Vers vlees voeren aan hond en kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LaPluche

Berichten: 1982
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Vers vlees voeren aan hond en kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 08:13

Ik heb 5 Mechelaars en wil weer over op KVV, nu voer ik Grandorf.
Ik ben op zoek naar een grotere vriezer, zodat de rollen erin passen.
Ik heb een adresje waar ze 6kg rollen hebben voor een goede prijs.

Maartje_M

Berichten: 9382
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Vers vlees voeren aan hond en kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 09:31

Ugh onze hond houdt dus blijkbaar niet van konijn en eend :+ ik had al even de hoop dat hij nu gewoon alles zou eten maar hij is blijkbaar net zo kieskeurig als met zijn brok >;) zou het per merk nog schelen of zou het echt aan het soort vlees liggen?

herr_balou
Berichten: 1461
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 09:52

idylle schreef:
Hoeveel geiten yoghurt kun je toevoegen aan het menu? En is dit dan dagelijks, of net als een eitje wekelijks?

Ben nu idd stap voor stap nieuwe dingen aan het proberen.

Zijn er trouwens mensen die sprotjes geven? Zo ja, waar koop je dat? Zag het bij de AH niet liggen namelijk.

@furst, een likmat al geprobeerd? Daarbij moet hij het voer er echt vanaf likken. Slowfeeder is denk ik toch net weer wat anders? Heb je eventueel bloed laten prikken op tekorten van vitamines en mineralen ?

XxDiandraxX, fijn dat het nu goed gaat!

Oh en er schiet me nog een vraag binnen. Ik las dat zo af en toe lever een goede toevoeging was, alleen haalt Ted daar echt zijn neus voor op. Vers hoeft hij het niet en gedroogd ook niet. Iemand een idee voor een vervangend iets? Of is het geen probleem als hij dat niet eet? Hart van kip of rund is hij wel gek op! Vers en gedroogd.


Niet extra lever gaan geven, de kans is groot dat he hond al te veel binnenkrijgt.

kiwiwitje schreef:
Sommige mixen verwerken lever.

Iedere dag een scheutje kan prima
Sprotjes kun je vaak wel bestellen bij bijv floris vlees. En lidl heeft grote sardienen met de spaanse week

Maak daar maar van 'de meeste mixen bevatten (te) veel lever'. Ik zie soms 15% staan.
Bij BARF geldt het volgende advies ten aanzien van orgaanvlees:
Citaat:
20% van het totaal gewicht orgaanvlees; waarvan 10% pens en 10% orgaan zoals lever, nier en hart

15% lever van het totaal gewicht is dus extreem veel.

herr_balou
Berichten: 1461
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 10:05

Maartje_M schreef:
Ugh onze hond houdt dus blijkbaar niet van konijn en eend :+ ik had al even de hoop dat hij nu gewoon alles zou eten maar hij is blijkbaar net zo kieskeurig als met zijn brok >;) zou het per merk nog schelen of zou het echt aan het soort vlees liggen?

Merk kan wel verschil maken. Met de meeste merken hoef ik sowieso niet aan te komen, sommige 1 of 2 soorten maar dat is vaak tijdelijk.
Konijn en eend vind ik wel verrassend, van welk merk? Hier is wat de hond betreft het merk KB Raw favoriet. Ik heb niet alle soorten geprobeerd maar Lam en Rund vallen het minst in de smaak, van Bandit worden die soorten wel gewaardeerd. Qua enkelvoudig stelt mijn hond het merk Alroda ook op prijs. Fazant en houtduif zijn gif volgens de hond.

XxDiandraxX

Berichten: 3997
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Vers vlees voeren aan hond en kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 10:15

Die van mij lust geen lam en ook paard vind ze minder maar dat gaat er nog wel in. Lekkerste vind ze hier rund en vis maar behalve de lam krijgt ze alles.

Leo

Berichten: 50154
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 10:42

Kan idd goed schelen per diersoort/smaak en merk! Fitz vindt gevogelte het lekkerst maar fazant is matig. Vis vindt hij doorgaans echt niks, alleen KB rauwe zalm vindt hij dan weer geweldig. En sardientjes uit blik :))

Lindsey_99
Berichten: 2496
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 10:50

Hier hond en kat, en ze eten dezelfde kvv. Barf gedaan maar het is te duur geworden en te lastig te krijgen waar we nu wonen. Vroegah haalden we verse pens bij een slachthuis, en minder mooi vlees, maar dat is niet meer. De katten kvv heb ik wel eens gehaald, en die lust de hond dus ook. Al te exotisch vinden ze minder lekker. Maar de gedroogde visjes voor de kat lust de hond ook wel, en de gedroogde vleesjes voor de hond eet de kat met smaak. Ik haal dus niet meer specifiek voor hond en kat, maar gewoon gezond, en zorg dat de kat voldoende taurine krijgt, en de hond genoeg bot.
Hond heeft een likmat, en ze krijgen allebei ook dagelijks wat yoghurt; zijn ze verzot op. Poes vangt ook wel eens muizen op het erf, althans, hij doet pogingen.

Maartje_M

Berichten: 9382
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Vers vlees voeren aan hond en kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 18:24

Het konijn was Alaska en de eend Haaks Barf. Van beide merken eet hij andere smaken wel. Vooral kip wordt hij erg blij van. Ik durfde het nu niet van andere merken mee te nemen :=
Waar ik heen ga hebben ze naast deze merken alleen runner en energique die beide in porties verdeeld zijn al. Energique vindt hij echt heel lekker, de runner heb ik nu voor het eerst mee naar nog niet gevoerd

herr_balou
Berichten: 1461
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 00:30

Maartje_M schreef:
Het konijn was Alaska en de eend Haaks Barf. Van beide merken eet hij andere smaken wel. Vooral kip wordt hij erg blij van. Ik durfde het nu niet van andere merken mee te nemen :=
Waar ik heen ga hebben ze naast deze merken alleen runner en energique die beide in porties verdeeld zijn al. Energique vindt hij echt heel lekker, de runner heb ik nu voor het eerst mee naar nog niet gevoerd

Alaska konijn bevat erg veel nier zie ik, kan zijn dat je hond dat niet zo lekker vindt. Mijn hond verdraagt door de bloemkool de kvv van Alaska niet, had er best graag af en toe iets van gevoerd.
Mijn hond vindt Haaksbarf wel okee maar krijgt het liever niet.
Energique en Runner heb ik geen ervaring mee. Ik geef bij voorkeur BARF of enkelvoudige kvv zonder premix of andere toevoegingen.
Groentenmix maak ik zelf.
Zuivel zou ik geven als het gewaardeerd zou worden, vaker dan eens in de maand hoef ik het niet aan te bieden.

Maartje_M

Berichten: 9382
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Vers vlees voeren aan hond en kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 08:08

Hij rook aan de Alaska konijn en heeft er niet eens van geproefd. Zelfde met de haaks eend, niet eens proeven. Dus ik vermoed dat het niet aan de hoeveelheid nier ligt maar toch de diersoort?
Ik wil wel een keer ergens online een en ander bestellen voor de variatie, maar eerlijk is eerlijk, hier in de fysieke winkel zijn de prijzen echt beduidend lager dan online en met een grote hond is dat niet vervelend :o

herr_balou
Berichten: 1461
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 23:15

Maartje_M schreef:
Hij rook aan de Alaska konijn en heeft er niet eens van geproefd. Zelfde met de haaks eend, niet eens proeven. Dus ik vermoed dat het niet aan de hoeveelheid nier ligt maar toch de diersoort?
Ik wil wel een keer ergens online een en ander bestellen voor de variatie, maar eerlijk is eerlijk, hier in de fysieke winkel zijn de prijzen echt beduidend lager dan online en met een grote hond is dat niet vervelend :o

Mijn hond vindt ruiken ook voldoende om te bepalen of het eetbaar is. Soms heeft het ook niet met soort of merk te maken maar met hoe oud het is. Hoe langer je vers vlees geeft hoe beter jezelf de versheid kunt beoordelen en vaak als ik denk dat iets te lang gelegen heeft, weigert mijn hond het te eten. Sommige honden maakt het niets uit en sommige zijn gewoon kritischer. Lotgering heb ik bijvoorbeeld een paar keer geprobeerd maar mijn hond wilde dat echt niet en at 2 dagen niet en vervolgens 3 dagen (2 maaltijden per dag) liever brok dan vlees van Lotgering. Normaal is een maaltijd brok per 4 dagen een absoluut maximum. Ik bood steeds vers aan, na 5 minuten weg. Na 2 dagen gaf ik dan maar brok want het was al een scharminkel dat niet verder mocht afvallen. Een keer had de arme ziel blijkbaar zoveel honger dat het bij de 2de keer aanbieden wel opging en wat had ik een spijt. Ik mocht er 's nachts uit vanwege spuitpoep... Sindsdien geloof ik mijn hond wanneer voedsel geweigerd wordt.

Maartje_M

Berichten: 9382
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Vers vlees voeren aan hond en kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:37

Als hij het weigert, krijgt hij de volgende maaltijd gewoon wat anders. Dit waren allemaal recht uit de winkel worsten dus ik hoop dat ze gewoon vers genoeg waren.

herr_balou
Berichten: 1461
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 05:02

Maartje_M schreef:
Als hij het weigert, krijgt hij de volgende maaltijd gewoon wat anders. Dit waren allemaal recht uit de winkel worsten dus ik hoop dat ze gewoon vers genoeg waren.

Mijn ervaring is helaas dat sommige dingen in de winkel niet meer zo vers zijn en helaas zie je dat niet aan de houdbaarheidsdatum.

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Vers vlees voeren aan hond en kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 08:55

Leuk topic :D

Sprotjes bestel ik zelf altijd bij durks of bij keetjes. Hier voeren we kiezebrink vers, butternut en geperste brok

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 11:45

Ah leuk topic :)
Ik voer mijn honden een combinatie van barf en kvv.
Ik vul aan met groente, ei en soms yoghurt en soms vis. Van vis niet teveel. Ik geef liever geen kvv met vis (tenzij zalm) omdat je dan gauw aan teveel vis zit. Ik geef dan liever een keertje vis bij.
Yoghurt vooral voor de lekker; mijn hond is er verzot op! Y)(^)
Daarnaast heb ik een goed merk hondenbrokken in huis voor trainingskoekjes en zoekspelletjes.