdier, jij haalt hem uit het asiel.... dus jij draagt er zorg voor.
Dat betekent óf binnen houden óf de tuinafzetten.

En de buurvrouw als eerste aanspreken dat ze hem niet mag voeren, aaien of binnenlaten...
Of overleg desnoods dat ze hem overneemt van je.

Ik vind je niet erg positief naar poes toe,

fierefluiter
Berichten: 199
Geregistreerd: 03-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 18:34

Er gaan hier naar mijn idee meerdere dingen mis. Ik ben van mening dat katten op eigen terrein moeten blijven, maar begrijp dat deze opvatting enigszins 'nieuw' is, en dat velen niet beter weten en dit altijd al zo hebben gedaan. Ik kan me hier niet in vinden, maar respecteer ook deze mening. Daarnaast is er het feit dat de kat naar de buren gaat en daar welkom is (en zelfs wordt gelokt), totdat ze daar ongewenst gedrag vertoont. Als je de kat buiten wilt laten rondlopen, zou je de buurvrouw moeten vragen om de kat niet meer binnen te laten, of haar duidelijk moeten maken dat dit op eigen risico is en dat je geen controle hebt over waar de kat plast wanneer de buurvrouw haar binnenhaalt. Ten slotte zou ik bij jezelf goed nagaan of je nog wel verantwoordelijkheid wilt dragen voor de kat. Als het voelt alsof dit meer moeite kost dan het oplevert, of als je eigenlijk niet zo gehecht bent aan de kat, dan is het inderdaad beter om een nieuw baasje te zoeken. Of dat de buurvrouw zal zijn, moeten jullie samen beslissen.

Goof

Berichten: 28796
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 18:37

ElCamino schreef:
TS, je reageert heel raar met de opmerking: "als de poes liever daar is prima...."


Ik vind je niet erg positief naar poes toe,


Niet mee eens. Het kan ook getuigen van liefde voor de kat als TS hem zijn eigen baasje laat kiezen. En kennelijk heeft hij de voorkeur voor de buurvrouw.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 18:59

Goof schreef:
ElCamino schreef:
TS, je reageert heel raar met de opmerking: "als de poes liever daar is prima...."


Ik vind je niet erg positief naar poes toe,


Niet mee eens. Het kan ook getuigen van liefde voor de kat als TS hem zijn eigen baasje laat kiezen. En kennelijk heeft hij de voorkeur voor de buurvrouw.

Eens, een kat heeft personeel, geen 'baas'. Soms is kiezen voor een andere oplossing het beste voor een kat. Toch vermoed ik in dit geval niet dat dit past, aangezien de kat daar in huis plast. Als er geen medische oorzaak voor is, kan het ook een stressreactie zijn.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 19:28

fierefluiter schreef:
Er gaan hier naar mijn idee meerdere dingen mis. Ik ben van mening dat katten op eigen terrein moeten blijven, maar begrijp dat deze opvatting enigszins 'nieuw' is, en dat velen niet beter weten en dit altijd al zo hebben gedaan. Ik kan me hier niet in vinden, maar respecteer ook deze mening.


Een kennisje heeft een GPS op de chip (of hoe het ook precies zit) van haar twee katers, zodat ze precies weet waar haar roofdiertjes uithangen.
Zelf ben ik nog nooit zo ver gegaan.

Voor vogels etc kan het zin hebben om katten bijvoorbeeld 'snachts binnen te halen. (Zeker in de' kuiken tijd'.)

Maar 'eigen terrein', dat zegt een dier niets.
(Je kunt een kat best leren 'dat het dáár akelig is', maar dan heb je het wel gehad.)

Goof

Berichten: 28796
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 19:37

Janneke2 schreef:
Maar 'eigen terrein', dat zegt een dier niets.
(Je kunt een kat best leren 'dat het dáár akelig is', maar dan heb je het wel gehad.)


Dus zorg je zelf voor een afgezet terrein :)*

fierefluiter
Berichten: 199
Geregistreerd: 03-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 20:22

Janneke2 schreef:
fierefluiter schreef:
Er gaan hier naar mijn idee meerdere dingen mis. Ik ben van mening dat katten op eigen terrein moeten blijven, maar begrijp dat deze opvatting enigszins 'nieuw' is, en dat velen niet beter weten en dit altijd al zo hebben gedaan. Ik kan me hier niet in vinden, maar respecteer ook deze mening.


Een kennisje heeft een GPS op de chip (of hoe het ook precies zit) van haar twee katers, zodat ze precies weet waar haar roofdiertjes uithangen.
Zelf ben ik nog nooit zo ver gegaan.

Voor vogels etc kan het zin hebben om katten bijvoorbeeld 'snachts binnen te halen. (Zeker in de' kuiken tijd'.)

Maar 'eigen terrein', dat zegt een dier niets.
(Je kunt een kat best leren 'dat het dáár akelig is', maar dan heb je het wel gehad.)


Ik doel met ‘eigen terrein’ inderdaad op een terrein dat op zo’n manier is afgezet dat de kat er niet uit kan komen.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 20:36

Goof schreef:
Janneke2 schreef:
Maar 'eigen terrein', dat zegt een dier niets.
(Je kunt een kat best leren 'dat het dáár akelig is', maar dan heb je het wel gehad.)


Dus zorg je zelf voor een afgezet terrein :)*


:)*
Inclusief plafond op de tuin.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 20:46

Janneke2 schreef:
Goof schreef:

Dus zorg je zelf voor een afgezet terrein :)*


:)*
Inclusief plafond op de tuin.


Als je in een vrij stedelijk gebied woont bijv. rijtjeswoningen met tuinen kan je het over het algemeen prima zo afzetten dat een kat er niet uit komt. Buitengebied met veel m2 aan tuin en open terrein kan ik me voorstellen dat het lastig wordt.

Vervelend dat de kat daar in huis plast maar dan moet ze ‘m ook niet binnenlokken en voeren… ik haal uit je bericht dat je de kat evt aan haar wil afstaan, dat kan je natuurlijk altijd voorstellen. Is je man wel erg gehecht aan de kat? Anders idd gesprekje met de buurvrouw aangaan dat jij m moeilijk kan vertellen dat ie niet bij haar mag plassen, dus dat binnenhalen door haar op eigen risico is.

Goof

Berichten: 28796
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 20:58

Janneke2 schreef:
Goof schreef:


Dus zorg je zelf voor een afgezet terrein :)*


:)*
Inclusief plafond op de tuin.


Of een stroomdraadje in de grond. Of een strook gaas op je schutting.
Hoe je het doet doe je het, maar het is je eigen verantwoordelijkheid dat je kat niemand lastig valt.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ons kat gaat continu naar de buurvrouw en plast daar in

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 21:15

Afdeling meningen: ik hou erg van een goede verstandhouding met de buren - en dat heb ik vrijwel altijd gehad.

Maar een stroomdraad of een plafond op de tuin vanwege een kat - nee....

DuoPenotti

Berichten: 29513
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 21:42

Een kattenren kan ook. Binnen houden kan ook.
Geen kat houden ook.

Dat laatste doen wij.
Onze buren hebben kipjes en vogels voor de hobby.
Onze tuin te groot voor kat proof omheinen.
Dan is de keuze voor mij simpel.

Mijn dieren. Die horen geen overlast aan een ander te geven.