Dementerende kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies_sparkle

Berichten: 6128
Geregistreerd: 19-06-11

Dementerende kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 07:38

Hi bokkers,

Ik heb een lieve kat van bijna 18 jaar. Ik heb haar een dik jaar geleden uit het asiel gehaald. Ze is erg lief maar ja, met deze leeftijd komen ook de kwalen.

Minni is namelijk dement en dit wordt steeds erger. Heel af en toe kan ze de kattenbak niet vinden, dit gebeurt overigens zelden. Het grootste probleem is het nachtelijk miauwen. Afgelopen nacht heeft ze mij echt ontzettend vaak wakker geschreeuwd.

Het begon een aantal weken geleden met eens per nacht, zo rond 4 uur. Momenteel is het meer dan 10 keer per nacht. Ik ga er niet uit en probeer het te negeren en verder te slapen. Maar momenteel ben ik best wel moe, iedere nacht amper slapen is niet heel goed voor je.

Een paar weken geleden heeft ze een tia gehad en ben ik ook met haar naar de dierenarts geweest. Die vond haar er eigenlijk nog heel prima uitzien. Mooie vacht, goede slijmvliezen, schone oortjes, etc.

Ze heeft toen medicatie meegekregen om het proces te vertragen maar dat werkt niet helaas. Ik woon met haar in een kleine, gelijkvloerse woning.

Overdag speel ik met haar, ze heeft altijd eten en drinken. Voor het slapen gaan knuffelen we nog even en dan zet ik haar altijd op hetzelfde plekje neer. Het is echt van de afgelopen week dat dat nachtelijk miauwen zo’n vorm aanneemt.

Nu vroeg ik mij af of er meer bokkers zijn die dit herkennen en hebben meegemaakt. Wat hebben jullie gedaan? Wat kan ik doen om haar te helpen zodat ze in de nacht wat meer rust heeft (& ik dus ook)?

Ik weet dat ik met oordoppen in kan slapen maar omdat ik alleen woon, wil ik dat eigenlijk liever niet, dan hoor ik verder ook niks meer. Andere tips zijn meer dan welkom :)

Groetjes!

ellepel

Berichten: 47352
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 07:42

ja ik heb eigenlijk de slaapkamerdeur open en dus kunnen de katten mij altijd vinden.
is dat een idee?
eventueel een mandje op je slaapkamer waar ze kan slapen?

Texas02

Berichten: 4625
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:09

Wat je er aan kunt doen weet ik niet, maar onze kat van 19 doet het ook. De hele dag door. Hij slaapt wel veel tussendooren is dan natuurlijk stil, maar als hij wakker wordt begint het weer. Soms is hij rustig en dan ineens.. En hard, niet normaal. Het is een heel lief dier, maar soms word je er knettergek van. Iemand die veel verstand van katten heeft zei tegen ons dat ze zo hard gaan miauwen omdat ze doof worden en zichzelf niet meer horen. Dat zal bij hem ongetwijfeld de oorzaak van het volume zijn, maar waarom constant maar door geen idee. Ik slaap er meestal wel doorheen, maar als je er ook nog wakker door gemaakt wordt is het natuurlijk extra vervelend. :(

lies_sparkle

Berichten: 6128
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Dementerende kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 08:46

Dankjewel voor de tip ellepel, helaas helpt dat niet. Als de deur open is, staat ze naast mijn hoofd heel hard te schreeuwen. Ik slaap dan en pas als ik wakker ben, stopt ze.

Thanks Texas02 voor je ervaring. Fijn om te weten dat ik niet alleen ben :)

ChiVet

Berichten: 114
Geregistreerd: 28-12-15
Woonplaats: Zeist

Re: Dementerende kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:40

Ik heb zo'n 4 jaar geleden mijn poes als 8-jarige uit het asiel gehaald met extreem overgewicht. Zij is na een jaar ook begonnen met 1x per maand midden in de nacht in paniek miauwen en niet weten waar ze was. Kalmeerde altijd heel snel als ik haar naam riep en haar even knuffelde. Sindsdien zit ze ook aan de omega-3-vetzuren.
Nu merk ik dat het altijd erger wordt als er stress is in de omgeving. Als ik zelf niet goed in mijn vel zit, dan zij ook niet en neemt de frequentie waarin ze miauwt toe. Sommige periodes betekent dat dagelijks, meerdere keren per nacht miauwen.
Dat overgewicht is er trouwens inmiddels af, maar de gevolgen daarvan zijn goed merkbaar in haar gewrichten. Zij krijgt daarom sinds een jaar maandelijkse injecties met Solensia en wij merken het heel erg als we te lang wachten met de volgende injectie en het dus uitwerkt. Ze loopt minder goed, ze slaapt meer en ze begint dus 's nachts weer te schreeuwen.

Nu ben ik ook gezelschapsdierenarts (momenteel niet praktiserend) en weet ik uit de praktijk dat het eigenlijk per patiënt passen en meten is. Onderliggende problemen zoals pijn, nierfalen en leverfalen kunnen de klachten altijd verergeren. Dementie wordt echter altijd erger. Ik weet dat er mensen zijn die om deze reden de kat 's nachts in de bench doen voor rust. Zo blijven ze op een herkenbare plek, waar ook een kattenbak staat en zijn ze minder in paniek door ronddwalen.
Qua medicatie weet ik dat er bij katten alleen dat omega-3-vetzuren echt aangetoond werken bij het minder snel achteruit gaan, maar ik heb me er niet recentelijk meer in verdiept.

Nyaleti

Berichten: 6203
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:53

Wat goed dat je zo'n oude kat hebt geadopteerd <3

Ik zou haar even mee nemen naar de dierenarts voor een algemene check + een bloedonderzoek om pijn uit te sluiten. Dat ze ergens pijn heeft is niet gek op deze leeftijd. Het is misschien niet de oorzaak van het miauwen maar kan wel degelijk mee spelen.

Wat voor medicatie krijgt ze nu? Ik weet dat er voor honden wat bestaat, Zolodin als ik het goed heb onthouden, maar ik weet niet of dat voor katten mag en of er iets vergelijkbaars is. Blijkbaar werkt Vitamine K ook bij dementie.

Ben jij veel van huis? Of is daar in het afgelopen jaar een grote verandering in geweest? Ik snap dat je haar niet in je slaapkamer laat, maar ook even omdenken dat de kat misschien wel 16u per dag alleen zit? (Of hoe lang je ook van huis bent per dag)

Misschien kun je zo'n knuffeltje met hartslag proberen, dat zie je wel eens bij de puppy spullen. De een vind het niks, de ander heeft er toch veel steun aan.

Een ruime bench hoor ik ook vaker. Haar favoriete dekentjes / mandjes er in, kattenbak etc. Nadeel is dat je dat echt moet trainen en het miauwen waarschijnlijk eerst nog erger wordt. Voordat je dat probeert, zeker eerst naar de dierenarts.

Nickeltje

Berichten: 28250
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:56

Onze beginnend dementerende kat heeft het af en toe. En wij ervaren het als een uiting van stress of paniek bij onze kat.
Meestal kunnen we haar geruststellen, ze is dan verdwaald in ons eigen huis. Heel zielig eigenlijk.
Lichamelijk is ze verder heel OK.
Maar wij hebben het er wel al over gehad dat als dit soort stress / paniek momenten de overhand gaan krijgen in haar dagen / nachten dat het tijd wordt om haar in te laten slapen.

En dat zeggen we niet omdat we last hebben van het mauwen ofzo, maar omdat wij vinden dat zo'n staat van verwardheid / stress / paniek gewoon geen prettig leven meer is voor haar. Dan is het toch echt een aantal jaar heel erg mooi geweest en nu klaar.

Kleine aanvulling: de dierenarts is bij deze overwegingen betrokken. We zijn nu niet een infectie, suikerziekte of iets lichamelijks aan het negeren, dat is allemaal uitgebreid onderzocht bij de eerste symptomen van haar verwardheid.

lies_sparkle

Berichten: 6128
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 18:40

Bedankt voor al jullie ervaringen en reacties.

Poes is dus 4 weken geleden naar de dierenarts geweest waar de dierenarts haar ook heeft gecontroleerd. Ze hebben vorige week nog even gebeld en we hebben even overlegd over de dementie. Zij raden ook aan om haar niet meer buiten te laten omdat ze soms zo de weg kwijt is.

Ik werk veel thuis en poes ligt dan lekker op schoot. Ze is niet super veel alleen.

Ze mag wel in de slaapkamer maar dat werkt dus helaas niet. Dan staat ze net zo hard naast mijn hoofd te schreeuwen.

Ze heeft ook wel flinke artrose in het achterste deel van haar rug. Ze kan via de stoel op de grond springen van haar tafeltje maar dat doet ze altijd direct, dat is ook zo’n kabaal.

Overdag slaapt ze eigenlijk alleen maar.

Er is eigenlijk dus weinig veranderd behalve dat het dus stevig is verergerd na die tia.

De tip van haar even knuffelen, de bench en het knuffeltje klinkt goed. Dit kan ik eventjes proberen.

Ik vind het ook heel lastig. Die verdwaalde buien vind ik zo zielig voor haar. Ze is super lief en ik ben heel gek met haar

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Dementerende kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 19:10

Dementie gaat vaak ook samen met omdraaien dag en nacht ritme, En bij katten die eigenlijk meer nachtdier zijn maar zich aan de mensenritmes hebben aangepast, kan dat dan wel eens slapen overdag en actief zijn 's nachts betekenen incl. mens wakker maken, want samen wakker zijn hoort zit dan ergens nog wel in koppie.
Overdag meer actief laten zijn, maar dat is lastig met artrose, maakt spelen om goed moe de nacht in te gaan moeilijk.

Nyaleti

Berichten: 6203
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 19:12

Fijn dat je veel thuis bent.

Zeker niet buiten laten nee!
Kwam ze wel graag veel buiten? Kan ook zijn dat ze dat mist en daardoor onrustig wordt? Maar op straat zou ik ook echt niet durven. Misschien onder begeleiding in de tuin?

Krijgt ze pijnstillers voor de artrose? Anders heeft ze gewoon veel pijn en speelt dat zéker mee in haar gedrag.

Edit: ik denk dat de post van Nickeltje ook heel goed is om je bewust van te zijn en in je achterhoofd te houden. 18 jarig is natuurlijk al erg oud en ook als je beseft dat het niet meer beter wordt (aka symptoombestrijding kan maar haar beter maken niet).