Braken kat - chronische aandoening - tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Braken kat - chronische aandoening - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 17:07

Hoi allemaal,

Ik heb een rode kater van 15,5 jaar oud. Hij is al vanaf kitten bij ons. Met 2 jaar heeft hij een ernstige ontsteking aan de maag gehad (bloed braken) en sindsdien is zijn maag nooit meer echt goed geweest.
Met heel veel verschillende soorten voer gaat het niet goed. Dan braakt hij alles uit. De combinatie die een tijdje (jaar of 3) goed ging was de Gastrointestinal brokjes met een zuivere tonijn natvoer van een biologisch merk.
Helaas gaat het nu weer wat minder. Hij braakt veel. Zowel onverteerde brokjes als gal omdat de maag dan leeg is.
We hebben onlangs uitgebreid bloedonderzoek gedaan. Kwam uit dat zijn nieren en schildklier erg goed zijn.
Hij heeft helaas wel een hartafwijking - hcm.
En in het bloed zagen ze chronische ontstekingen van maag-darmkanaal.
Helaas kunnen we de flare-ups van de ontstekingen niet tot rust brengen met prednison vanwege de hartkwaal.
In de paarden ben ik veel meer thuis in de complementaire dierverzorginh. Maar van katten eigenlijk niet.
Mijn vermoeden is dat het braken ook gecombineerd gaat met dat de maag te zuur wordt. Of dat hij maagzuur heeft.
Wat zou ik hem kunnen geven of de maag tot rust te brengen zodat de flare-up rustig wordt? Die is helaas veroorzaakt door het bezoek aan de DA vanwege stress (hij moest zelfs een roesje).
Ben benieuwd! Alvast bedankt

StellaMay

Berichten: 520
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Braken kat - chronische aandoening - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 17:19

Ik ken het fenomeen erg goed, mijn schildpad dame van 7 heeft soms ook van die kots-aanvallen. De eerste 2x er mee naar de dierenarts geweest, van echo's tot bloedonderzoek, alles zag er goed uit. Pilletjes tegen de misselijkheid gekregen en maagbeschermers, en dan gaat het een tijdje goed.

Welke Gastrointestinal brokken geef jij? Ik merk dat zij (en haar zus, die niks heeft, maar wel een zeikerd is met eten) het nu goed doen op de brokken van Vetality. Zelfs mijn niks lustende teckel eet af en toe een hapje mee.
Ik merk ook dat als haar maag 'vol' is, ze minder snel overgeeft. Er stonden al onbeperkt brokken, maar nu krijgt ze overdag met zus lekkere snoepjes hier en daar, en tegen de avond allebei een eigen bakje vlees en nog een extra bakje natvoer op de grond. Ik zie zelf dat vooral het natvoer hairball van RC wat rust geeft in haar maag. En onbeperkt kattengras, vooral tegen de misselijkheid.

future_vet
Berichten: 2615
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Braken kat - chronische aandoening - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 17:42

Is de alvleesklier ook apart nog onderzocht met bloedonderzoek?

Goof

Berichten: 28796
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Braken kat - chronische aandoening - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 18:25

Is hij, buiten het braken om, verder ook ziek? Het lijkt me nogal rot en pijnlijk eigenlijk voor het beestje.

Flux

Berichten: 2493
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Braken kat - chronische aandoening - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 18:41

Mijn kat heeft chronische alvleesklierontsteking. Dat heeft ook flare ups en tijdens van veel braken. Wij hebben dit onder controle gekregen door hem minimaal 6x per dag porties eten te geven. 5x natvoer en 1x brokjes. Het braken is nu helemaal onder controle en hij heeft al dik een jaar geen flare up meer gehad (afkloppen!). Mijn vriend is altijd thuis en daarom lukt dit goed. Wellicht een idee om te proberen als het binnen je mogelijkheden ligt!

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 18:44

future_vet schreef:
Is de alvleesklier ook apart nog onderzocht met bloedonderzoek?


Yes is ook onderzocht. Was ook goed!

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 18:45

Goof schreef:
Is hij, buiten het braken om, verder ook ziek? Het lijkt me nogal rot en pijnlijk eigenlijk voor het beestje.



Nee hij is verder actief en vrolijk. Ziet er voor zijn leeftijd ook goed uit. Heeft zeker nog kwaliteit van leven.