Ons kat gaat continu naar de buurvrouw en plast daar in

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jetwii
Berichten: 1286
Geregistreerd: 23-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-24 21:55

Om even op iedereen te reageren:

Ik geef echt om het beestje, heb niet voor niks voor elkaar gekregen dat het asiel hem heeft herplaatst bij ons.
Kat heeft chronische niesziekte en word hiervoor keurig geent.

Echter ons oude kat is gewend vrij buiten te lopen, komt niet verder dan de buurt of voortuin en dat wil ik haar absoluut niet afnemen door de tuin af te zetten. Deze kat is inmiddels 13 en krijgt maandelijks een injectie solensia vanwege artrose. Ik vind dat ik het niet kan maken deze kat in de tuin te houden.

Voor nu lijkt het of buurvrouw de kat buiten laat als wij hem roepen en hij komt dan ook gelijk thuis te kroelen.

De reden dat ik zeg dan houd ze hem maar is omdat zij het zielig vind dat hij niet genoeg aandacht krijgt. Ik kan haar in dit verhaal snappen want deze kat wil continu aandacht en krijgt bij ons alleen van 6-6.30 aandacht en van 16.00 tot 00.00. Wij zijn allebei 3 dagen in de week aan het werk en dat verander ik niet. 4 dagen in de week is er wel iemand thuis en wij dachten dat dit genoeg aan aandacht zou voor een kat.

Ons oude kat is tevreden hiermee, en nachts ligt die er gewoon lekker bij te slapen.
Ik vraag me dus voornamelijk af of we de kat niet tekort doen.

Kwa buurt wonen wij heel rustig, aanrijden gebeurde toevallig bij twee van haar katten 1 op 2 km afstand van ons huis op een boerenweg en 1 op de doorgaande straat 500 meter verder.
Laatst bijgewerkt door jetwii op 20-03-24 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Ons kat gaat continu naar de buurvrouw en plast daar in

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 22:01

Is het een idee om de tuin af te zetten en voor je oudere kat een kattenluikje op chip te maken

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Ons kat gaat continu naar de buurvrouw en plast daar in

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 22:09

Ik snap eerlijk gezegd niet wat precies het probleem is. Dat de buurvrouw jullie kat binnenhaalt of dat hij daar in huis plast? Dat eerste kun je mogelijk oplossen door met de buuf in gesprek te gaan. Het enige alternatief is de kat binnenhouden of de tuin zo afzetten dat de kat niet naar de buurvrouw kan. Dat de kat wordt binnengehaald en vervolgens in huis plast dat zou ik lekker het probleem van de buurvrouw laten mits ze hem echt zelf bewust binnenlaat. Als hij door het open raam naar binnen sneakt en vervolgens in huis plast, kom ik weer terug bij het punt 'kat op eigen terrein houden' :Y)

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 22:17

Janneke2 schreef:
Afdeling meningen: ik hou erg van een goede verstandhouding met de buren - en dat heb ik vrijwel altijd gehad.

Maar een stroomdraad of een plafond op de tuin vanwege een kat - nee....


Nouja ik vind het prima als een buur bij mij er zo over zou denken, maar dan ook niet komen zeuren als de kat een keer met een nat pak thuiskomt, of aangevallen is door mijn eigen kat die z’n territorium verdedigt, of iets giftigs/gevaarlijks uit mijn tuin heeft gegeten etc. Ik zou nooit andermans kat bewust kwaad doen maar kat zonder toezicht buiten = op eigen risico.


Maar goed, weer on topic. TS het klinkt niet alsof je kat objectief te weinig aandacht krijgt maar er zijn altijd individuen tussen die het liefst 24/7 aan hun favoriete mens vastgeplakt zitten, en misschien zoekt de jouwe toch graag de extra aandacht bij de buurvrouw op. De katten daarom allemaal binnenlaten als je verder geen overlast geeft en je oudje er baat bij heeft is misschien ook een beetje overdreven. Zowel jij als je buurvrouw lijken me erg begaan met het welzijn van de kat, daar komen jullie met een goed gesprek vast wel uit.

Zoolgangster

Berichten: 9600
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 22:32

Yessy schreef:
Ik snap eerlijk gezegd niet wat precies het probleem is. Dat de buurvrouw jullie kat binnenhaalt of dat hij daar in huis plast? Dat eerste kun je mogelijk oplossen door met de buuf in gesprek te gaan. Het enige alternatief is de kat binnenhouden of de tuin zo afzetten dat de kat niet naar de buurvrouw kan. Dat de kat wordt binnengehaald en vervolgens in huis plast dat zou ik lekker het probleem van de buurvrouw laten mits ze hem echt zelf bewust binnenlaat. Als hij door het open raam naar binnen sneakt en vervolgens in huis plast, kom ik weer terug bij het punt 'kat op eigen terrein houden' :Y)


Ik snap het ook niet, hoe kan iemand zo dom zijn andermans kat in huis te halen, en dan te klagen bij de eigenaar over het feit dat de kat in huis plast. Dan haal je die kat toch níet in huis, zou ik denken.

Dat katten hun eigen huis uitzoeken, dat ben ik maar ten dele mee eens... stel de buuf geeft kat lekker, maar ongezond (vol geur en smaakstoffen) goedkoop voer... dan weet ik wel waar die kat naartoe gaat...

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ons kat gaat continu naar de buurvrouw en plast daar in

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 23:15

Ik ben van de pragmatische oplossingen dus in dit geval ging ik mooi de kat delen met de buurvrouw. Wil ik nog best voorstellen dat we samen een kattenbak voor in haar huis kopen, zodat de kat daar in kan plassen. Moet buuf wel beloven dat zij het grit koopt en de bak schoon maakt. En uiteraard mag de kat bij ons zijn wanneer wij haar aandacht kunnen geven.
Als dat laatste niet werkt en buuf wil graag de kat voor zich alleen, dan kan dat ook maar dan mag buuf verder niet zeuren en het gezeik zelf oplossen.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 23:33

Maar haalt de buurvrouw de kat zelf letterlijk in huis of loopt die via bijv een kattenluik daar naar binnen?

En wat vraagt de buurvrouw aan jullie mbt deze situatie, dat lees ik niet. Wil ze de kat niet meer in huis hebben, wil ze vergoeding voor het plassen?

Ik vond het ook gruwelijk irritant dat er in de zomer als wij de achterdeur gewoon open hebben staan een kat uit de buurt vond dat die gewoon bij ons naar binnen kon lopen en op bed kon gaan liggen.

Wij hebben zelf geen katten. Geven katten geen eten. Maar moeten wij in de zomer verplicht onze deur dicht houden omdat een dier van een ander vindt dat die gewoon bij ons naar binnen kan?

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Ons kat gaat continu naar de buurvrouw en plast daar in

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 00:18

Ik krijg de kriebels van dit topic als ik lees dat de kat zo lekker in het veld jaagt en er 'roofdiertjes' vrij buiten worden gebonjourd.

Dan moet je nog blij zijn als natuurliefhebber dat ze snachts de Kat wel binnenhouden voor de vogeltjes. Je zou schrikken van de cijfers als je ziet hoeveel schade katten aanrichten in de lokale fauna

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 00:21

Schuur_ schreef:
Ik krijg de kriebels van dit topic als ik lees dat de kat zo lekker in het veld jaagt en er 'roofdiertjes' vrij buiten worden gebonjourd.

Dan moet je nog blij zijn als natuurliefhebber dat ze snachts de Kat wel binnenhouden voor de vogeltjes. Je zou schrikken van de cijfers als je ziet hoeveel schade katten aanrichten in de lokale fauna

Zeg dat. Waarom neem je een huisdier als het kennelijk niet bij jouw huis of afgezette tuin blijft. Ik zal het paard voortaan ook door de wijk laten scharrelen :j

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 07:42

Schuur_ schreef:
Ik krijg de kriebels van dit topic als ik lees dat de kat zo lekker in het veld jaagt en er 'roofdiertjes' vrij buiten worden gebonjourd.

Dan moet je nog blij zijn als natuurliefhebber dat ze snachts de Kat wel binnenhouden voor de vogeltjes. Je zou schrikken van de cijfers als je ziet hoeveel schade katten aanrichten in de lokale fauna


En vergeet niet dat de honden nu overal weer aan de lijn moeten want “broedseizoen” en oei straks gaan ze achter een vogeltje aan!!!
Terwijl die katten hele vogelnestjes leeg roven, maar dan is het de “natuur” en normaal, want het zijn toch roofdieren? En het is zo schattig als ze een halfdood vogeltje mee naar binnen nemen voor de eigenaar als cadeautje.
Gewoon geen enkel huisdier zelfstandig achter de vogeltjes aan, zou het IMO moeten zijn. Zó verschrikkelijk krom dit.

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Ons kat gaat continu naar de buurvrouw en plast daar in

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 08:06

Ik heb al eens katten gewoon de konijnenholen zien uitwachten tot de baby konijntjes voor de eerste keer buiten komen. En katten met baby haasjes zien lopen. Om dan nog te zwijgen van alle weidevogels waarvoor zoveel iniatieven en campagnes voor georganiseerd worden. Maar dat geldt allemaal niet voor de gemiddelde katteneigenaar want een kat is een 'vrij' dier.

En tuurlijk, er lopen ook roofdieren en roofvogels in het wild maar die jagen niet voor de lol. Een kat wel. Een kat jaagt meestal met een lekker volle brokjesbuik om de tijd te doden en zal dus ook niet stoppen omdat hij gaat eten of genoeg heeft. Die gaat gewoon door naar het volgende nest, leger of hol.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110693
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 08:21

Susanne schreef:
En vergeet niet dat de honden nu overal weer aan de lijn moeten want “broedseizoen” en oei straks gaan ze achter een vogeltje aan!!!


Nou nee, die honden lopen overal los in het bos waardoor met name reeën daar last van hebben.
Daar gaat de campagne over :P En daarnaast natuurlijk al het andere wild zoals eekhoorns, vogels, maar ook hermelijnen en marters.
Van mij mogen ze ook de boetes voor loslopende honden gigantisch opschroeven, maar dat is weer een andere discussie :+
Ook na het broedseizoen horen ze buiten losloopgebieden altijd aan de lijn. Dat is nu niet opeens anders.

Ook katten horen imo gewoon op eigen terrein te blijven.
En hoe je dat doet maakt niet uit, maar het is de verantwoording van de eigenaar.

Afbeelding

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 08:23

In “ons” bos gaat het over het vogelbroedseizoen. Wij hebben hier geen herten etc.

Met je eens dat het honden ook niet achter hertjes en hazen aan mogen gaan natuurlijk. Ook met je eens dat de boetes hiervoor hoger moeten worden! Maar dan óók voor de katteneigenaar waarvan hun “roofdiertje” hele nesten leegplukt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110693
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ons kat gaat continu naar de buurvrouw en plast daar in

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 08:41

Absoluut mee eens!

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Ons kat gaat continu naar de buurvrouw en plast daar in

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 09:35

Waarom je een roofdier vrij rond zou laten lopen?
Om andere ongewenst niet-roofdiertjes binnen de perken te houden!

Geen zorgen, 's nachts gaan ze naar binnen. En ja, ze eten ook wel eens een mus. Gelukkig hebben we die met de dozijnen. Maar het is toch vooral wel fijn dat ratten en muizen zich hier daardoor ook minder thuis voelen. Want toen onze kat te oud was om buiten te lopen zag je dat toch echt toenemen. En dat viel ook de buren (negatief) op.
Zo veel onbedoelde slachtoffers maken ze niet hoor. Ik krijg ze allemaal keurig te zien (helaas).

anjali
Berichten: 15091
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 09:47

pol013 schreef:
Waarom je een roofdier vrij rond zou laten lopen?
Om andere ongewenst niet-roofdiertjes binnen de perken te houden!

Geen zorgen, 's nachts gaan ze naar binnen. En ja, ze eten ook wel eens een mus. Gelukkig hebben we die met de dozijnen. Maar het is toch vooral wel fijn dat ratten en muizen zich hier daardoor ook minder thuis voelen. Want toen onze kat te oud was om buiten te lopen zag je dat toch echt toenemen. En dat viel ook de buren (negatief) op.
Zo veel onbedoelde slachtoffers maken ze niet hoor. Ik krijg ze allemaal keurig te zien (helaas).

Daarom (omdat ze steeds met halfdode prooien aankomen) wil ik geen kat meer ondanks dat ik het (in huis) hele leuke dieren vind. Binnenhouden zou in mijn woonsituatie moeilijk lukken.

Supervixen

Berichten: 12841
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 10:06

Ik heb een echte binnenkat gelukkig, ik snap niet dat mensen katten maar overal laten lopen. De angst dat hij overreden zou worden is al erg genoeg.
Ik baal altijd zo als er weer eens kattenpoep tussen mijn planten ligt. Walgelijk.
Ik zou me kapot schamen als mijn kat maar in andermans tuinen schijt en bij mensen naar binnen gaat.

jetwii
Berichten: 1286
Geregistreerd: 23-08-06

Re: Ons kat gaat continu naar de buurvrouw en plast daar in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 10:30

Dat mijn katten buiten lopen is het probleem hier niet, alle vier huizen hier hun katten lopen buiten.
Ik begrijp jullie mening over dat ze dieren vangen maar is dat niet een stukje natuur? Die drie x per jaar dat die jongste wat vangt en de oudste is al veel te traag. Uiteraard zijn de katten nachts wel binnen.

Probleem is hier dan de buurvrouw specifiek die ene kat roept en binnen haalt en klaagt dat ze in huis plast.
Maar sinds starts topic lijkt ze hem toch buiten te zetten want kat is ineens 20 uur per dag thuis.

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Ons kat gaat continu naar de buurvrouw en plast daar in

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:00

Dat is een fijn onverwacht effect!

Ik heb momenteel 3 katten, maar een buurkat doet al 8 jaar al zijn best om hier binnen te komen. Ik wijs hem steeds af, wil hem niet binnen, want hij doet vervelend naar mijn katten en plast(e). Daarnaast heb ik in het verleden twee compleet verwaarloosde broodmagere katten opgenomen, die naar ik dacht zwervers waren, maar die bleken van diezelfde buren te zijn. Des te meer reden om hun 'nieuwe' katten niet ook binnen te laten.

Nu gaat een van onze eigen katten geregeld naar onze achterburen (weer andere dus), hij vindt het daar gewoon heel fijn, en zij zijn dol op hem. Ik vind dat geen probleem, we hebben wel een app-groepje voor die kat gemaakt, zodat we over en weer weten waar hij is...

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 21:19

jetwii schreef:
Dat mijn katten buiten lopen is het probleem hier niet, alle vier huizen hier hun katten lopen buiten.
Ik begrijp jullie mening over dat ze dieren vangen maar is dat niet een stukje natuur? Die drie x per jaar dat die jongste wat vangt en de oudste is al veel te traag. Uiteraard zijn de katten nachts wel binnen.

Probleem is hier dan de buurvrouw specifiek die ene kat roept en binnen haalt en klaagt dat ze in huis plast.
Maar sinds starts topic lijkt ze hem toch buiten te zetten want kat is ineens 20 uur per dag thuis.


Een gedomesticeerde kat die met een volle buik jaagt voor de lol is zeker geen natuur.

Honden horen ook aan de lijn, ik snap niet hoe je uit mijn bericht haalt dat ik honden wel vrij rond wil hebben en een kat niet @Cayenne? Katten gaan ook achter hermelijnen aan hoor, weet je wel hoe klein die zijn tegenover een huiskat?

En de ongewenste niet roofdiertjes zijn ook op andere manieren weg te houden dan een kat los te hebben lopen. Dan nog buiten de overlast gerekend van kattenpoep in tuinen waar mensen in graaien of bijv katten die loslopen zonder baasje maar wel fijn honden aan de lijn in woonwijken aanvallen?

1 van mijn honden is als pup aangevallen door een kat op de stoep en 2 jaar later heeft er een kat in een woonwijk ook met 4 klauwen in gehangen. Maar dat moet allemaal maar kunnen :7 Hou als katteneigenaar je kat gewoon op eigen terrein. Heeft niemand er last van en weet jij ook fijn waar die zit.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110693
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 21:23

Schuur_ schreef:
Honden horen ook aan de lijn, ik snap niet hoe je uit mijn bericht haalt dat ik honden wel vrij rond wil hebben en een kat niet @Cayenne? Katten gaan ook achter hermelijnen aan hoor, weet je wel hoe klein die zijn tegenover een huiskat?


Huh? Ik reageerde helemaal niet op jouw bericht?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 22:08

Citaat:
Een gedomesticeerde kat die met een volle buik jaagt voor de lol is zeker geen natuur.


Inderdaad, zeker niet.

(Jagen is hard werk, en wie een volle buik heeft gaat lekker slapen.
Of spelen. Waarbij het jachtinstinct een woordje kan meespreken in de kuiken tijd...)
Citaat:
Honden horen ook aan de lijn.

Binnen de bebouwde kom heeft dat zin, maar de hond zelf denkt er heel anders over.
(Al wil een hond wel erg graag deel van een roedel zijn.)

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Ons kat gaat continu naar de buurvrouw en plast daar in

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 22:15

Er is aangetoond dat huiskatten jagen voor de lol en niet voor de honger te stillen, wat ze nog dodelijker maakt dan wilde roofdieren.

Tuurlijk wil een hond het liefste vrij zijn en zijn neus achterna. Maar als verantwoord baasje zijn er steeds meer hondeneigenaren bewust mee bezig om de hond aan de lijn te houden en andere manieren te zoeken om te voldoen aan het dier zijn behoeftes. Er zijn ook katteneigenaren die de kat op eigen grond houden en daar uitdagingen creeeren. Het is alleen helaas nog te veel geaccepteerd dat je een kat gewoon zonder toezicht of enige vorm van verantwoordelijkheid buiten kan laten waar het flinke schade aanricht aan de natuur en overlast veroorzaakt.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ons kat gaat continu naar de buurvrouw en plast daar in

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 22:26

Dat weet ik wel, dat ze jagen voor de lol.

Maar lang niet elke kat met een volle buik gaat uren voor een holletje zitten tot er eieieindeluk een prooi verschijnt.
(Ik heb het Maus ooit zien doen toen ze een nestje had: 'Kijk, kinderen, dit is nu een muis. En zo moet je het eten.' - Verder nooit.)

Warboel
Berichten: 14686
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 22:34

Susanne schreef:
Schuur_ schreef:
Ik krijg de kriebels van dit topic als ik lees dat de kat zo lekker in het veld jaagt en er 'roofdiertjes' vrij buiten worden gebonjourd.

Dan moet je nog blij zijn als natuurliefhebber dat ze snachts de Kat wel binnenhouden voor de vogeltjes. Je zou schrikken van de cijfers als je ziet hoeveel schade katten aanrichten in de lokale fauna


En vergeet niet dat de honden nu overal weer aan de lijn moeten want “broedseizoen” en oei straks gaan ze achter een vogeltje aan!!!
Terwijl die katten hele vogelnestjes leeg roven, maar dan is het de “natuur” en normaal, want het zijn toch roofdieren? En het is zo schattig als ze een halfdood vogeltje mee naar binnen nemen voor de eigenaar als cadeautje.
Gewoon geen enkel huisdier zelfstandig achter de vogeltjes aan, zou het IMO moeten zijn. Zó verschrikkelijk krom dit.


Ik vraag me ook altijd af, of als de rottweiler van verderop in de straat iemands kat aan flarden scheurt diegene ook zegt “achjoh, dat is de natuur” :')