Hoe kom je af van een probleemhond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18923
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 13:28

Beste,

Een kennis van mij die me dierbaar is, heeft een probleem met een Mechelse Herder. Ik zal het relaas uit de doeken doen, maar de vraag is: Hoe komt mijn kennis van die hond af?

De partner van mijn kennis is onlangs overleden. Hij hield enorm van honden, met name van herders. Hij was ook heel goed met honden en zo kwam het dat hij voor een stichting problematische honden opving. De stichting bestaat inmiddels al een jaartje of 2 niet meer. De honden waren juridisch volledig overgedragen aan de partner van mijn kennis. Dit was geen enkel probleem, totdat hij ziek werd en kort daarna overleed.

Mijn kennis bleef (o.a.) dus achter met 8 moeilijke herdershonden... en zij is geen 'hondenmens'. Niet zoals hij was. Inmiddels heeft ze via haar netwerk 4 van de 8 weten te herplaatsen. De overigen mogen op zich best blijven maar.... 1 van de resterende 4 is serieus bijt-gevaarlijk. Hij heeft haar in de dagelijkse omgang al enkele malen gesnapt. Zij raakt bang voor die hond en dat merkt het dier. Bij een poging om hem over te laten nemen door iemand die open stond voor een lastige Mechelaar, heeft het dier zowel die kijker als haarzelf gebeten.
De vraag is zelfs of ze in staat is om bij een volgende kijker het dier vooraf te muilkorfen.
Belangrijk om te weten: bij haar overleden partner stond de hond wel volledig onder appel en was het gedrag niet problematisch

In de huidige situatie gaat het natuurlijk van kwaad tot erger. Dus die hond moet daar weg, mijn kennis is niet in staat om dit in goede banen te leiden en de hond is gevaarlijk aan het worden.
Maar hoe?
Wat zouden jullie adviseren als mogelijkheid om van die hond af te komen?

Duhelo

Berichten: 28562
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 13:31

Enkeltje dierenarts en laten inslapen. Desnoods voordien een kalmeringsmiddel door zijn eten zodat hij te handlen valt en niet veel meer meekrijgt. Ik neem aan dat de hond ook niet meer super jong is?

VenoSnorlax

Berichten: 4526
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 13:36

Ik zou de hond eerlijk en duidelijk plaatsen op een mechelse herder fb pagina. Veel pakwerkers en speurders zitten op die pagina's, helemaal omdat de hond volledig onder appel stond bij de partner.

Zoolgangster

Berichten: 9673
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 13:43

Dees schreef:
Beste,

Een kennis van mij die me dierbaar is, heeft een probleem met een Mechelse Herder. Ik zal het relaas uit de doeken doen, maar de vraag is: Hoe komt mijn kennis van die hond af?

De partner van mijn kennis is onlangs overleden. Hij hield enorm van honden, met name van herders. Hij was ook heel goed met honden en zo kwam het dat hij voor een stichting problematische honden opving. De stichting bestaat inmiddels al een jaartje of 2 niet meer. De honden waren juridisch volledig overgedragen aan de partner van mijn kennis. Dit was geen enkel probleem, totdat hij ziek werd en kort daarna overleed.

Mijn kennis bleef (o.a.) dus achter met 8 moeilijke herdershonden... en zij is geen 'hondenmens'. Niet zoals hij was. Inmiddels heeft ze via haar netwerk 4 van de 8 weten te herplaatsen. De overigen mogen op zich best blijven maar.... 1 van de resterende 4 is serieus bijt-gevaarlijk. Hij heeft haar in de dagelijkse omgang al enkele malen gesnapt. Zij raakt bang voor die hond en dat merkt het dier. Bij een poging om hem over te laten nemen door iemand die open stond voor een lastige Mechelaar, heeft het dier zowel die kijker als haarzelf gebeten.
De vraag is zelfs of ze in staat is om bij een volgende kijker het dier vooraf te muilkorfen.
Belangrijk om te weten: bij haar overleden partner stond de hond wel volledig onder appel en was het gedrag niet problematisch

In de huidige situatie gaat het natuurlijk van kwaad tot erger. Dus die hond moet daar weg, mijn kennis is niet in staat om dit in goede banen te leiden en de hond is gevaarlijk aan het worden.
Maar hoe?
Wat zouden jullie adviseren als mogelijkheid om van die hond af te komen?


Iemand gaf al de tip naar een mechelse herder FB.

Afgezien daarvan: wat bedoel je met "snappen". Is dat tot bloedens toe doorbijten, of een tikje met de tanden? Het is me nl opgevallen hoe vaak fors doorbijten door hondenherplaatsers wordt verkleind tot "happen" of "snappen". Als het flink doorbijten is, is het sowieso een spoedgeval... lukt herplaatsen niet snel genoeg, tja... dan ben ik bang dat het een minder leuk verhaal wordt...

Verder asap dus contact opnemen met Mechelse herder fb pagina of iets dergelijks, met een EERLIJK verhaal. Dus volledig doorbijten niet "snappen" noemen of iets dergelijks... (Ja sorry, ik ben een beetje klaar met die verkleinwoordjes, na wat slechte voorbeelden van liegende dierenopvangen).

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 13:52

Ik zou er voor kiezen deze in te laten slapen.
Hij heeft kansen gehad, heeft het waarschijnlijk bij haar en partner nog fijn gehad. En om te voorkomen dat deze terecht komt bij mensen die denken: dat doe ik wel even, en dat er daarna van hot naar her gesleept wordt om hem te plaatsen, zou ik voor euthenasie kiezen.
Een paard dat je het licht uit de ogen slaat wil je ook liever niet herplaatsen. Voor een hond is die keus lastiger omdat je in theorie een hond makkelijker kan herplaatsen. Maar ik zou het zeker niet doen, en mijn verantwoordelijkheid voor de hond nemen. En deze uit bescherming ook voor de hond laten inslapen.

cursebreaker

Berichten: 11510
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 13:59

edit:

Happen, snappen en idd doorbijten/gericht bijten, is een verschil en zeker bij dit type herders.
Hierin zou verheldering/duidelijkheid wel wenselijk zijn wanneer je wel nog zou willen kijken naar herplaatsen.

De Duitse herder van m’n schoonzus hangt bv ook nog steeds in m’n arm wanneer ik daar kom, maar dat is een combinatie van over-enthousiasme en geen goede begrenzing krijgen wanneer er bezoek komt en dus niet weten hoe ze om moet gaan met haar enthousiasme. Dat is absoluut geen agressie bv. en veel herders hebben hier een handje aan (ook al is het niet wenselijk en altijd fijn) en zijn hierin idd echt wel goed bij te sturen en managen. Vaak zijn dit idd redenen waarom herders herplaatst worden, terwijl het niet altijd een erg agressieve ondertoon hoeft te hebben. Wanneer er onzekerheid in het spel komt, dan is zo’n type hond natuurlijk wel een potentieel gevaar omdat dit gedrag zich wel kan doorontwikkelen/omslaan. In dit geval denk ik dat de hond onzeker is en geen goede leiding krijgt- wat begrijpelijk is gezien de situatie- maar dat dit echt wel bij een ander huisje te handelen is, bij de goede match.

In dit geval, wetende dat de hond idd goed onder controle stond bij de partner, die hem ook niet als eerste eigenaar had en als herplaatser in huis haalde, zou ik ook kijken om te herplaatsen en niet zomaar inslapen - partner heeft laten zien dat er met deze hond dus prima nog succes te behalen valt (ik ga er vanuit dat er eerder nog geen incidenten waren voor overlijden partner bv? wegens juiste begeleiding). Via die Facebook groep kom je idd misschien nog wel iemand tegen. De meeste mensen wie in dat soort groepen zitten en herplaatsers nemen, weten vaak wel wat voor kaliber hond ze kunnen krijgen. En hier inderdaad dan zo open/transparant mogelijk in zijn.

Met het ontmoeten van een potentieel nieuwe eigenaar, zou ik op voorhand bv dan wel de korf erom doen even. Dat kan natuurlijk altijd. Het happen naar die persoon wat is komen kijken kan momenteel dus ook door stress zijn, vanwege het overlijden en ook de momentele situatie met de huidige eigenaar en de hond, wat niet goed gaat. Ik voorzie afgaand op dit verhaal niet waarom deze hond bij de juiste eigenaar geen volgende kans kan krijgen wanneer eerder met de overleden partner het in principe allemaal goed ging ook. Maar een goede match gaat idd wel cruciaal zijn hier.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 26-04-24 14:05, in het totaal 5 keer bewerkt

SaraViavia

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 14:01

Klinkt kort de bocht maar die zou ik dus ook een enkele reis DA geven.. Hond heeft geen toekomstvisie en weet het zelf niet. Een volgend persoon (laat staan als dit een kind is) die gebeten wordt daarentegen.......

Dees

Berichten: 18923
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 14:08

Joh, ik was zelf niet bij dat bijt-incident en persoonlijk, ik vind "snappen" al problematisch genoeg.
De kijker had iig de tanden er flink in staan, maar de huid was niet kapot.
Dus tja....

Hond is wel bij de partner van mijn kennis terechtgekomen omdat de hond een moeilijke is.

Persoonlijk: deze ging bij mij idd hemelen.
Maar het dier heeft misschien nog kans bij een èchte honden-houder. In laten slapen kan altijd nog.

Dank voor jullie meedenken!

996981
Berichten: 9775
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 14:12

De definitie van snappen is dat de ander (hond/mens) niet geraakt wordt. Deze hond bijt.

Voor mij in combinatie met het type hond en het achterliggende verhaal alle reden tot inslapen. Honden die bijten moet je niet willen herplaatsen.

7ofhearts

Berichten: 2828
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 14:14

Ik begrijp dat je niet de reactie kreeg waar je op hoopte hier?

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 14:19

Zou het af laten hangen van de leeftijd. Max 3 jaar oud zou ik herplaatsing overwegen bij iemand die professioneel of hobbymatig met zo'n hond werkt en ook aangesloten is bij de vereniging.

Ouder dan zou ik hem laten afspuiten.

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 14:19

Dees schreef:
In de huidige situatie gaat het natuurlijk van kwaad tot erger. Dus die hond moet daar weg, mijn kennis is niet in staat om dit in goede banen te leiden en de hond is gevaarlijk aan het worden.
Maar hoe?
Wat zouden jullie adviseren als mogelijkheid om van die hond af te komen?

Ik kan me voorstellen dat het voor haar ook emotioneel is om de hond in te laten slapen? Net je man verloren. Je hebt al een aantal honden moeten herplaatsen. En dan zo'n hond die bij je overleden partner wél ok was en nu niet meer. Dat lijkt me persoonlijk heel lastig voor haar.

Ik zou denk ik daarover het gesprek aangaan. Het klinkt als een zeer moeilijk te herplaatsen hond waarbij je een groot risico loopt dat het verkeerd gaat. Dan misschien beter nu de knoop doorhakken en eventuele ellende de hond besparen.

Moeilijke situatie hoor, sterkte!

edit: Je zou contact kunnen opnemen met www.dierenproject.nl
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 26-04-24 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 14:21

oef, wat een rottige situatie voor je kennis.
Je kan ook de dierenambulance bellen om hem naar de dierenarts te laten brengen als ze hem zelf niet meer durft te hanteren. Dierenambulance hebben als het goed is manieren om dit op een veilige manier te regelen. Veel sterkte voor je kennis.

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 14:23

Dit is opnieuw een topic over een bijtende hond. Ik begrijp het probleem volledig. Ik persoonlijk wil een dergelijk dier niet omdat ik het niet aankan en er bang van word. De beste optie lijkt mij om eerst nog (nood)opvang te proberen en anders toch een definitieve beslissing hoe naar ook. Of het dier houden en levenslang onder de zware kalmerende middelen te zetten (ik weet niet of zoiets voor honden bestaat??)

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 14:27

Het klinkt dat de hond in de juiste situatie met de juiste begeleiding wél een hele fijne hond is. Voor je kennis al lastig genoeg na deze ellende dat ze dat deze hond niet kan bieden.
Ook geen optie om thuis in de omgang ook een korf om te doen? Mogelijk maakt het je kennis wat zekerder (en in ieder geval veiliger)? En idd de hond op fb groepen met een eerlijk verhaal plaatsen. En duimen dat de juiste persoon deze hond tegen komt. Inslapen kan altijd nog. Maar ik snap goed dat ze deze hond nog een kans gunt.

Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 14:28

Had haar partner misschien een netwerk in de honden wereld zegmaar. Wellicht is er iemand anders die ook voldoende overwicht heeft met ruimte voor deze hond.
Of een rasvereniging benaderen?
Als dat van toepassing is tenminste.

Wel kwetsbaar, dieren met problemen die alleen bij hun specifieke eigenaar kunnen gedijen.
Soms is laten afmaken dan voor het dier het ‘beste ‘. Van hand naar hand gaan met escalaties is ook maar stress.

Sterkte voor je vriendin, wat een nare situatie zeg.

Lindsey_99
Berichten: 2499
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 14:31

VenoSnorlax schreef:
Ik zou de hond eerlijk en duidelijk plaatsen op een mechelse herder fb pagina. Veel pakwerkers en speurders zitten op die pagina's, helemaal omdat de hond volledig onder appel stond bij de partner.


Het zijn vaak de echte werkhonden die niet geschikt zijn voor 'gezinsleven'.
Het zou zomaar kunnen dat de hond prima geschikt is voor pakwerk. Vooral omdat hij niet bang is te bijten, en volledig onder appel staat bij de juiste baas.
Dat soort honden is niet sociaal genoeg voor een 'normale' hondeneigenaar maar moet werken, dan zijn het geen probleemhonden meer.
Onze buurman had er ook zo eentje; altijd in een kennel, en de focus lag op pakwerk. Hij trainde een paar keer per week en de hond is uiteindelijk verkocht naar Canada voor pakwerk.

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 14:33

De honden zijn al meerdere keren op fb geplaatst, in verschillende mechelse herder groepen.

Ik denk persoonlijk bij zulke type honden met dergelijke probleemgedrag, dat inslapen het eerlijkste is tegenover zo'n hond.

Ik heb zelf aantal jaren terug ook een mechelaar opgevangen, met behoorlijke gedragsproblemen. Maar had dat niet gedaan, als ze bijtgedrag had vertoont richting ons.

Inmiddels is ze behoorlijk bijgedraaid, maar een sociale huishond zal ze nooit worden. Ligt het liefst ook gewoon in de kennel.

sasja0705
Berichten: 2036
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 14:40

Ik heb grote twijfels, dat je hond aan een nieuw thuis kunt helpen - ook niet in de FBgroepen.
Dat heeft niets met de hond hier in kwestie te maken maar met het immense aantal Mechelaars en Mech-mixen tussen de 1 en 4 jaar die nu asiels overspoelen en ook via FB/MP en co aangeboden worden.
Het gros hiervan is aangeschaft tijdens Corona van mensen die naïef waren of te wel niet wisten wat voor een soort herder ze daar in huis halen.
Gevolg, ze worden massaal afgegeven en/of gedumpt.
Meestal honden ndie gewoon niet opgevoed zijn, weinige (of tenminste wordt het niet verteld ) die happen of snappen of agressief zijn.

Dus als je dan een hebt, die echt een probleem heeft - is een thuis te vinden moelijker als de beroemde spelt in de hooihoop - of je trekt verkeerde mensen aan.

Ik weet niet of de hond papieren heeft, maar als dan zou jouw kennis het ook nog kunnen proberen via de rasverenigingen.

Maar heel eerlijk: ik denk ook dat dit eerder een enkelje wordt.

In ieder geval duim ik voor de hond

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 15:24

Dees schreef:
Beste,

Een kennis van mij die me dierbaar is, heeft een probleem met een Mechelse Herder. Ik zal het relaas uit de doeken doen, maar de vraag is: Hoe komt mijn kennis van die hond af?

De partner van mijn kennis is onlangs overleden. Hij hield enorm van honden, met name van herders. Hij was ook heel goed met honden en zo kwam het dat hij voor een stichting problematische honden opving. De stichting bestaat inmiddels al een jaartje of 2 niet meer. De honden waren juridisch volledig overgedragen aan de partner van mijn kennis. Dit was geen enkel probleem, totdat hij ziek werd en kort daarna overleed.

Mijn kennis bleef (o.a.) dus achter met 8 moeilijke herdershonden... en zij is geen 'hondenmens'. Niet zoals hij was. Inmiddels heeft ze via haar netwerk 4 van de 8 weten te herplaatsen. De overigen mogen op zich best blijven maar.... 1 van de resterende 4 is serieus bijt-gevaarlijk. Hij heeft haar in de dagelijkse omgang al enkele malen gesnapt. Zij raakt bang voor die hond en dat merkt het dier. Bij een poging om hem over te laten nemen door iemand die open stond voor een lastige Mechelaar, heeft het dier zowel die kijker als haarzelf gebeten.
De vraag is zelfs of ze in staat is om bij een volgende kijker het dier vooraf te muilkorfen.
Belangrijk om te weten: bij haar overleden partner stond de hond wel volledig onder appel en was het gedrag niet problematisch

In de huidige situatie gaat het natuurlijk van kwaad tot erger. Dus die hond moet daar weg, mijn kennis is niet in staat om dit in goede banen te leiden en de hond is gevaarlijk aan het worden.
Maar hoe?
Wat zouden jullie adviseren als mogelijkheid om van die hond af te komen?


Dierenarts om advies vragen, evt inslapen of anders een specifieke hondenvereniging voor dit ras vragen of zij nog mensen kennen? Of in een honden-liefhebbers groep op facebook vragen voor specifiek dit ras of ze nog iemand kennen met ervaring die deze hond een huisje kan bieden?
Heb je niet van die training-instanties? Hondenscholen? Misschien weten die nog iemand?
Laatst bijgewerkt door Miss_Mii21 op 26-04-24 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

sasja0705
Berichten: 2036
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 15:26

Project op markplaats ? Echt nu?
Dan kun je op je klompen aanvoelen dat dit arme dier bij foute mensen belandt

Licor

Berichten: 2953
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 15:33

Ik zou de hond laten bekijken door een gedragskundige die verstand heeft van herder en bijtincidenten.. bij voorkeur iemand die ook bemiddeld bij herplaatsingen.. en vanuit daar met een eerlijk advies kijken of een andere baas kan en waar die baas aan moet voldoen en of die baas ook gevonden kan worden..

Zelf heb ik goede ervaringen met Melanie Piek van Samenwelzijn

Dees

Berichten: 18923
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 17:03

Dank voor jullie nuttige tips.
Vooral het op laten halen door de dierenambulance als ze hem zelf niet meer durft te vervoeren, dat is heel goed om in het achterhoofd te hebben als optie!

Denk zelf idd ook dat er heel veel van dit soort honden in NL te vinden zijn, en dat de mensen die wel in staat zijn om zo'n type hond in goede banen te leiden, zeer gering in aantal zijn. Plus dat die mensen vaak zelf al genoeg honden hebben.

Het is al met al gewoon een lastig verhaal. Dank dat jullie wilden meedenken!

Hannanasjuh
Berichten: 248
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 18:01

Misschien ook nog een overweging om mee te nemen in dit verhaal. Hoe voelt de hond zich?

Als hij bijt vanuit stress en angst en iemand(tips om iemand te zoeken zijn al veel genoemd) kan hem hierbij helpen, is dat natuurlijk top.
Maar als hij eigenlijk constant met stress en angst zit waarbij de overleden man een begrenzer was om niet uit te halen en dus bij een andere eigenaar ook. Dan zit hij alsnog altijd met stress en angst. Persoonlijk zou ik dat geen diervriendelijke ingang vinden en over inslapen nadenken omdat het ook voor het dier het beste kan zijn.

Je kan ook eens kijken of dit een oplossing kan bieden. Hij beweert veel honden te kunnen helpen met dit soort gedrag en staat hier in de omgeving ook wel goed bekend.
https://www.packleader.nl/

Hij doet ook aan opnames voor zeer moeilijke honden. Dan is de vrouw iig even verlost van de hond. en ik verwacht dat hij wel een netwerk heeft waar er naar een eigenaar gezocht kan worden

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 18:07

Het zou nog best eens een heel fijne hond kunnen zijn, bij de juiste baas. Zou niet direct kiezen voor inslapen, je hebt trouwens ook best een kans dat een dierenarts dat weigert.