Hulp gezocht: kat met enorm veel stress & blaasontstekingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Hulp gezocht: kat met enorm veel stress & blaasontstekingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 09:15

Ik hoop dat er iemand is die ons kan verder helpen. Ik he bde liefste oma poes van de hele wereld. 15 jaar oud, komt uit het asiel. Het is altijd al een heel stressy kat geweest, toen we haar in het begin hadden gaf dit altijd heel veel blaasontstekingen met zich mee. Ze heeft altijd samen gezeten met een andere kat, maar die is 2 jaar geleden gestorven en sindsdien zit ze alleen. Eigenlijk heeft ze dit (na enige tijd te treuren) altijd goed gedaan, en besloten we ook dat we haar de stress gingen besparen van een andere kat erbij. Dit heeft eigenlijk een heel aantal jaren goed gegaan, tot dit jaar.

De aanleiding: een ongeluk naast de deur. Ik denk dat de geur van bloed, medisch personeel en bijgevolg stressniveau van iedereen haar over de rooie heeft doen gaan. Samen met onze dierenarts weken aan het zoeken geweest om haar terug kalm te krijgen en ervoor te zorgen dat ze zich weer aangenaam zou voelen. Maar sinds die periode (nu ongeveer 2 maand geleden) is echt alles goed om haar weer met een blaasontsteking op te zadelen en bijhorende onzindelijkheid. We zijn er 99,9% zeker van dat het steeds stress gerelateerde blaasontstekingen zijn, omdat we de kat ondertussen al helemaal door de mallemolen gedraait hebben. Ze heeft bloedonderzoeken gehad, foto's & echo en een punctie van de blaas. het enige medische dat we konden vinden was dat ze misschien een iets kleinere blaas heeft dan normaal.

Ondertussen hebben we feliway hangen, ze krijgt kalmeringseten (korrel en natvoer), 2 automatische drinkenbakken die door het huis verspreidt staan, 3 verschillende soorten kattenkruiden met kalmerende uitwerking en we hebben zelfs onze deurbel veranderd zodat ze niet meer aan het geluid van het ongeluk kan denken. Ze krijgt ook cystaid bij, om de blaas te verbeteren maar het helpt niet. Momenteel is het enige wat we kunnen doen als ze weer helemaal in stress gaat, haar een hele capsule gabapentine geven zodat ze uitgeteld op de zetel kan liggen en dan is ze weer kalm. Maar nu is ze weer heel de tijd onzindelijk (met bijhorende blaasonsteking) omdat er 2 ongecastreerde katers rondliepen en voor haar raam kwamen zitten.

Ik ben even radeloos en weet niet wat ik nog kan doen om mijn lieve oma te helpen zich weer beter te voelen, ik hoor het graag.

Elisa2

Berichten: 37268
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hulp gezocht: kat met enorm veel stress & blaasontstekingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 09:19

Jemig, wat een moeilijk probleem.

Ik heb weleens gelezen dat voeding waar tryptofaan in zit bij katten een enorm verschil kan maken bij angst/ stress. Wellicht is dat nog het overwegen waard. Als stress echt de bron is dan zou het daar aangepakt moeten worden lijkt me.

Is er ook een manier om prikkels te beperken voor haar?

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 09:24

Elisa2 schreef:
Jemig, wat een moeilijk probleem.

Ik heb weleens gelezen dat voeding waar tryptofaan in zit bij katten een enorm verschil kan maken bij angst/ stress. Wellicht is dat nog het overwegen waard. Als stress echt de bron is dan zou het daar aangepakt moeten worden lijkt me.


Ik heb even gekeken maar dat lijkt in haar droge voeding te zitten, ze krijgt nu Royal Canin Calm op aanraden van de dierenarts.

Elisa2 schreef:
Is er ook een manier om prikkels te beperken voor haar?


Ik doe mijn best, maar ik weet nu ook niet altijd wat de aanleiding nog is waarom ze weer stress geeft. En ik kan die katers niet uit de tuin houden, en als ik ze wegjaag komen ze terug de hele tijd :(

Elisa2

Berichten: 37268
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hulp gezocht: kat met enorm veel stress & blaasontstekingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 09:27

Is er iets om het raam mee te bedekken oid? zodat ze ze niet kan zien?

Oke goedzo, hoelang krijgt ze dat voer al? Zal misschien even tijd nodig hebben.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 09:28

Ik heb ook jaren een kat gehad die door (zelfs geringe) stress blaasontstekingen kreeg. Naast het zo veel mogelijk reduceren van de stressfactoren (wat voor haar betekenende dat ze in een vrij kleine, prikkelarme ruimte leefde) stond ze in 'slechte tijden' op de metacam. Dat zorgde ervoor dat de ontstekingen in de kiem gesmoord werden en ze ook niet door de pijn aan de blaasontstekingen weer stress kreeg. Constant medicatie toedienen voelde in het begin erg verkeerd, maar haar kwaliteit van leven is er enorm door verbeterd.

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 09:29

Elisa2 schreef:
Is er iets om het raam mee te bedekken oid? zodat ze ze niet kan zien?

Oke goedzo, hoelang krijgt ze dat voer al? Zal misschien even tijd nodig hebben.


Zou ik inderdaad kunnen proberen!

Ik denk dat ze dat nu ongeveer 1,5 maand krijgt? Samen met het natvoer van Royal Canin voor de urinewegen.

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 09:31

turtlelito schreef:
Ik heb ook jaren een kat gehad die door (zelfs geringe) stress blaasontstekingen kreeg. Naast het zo veel mogelijk reduceren van de stressfactoren (wat voor haar betekenende dat ze in een vrij kleine, prikkelarme ruimte leefde) stond ze in 'slechte tijden' op de metacam. Dat zorgde ervoor dat de ontstekingen in de kiem gesmoord werden en ze ook niet door de pijn aan de blaasontstekingen weer stress kreeg. Constant medicatie toedienen voelde in het begin erg verkeerd, maar haar kwaliteit van leven is er enorm door verbeterd.


Ja de metacam is op, maar de dierenarts wou nu even geen 2de potje geven omdat het dan weer niet goed is voor haar lever om dat de hele tijd te nemen zei die.

boemel

Berichten: 8419
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 09:34

Wat vervelend zeg.
Je zou Valeriaandruppels kunnen proberen.
Gewoon wat druppels smeren op plekjes waar ze veel komt. Hielp vroeger goed bij onze kat.

Heeft ze mandjes waar ze zich echt in terug kan trekken? Echt zo’n holletje.

Je zou een keer naar een homeopathisch dierenarts kunnen gaan. Soms een goed resultaat.
Sterkte!

Elisa2

Berichten: 37268
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 09:36

Ah gossie, heel begrijpelijk natuurlijk maar arme beestje. Het zal misschien kiezen zijn tussen twee kwaden? Tenzij er nog alternatieve pijnbestrijding is?

Ja denk dat een prikkelarme omgeving wel kan helpen om wat meer tot rust te kunnen komen. Diertje zal even helemaal tot rust moeten komen denk ik om uit die circel te kunnen komen. Na 1.5 maand zou je wel iets moeten gaan merken van de voeding lijkt me..

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 09:40

boemel schreef:
Wat vervelend zeg.
Je zou Valeriaandruppels kunnen proberen.
Gewoon wat druppels smeren op plekjes waar ze veel komt. Hielp vroeger goed bij onze kat.

Heeft ze mandjes waar ze zich echt in terug kan trekken? Echt zo’n holletje.

Je zou een keer naar een homeopathisch dierenarts kunnen gaan. Soms een goed resultaat.
Sterkte!


Ja normaal heeft ze er 2, maar ik moet nu afwisselen omdat ze ze ook gebruikt nu als plek om onzindelijk te zijn... -O-

Dus prikkelarme omgeving is haar misschien even laten wonen in de badkamer of een andere ruimte zonder ramen & zaken?

xPabloBokt

Berichten: 9422
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 09:41

Mijn DA heeft gezegd dat voeding pas na 8 weken resultaat geeft. Had hier een kat kort op dieetvoeding i.v.m. (wat uiteindelijk stress bleek) likken.

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 09:52

xPabloBokt schreef:
Mijn DA heeft gezegd dat voeding pas na 8 weken resultaat geeft. Had hier een kat kort op dieetvoeding i.v.m. (wat uiteindelijk stress bleek) likken.


Oke, dan zou het idd kunnen dat de calm nog wat moet inwerken

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 09:59

The_Cat schreef:
boemel schreef:
Wat vervelend zeg.
Je zou Valeriaandruppels kunnen proberen.
Gewoon wat druppels smeren op plekjes waar ze veel komt. Hielp vroeger goed bij onze kat.

Heeft ze mandjes waar ze zich echt in terug kan trekken? Echt zo’n holletje.

Je zou een keer naar een homeopathisch dierenarts kunnen gaan. Soms een goed resultaat.
Sterkte!


Ja normaal heeft ze er 2, maar ik moet nu afwisselen omdat ze ze ook gebruikt nu als plek om onzindelijk te zijn... -O-

Dus prikkelarme omgeving is haar misschien even laten wonen in de badkamer of een andere ruimte zonder ramen & zaken?


Bij mij 'woonde' de kat in mijn kantoor. Daar zitten wel ramen in, maar het is boven, dus geen voorbijgangers. Ik vond het zeker niet ideaal (want als ik naar kantoor was zat ze alleen), maar zodra ze weer verder het huis door mocht was ze binnen een dag weer van slag. Verder heb ik ook alle Feliway, kruiden etc geprobeerd. Het leek soms even te helpen, maar was dat op langere termijn niet. Rare was dat ze er niet uitzag alsof ze stress had, maar het toch spannend bleek te vinden.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 09:59

Wat ontzettend lastig ts, klinkt alsof je al ontzettend veel doet!

Ik zou zelf, (naast wat je nu al doet!!)
Bakjes water aanbieden met verschillende (natuurlijk) middelen.
Denk aan: rescue remedie (Bach bloesems) of eventueel een zelf samengestelde remedie (wil ik wel maken/mee helpen mocht je dat willen)
Van phytonics/groene os/puur zijn er ook druppels voor bijvoorbeeld blaasproblemen en minder stress etc
Met beide heb ik met de katten goede ervaringen.

Ik doe met katten graag druppels aanbieden in water, naast gewoon drinkwater ook aanbieden zodat ze keuze hebben. Je ziet dan ook wat ze 'graag' drinken.
Onze eigen kat is met blaasproblemen ook een tijdje op traumeel druppels geweest wat ook goed gewerkt heeft(dit was op aanraden van een homeopaat voor dieren)

criollo_yess

Berichten: 1075
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Hulp gezocht: kat met enorm veel stress & blaasontstekingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 10:05

Ik heb ook zo'n stresspoesje. Die heeft eerst ook Royal Canin gekregen, maar doet het beter op Hill's. Vindt ze ook lekkerder; Hill's Prescription Diet c/d Urinary Stress + Metabolic. Misschien een idee om ook eens te proberen. Succes!

WillemYntJee
Berichten: 6305
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Hulp gezocht: kat met enorm veel stress & blaasontstekingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 06:19

Ik zou eerder voor de cd stress kiezen van hills dan de calm. Ik lees niets over overgewicht dus de metabolic combinatie erbij lijkt me niet nodig.
Heb je al eens iets van telizen geprobeerd?

criollo_yess

Berichten: 1075
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 07:48

WillemYntJee schreef:
Ik zou eerder voor de cd stress kiezen van hills dan de calm. Ik lees niets over overgewicht dus de metabolic combinatie erbij lijkt me niet nodig.
Heb je al eens iets van telizen geprobeerd?


Mijn poes is makkelijk wat aan de stevige kant, vandaar de metabolic. Maar er is idd ook een variant voor poezen die slanker zijn.

Nyaleti

Berichten: 6209
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Hulp gezocht: kat met enorm veel stress & blaasontstekingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 16:35

lastig is dat.. stressfactoren kun je nooit volledig vermijden -O-

Ik zou ook kiezen voor CD Stress ipv de Calm. De Calm hoor ik sowieso weinig goede verhalen over.

Ipv Gabapentine kun je Zylkene proberen (ook capsules maar mag je open maken). Wat minder heftig dan Gaba en op een natuurlijke basis.

Komt de poes zelf buiten? Anders kun je plantjes in de tuin zetten waar katten niet van houden. Lavendel is dat geloof ik? Moet je even Googlen :+
En iets voor de ramen kan ook zeker helpen.

Opsluiten zou ik niet doen, dat gaat alleen maar meer stress geven.

Bloodymary
Berichten: 4540
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 16:48

Hier ook zo'n stresspoes. Ze is pas 10 geworden. Is altijd al wel bang geweest, als er vreemde mensen zijn zit ze op zolder. Kan wel naar buiten en doet dat ook, maar alleen 'snachts als er niemand is. De laatste jaren heeft ze door de stress ook vaak blaasontsteking. En dan plast ze ook wel eens op plekken waar het niet hoort. Tegen de blaasontsteking doe ik Cystaid door het eten en ik geef haar sinds een paar dagen bachbloesemdruppels van Mariepure. Heb al het idee dat ze werken en ze rustiger is, maar dat lijkt me sterk na drie dagen. Ik denk dat ik dat heel graag wil zien.
Ben nooit met haar naar de dierenarts geweest hiervoor, want dan sterft ze denk ik aan een hartaanval. Wij zijn de enigen die ze vertrouwt.
Ben wel heel benieuwd of hier nog meer oplossingen in komen, dus lees graag mee.

Earth

Berichten: 7923
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hulp gezocht: kat met enorm veel stress & blaasontstekingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 17:01

Wij hebben ook zo'n stresskip. Voer, Zylkene, bach druppels, alle natuurlijke middelen hielpen hier niet. Medische onderzoeken zijn gedaan, 2 gedragsdeskundigen erbij, maar niks werkt. Enige wat bij hem werkt is hem standaard op de Gabapentine zetten. Dat is natuurlijk ook niet ideaal, maar anders heeft hij weinig kwaliteit van leven. Nu is hij enkel nog gestrest als het onrustig is in huis, maar eerder kon hij random de hele tijd rondjes rennen of lopen in huis terwijl er nergens aanleiding van stress bleek te zijn.

IwanLuver
Berichten: 1882
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: Hulp gezocht: kat met enorm veel stress & blaasontstekingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 17:22

Er worden al verschillende voer merken genoemd, maar onze stresskat doet het goed op Trovet urinary calm.

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 11:07

Nyaleti schreef:
lastig is dat.. stressfactoren kun je nooit volledig vermijden -O-

Ik zou ook kiezen voor CD Stress ipv de Calm. De Calm hoor ik sowieso weinig goede verhalen over.

Ipv Gabapentine kun je Zylkene proberen (ook capsules maar mag je open maken). Wat minder heftig dan Gaba en op een natuurlijke basis.

Komt de poes zelf buiten? Anders kun je plantjes in de tuin zetten waar katten niet van houden. Lavendel is dat geloof ik? Moet je even Googlen :+
En iets voor de ramen kan ook zeker helpen.

Opsluiten zou ik niet doen, dat gaat alleen maar meer stress geven.


Oke, ik ga eens kijken sinds die CD Stress hier al een paar genoemd wordt dat ik die ergens kan bstellen!

De kat komt buiten, maar zij kan eigenlijk niet uit de tuin. Hij heeft redelijk hoge afrastering waar zij door haar leeftijd niet meer over kan, maar jonge katers op zoek naar dames wel klaarblijkelijk :+

Sky_As

Berichten: 4729
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Hulp gezocht: kat met enorm veel stress & blaasontstekingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 11:14

Hoeveel kattenbakken heeft ze?
Wellicht kun je er op iedere verdieping (of in het geval van een appartement) 1 zetten?
Misschien niet direct een oplossing voor de oorzaak, maar wellicht wel hulp voor haar dat als ze moet ze sneller bij een kattenbak is.
Heb je haar al een keer een tijd op metacam gehad? Wordt het dan minder?
(wellicht heeft ze ook iets van artrose? Waardoor ze iets van pijn ervaart tijdens het naar de kattenbak gaan)

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Hulp gezocht: kat met enorm veel stress & blaasontstekingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 11:57

Ze heeft 2 kattenbakken, 1 staat bij in het toilet en de andere achter een kast in de woonkamer. We zitten op een gelijkvloers.

Ze heeft de afgelopen periode veel metacam gehad, haar gedrag blijft hetzelfde dan. Het is ook niet dat ze dan mobieler ofzo wordt. Dus het zou kunnen dat ze wel artrose heeft, maar aan haar gedrag zien we daar niets aan, ook niet op pijnstilling of supplement voor gewrichten. We hebben voor haar extra trapjes gemaakt in het huis, zodat ze nog steeds overal op kan waar ze graag zit zodat ze er toch kan geraken

Sky_As

Berichten: 4729
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Hulp gezocht: kat met enorm veel stress & blaasontstekingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 12:11

ahh nee, dan zal het dat niet zijn inderdaad.
Lastig hoor. Katten zijn complexe dieren......