Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

kat opeens agressief

Profiel   

Beste bokkers,

Mocht dit topic verkeerd staan, sorrie daarvoor.

Op dit moment ben ik de wanhoop nabij en kan jullie hulp en tips goed gebruiken.

Ik heb 2 katten van 1,5 jaar (poes en gesteriliseerd) die voorheen het goed met elkaar konden vinden.
Gisteren ben ik met 1 van de 2 naar de dierenarts geweest.
Toen ik terugkwam, beide gescheiden gehouden (1 in de badkamer en de ander in huis) van elkaar maar toch reageerde die ander enorm agressief inclusief aangevallen.
Nog geen moment is het beter gegaan, vannacht heeft ze mij ook aangevallen met veel lawaai.

Ik ben nu best bang voor haar, ze zit nu in een grote hondenbench met eten, drinken en een kattenbak, maar komt niet tot rust.
Opsluiten in de badkamer gaat niet meer, er zit een rooster in de deur wat ze gesloopt heeft.

Ze is van karakter heel fel, maar wel lief, ze laat zich door mij nu minimaal aaien.
Maar ben er wel van overtuigd dat dit gedrag door angst komt en denk dat ze beter af is bij iemand zonder dieren of met een tuin/boerderij, maar waar vind ik zo'n adres?

Omdat Bokt vaak goede ideeen heeft en misschien adressen heeft voor herplaatsbare katten of opvang, zet ik dit nu online. Ik wil graag een goed en vast tehuis voor haar vinden en niet dumpen in een asiel.

Graag geen negatieve reacties, het doet mij al pijn genoeg deze beslissing te moeten nemen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-24 11:38 

Profiel   

Ze is dus sinds gisteren agressief na een gebeurtenis waarbij ik dat niet heel vreemd vind, en je wilt haar nu al wegdoen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-24 11:39 

Profiel   

Ze heeft eerder al agressie vertoond waarbij ik flinke krabben had.
Wat betreft gedrag is ze heel wispelturig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-24 11:42 

Profiel   

Waarom wil je die poezen gescheiden houden na een DA bezoek ? :?
En waarom wil je nog geen 24u later persé van die poes vanaf ?

Degene die terug thuis komt van bij de DA, heeft een andere geur wat vaak tot enige onenigheid tussen katten kan leiden, maar dit is van voorbijgaande aard.

En kat in het nauw, neemt rare sprongen. Weg met die bench, een kat hoort niet opgesloten te worden tussen tralies...Je maakt het beestje enkel maar meer van streek zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-24 11:43 

Profiel   

Mijn katten gingen na 12 jaar samen opeens vechten, ik heb er een kattentherapeut bij gehaald en zij zei vanaf het eerste filmpje: "je moet met de donkere naar de dierenarts, want iets is raar in zijn gedrag, en daar reageert de andere agressief op".

Meteen een afspraak gemaakt en bleek dat zijn schildklier waarden veel te hoog waren waardoor hij zich continu voelde alsof hij een paar gram speed had opgesnoven :')
Hij is toen op medicatie ingesteld en we hebben ze weer heel langzaam aan elkaar geïntroduceerd. Daarna nooit meer ergens last van gehad en nooit meer gevochten.

Dus mijn tip: laat een gedragstherapeut meekijken en eventueel je kat(ten) onderzoeken. Bij mij bleek dus de minst agressieve ziek te zijn waardoor de ander hem aan viel. En uiteindelijk was het simpel opgelost.

Zo voorkom je ook dat je een zieke kat herplaatst. Ze kunnen vreemd gedrag vertonen van disbalans of pijn in hun lichaam.
Daar kan ook het eerdere agressieve gedrag vandaan komen, zeker katten met pijn kunnen heftig reageren omdat ze zich zwak voelen en het gevoel hebben zichzelf te moeten verdedigen.

Maar een goede therapeut herkent dat dus direct. Het kan ook enkel geen match of gedrag zijn... en dan is herplaatsten natuurlijk altijd een goede optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-24 11:46 

Profiel   

Dit heb ik ook geregeld als ik met 1 van mijn 2 katten bij de da ben geweest. Denk dat geur een grote rol speelt. Laat haar even bijtrekken en geef het wat tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-24 11:46 

Profiel   

Pandora2 schreef

Degene die terug thuis komt van bij de DA, heeft een andere geur wat vaak tot enige onenigheid tussen katten kan leiden, maar dit is van voorbijgaande aard.

En kat in het nauw, neemt rare sprongen. Weg met die bench, een kat hoort niet opgesloten te worden tussen tralies...Je maakt het beestje enkel maar meer van streek zo.

Precies dit.
Die kat is gewoon van streek, wat een idee om binnen de 24u al aan herplaatsen te denken. Hou 1 kat even op de bovenverdieping en de andere beneden tot ze terug rust vinden maar zonder de kleine benches etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-24 11:47 

Profiel   

Mijn poezen zijn dikke vriendinnen.
Maar als er een bij de kater is geweest is het hommeles.
Zijn ze 2 dagen aan het grommen en blazen naar elkaar.

Over het algemeen gaat dat gedoe wel over.
Is het omdat de ander vreemd ruikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-24 11:52 

Profiel   

Er mist een heel stuk verhaal.

Sinds wanneer is die kat agressief?
Naar jou of ook naar de andere kat?
Waarom ging je naar de dierenarts?
Waarom heb je ze apart gehouden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-24 11:54 

Profiel   

Pandora2 schreef

Even ter verduidelijking, ik wil niet perse van haar af, maar ben nu erg bang voor haar!
Een andere geur door dierenartsbezoek kan zeker een aanleiding zijn, echter heeft ze dit gedrag al vaker vertoond.
Toen ik binnenkwam na de dierenarts, begon ze direct, vandaar de scheiding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-24 12:00 

Profiel   

c_alsemgeest schreef
Mijn katten gingen na 12 jaar samen opeens vechten, ik heb er een kattentherapeut bij gehaald en zij zei vanaf het eerste filmpje: "je moet met de donkere naar de dierenarts, want iets is raar in zijn gedrag, en daar reageert de andere agressief op".

Meteen een afspraak gemaakt en bleek dat zijn schildklier waarden veel te hoog waren waardoor hij zich continu voelde alsof hij een paar gram speed had opgesnoven :')
Hij is toen op medicatie ingesteld en we hebben ze weer heel langzaam aan elkaar geïntroduceerd. Daarna nooit meer ergens last van gehad en nooit meer gevochten.

Dus mijn tip: laat een gedragstherapeut meekijken en eventueel je kat(ten) onderzoeken. Bij mij bleek dus de minst agressieve ziek te zijn waardoor de ander hem aan viel. En uiteindelijk was het simpel opgelost.

Zo voorkom je ook dat je een zieke kat herplaatst. Ze kunnen vreemd gedrag vertonen van disbalans of pijn in hun lichaam.
Daar kan ook het eerdere agressieve gedrag vandaan komen, zeker katten met pijn kunnen heftig reageren omdat ze zich zwak voelen en het gevoel hebben zichzelf te moeten verdedigen.

Maar een goede therapeut herkent dat dus direct. Het kan ook enkel geen match of gedrag zijn... en dan is herplaatsten natuurlijk altijd een goede optie.

bedankt voor je reactie, hier heb ik wat aan.
Kan mij herrineren dat wij in dezelfde omgeving wonen, heb je misschien een goede eervaring met een bepaald iemand?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-24 12:01 

Profiel   

Nyaleti schreef
Er mist een heel stuk verhaal.

Sinds wanneer is die kat agressief?
Naar jou of ook naar de andere kat?
Waarom ging je naar de dierenarts?
Waarom heb je ze apart gehouden?

Van kleins af aan heeft ze periodes waarin ze agressief was.
Ik heb haar zelf vanaf kitten.

Mijn andere kat leek wat last te hebben met plassen, dat heb ik na laten kijken, maar alles gelukkig wel in orde.

Na terigkomst van dierenarts was de thuisblijver direct agressief, vandaar de scheiding zodat de ander de geur kon aannnemen en ze beiden weer rustig konden worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-24 12:03 

Profiel   

Poekkie schreef
Pandora2 schreef

Precies dit.
Die kat is gewoon van streek, wat een idee om binnen de 24u al aan herplaatsen te denken. Hou 1 kat even op de bovenverdieping en de andere beneden tot ze terug rust vinden maar zonder de kleine benches etc.

dan met je wel een bovenverdieping of aparte ruimte hebben, en dat heb ik helaas niet, deur van de badkamer is gesloot vanaacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-24 12:04 

Profiel   

luuntje schreef
Mijn poezen zijn dikke vriendinnen.
Maar als er een bij de kater is geweest is het hommeles.
Zijn ze 2 dagen aan het grommen en blazen naar elkaar.

Over het algemeen gaat dat gedoe wel over.
Is het omdat de ander vreemd ruikt.

Bedankt voor uw reactie.
Dit is alleen niet een beetje blazen en grommen, maar echt zoals je wilde katten hoort 's nachts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-24 12:10 

Profiel   

Eerste katten die ik had waren 2 zusjes. Na dierenartsbezoek moest ik die ook 1 tot 2 dan met rust laten. Ze konden elkaar ook heerlijk aansteken met blazen en grommen naar elkaar. Zou ze nog even verder tot rust laten komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-24 12:21 

Profiel   

Op TLC-televisie is bijna elke nacht een programma met de kattengedragsdeskundige Galaxy. Problemen zoals die van ts haar katten komen daar voortdurend voorbij en hij weet ze op te lossen. Dat is wel in de U.S.A., maar misschien kun je hier ook zo iemand contacteren voor goede raad?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-24 13:41 

Profiel   

chazzie schreef
c_alsemgeest schreef

bedankt voor je reactie, hier heb ik wat aan.
Kan mij herrineren dat wij in dezelfde omgeving wonen, heb je misschien een goede eervaring met een bepaald iemand?

https://www.voorkatenco.nl/

Dit is de persoon waar ik toen bij ben geweest met Cookie en Gustav.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-24 13:48 

Profiel   

Katten die met elkaar vechten na een dierenartsbezoek moet je juist even scheiden, dus dat is helemaal geen gekke actie geweest. Echter zou ik dat niet met een bench doen, dat geeft onwijs veel stress.
Lukt het om de badkamerdeur toch af te sluiten, en dat je dan evt de andere kat juist even in de badkamer doet? Zodat de gestresste kat juist even tot rust kan komen in huis?

Gingen ze voorheen wel goed samen? Het kan ook zijn dat dit net de druppel was en ze voorheen eigenlijk ook al enigszins gestresst samenleefden. Of vochten ze toen ook al, zo nu en dan?

Als je echt wil herplaatsen; kijk even op https://kattenherplaatsing.nl
Die kan ook met je meedenken.
Ik ben echt niet voor zomaar herplaatsen, maar het kan natuurlijk ook nog zijn dat de kat oprecht gelukkiger ergens anders is. Om dat te bepalen kan het wel raadzaam zijn eerst nog een gedragsdeskundige te benaderen, om mee te kijken :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-24 13:48 

Profiel   

Moon_light94 schreef
Katten die met elkaar vechten na een dierenartsbezoek moet je juist even scheiden, dus dat is helemaal geen gekke actie geweest. Echter zou ik dat niet met een bench doen, dat geeft onwijs veel stress.
Lukt het om de badkamerdeur toch af te sluiten, en dat je dan evt de andere kat juist even in de badkamer doet? Zodat de gestresste kat juist even tot rust kan komen in huis?

Gingen ze voorheen wel goed samen? Het kan ook zijn dat dit net de druppel was en ze voorheen eigenlijk ook al enigszins gestresst samenleefden. Of vochten ze toen ook al, zo nu en dan?

Als je echt wil herplaatsen; kijk even op https://kattenherplaatsing.nl
Die kan ook met je meedenken.
Ik ben echt niet voor zomaar herplaatsen, maar het kan natuurlijk ook nog zijn dat de kat oprecht gelukkiger ergens anders is. Om dat te bepalen kan het wel raadzaam zijn eerst nog een gedragsdeskundige te benaderen, om mee te kijken :-)

Bedankt voor uw uitgebreide antwoord.
De badkamerdeur kan niet op slot, had deze daarom geblokkeerd, maar er zit een rooster is die ze eruit hebben gesloopt, hierdoor zou ik niet weten op welke manier ik ze nog kan scheiden helaas, vandaar de optie bench gekozen.

De oudste (ze verschillen 2 maanden) was in het begin al erg fel, regelmatig hing ze in mijn enkels, nadat de jongste erbij kwam was dit over.
Meestal zijn ze jut en jul met soms een catfight waarbij de oudste de aanstichter is en dan ook echt gemeen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-24 14:06 

Profiel   

Een kat in een bench houden geeft voor je kat nog veel meer stress. Katten halen veiligheid uit hun omgeving en nu zit ze opeens in een vreemde bench waar ze nul keuze heeft. Katten zitten graag op hoogte en willen zelf keuzes maken, daarom van alles wat je aanbied n+1 dus aantal Katten plus 1. Dus 3 kattenbakken, 3 voerplekken, 3 waterplekken, 3 hoogteplekken etc. Minder geeft kans dat de kat gaat denken aan schaarste en dat kan conflict geven met een andere kat erbij. Katten zijn namelijk egocentrische dieren, maar door een overvloed van alles aan te bieden kunnen ze soms wel met anderen samenleven en soms zelfs een vriendschappelijke relatie opbouwen. Daarbij dragen Katten 72 uur lang stress na een gebeurtenis mee, niet zo gek dat ze dus na een dierenartsbezoek zo op jou en je andere kat reageert. Dat is pure stress. Sowieso handig om volgende keer bij zulke situaties te werken met stress verlagende ondersteuning zoals gabapentine of bv zylkene waar je al voor het bezoek mee kunt beginnen. Verder kan ik je nog 1000 dingen leren over katten en deze situatie maar dat is is teveel typen. Vraag hulp van iemand die hier verstand van heeft omwille van jezelfcrn je katten

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-24 15:05 

Profiel   

Ik heb van een gedragsdeskundige geleerd dat een kat opsluiten in een andere ruimte juist stress veroorzaakt. Als een kat normaal bijvoorbeeld in een huiskamer mag komen, en dat dus onderdeel is van zijn territorium, is het heel stressvol als je hem ineens in de badkamer opsluit en je hem dus de toegang tot zijn eigen territorium (huiskamer dus) ontzegt.

Ik zou ook een gedragsdeskundige inschakelen, helemaal omdat je ook aangeeft dat de kat al langer agressief gedrag vertoont.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-24 15:21 

Profiel   

Riviera87 schreef
Een kat in een bench houden geeft voor je kat nog veel meer stress. Katten halen veiligheid uit hun omgeving en nu zit ze opeens in een vreemde bench waar ze nul keuze heeft. Katten zitten graag op hoogte en willen zelf keuzes maken, daarom van alles wat je aanbied n+1 dus aantal Katten plus 1. Dus 3 kattenbakken, 3 voerplekken, 3 waterplekken, 3 hoogteplekken etc. Minder geeft kans dat de kat gaat denken aan schaarste en dat kan conflict geven met een andere kat erbij. Katten zijn namelijk egocentrische dieren, maar door een overvloed van alles aan te bieden kunnen ze soms wel met anderen samenleven en soms zelfs een vriendschappelijke relatie opbouwen. Daarbij dragen Katten 72 uur lang stress na een gebeurtenis mee, niet zo gek dat ze dus na een dierenartsbezoek zo op jou en je andere kat reageert. Dat is pure stress. Sowieso handig om volgende keer bij zulke situaties te werken met stress verlagende ondersteuning zoals gabapentine of bv zylkene waar je al voor het bezoek mee kunt beginnen. Verder kan ik je nog 1000 dingen leren over katten en deze situatie maar dat is is teveel typen. Vraag hulp van iemand die hier verstand van heeft omwille van jezelfcrn je katten

Ben ik het zeker mee eens. Alleen wanneer het dusdanig vechten is en ik zelf ook word aangevallen, zal ik toch een grens moeten trekken.
Overigens is de agressor niet de kat die naar de dierenarts is geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-24 16:01 

Profiel   

Danielleeee_ schreef
Ik heb van een gedragsdeskundige geleerd dat een kat opsluiten in een andere ruimte juist stress veroorzaakt. Als een kat normaal bijvoorbeeld in een huiskamer mag komen, en dat dus onderdeel is van zijn territorium, is het heel stressvol als je hem ineens in de badkamer opsluit en je hem dus de toegang tot zijn eigen territorium (huiskamer dus) ontzegt.

Ik zou ook een gedragsdeskundige inschakelen, helemaal omdat je ook aangeeft dat de kat al langer agressief gedrag vertoont.

Mijn gehele huisje staat tot de beschikking van de katten, het is dus niet zo dat ze in een vreemde ruimte zit, maar wel in een rustige hoek welke niet in de loop is, op deze manier hoop ik haar juist wat te kalmeren.
Toen ik net weg ging lag ze eindelijk wel te slapen, lijkt wel of ze dit even prettig vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-24 16:04 

Profiel   

Hier ging de thuisblijf kat ook tekeer tegen degene die uit huis was geweest.
Kat ruikt dan raar komt in huis en dat geeft stress.

Ik sluit nooit een kat op.
Laat het gaan maar corrigeer daar waar nodig.

Gedragsdeskundige kan wellicht je helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-24 16:10 

Profiel   

Danielleeee_ schreef

Dat klopt, maar als er 2 katten vechten zal elke gedragsdeskundige ook scheiden aanraden. Hoe vaker je ze laat vechten, hoe groter de kans dat hun relatie blijvend verstoord raakt.

@TS: en waar dat rooster zit tijdelijk afdekken met iets? Lukt dat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-24 16:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen