Welk type eendjes?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
c_alsemgeest

Berichten: 20706
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 22:32

snorkel1986 schreef:
c_alsemgeest schreef:
Cayuga eenden, zijn vrij rustig en zien er prachtig uit. En ze geven vaak vrijwel zwarte eieren :')

..
Die van ons geen zwarte eieren maar wel wat anders groen...

Oh bij die van mijn tante waren ze echt heel donker zwart/groenig. Maar moet ook zeggen dat een aantal van de dames daar ook echt heel erg donker waren, misschien speelt dat ook mee :+

Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Welk type eendjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 12:14

Buurvrouw denkt al heel lief mee, dus is al helemaal om :D Gekwaak heeft ze geen last van, ook niet om 4uur 's ochtends (nu ik nog, want onder mijn raam wordt ik daar vast niet vrolijk van) :+

Ben de verschillende rassen aan het delen.... wordt vervolgd, maar ik blijf jullie ervaringen graag lezen!

Rivendell

Berichten: 6847
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Welk type eendjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 06:06

Ik heb verschillende eenden gehad en hoewel ze erg leuk zijn, vond ik het teveel werk om alles schoon te houden.

Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-24 09:03

Voor mijn beeldvorming, waarmee is een eend meer werk dan de kippen?

Willen jullie je verblijf delen om ideeën op te doen?

Rivendell

Berichten: 6847
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Welk type eendjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 12:21

Ze maken een enorme bende van elke plek met water. Ik had een flinke badkuip voor 4 kwakers en die moest ik 2 keer per week leeghalen.
Loopeenden en andere grote eenden ploegen elk stukje gras om in een modderkuil

Lukasje
Berichten: 11341
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Welk type eendjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 13:28

Ze maken het zo smerig!

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 13:36

Santos_05 schreef:
Een grote vijver vergt ook heel veel onderhoud :D

Maar goed punt. Hoe groot moet de vijver zijn voor mandarijn of witte kwakertjes?


Mijn buurvrouw had 2 loopeendjes die had een grote speciekuip ingegraven (een badkuip zou denk ik ook kunnen) en die maakte zs met de dompelpomp regelmatig leeg. Eventueel icm waterzuiger het laatste vuil er uit. Zo heb ke eem schone "vijver" die niet gaat stinken

Eliana

Berichten: 5468
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Welk type eendjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 14:38

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze liepen bij ons bij de kippen en konijnen. De ton zat aangesloten op een filter en werd regelmatig helemaal geleegd zo kon je het schoon houden.

XladyX

Berichten: 1365
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 21:10

Santos_05 schreef:
Voor mijn beeldvorming, waarmee is een eend meer werk dan de kippen?

Willen jullie je verblijf delen om ideeën op te doen?


Eenden poepen “natter” en vind het ook meer stinken. Liefst in het water ook, ik had twee speciekuipen en maakte die elke 2 dagen schoon anders was het niet te doen (en ik had er maar 2), dus een grote zwemplaats is wel vereiste of veel kunnen schoonmaken dan. Ik had zand op de bodem van de ren, ook dat was niet schoon te houden en ging heel snel heel erg stinken. Hok was trouwens 4 x 8 meter ongeveer. Ik heb nu 5 kippen op 10x15 m ren op houtsnippers en die ruik ik helemaal niet.

Kimmsel

Berichten: 832
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 21:48

Ik heb kwakers, vind ze geweldig, supertam te krijgen, maar ja, ze maken veel herrie.

Fun fact: Alleen de vrouwtjes kwaken zo hard, dus als je een koppeltje mannen wilt houden heb je niet de overlast (en dat kan prima). Geen eieren, maar ook geen geluidsoverlast.

Mijn vrouwtje zit momenteel te broeden (sloot achter mijn huis) dus het mannetje voelt zich eenzaam en zit heel graag bij me binnen.


Afbeelding

Afbeelding

Lukasje
Berichten: 11341
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Welk type eendjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 22:22

Hoe schattig !

Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-24 09:03

Kimmsel schreef:
Ik heb kwakers, vind ze geweldig, supertam te krijgen, maar ja, ze maken veel herrie.

Fun fact: Alleen de vrouwtjes kwaken zo hard, dus als je een koppeltje mannen wilt houden heb je niet de overlast (en dat kan prima). Geen eieren, maar ook geen geluidsoverlast.

Mijn vrouwtje zit momenteel te broeden (sloot achter mijn huis) dus het mannetje voelt zich eenzaam en zit heel graag bij me binnen.


[ [url=m/4w4PDF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/hhhCie.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een gezelligheid <3

Als de vrouwtjes kwaken, is dat dag en nacht, of hoofdzakelijk als de zon op is?

BelgenGek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Re: Welk type eendjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 09:21

Ik had Peking eenden en die zijn lekker rustig.
Wel maakten ook die (net als veel andere soorteb) altijd een rommeltje rond de waterbak, ze zwommen haast nooit maar gingen altijd op de rand zitten poepen en er vervolgens doorheen banjeren dus daar was het dan heel vies en nat.
Eendenpoep is ook meer/natter dan kippenpoep heb ik het idee..
Maar eenden vind ik wel gezelliger dan kippen

Avalanche

Berichten: 16227
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 09:56

Kimmsel schreef:
Ik heb kwakers, vind ze geweldig, supertam te krijgen, maar ja, ze maken veel herrie.

Fun fact: Alleen de vrouwtjes kwaken zo hard, dus als je een koppeltje mannen wilt houden heb je niet de overlast (en dat kan prima). Geen eieren, maar ook geen geluidsoverlast.

Mijn vrouwtje zit momenteel te broeden (sloot achter mijn huis) dus het mannetje voelt zich eenzaam en zit heel graag bij me binnen.


[ [url=m/4w4PDF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/hhhCie.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat schattig <3

Kimmsel

Berichten: 832
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 15:20

Santos_05 schreef:
Kimmsel schreef:
Ik heb kwakers, vind ze geweldig, supertam te krijgen, maar ja, ze maken veel herrie.

Fun fact: Alleen de vrouwtjes kwaken zo hard, dus als je een koppeltje mannen wilt houden heb je niet de overlast (en dat kan prima). Geen eieren, maar ook geen geluidsoverlast.

Mijn vrouwtje zit momenteel te broeden (sloot achter mijn huis) dus het mannetje voelt zich eenzaam en zit heel graag bij me binnen.


[ [url=m/4w4PDF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/hhhCie.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een gezelligheid <3

Als de vrouwtjes kwaken, is dat dag en nacht, of hoofdzakelijk als de zon op is?


In principe als de zon op is, maar het maakt ze niet uit op welk tijdstip dat is. :+

Avalanche

Berichten: 16227
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Welk type eendjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 16:16

Hahaha. Kun je ze aaien en oppakken ook? Niet dat ik eendjes wil, maar ik vind ze erg leuk <3

Lucia88

Berichten: 547
Geregistreerd: 06-06-15

Re: Welk type eendjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 16:20

Ik was m'n vriend dankzij dit topic aan t vertellen hoeveel werk en viezigheid er mee gemoeid was, hij wil ook eendjes maar we hebben ook al kippen, katten, paarden, honden en ik zie er wel van komen dat ik t meeste werk ga doen :+
Maar toen zag ik de post van kimmsel....super leuk, nu wil ik ook eenden! :o

Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 12:28

:D de viezigheid en schoonmaken heeft mij ook nog niet af geschrokken :D vooral de afmetingen van de badjes zijn prima te doen, dat kan je nog een keer makkelijk schoonmaken. Alles is relatief, even voor de beeldvorming:

De kippen lopen in de bosrand (ong 6m breed) tot vooraan.
Afbeelding

Afbeelding

Het stuk naast het huis is een optie voor andere beesten (bijv. Eendjes)
Afbeelding

Symke
Berichten: 825
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: Welk type eendjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 12:47

Ik lees even mee! Dol op eendjes,paar jaar geleden wensen eieren in broedmachine gehad, was zo schattig <3
Die zijn wel weggevlogen uiteindelijk.

Eigenlijk wil ik wel eendjes die blijven maar dat ze in de sloot grenzend aan het weiland wonen
Zou dat kunnen of blijven ze daar niet?

Kimmsel

Berichten: 832
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:25

Symke schreef:
Ik lees even mee! Dol op eendjes,paar jaar geleden wensen eieren in broedmachine gehad, was zo schattig <3
Die zijn wel weggevlogen uiteindelijk.

Eigenlijk wil ik wel eendjes die blijven maar dat ze in de sloot grenzend aan het weiland wonen
Zou dat kunnen of blijven ze daar niet?


Mijn eendjes blijven gewoon. Kwakers.

Symke
Berichten: 825
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:52

Kimmsel schreef:
Symke schreef:
Ik lees even mee! Dol op eendjes,paar jaar geleden wensen eieren in broedmachine gehad, was zo schattig <3
Die zijn wel weggevlogen uiteindelijk.

Eigenlijk wil ik wel eendjes die blijven maar dat ze in de sloot grenzend aan het weiland wonen
Zou dat kunnen of blijven ze daar niet?


Mijn eendjes blijven gewoon. Kwakers.

Zou ik de eendjes bij de sloot kunnen laten wonen? Hebben ze daar dan een hok nodig? En zouden ze daar blijven of lopen ze over je hele erf?

Edit, beter geen loop eenden want die slopen de weide las ik hier?, dat doen andere eenden niet toch?

Avalanche

Berichten: 16227
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Welk type eendjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 23:23

Volgens mij doen alle eenden dat := naar wat ik heb begrepen

Eliana

Berichten: 5468
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Welk type eendjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 08:15

Dat viel bij mij reuze mee hoor dat de wei wordt gesloopt. Hier hadden ze een stuk van 40x6 meter. Samen met kippen en konijnen.

Kimmsel

Berichten: 832
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: Welk type eendjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 18:55

Ik heb een stukje afgezet aangrenzend aan de sloot, anders gaan ze namelijk zeker wel je hele tuin door. Nachthokje (die ze niet gebruiken) en voer, dan blijven ze aardig honkvast. Alleen mijn vrouwtje broedt nu ergens op het weiland achter mijn huis.

Afbeelding

Achterin is het riet op een plek weggesnoeid zodat ze omhoog en omlaag kunnen lopen. Heel soms zie ik er één op visite bij de buren (via de sloot) maar dat is zelden.

Symke
Berichten: 825
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 19:40

Kimmsel schreef:
Ik heb een stukje afgezet aangrenzend aan de sloot, anders gaan ze namelijk zeker wel je hele tuin door. Nachthokje (die ze niet gebruiken) en voer, dan blijven ze aardig honkvast. Alleen mijn vrouwtje broedt nu ergens op het weiland achter mijn huis.

[ [url=m/Oc0iMm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Achterin is het riet op een plek weggesnoeid zodat ze omhoog en omlaag kunnen lopen. Heel soms zie ik er één op visite bij de buren (via de sloot) maar dat is zelden.


Oh dat er echt heel gezellig uit! e gaan niet over het hek?