Hoe kom je af van een probleemhond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 15:44

Vergeet niet dat Mechelaars hele gevoelige honden zijn. Eigenlijk zijn het gewoon grote watjes. Die hond voelt het verdriet, de stress en de angst van die vrouw. Hij wordt daar heel onzeker van en dat kan ook het gedrag gedeeltelijk verklaren. Tenslotte is de hond ook zijn stabiliteit kwijt doordat de baas overleden is.

996981
Berichten: 9815
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 15:48

Ik wacht wel op het volgende topic waarbij de hond weer gebeten heeft. Immers heeft hij recent ook iemand gebeten die dacht de hond een thuis te kunnen bieden. Er van uitgaande dat deze persoon een eerlijk verhaal is verteld had deze ingeschat deze probleemhond wel aan te kunnen, maar heeft er toch vanaf gezien. Nu is het een goed idee deze hond onder te brengen bij iemand die notabene aangeeft niks met het ras te hebben.

Ik blijf me iedere dag verbazen op bokt

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 15:56

Wat zou jouw oplossing dan zijn?

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 16:00

Men vergeet dat de wereld van de hond ook op zijn kop staat. Steun en toeverlaat valt weg, de hele roedel wordt uiteen gehaald en er is op dit ogenblik niemand die de rol van consequente baas kan of wilt opnemen. De hond in kwestie leefde tot het jammerlijke overlijden perfect onder appel in een roedel, verdient de hond niet een beetje krediet?

Myfairytale
Berichten: 5415
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 16:04

Gini schreef:
Men vergeet dat de wereld van de hond ook op zijn kop staat. Steun en toeverlaat valt weg, de hele roedel wordt uiteen gehaald en er is op dit ogenblik niemand die de rol van consequente baas kan of wilt opnemen. De hond in kwestie leefde tot het jammerlijke overlijden perfect onder appel in een roedel, verdient de hond niet een beetje krediet?


Dat dus. Maar sommigen kunnen (zo'n) een hond alleen maar zien als bloeddorstig monster dat zsm afgemaakt moet worden.
Ik blijf me ook verbazen hier op bokt.

Hopelijk wordt het aanbod aangenomen en wordt er met iets meer tijd een weloverwogen besluit genomen voor de hond.

Benzz
Berichten: 2918
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 16:06

Dreamboy schreef:
Vergeet niet dat Mechelaars hele gevoelige honden zijn. Eigenlijk zijn het gewoon grote watjes. Die hond voelt het verdriet, de stress en de angst van die vrouw. Hij wordt daar heel onzeker van en dat kan ook het gedrag gedeeltelijk verklaren. Tenslotte is de hond ook zijn stabiliteit kwijt doordat de baas overleden is.

Dit dus, en daarom niet wenselijk om de hond van adres naar adres te verplaatsen. Hoe goed de adressen ook zijn met mechelaars.

Het is gewoon niet het makkelijkste ras, laten we daar eerlijk over zijn. De hond moet bij je passen. Een labrador past niet bij mij, een mechelaar wel.

En er zijn zat honden die genetisch wat minder makkelijk zijn. Diverse landen die HR honden mijden of verplichten te muilkorven. Dat is echt niet voor niets.

996981
Berichten: 9815
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 16:09

Dreamboy schreef:
Wat zou jouw oplossing dan zijn?

Naar een dierenarts rijden met dit verhaal met verzoek tot inslapen. Hond is als jonge hond al geplaatst als probleemhond en heeft nu wederom twee mensen gebeten. Niet alles is te redden. Het asiel zit propvol met herders met minder heftige problematiek, die ook geen nieuwe baas vinden.

De groep mensen die met dergelijke honden kunnen omgaan is zó ontzettend dun bezaait.

Weduwe heeft geen problemen met de andere honden. Weinig mensen kunnen al met vier honden tegelijkertijd omgaan en ze heeft jaren geleefd met iemand waarvan probleemhonden de passie was. De kans dat mevrouw er dus helemaal niks van snapt is klein.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 16:13

De problematiek waarom deze hond bij de stichting terecht is gekomen, wordt niet door Dees verteld. Hoe kan je dus stellen dat er in het asiel herders zitten met minder heftige problematiek?

996981
Berichten: 9815
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 16:14

Gini schreef:
De problematiek waarom deze hond bij de stichting terecht is gekomen, wordt niet door Dees verteld. Hoe kan je dus stellen dat er in het asiel herders zitten met minder heftige problematiek?

Deze hond heeft twee mensen gebeten. Dat is problematisch. Welke onderliggende reden dan ook.

Zat honden in het asiel die niet bijten en toch geen plek vinden.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 16:18

Maar dat is dus de problematiek die nu speelt, niet waardoor die bij de stichting terecht is gekomen. Jij zegt dit

Citaat:
Hond is als jonge hond al geplaatst als probleemhond en heeft nu wederom twee mensen gebeten.


Hoezo wederom?

pateeke
Berichten: 2232
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 16:36

Ik denk eigenlijk dat deze discussie weinig zin heeft. Er zijn verschillende opties genoemd waar de kennis van TS mee aan de slag kan. De voorstanders van bv inslapen gaan niet overtuigd raken, net zo min als de tegenstanders. En het doet er ook niet toe wat bokt vindt… met de verschillende opties, ervaringen,… kan de weduwe een weloverwogen keuze maken waar zijzelf achter staat.

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 16:39

Ik ben in mijn leven vaker gebeten door chihuahua's dan door mechelaars. Misschien moeten we die dan ook allemaal maar in laten slapen als ze de fout in gaan. Je weet de achtergrond van deze hond niet. Het enige wat we weten is dat hij als moeilijk geplaatst is bij iemand die er wel wat mee kon. Dat hij nu anders, agressiever reageert is gezien de omstandigheden niet zo raar. Dat beest is compleet de weg kwijt. Dat die andere honden wel normaal reageren zegt niets. Misschien zijn juist de honden waar deze hond een klik mee had al herplaatst. En net als bij mensen reageert elke hond ook anders op ingrijpende gebeurtenissen. Ik heb zelf ook een mechelaar gehad die compleet van het padje raakte toen de rottweiler waarmee hij was opgegroeid plotseling overleed.

996981
Berichten: 9815
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 16:40

Gini schreef:
Maar dat is dus de problematiek die nu speelt, niet waardoor die bij de stichting terecht is gekomen. Jij zegt dit

Citaat:
Hond is als jonge hond al geplaatst als probleemhond en heeft nu wederom twee mensen gebeten.


Hoezo wederom?

Dat weet je niet nee. Echter had hij toen al problemen. Dus of het dier beet toen ook al, of er is sprake van dubbele problematiek. Beide lijkt me sowieso niet in het voordeel van de hond of de situatie veranderen.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 16:51

Dreamboy schreef:
Ik ben in mijn leven vaker gebeten door chihuahua's dan door mechelaars. Misschien moeten we die dan ook allemaal maar in laten slapen als ze de fout in gaan. Je weet de achtergrond van deze hond niet. Het enige wat we weten is dat hij als moeilijk geplaatst is bij iemand die er wel wat mee kon. Dat hij nu anders, agressiever reageert is gezien de omstandigheden niet zo raar. Dat beest is compleet de weg kwijt. Dat die andere honden wel normaal reageren zegt niets. Misschien zijn juist de honden waar deze hond een klik mee had al herplaatst. En net als bij mensen reageert elke hond ook anders op ingrijpende gebeurtenissen. Ik heb zelf ook een mechelaar gehad die compleet van het padje raakte toen de rottweiler waarmee hij was opgegroeid plotseling overleed.

Dat wordt heel vaak gezegd door fans van grote of hr-honden, dat die kleintjes veel agressiever zijn. Maar ik vind dat nergens op slaan want als een chihuahua je bijt dan is dat niet leuk , maar die kunnen niet iemand doodbijten en dat kunnen die grote honden wel.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58011
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:02

anjali schreef:
Dreamboy schreef:
Ik ben in mijn leven vaker gebeten door chihuahua's dan door mechelaars. Misschien moeten we die dan ook allemaal maar in laten slapen als ze de fout in gaan. Je weet de achtergrond van deze hond niet. Het enige wat we weten is dat hij als moeilijk geplaatst is bij iemand die er wel wat mee kon. Dat hij nu anders, agressiever reageert is gezien de omstandigheden niet zo raar. Dat beest is compleet de weg kwijt. Dat die andere honden wel normaal reageren zegt niets. Misschien zijn juist de honden waar deze hond een klik mee had al herplaatst. En net als bij mensen reageert elke hond ook anders op ingrijpende gebeurtenissen. Ik heb zelf ook een mechelaar gehad die compleet van het padje raakte toen de rottweiler waarmee hij was opgegroeid plotseling overleed.

Dat wordt heel vaak gezegd door fans van grote of hr-honden, dat die kleintjes veel agressiever zijn. Maar ik vind dat nergens op slaan want als een chihuahua je bijt dan is dat niet leuk , maar die kunnen niet iemand doodbijten en dat kunnen die grote honden wel.

En dát is een typisch ‘kleine hondjes’ argument. het maakt niet uit of ze je kunnen doodbijten. Het blijft agressief gedrag. Als onze honden zich gedroegen zoals de kooiker kruising van mijn moeder moesten ze al lang ingeslapen worden. Maar omdat ie een duim hoog is, is uitvallen en bijten tot het bloed zonder reden blijkbaar grappig. :roll:

2 kg of 50 kg. Agressie is nooit grappig of oké. Klaar.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:07

@Ayasha, sorry hoor maar ik vind het toch een heel essentieel verschil of een agressief dier levensbedreigend kan zijn of alleen maar irritant!!!!!

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:09

anjali schreef:
Dreamboy schreef:
Ik ben in mijn leven vaker gebeten door chihuahua's dan door mechelaars. Misschien moeten we die dan ook allemaal maar in laten slapen als ze de fout in gaan. Je weet de achtergrond van deze hond niet. Het enige wat we weten is dat hij als moeilijk geplaatst is bij iemand die er wel wat mee kon. Dat hij nu anders, agressiever reageert is gezien de omstandigheden niet zo raar. Dat beest is compleet de weg kwijt. Dat die andere honden wel normaal reageren zegt niets. Misschien zijn juist de honden waar deze hond een klik mee had al herplaatst. En net als bij mensen reageert elke hond ook anders op ingrijpende gebeurtenissen. Ik heb zelf ook een mechelaar gehad die compleet van het padje raakte toen de rottweiler waarmee hij was opgegroeid plotseling overleed.

Dat wordt heel vaak gezegd door fans van grote of hr-honden, dat die kleintjes veel agressiever zijn. Maar ik vind dat nergens op slaan want als een chihuahua je bijt dan is dat niet leuk , maar die kunnen niet iemand doodbijten en dat kunnen die grote honden wel.

En dus is dat een vrijbrief om die kleintjes niet op te voeden? Ik ben fan van alle honden maar ik bespeur bij die kleintjes ook heel veel agressie en baasjes die er om lachen. Bovendien, als zo'n klein hondje een klein kindje in het gezicht bijt zijn de gevolgen ook niet te overzien.
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 28-04-24 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:10

Gini schreef:
996981 schreef:
Deze fijne hond werd niet bij de wijlen echtgenoot geplaatst omdat het een fijne hond was. Hij kwam notabene via een stichting speciaal voor probleemhonden.


Mechelaars (en andere herders) komen massaal in asielen terecht. Heeft meer met overschatting van de baas of liefde op het eerste zicht te maken dan met een hond met een daadwerkelijke kronkel in de kop. En een Mechelaar zonder consequente opvoeding krijgt dan sneller de stempel 'moeilijk te adopteren/probleemhond' dan een Maltezer zonder consequente opvoeding. Het zijn geen allemanshonden terwijl mensen denken van wel, dat is voornamelijk hun probleem.

Wat je dan met zo een hond moet doen als je zelf geen herdershondenmens bent? Dat is een moeilijke. Ik vind inslapen cru klinken voor een hond die blijkbaar perfect onder appel stond en perfect in een roedel kon leven totdat de baas jammerlijk overleed. Maar wat dan wel? Ik snap dat de vrouw met de handen in het haar zit. Dit gedoe wil je er niet bij als je om je man rouwt.[/quote]

Nee dat wil je niet. Maar het hoort wel bij de nalatenschap, en alleen al uit respect voor de overledene gun je die hond een goed opvangadres.

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:10

Ayasha schreef:
anjali schreef:

Ik ben in mijn leven vaker gebeten door chihuahua's dan door mechelaars. Misschien moeten we die dan ook allemaal maar in laten slapen als ze de fout in gaan. Je weet de achtergrond van deze hond niet. Het enige wat we weten is dat hij als moeilijk geplaatst is bij iemand die er wel wat mee kon. Dat hij nu anders, agressiever reageert is gezien de omstandigheden niet zo raar. Dat beest is compleet de weg kwijt. Dat die andere honden wel normaal reageren zegt niets. Misschien zijn juist de honden waar deze hond een klik mee had al herplaatst. En net als bij mensen reageert elke hond ook anders op ingrijpende gebeurtenissen. Ik heb zelf ook een mechelaar gehad die compleet van het padje raakte toen de rottweiler waarmee hij was opgegroeid plotseling overleed.

Dat wordt heel vaak gezegd door fans van grote of hr-honden, dat die kleintjes veel agressiever zijn. Maar ik vind dat nergens op slaan want als een chihuahua je bijt dan is dat niet leuk , maar die kunnen niet iemand doodbijten en dat kunnen die grote honden wel.

En dát is een typisch ‘kleine hondjes’ argument. het maakt niet uit of ze je kunnen doodbijten. Het blijft agressief gedrag. Als onze honden zich gedroegen zoals de kooiker kruising van mijn moeder moesten ze al lang ingeslapen worden. Maar omdat ie een duim hoog is, is uitvallen en bijten tot het bloed zonder reden blijkbaar grappig. :roll:

2 kg of 50 kg. Agressie is nooit grappig of oké. Klaar.[/quote]

Amen.

Zoolgangster

Berichten: 9703
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:10

Damon26 schreef:
Ik lees hier helaas weinig concrete adviezen waar TS echt iets aan heeft.

Het enige advies wat ik wil meegeven aan TS: laat de weduwe contact opnemen met HondVeiligNederland. Zij hebben veel ervaring met dit soort honden.


Inderdaad.

Verder kunnen we hier op Bokt alleen met ideeën aankomen, dingen op een rijtje zetten om TS te helpen beslissen, tips dus, en nee, ik neem die hond ook niet in huis, ivm de gezondheid van mijn wederhelft, plus piepklein huishouden en ik werk nog.

En ik heb aan de incidenten met honden (en zelfs katten) uit de opvang in mijn woonplaats gezien hoe verknipt "tweedekans dieren" zich kunnen gedragen.

blauwdruivje
Berichten: 223
Geregistreerd: 08-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:11


Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:11

[quote="Gini"]
Mechelaars (en andere herders) komen massaal in asielen terecht. Heeft meer met overschatting van de baas of liefde op het eerste zicht te maken dan met een hond met een daadwerkelijke kronkel in de kop. En een Mechelaar zonder consequente opvoeding krijgt dan sneller de stempel 'moeilijk te adopteren/probleemhond' dan een Maltezer zonder consequente opvoeding. Het zijn geen allemanshonden terwijl mensen denken van wel, dat is voornamelijk hun probleem.

Wat je dan met zo een hond moet doen als je zelf geen herdershondenmens bent? Dat is een moeilijke. Ik vind inslapen cru klinken voor een hond die blijkbaar perfect onder appel stond en perfect in een roedel kon leven totdat de baas jammerlijk overleed. Maar wat dan wel? Ik snap dat de vrouw met de handen in het haar zit. Dit gedoe wil je er niet bij als je om je man rouwt.[/quote][quote]

Nee dat wil je niet. Maar het hoort wel bij de nalatenschap, en alleen al uit respect voor de overledene gun je die hond een goed opvangadres.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 28-04-24 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Berichten: 9703
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:11

Damon26 schreef:
Ik lees hier helaas weinig concrete adviezen waar TS echt iets aan heeft.

Het enige advies wat ik wil meegeven aan TS: laat de weduwe contact opnemen met HondVeiligNederland. Zij hebben veel ervaring met dit soort honden.


Inderdaad.

Verder kunnen we hier op Bokt alleen met ideeën aankomen, dingen op een rijtje zetten om TS te helpen beslissen, tips dus, en nee, ik neem die hond ook niet in huis, ivm de gezondheid van mijn wederhelft, plus piepklein huishouden en ik werk nog.

En ik heb aan de incidenten met honden (en zelfs katten) uit de opvang in mijn woonplaats gezien hoe verknipt "tweedekans dieren" zich kunnen gedragen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:14

Myfairytale schreef:
Gini schreef:
Men vergeet dat de wereld van de hond ook op zijn kop staat. Steun en toeverlaat valt weg, de hele roedel wordt uiteen gehaald en er is op dit ogenblik niemand die de rol van consequente baas kan of wilt opnemen. De hond in kwestie leefde tot het jammerlijke overlijden perfect onder appel in een roedel, verdient de hond niet een beetje krediet?


Dat dus. Maar sommigen kunnen (zo'n) een hond alleen maar zien als bloeddorstig monster dat zsm afgemaakt moet worden.
Ik blijf me ook verbazen hier op bokt.

Hopelijk wordt het aanbod aangenomen en wordt er met iets meer tijd een weloverwogen besluit genomen voor de hond.


Inderdaad

Zoolgangster

Berichten: 9703
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:15

Dreamboy schreef:
Ik ben in mijn leven vaker gebeten door chihuahua's dan door mechelaars. Misschien moeten we die dan ook allemaal maar in laten slapen als ze de fout in gaan. Je weet de achtergrond van deze hond niet. Het enige wat we weten is dat hij als moeilijk geplaatst is bij iemand die er wel wat mee kon. Dat hij nu anders, agressiever reageert is gezien de omstandigheden niet zo raar. Dat beest is compleet de weg kwijt. Dat die andere honden wel normaal reageren zegt niets. Misschien zijn juist de honden waar deze hond een klik mee had al herplaatst. En net als bij mensen reageert elke hond ook anders op ingrijpende gebeurtenissen. Ik heb zelf ook een mechelaar gehad die compleet van het padje raakte toen de rottweiler waarmee hij was opgegroeid plotseling overleed.


Ik ben wel eens een fokker van... Malthezers tegengekomen, die op een gegeven moment 1 hond minder had: de Malthezer had een enorm bijtprobleem, dusdanig dat haar eigen dierenarts het niet langer verantwoord vond dat zij die hond combineerde met haar gezin, en dan ook ook een baby op komst.