Oppassen op kat met giardia

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Oppassen op kat met giardia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-24 10:18

Ik moet op een kat passen die mogelijk giardia heeft, nu heb ik zelf ook een hond (2,5 jaar oud). Ik vraag me af hoe groot de kans op besmetting is? Ik wil natuurlijk voorkomen dat mijn eigen hond giardia krijgt. Hij zal niet mee daarnaartoe gaan en ik ga extra goed mijn handen wassen. Zou dat voldoende zijn?

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 10:22

Die kans is groot, maar een volwassen hond zal daar geen last van ondervinden. Je kan extra ontwormen met Panacure. Giardia kan je zo al aan je schoenen meenemen van de straat of van bezoek.

Leo

Berichten: 50154
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 16:50

Meteen na het kattenbak scheppen goed je handen wassen. Als de kat verder niet op schoot zit lijkt me dat de kans op besmetting niet groot is. Je hond zou precies dan je kleding moeten likken waar de kat heeft gezeten. Of voor de zekerheid even omkleden. Besmetting vindt enkel plaats als ontlasting via de mond in het maagdarmkanaal van de hond terecht komt.

@zonnetje81, geen goed advies. Giardia kan wel degelijk schade aanrichten, binnenin de darm. Niet zichtbaar aan de buitenkant maar vanbinnen raakt het wel degelijk zo verstoord dat op de lange termijn problemen kunnen ontstaan.
Daarnaast ook zéker niet ongetest zomaar panacur geven. Ontwormen zonder aanleiding verwoest de darmflora en heeft buiten dat geen enkele zin. Ontworming dien je gericht in te zetten na ontlastingsonderzoek. Preventief ontwormen is een fabel.

nafkedemi

Berichten: 1300
Geregistreerd: 31-07-07

Re: Oppassen op kat met giardia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 17:06

Ik.zou zelf deze vraag even bij een Dierenarts voorleggen.

Amber_anne

Berichten: 6923
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 17:15

Als je je handen wast en omkleed dan is het geen probleem. Het is ook niet gegarandeerd dat ze het krijgen, wij hebben hier 3 katten waarvan er een Giardia had, de andere twee hebben het nooit gekregen.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 17:25


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34666
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 18:13

Ik zou er toch niet happig op zijn. Mijn hond heeft als pup giardia gehad en dat was heel lastig om van af te komen.

Leo

Berichten: 50154
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 18:25

Zonnetje81 schreef:


In deze link gaat het alleen over de zichtbare symptomen: diarree of vreende ontlasting. Ongemerkt kunnen de darmen echter flinke schade oplopen door deze parasiet (ook als de hond geen zichtbare klachten heeft! Zoals veel volwassen honden) en op lange termijn kunnen problemen ontstaan.
Giardia is niet een parasiet die je moet onderschatten, wat helaas wel veel gebeurt.

Na een besmetting kun je maanden bezig zijn met darmherstel, dat is geen grap. :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34666
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 18:33

Idd Leo. En daarbij komt, met alleen handen wassen voorkom je besmetting niet. Het gaat overal op en aan zitten. Wij moesten meerdere keren alle oppervlakken, de bank, de hondenmand ed met stoomreiniger schoonmaken.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 18:34

@ Leo Ik heb alleen gezegd dat hij er weinig last van krijgt maw symptomen. Ik zeg nergens dat hij wel of niet schade kan oplopen. De besmettingskans is veel groter dan jij stelt met likken. Ik zou er niet blij van worden. Je spreekt jezelf ook tegen.

Amber_anne

Berichten: 6923
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Oppassen op kat met giardia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 21:21

Maar Giardia kunnen ze overal oplopen. In theorie zouden ze meer kans hebben in het dagelijkse leven dan als jij heel voorzichtig bent bij een bekende besmettingsbron

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34666
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 21:25

Maar het is heel besmettelijk, maakt niet uit hoe voorzichtig je bent met de kat. Als jij een besmette bron in huis haalt weet je dus zeker dat jouw dier ook besmet raakt. Onze pup mocht pas weer komen trainen een week na een negatieve test destijds.

Amber_anne

Berichten: 6923
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Oppassen op kat met giardia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 21:49

De kat komt daar niet in huis, ts gaat naar het huis van de kat zoals ik het lees

De kat in huis halen zou ik ook nooit doen, dat is vragen om problemen

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 21:58

Pfff ik zou dit nooit opzoeken, als je dier het eenmaal heeft is het niet eenvoudig om er vanaf te komen en handen wassen is ëcht niet voldoende.

BigOne
Berichten: 38301
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 22:43

Sem_ schreef:
Ik moet op een kat passen die mogelijk giardia heeft, nu heb ik zelf ook een hond (2,5 jaar oud). Ik vraag me af hoe groot de kans op besmetting is? Ik wil natuurlijk voorkomen dat mijn eigen hond giardia krijgt. Hij zal niet mee daarnaartoe gaan en ik ga extra goed mijn handen wassen. Zou dat voldoende zijn?

Zorg voor overschoentjes en wegwerp handschoenen. Aandoen voor je naar binnen gaat en uit wanneer je net de deur uit bent. Weggooien in de grijze kliko. Wordt de kat ook behandeld?

boyca
Berichten: 1080
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Oppassen op kat met giardia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 09:23

Mijn hond heeft levenslange beschadiging opgelopen door Giardia. Moest de rest van zijn leven aan de prednison. Ik zou het dus absoluut niet doen. Mij een te groot risico. Van mijn hond is al bijna 20 jaar geleden maar ik heb er nog steeds trauma van, was bijna onze hond hieraan kwijt.

Leo

Berichten: 50154
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 09:29

Zonnetje81 schreef:
@ Leo Ik heb alleen gezegd dat hij er weinig last van krijgt maw symptomen. Ik zeg nergens dat hij wel of niet schade kan oplopen. De besmettingskans is veel groter dan jij stelt met likken. Ik zou er niet blij van worden. Je spreekt jezelf ook tegen.


Ik zie dat ik inderdaad niet heel duidelijk was in mijn bewoordingen ;) Op zich zal een besmetting als de dieren zelf geen contact hebben niet heel groot zijn als je alle hygiëne maatregelen in acht neemt. Dat bedoelde ik te zeggen. Omdat besmetting plaatsvindt als de cystes via de ontlasting van een besmet dier of via de omgeving in de mond van jouw dier terecht komen.
Aan de andere kant ben je wél met de ontlasting van de kat bezig als je de bsk schept. Dus er is altijd een zeker risico.

Of de kat al behandeld is met panacur en de gehele omgeving daar goed wordt gereinigd met stoom enz. speelt natuurlijk ook mee. Indien goed behandeld is het risico op besmetting via jou ook kleiner. Maar ik zou zelf wel echt strikt zijn met de hygiëne.
Laatst bijgewerkt door Leo op 14-04-24 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Oppassen op kat met giardia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 09:34

Bedankt voor de reacties, we hebben besloten dat iemand anders op de kat past. :)

Bo_Y

Berichten: 4570
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 16:45

SusanH schreef:
Maar het is heel besmettelijk, maakt niet uit hoe voorzichtig je bent met de kat. Als jij een besmette bron in huis haalt weet je dus zeker dat jouw dier ook besmet raakt. Onze pup mocht pas weer komen trainen een week na een negatieve test destijds.



Zeker weten is wat mijn ervaring overdreven.

Een van mijn moedershonden heeft 3 keer giardia gehad en haar andere honden nooit. Wonen in 1 huis, drinken uit 1 bak ect. Ook mijn honden die contact hadden gehad met haar honden zijn nooit besmet. (Na de test een gewacht tot de testen negatief waren, maar met klachten wel contact gehad)

De hond van moeder heeft na de 1e besmetting nog steeds gevoelige darmen. Dus het is zeker niet niets.

Ik zou ook geen risico nemen. Beter safe dan sorry.

Giardia is echt een nachtmerrie!

Wintu

Berichten: 3007
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 17:03

Leo schreef:
Meteen na het kattenbak scheppen goed je handen wassen. Als de kat verder niet op schoot zit lijkt me dat de kans op besmetting niet groot is. Je hond zou precies dan je kleding moeten likken waar de kat heeft gezeten. Of voor de zekerheid even omkleden. Besmetting vindt enkel plaats als ontlasting via de mond in het maagdarmkanaal van de hond terecht komt.

@zonnetje81, geen goed advies. Giardia kan wel degelijk schade aanrichten, binnenin de darm. Niet zichtbaar aan de buitenkant maar vanbinnen raakt het wel degelijk zo verstoord dat op de lange termijn problemen kunnen ontstaan.
Daarnaast ook zéker niet ongetest zomaar panacur geven. Ontwormen zonder aanleiding verwoest de darmflora en heeft buiten dat geen enkele zin. Ontworming dien je gericht in te zetten na ontlastingsonderzoek. Preventief ontwormen is een fabel.


Giardia wordt zelden bewezen dmv test, die is zeker niet sluitend en betrouwbaar.

Wintu

Berichten: 3007
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Oppassen op kat met giardia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 17:04

Ik vraag me af hoe besmettelijk het is, ik had 4 honden, waarvan een gevoelig was voor Giardia, de andere drie hadden nergens last van.

roekes

Berichten: 755
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Oppassen op kat met giardia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 17:07

Ik heb niet alles gelezen maar heb zelf Giardia gehad en dat is beslist geen pretje!

Opgelopen als paraveterinair destijds.

Het is erg besmettelijk.niet iedereen is er gevoelig voor maar ik had goed pech

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Oppassen op kat met giardia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 20:40

Wat voel je als mens eigenlijk?