Hoe kom je af van een probleemhond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tieneke

Berichten: 21700
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 09:17

Weten we of bijtincidenten vaker met kinderen gebeuren? Of lijkt dat zo omdat volwassenen misschien niet alles rapporteren? Of misschien is de schade groter bij kinderen, waardoor het wel moet gerapporteerd worden? Ik zou wel meer willen weten qua cijfers.

De hond die aanhaalde eerder heeft één zwaar bijtincident met een kind gehad, maar minstens vijf met volwassenen. Die volwassenen hebben hier echter nooit aangifte van gedaan om welke reden dan ook. Dus ik bedoel maar: als er cijfers zijn, welke brede conclusies kunnen eraan verbonden worden?

germie

Berichten: 26055
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 09:21

Tieneke schreef:
Weten we of bijtincidenten vaker met kinderen gebeuren? Of lijkt dat zo omdat volwassenen misschien niet alles rapporteren? Of misschien is de schade groter bij kinderen, waardoor het wel moet gerapporteerd worden? Ik zou wel meer willen weten qua cijfers.

De hond die aanhaalde eerder heeft één zwaar bijtincident met een kind gehad, maar minstens vijf met volwassenen. Die volwassenen hebben hier echter nooit aangifte van gedaan om welke reden dan ook. Dus ik bedoel maar: als er cijfers zijn, welke brede conclusies kunnen eraan verbonden worden?

Lang niet iedereen doet aangifte. Ik heb dat ook niet gedaan bij die hondenbeet bij mij, en heb daar soms wel spijt van. Maar ja, waren bekenden, dus je denkt dan komt het wel goed. Maar ondertussen ligt het nog steeds bij de rechtsbijstand en was het ineens mijn schuld dat hun 'lieve' hond ingeslapen is. Ik heb immers nog steeds last van de gevolgen van die beet. Maar het is dus niet geregistreerd als cijfer voor de statistieken.
Ik denk dat er veel meer bijtincidenten zijn met honden dan de officiele cijfers laten zien, sterker nog, ik weet het wel zeker. De verdeling kind-volwassene weet je nu gewoon niet.

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 09:58

Een bejaarde vriend van me werd al wandelend ineens aangevallen en gebeten door een loslopende hond (eigenlijk een erfhond die zijn terrein had verlaten en de weg was opgegaan).Mijn vriend is een tetanusinjectie gaan halen, en meldde het incident aan de hondeneigenaren. Die hebben de hond toen laten inslapen wat mijn heel diervriendelijke vriend heel onprettig vond toen hij het hoorde. Dat had van hem niet gehoeven! Wel dat ze de hond voortaan niet meer los over de weg zouden laten lopen maar niet die rigoureuze oplossing.

DuoPenotti

Berichten: 29928
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 10:04

anjali schreef:
Een bejaarde vriend van me werd al wandelend ineens aangevallen en gebeten door een loslopende hond (eigenlijk een erfhond die zijn terrein had verlaten en de weg was opgegaan).Mijn vriend is een tetanusinjectie gaan halen, en meldde het incident aan de hondeneigenaren. Die hebben de hond toen laten inslapen wat mijn heel diervriendelijke vriend heel onprettig vond toen hij het hoorde. Dat had van hem niet gehoeven! Wel dat ze de hond voortaan niet meer los over de weg zouden laten lopen maar niet die rigoureuze oplossing.

Maar misschien was dit de zoveelste druppel en had de hond al veel vaker gebeten?

BeFunny

Berichten: 10754
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 10:07

Precies dat DuoPenotti.
Wie weet was dit net een druppel.
Ze gaan anderen ook niet aan de neus hangen wat zich al eerder heeft afgespeeld.

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 10:18

BeFunny schreef:
Precies dat DuoPenotti.
Wie weet was dit net een druppel.
Ze gaan anderen ook niet aan de neus hangen wat zich al eerder heeft afgespeeld.

Dat zou inderdaad kunnen natuurlijk!

Avalanche

Berichten: 16180
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 10:28

Tieneke schreef:
Weten we of bijtincidenten vaker met kinderen gebeuren? Of lijkt dat zo omdat volwassenen misschien niet alles rapporteren? Of misschien is de schade groter bij kinderen, waardoor het wel moet gerapporteerd worden? Ik zou wel meer willen weten qua cijfers.

De hond die aanhaalde eerder heeft één zwaar bijtincident met een kind gehad, maar minstens vijf met volwassenen. Die volwassenen hebben hier echter nooit aangifte van gedaan om welke reden dan ook. Dus ik bedoel maar: als er cijfers zijn, welke brede conclusies kunnen eraan verbonden worden?

Ja toch wel: https://nos.nl/artikel/2488695-kinderen ... aatregelen

https://dierbareontmoetingen.nl/hondene ... n-cijfers/
Deze link gaat vooral in op welke kinderen gebeten worden. Heel vaak gebeurt het door de eigen hond.

https://www.ap.be/veiligheidsinstituut/ ... n-kinderen
En hier nog een analyse waarom het gebeurt.

Tieneke

Berichten: 21700
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 10:58

Maar dat zegt nog niets over de vraag of er daadwerkelijk meer kinderen gebeten worden. Wel meer tussenkomst plastische chirurgie, maar niet over de aantallen op zich.

Avalanche

Berichten: 16180
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 11:11

Je hebt altijd een verschil tussen wat gerapporteerd wordt en wat er werkelijk gebeurt. Maar de cijfers geven wel aantallen.

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 11:28

Avalanche schreef:
Je hebt altijd een verschil tussen wat gerapporteerd wordt en wat er werkelijk gebeurt. Maar de cijfers geven wel aantallen.

Ik denk dat het voornamelijk gerapporteerd zal worden als de gevolgen ernstig zijn. Bijv. als je plastische chirurgie nodig zou hebben!

Avalanche

Berichten: 16180
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoe kom je af van een probleemhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 11:41

Dat kan ik niet invullen. De redenen om wel of niet te rapporteren, lopen denk ik erg uiteen.

Christiene
Berichten: 7736
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 12:45

Mijn tante had ook een of andere mini kruizing.

Mijn moeder keek die hond recht aan elke keer en dat dier grommen...

maar niet stoppen met kijken.

ze had het helemaal niet door. Ze aaide hem verder ook niet gelukkig want dan weet ik niet wat die gedaan had.


Ik heb wel uitgelegd dat ze dat beter niet kon doen, hij waarschuwde.

Diertje heeft ook nooit gebeten verder. Kwam wel uit het asiel.

irmaz

Berichten: 4828
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 12:50

germie schreef:
irmaz schreef:
We hebben nu 5 bijters (om verschillende redenen) in huis gehad en maar van 1 hond, die voor zover ik weet nooit echt gebeten heeft, heb ik het idee gehad dat ze onbetrouwbaar waren.

Dat is dus nog altijd 20%. Dus een behoorlijk groot percentage. Het zou je kind maar zijn wat gegrepen wordt door zo'n hond.
Bijtincidenten zonder waarschuwing vind ik ook echt wel een probleem.

Zo werkt statistiek niet.

De meeste bijtincidenten zijn zonder waarschuwing omdat wij de waarschuwingen niet kunnen lezen en de meeste mensen zich niet kunnen/willen verplaatsen in de wereld van de hond. Veel mensen vinden dat de hond ons maar gewoon moet begrijpen. Zie hoe makkelijk mensen vinden dat een hond maar dood moet als hij onaangepast gedrag vertoond, maar heel weinig mensen proberen te achterhalen wat de oorzaak is dat de hond het gedrag vertoond.
Zo vergeet ik nooit meer de snoet van een hond die door mij flink de les gelezen kreeg omdat ze het weglopende bezoek in de kuit probeerde te happen. Bij die hond viel niet een kwartje maar zo'n 100.000 euro toen ze begreep dat dat niet de bedoeling was. Zij dacht echt dat ze mij hielp door de weglopende persoon tegen te houden. Ze heeft het daarna ook nooit meer gedaan.
Hetzelfde gebeurde met een andere hond die mijn kip had gevangen en op het moment dat ik er aan kwam net een fijne hap uit het dode beest wilde nemen. Ook die heb ik uitgelegd dat het niet de bedoeling was en dat die kippen van mij zijn en hij er dus af moet blijven. Mijn kippen kunnen nu zonder gevaar tussen zijn voorpoten doorlopen, ook als ik niet in de buurt ben.

Beide bijtincidenten werden veroorzaakt door het instinct van de hond maar dat is dus te overschrijven met nieuwe regels. Mijn zwarte herder beet uit angst/wantrouwen door eerdere ervaringen met mensen, dat is moeilijker af te leren. Daarvoor moet hij eerst weer vertrouwen krijgen en dat kan lang duren.

Een onbetrouwbare hond vind ik een hond die een sterk instinct heeft om iets te pakken (om wat voor een reden ook) en die zich moeilijk laat sturen. Bijvoorbeeld Berghonden zijn van nature moeilijk stuurbare honden maar hebben in principe weinig instinct om iets te pakken, ga je die kruisen met honden met een sterk jachtinstinct of verdedigingsintinct dan kun je gevaarlijke dieren krijgen. De hond die ik onbetrouwbaar achtte was zo'n kruising. Met een sterke zeer consequente baas levert dit geen probleem op maar wel met een minder consequent iemand en dan kan zo'n hond gevaarlijk worden in mijn ogen. Dan blijft altijd nog de vraag, moet zo'n hond dan preventief ingeslapen worden of zoek je er een passende baas en omgeving bij.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8355
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 13:23

Moderatoropmerking:
Hierbij wel het verzoek om elkaar gewoon in elkaars waarde te laten als je een andere mening hebt dan een ander. Het is niet de bedoeling om persoonlijk op elkaar in te hakken.